Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Se estimează că la începutul lunii noiembrie va fi dat în folosinţă pasajul peste calea ferată din Miercurea-Ciuc | Informația Harghitei - jurnal independent
sâmbătă , 4 mai 2024
Home » Societate » Se estimează că la începutul lunii noiembrie va fi dat în folosinţă pasajul peste calea ferată din Miercurea-Ciuc
Se estimează că la începutul lunii noiembrie va fi dat în folosinţă pasajul peste calea ferată din Miercurea-Ciuc

Se estimează că la începutul lunii noiembrie va fi dat în folosinţă pasajul peste calea ferată din Miercurea-Ciuc

  • Stadiul proiectelor derulate de Primăria Miercurea-Ciuc cu finanţare prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, ciclu financiar care se încheie la 31 decembrie 2023

Până la data de 31 decembrie 2023, proiectele finanţate prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020 ar trebui să fie finalizate. Primăria Miercurea-Ciuc mai are în derulare câteva proiecte importante care sunt finanţate în cadrul POR 2014-2020. Printre acestea, cel mai important este proiectul de mobilitate urbană, însă mai sunt şi 20 de blocuri aflate în reabilitare. Cu câteva luni înainte de termenul limită 31 decembrie 2023, am dorit să aflăm care este stadiul acestor proiecte şi dacă vor fi finalizate până la sfârşitul anului.

O lucrare de anvergură în cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă este reabilitarea pasajului peste calea ferată din Miercurea-Ciuc, care se află în execuţie.

Viceprimarul municipiului Miercurea-Ciuc, Bors Béla, a declarat că lucrările de reabilitare a pasajului peste calea ferată de la marginea oraşului, care face parte din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, avansează conform calendarului şi, dacă totul merge potrivit planului, la începutul lunii noiembrie va fi dat în folosinţă.

Conform sursei citate, în momentul de faţă se lucrează la montarea parapeţilor despărţitori între partea carosabilă şi cea a pistei de biciclişti, respectiv trotuarul. Pe ambele rampe s-a aplicat deja marcajul rutier. Toţi stâlpii de iluminat – în total 47 de stâlpi cu leduri – au fost montaţi pe toată lungimea pasajului, iar în următoarele două săptămâni urmează să se facă şi branşamentul la electricitate, pentru a putea fi aprinse luminile.

Bors Béla a explicat că au fost montate toate grinzile şi săptămânile trecute au fost betonate, astfel că în momentul de faţă, chiar dacă este încă şantier, se poate traversa pe jos tot pasajul. În a doua parte a lunii septembrie, după data de 15, urmează să fie asfaltată şi partea rămasă din pasaj.

Între 18 şi 30 septembrie, circulaţia feroviară între Sâncrăieni şi Siculeni va fi din nou afectată

Viceprimarul municipiului a spus că în perioada 18-30 septembrie urmează iar să se întrerupă circulaţia feroviară între Siculeni şi Sâncrăieni, pe durata unor lucrări la pasaj. Pasagerii curselor feroviare afectate vor fi transportaţi cu autobuzele între cele două staţii. Călătorii pot urca în autobuze prezentând biletul de tren deja cumpărat sau un abonament pentru ruta respectivă.

„Vor urma lucrări de tencuială pe ambele părţi ale ambelor rampe. Pe timpul transbordării, între 18 şi 30 septembrie, va avea loc vopsirea grinzilor sub pasaj. (…) După vopsire, vom demonta schelele. De fapt, acesta este principalul motiv pentru care va avea loc transbordarea. Dacă totul merge conform planului şi în continuare, atunci până la finele lunii octombrie ar trebui să finalizăm toate lucrările ca să putem da drumul până la începutul lunii noiembrie. Bineînţeles, urmează şi montarea panoului fonoabsorbant, respectiv antifoc pe toată lungimea pasajului. De asemenea, vor fi lucrări de asfaltare sub pasaj, unde se află şi case particulare, respectiv nişte firme, pe lângă strada Braşovului. Şi acolo se vor monta parapeţi, mai ales pe partea căii ferate pentru a spori siguranţa cetăţenilor”, a spus Bors Béla.

