Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Prin lumea inteligentăA folosi sau a nu folosi TikTok? (1) | Informația Harghitei - jurnal independent
sâmbătă , 4 mai 2024
Home » Societate »
Prin lumea inteligentă
A folosi sau a nu folosi TikTok? (1)
<h5><i>Prin lumea inteligentă</i></h5>A folosi sau a nu folosi TikTok? (1)

Prin lumea inteligentă
A folosi sau a nu folosi TikTok? (1)

Salut! Eu sunt Eusebiu și de azi înainte voi încerca să fiu, periodic, ghidul tău în lumea digitală și a tehnologiei.

Știu că fraza de mai sus sună ca cea a unui roboțel de pe site-urile diverselor servicii (bancare, telefonie etc.), dar chiar asta mi-aș dori cu această rubrică: să pun informații din lumea tehnologiei în cuvinte pe înțelesul tuturor.

Și cu ce am putea să începem primul articol al acestei rubrici dacă nu cu ceva cunoscut tuturor: social-media. Și mai exact, ne vom ocupa în cele ce urmează de ultima „minune” a acestui domeniu, adică TikTok.

Dacă vă întrebați ce este TikTok,

înseamnă că nu sunteți în grupul țintă de utilizatori pentru această aplicație. Spun asta deoarece pentru tinerii sub 25 de ani TikTok a ajuns precum pâinea la masă, de nelipsit. Deci, TikTok este cea mai recentă aplicație de social-media și cu cea mai mare și mai rapidă creștere din punct de vedere al numărului de utilizatori, ajungând în 4 ani la peste 1 miliard. Conținutul aplicației se bazează în marea majoritate pe clipuri scurte (sub 60 de secunde) cu conținut extrem de divers (de la politică și sport, la bricolaj și astrologie, dans și orice altceva vă trece prin minte, cu siguranță veți găsi acolo).

Popularitatea aplicației a crescut în mare măsură și datorită acestor clipuri scurte, combinate cu un nivel tot mai redus al atenției și concentrării, în special la copii și tineri. Tocmai din acest motiv, atât YouTube, Facebook, cât și Instagram au creat în aplicațiile lor secțiuni dedicate clipurilor scurte.

Un studiu făcut de dr. Gloria Mark, profesor de informatică la Universitatea din California, care a măsurat influența mediei digitale asupra vieții oamenilor, a arătat că timpul mediu de concentrare asupra unui ecran a scăzut de la 2,5 minute, în 2004, la 47 de secunde, în prezent (cnn.com)

Riscurile TikTok

Dar nu vom vorbi aici în detaliu despre ce înseamnă TikTok, ci ne vom îndrepta atenția spre riscurile și pericolele pe care această rețea de socializare le prezintă1.

Să începem prin a aminti că există câteva țări care au interzis aplicația pe dispozitivele guvernamentale (euronews.com), și anume Australia, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Belgia, Danemarca, Canada, India, Pakistan, Afghanistan. Acestora li se alătură și instituțiile Uniunii Europene, precum și Parlamentul European, Comisia Europeană și Consiliul Europei.

Specialiștii în securitate din aceste țări au ajuns la concluzia că aplicația colectează mult mai multe date decât alte aplicații, date care sunt transmise companiei ByteDance (care a creat TikTok) fără ca utilizatorul să aibă un control riguros asupra colectării lor, a tipului de date colectate, a modalității de procesare a lor și a destinatarului acestora. Deși termenii și condițiile de utilizare ale aplicației sunt destul de clare în privința tipului de date colectate, sunt în aceeași măsură destul de vagi în a menționa cui sunt transmise și cum sunt procesate.

Cu atât mai mult, aplicația folosește o serie de metode prin care ascunde modul de funcționare, astfel încât colectarea/procesarea datelor să nu poată fi urmărită.

Ce știe TikTok despre un utilizator?

Răspunsul la această întrebare se regăsește în Politica de securitate a aplicației, și anume în secțiunea „Date colectate”. Acestea sunt împărțite în 3 categorii:

Informații oferite de utilizator – datele profilului (vârstă, sex, nume de utilizator, parolă, număr de telefon, e-mail, imagine de profil), conținutul generat și încărcat în aplicație (text, audio, video), mesajele dintre utilizator și celelalte persoane care folosesc aplicația (chat, mesagerie), date despre contactele din agenda telefonului și din alte rețele sociale (nume, numere de telefon, adrese de e-mail), informații despre ce se cumpără din aplicație sau prin intermediul ei (numărul cardului, istoricul tranzacțiilor și cumpărăturilor);