Potrivit acestuia, şi după reabilitare pe pasaj vor fi restricţii de circulaţie de 3,5 tone. „Deci, nici după reabilitare nu intenţionăm ca să lăsăm camioanele mari să intre spre centrul oraşului, dat fiind faptul că partea de ocolire pe strada Braşovului va fi funcţională şi în continuare”, a precizat viceprimarul.

Bors Béla a precizat în acest context că la sensul giratoriu de lângă pasaj, aflat la intersecţia străzilor Harghita şi Uzinei Electrice, care a fost asfaltat acum o lună, sunt în momentul de faţă câteva capace şi guri de scurgeri care vor fi ridicate la cotă.

Şi lucrările de pe strada Harghitei avansează

Viceprimarul municipiului a spus că scopul primăriei este ca să avanseze şi lucrările de pe strada Harghitei, deoarece pe partea pasajului spre Odorheiu Secuiesc o să fie amenajat şi un sens giratoriu. „Pentru noi foarte important este ca şi lucrările de pe strada Harghita să avanseze în aşa fel încât, când deschidem pasajul pentru circulaţie, să putem face şi conexiunea cu sensul giratoriu de pe strada Harghitei. Dar şi acolo, din fericire, executantul avansează într-un ritm foarte mare şi ne-a dat asigurări (n.n. – constructorul) că o să putem face conexiunea până la finele lunii octombrie. Şi acolo sunt deja peste 700 de metri unde executantul a asfaltat. Bineînţeles, unde trebuia, am refăcut şi canalele pluviale”, a spus Bors Béla.

Conform viceprimarului, lucrările de pe strada Harghita vor fi finalizate „în mare parte” până la 31 decembrie.

Acesta a precizat că atunci când e nevoie se lucrează şi în week-end-uri, cum s-a întâmplat şi la sfârşitul săptămânii trecute la reabilitarea străzii Kossuth Lajos, „fiindcă toate aceste lucruri se leagă între ele”. Reabilitarea străzii Kossuth Lajos a trebuit eliminată din proiectul de mobilitate urbană, astfel că lucrările se efectuează din fondurile primăriei.

La autogară executantul a dat asigurări că lucrările de reabilitare se vor finaliza până la sfârşitul anului

Viceprimarul municipiului Miercurea-Ciuc a arătat că se lucrează şi la autogară, care face parte tot din proiectul de mobilitate urbană. „Acolo se vede că în momentul de faţă sunt lucrări de amenajări exterioare. Deja s-au montat toate peroanele. Acum se lucrează la depunerea pavajului şi, conform planului, partea carosabilă pe toată autogara va fi betonată şi nu asfaltată, pentru că aşa este în plan. Bineînţeles că se vor amenaja şi spaţii de depozitare biciclete, spaţii verzi, bănci, coşuri de gunoi, ca toată lumea să se simtă cât mai bine. Conform contractului, la autogară în mod normal ar trebui să finalizăm lucrările până la finele anului. Executantul ne-a dat asigurări că vom termina. Dar acolo să vedem şi cum ne lasă vremea. Eu am anumite temeri, fiindcă nu văd că acolo toată lucrarea avansează într-un ritm ca la pasaj sau la strada Harghitei, însă încercăm şi acolo să terminăm”, a explicat reprezentantul Primăriei Miercurea-Ciuc.

Bors Béla a spus că există şi o noutate legată de reabilitarea autogării. Proiectul iniţial prevedea închiderea străzii Uzina Electrică. „Dar noi considerăm că nu e necesară închiderea acestei străzi, ci de a lăsa traficul să meargă în ambele sensuri”, astfel încât autobuzele să intre şi să iasă în siguranţă în şi din autogară.

Depoul autobuzelor ecologice „cu siguranţă” nu va fi finalizat până la finalul anului

Un alt proiect la care se lucrează este depoul autobuzelor ecologice, „de fapt inima transportului public”, tot în cadrul proiectului de mobilitate urbană. „La depou lucrează Tectum Company şi acolo va fi amenajată şi staţia de alimentare pe GNC. De aceea zic că este inima transportului public pentru că fără staţia de alimentare nu putem pune în funcţiune acele autobuze care tot prin proiectul de mobilitate le-am achiziţionat şi deja sunt în oraş aici, depozitate la sediul fostei Goscom. Toate cele 23 de autobuze sunt deja sosite şi aşteptăm cu nerăbdare să avansăm cu lucrările şi la depou, ca să putem pune în funcţiune aceste autobuze”, a spus viceprimarul.

În legătură cu acest proiect, viceprimarul a spus că până la 31 decembrie 2023 cu siguranţă nu va fi finalizat, „pentru că acolo avem lucrări de construcţii pentru cele 23 de autobuze, avem staţia de încărcare, avem o spălătorie pentru autobuze”. „Deci, la proiectul acela cu siguranţă nu o să avem timp pentru a termina până în 31 decembrie. Dar interesul nostru este să cheltuim cât mai mulţi bani eligibili dat fiind faptul că după 31 decembrie, ce rămâne în urmă, trebuie să suportăm din bugetul propriu”, a precizat Bors Béla.

Sunt în execuţie lucrări de reabilitare la 20 de blocuri

În ceea ce priveşte reabilitarea termică a blocurilor, care trebuie finalizate tot până la 31 decembrie 2023, viceprimarul a spus că în prezent lucrările sunt în execuţie la 20 de clădiri. Până în prezent s-a reuşit recepţia lucrărilor la un bloc, pe Avântului 5. „Cred că în luna octombrie vom face recepţiile la majoritatea blocurilor”.

Acesta a precizat că există o problemă cu un singur lot, „la care din păcate în ultimul an şi jumătate nu prea au avansat”. Este vorba de blocul de pe strada Kossuth Lajos 20-26, unde lucrările sunt finalizate în proporţie de 85%. Însă, spune viceprimarul, „executantul ne-a dat foarte multe promisiuni că se apucă în următoarele zile ca să termine în totalitate” lucrările.

Legat tot de Programul Operaţional Regional 2014-2020, viceprimarul a mai punctat că mai este în derulare un contract de execuţie pentru reabilitarea spaţiului din incinta fostului ştrand municipal situat la începutul zonei Szécseny. Este vorba despre un „parc sportiv”, care va include: teren de fotbal, teren de tenis cu piciorul, o pistă de free riding, pistă de alergare, potecă tematică care va prezenta o varietate importantă de plante din împrejurimi, mai exact biodiversitatea zonei. Şi în cazul acestui proiect, a menţionat reprezentantul primăriei, lucrările avansează şi „până la finele lunii octombrie ar trebui să finalizăm toate lucrările”.

Costul lucrărilor de la pasajul peste calea ferată: De la 21 de milioane lei în 2018, la aproximativ 60 milioane lei în 2023

În legătură cu valoarea lucrărilor de reabilitare a pasajului peste calea ferată, Bors Béla a spus că în 2018, în primele date din DALI (documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţie) era un deviz de aproape 21 de milioane de lei, iar când a fost actualizat spre finalul anului 2020 s-au preconizat 31 de milioane de lei. „Şi dacă luăm acum în calcul şi proiectul, şi toate cheltuielile legate de pasaj ajungem la aproape 60 de milioane lei, dat fiind faptul că în ultimii 4 ani preţurile s-au ridicat enorm. Am avut şi ordonanţă de urgenţă care ne obligă să mărim preţurile nu numai la materialele de construcţii, ci şi la execuţie. Din acest motiv am ajuns de la 21 de milioane la 60 de milioane, dar asta nu e ceva neobişnuit, pentru că aşa este în toată ţara, cam aşa suntem şi cu lucrările de reabilitare la blocuri. Cifrele din 2018 nu bat deloc cu cifrele din 2023”, a punctat Bors Béla.

Conform acestuia, „important este că în momentul de faţă avem banii necesari”. Viceprimarul a amintit şi că primăria a avut anumite probleme de lichidităţi, deoarece decontările depuse în luna ianuarie a anului curent la ministerul de resort au fost plătite abia acum 3 săptămâni. „Şi acum avem decontări din luna iunie, iulie şi începutul lunii august, în valoare de peste 25 de milioane de lei, pe care aşteptăm să le vireze ministerul. Sperăm că o va face pentru a putea finaliza toate proiectele la timp”, a spus viceprimarul municipiului Miercurea-Ciuc.

„Legat de POR, de închiderea ciclului 2014-2020, la proiectul mare de mobilitate vom avea mici întârzieri, dar, cum am mai zis, scopul nostru este de a cheltui cât mai mult banii eligibili”, a concluzionat Bors Béla.

Şt. PĂTRÎNTAŞ

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.