Date colectate în mod automat – informații tehnice (tipul dispozitivului, sistemul de operare, tiparul/ritmul de tastare, adresa IP, limba dispozitivului), informații despre localizare (se colectează date despre locul aproximativ în care se află utilizatorul în momentul utilizării aplicației, în baza cartelei SIM și/sau adresei IP sau cu ajutorul dispozitivului, în cazul activării GPS-ului și exprimării acordului ca aplicația să utilizeze locația), informații despre utilizarea aplicației (tot ce este legat de modul de utilizare a aplicației: conținutul vizualizat, durata și frecvența utilizării, interacțiunea cu alți utilizatori, istoricul căutărilor și configurările), informații din conținutul media încărcat de utilizator în aplicație (se colectează informații despre obiectele, mediul înconjurător și locația din conținutul media, precum și date despre atributele fizice ale persoanelor <față și părți ale corpului>, limba vorbită, textul din cuvintele folosite), cookie-uri (se colectează date despre modul de utilizarea a aplicației – pagini vizualizate mai des, gradul de interacțiune cu diferite pagini);

Informații din alte surse – informații din alte platforme social-media (se aplică în momentul în care crearea contului în aplicația TikTok se face prin intermediul unui alt cont, din altă aplicație – Facebook, Google etc.), informații provenite de la aplicații terțe care folosesc o unealtă software de dezvoltare proprietară a TikTok și care permite ca acea aplicație să fie interconectată și să transmită informații către TikTok.

De menționat este faptul că unele dintre datele de mai sus nu sunt necesare la momentul creării contului (datele cardului, adrese) sau se solicită acord pentru colectarea lor (contacte din agenda telefonului sau din alte aplicații).

Ce este diferit față de alte aplicații?

Știu ce veți zice, că aceste date sunt colectate în mare parte și de alte aplicații de social-media (cum ar fi Facebook sau Instagram). Însă vreau să menționez câteva date pe care TikTok le colectează și care ridică câteva semne de întrebare.

Tiparul/ritmul de tastare, care poate fi folosit pentru identificarea persoanei, din punct de vedere al securității (adică o persoană poate fi identificată prin modul cum tastează).

Deși TikTok spune că în informațiile colectate astfel nu se regăsește și conținutul tastat, câteva teste realizate de Felix Krause (krausefx.com) (un specialist în domeniul securității personale on-line și fost angajat al Google) arată că există un cod introdus în browser-ul propriu2 al aplicației care poate colecta orice informații tastate de utilizator, respectiv număr de card, parole, date de logare pe alte site-uri (nume de utilizator și parolă). TikTok menționează că acel cod este utilizat strict în scop tehnic, pentru rezolvarea problemelor legate de funcționarea aplicației și monitorizarea performanței acesteia (theverge.com).

Însă, dat fiind măsurile luate de unele state privind interzicerea aplicației pe dispozitivele guvernamentale, consider că există suspiciuni rezonabile cum că informațiile colectate sunt mult mai multe și mai complexe decât se declară în mod oficial (nytimes.com).

Conținutul Clipboard-ului3 care, conform politicilor, este colectat doar în raport cu aplicația, adică conținutul copiat din altă parte și lipit în aplicație sau invers. Însă asta nu înseamnă că nu pot fi colectate date schimbate între alte aplicații/pagini de Internet, care nu au legătură cu aplicația.

***

În următoarea parte vom vedea care este algoritmul de funcționare al TikTok, precum și un experiment, respectiv rezultatele acestuia, făcut de The Wall Street Journal, în care au fost create peste 100 de conturi automate de TikTok, fără a avea în spate o persoană reală, fiindu-le dată o identitate aleatorie (vârstă, locație, interese etc.).

Eusebiu Z.

1. Acest articol nu se dorește a fi unul de genul „TikTok rău, Facebook/Instagram bun”, ci unul care încearcă să prezinte diferențele față de celelalte aplicații, cu atât mai mult cu cât aplicația a trezit suspiciuni în multe state.

2. Browserul propriu al unei aplicații este utilizat la momentul accesării unui link prezent într-o aplicație social-media (Facebook, Twitter, Instagram, TikTok etc.), link care duce spre o adresă de Internet externă, aceasta deschide un browser propriu, construit și utilizat pentru a menține utilizatorul în aplicația respectivă, chiar și atunci când vizualizează o pagină de Internet externă.

3. Memorie temporară în care se salvează o informație copiată până la momentul în care este lipită într-o altă aplicație.

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.