Regizorul Mihai Mihăescu: Gânduri şi amintiri de la primul la cel mai recent film
Originar din Republica Moldova, Mihai Mihăescu şi-a desfăşurat activitatea întâi ca prezentator la Radiodifuziunea de Stat a Republicii Moldova şi în paralel, ca actor, în diverse producţii radiofonice şi televizate, apoi din 1979, după ce îşi susţine licenţa ca regizor de teatru, lucrează o perioadă ca asistent de regie la Studioul „Moldovafilm”. Activează apoi la Teatrul Muzical Dramatic „A.S. Puşkin” din Chişinău, unde timp de câţiva ani este asistent de regie. Din 1987 se reorientează spre cinematografie şi devine director al Departamentului Tineret la Uniunea Cineaştilor din Republica Moldova, la invitaţia cunoscutului actor şi regizor Emil Loteanu. În 1990, pleacă la Bucureşti pentru a efectua un stagiu de regie la studioul de filme artistice de acolo, la invitaţia Uniunii Cineaştilor din România.
Cum lansarea celei mai noi producţii a domniei sale se aproprie, gândurile regizorului şi producătorului de film Mihai Mihăescu se îndreaptă şi către proiectele de început.
(10 aprilie 2023) „Când ajung în oraşele şi satele în care am avut filmări, sunt atras de acele locuri în care m-am aflat şi în care, împreună cu colaboratorii mei, am dat viaţă unor poveşti. Paşii mă duc pe urmele acelea, să revăd casele, peisajele… deşi unele sunt de nerecunoscut. Mă cufund în amintiri, revăd feţele dragi ale celor care au dat viaţă personajelor. Dar iată că nu sunt doar eu romanticul acela nostalgic, incurabilul romantic… Observ că sunt destule persoane, care au emoţii puternice la vederea imaginilor copilăriei, adolescenţei, tinereţii lor, «teleportându-se» prin intermediul filmului în acel univers dispărut în realitate, dar prezent în toate formele lui de atunci, în povestea cinematografică.
«Adio, viaţă de holtei» (1989), filmul meu de debut, e singurul realizat integral la Chişinău. Celelalte au fost produse în dreapta Prutului, deşi două dintre ele, şi anume lungmetrajele, «Păcatul» (1992) şi «Aminteşte-ţi» (2023), aflat în perioada de montaj, sunt co-producţii Bucureşti-Chişinău.
Scurtmetrajul «Adio, viaţă de holtei» este o poveste de dragoste rustică, bazată pe tradiţii morale de etică specifice acestui univers. În film, una dintre domnişoarele care a coborât în curte să se arate flăcăului de la poartă, întrebată de sora mai mare, de ce-a ieşit?, aceasta răspunde: «de-atâta!». Am observat că expresia este frecvent folosită de politicienii de la Chişinău, când vor să sublinieze într-o manieră uşor ironică, dezacordul faţă de oponent. Îmi dădeam seama că a fost preluată din filmul meu, dar iată că şi spectatorii au surprins acest detaliu şi îl confirmă. Într-adevăr au fost colegi, atunci când filmam secvenţa, care m-au sfătuit să folosesc expresia «de aceea», în loc «de-atâta», însă eu am insistat pe varianta a doua, vrând să subliniez inclusiv la nivel de limbaj, cu acest regionalism, atmosfera rustică în care se derulează povestea”.
Filmul, realizat sub conducerea artistică a lui Emil Loteanu, se poate vizualiza aici: https://www.youtube.com/watch?v=FN80bOJ14us.
***
Dacă facem o incursiune în filmografia regizorului, aflăm că următorul film după „Adio, viaţă de holtei” a fost lungmetrajul „Păcatul”, care ne spune povestea de dragoste a doi tineri, ancorată într-un peisaj mirific, ce face trimitere la Grădina Edenului. Raportul dintre Ispită şi Păcat este văzut prin prisma preceptelor biblice, iar încălcarea acestora duce la deconstrucţia echilibrului interior, generând ură, furie şi acţiuni agresive.
Filmul este disponibil pentru vizionare aici: https://www.youtube.com/watch?v=LLoam2mZ4eU.
***
Apoi, la câţiva ani după lansarea filmului, „Tu, cea mai sfântă dintre toate”, un documentar de mediumetraj, care ne readuce în atenţie, din perspectivă istorică, dar şi actuală, problematica Basarabiei, regizorul Mihai Mihăescu este invitat de către cunoscutul actor Emil Coşeru, să ţină cursuri de Arta Actorului de Film la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi, unde a mai predat Istoria Artei Cinematografice şi Estetica Filmului.
Astfel, începând cu anul 2006, desfăşoară o amplă activitate ca profesor de film la Iaşi, realizând împreună cu studenţii săi mai multe scurtmetraje, care au participat la Festivaluri Internaţionale şi la diverse acţiuni culturale, difuzate şi la posturi de televiziune. Acest parcurs profesional foarte util a dus ulterior la realizarea lungmetrajului, „Fata cu ochii verzi”, o adaptare după romanul „Gaudeamus”, de Mircea Eliade, în care evoluează studenţii secţiei de Actorie ai Universităţii de Arte.
Filmul a fost difuzat în 2015 în cinematografele din România şi a făcut parte din lista producţiilor româneşti care au contat pentru propunerea României la premiile Oscar. De asemenea, filmul a participat la Festivalul Internaţional „PROPATRIA”, care s-a desfăşurat în septembrie 2016, în capitala Italiei. Varianta subtitrată în limba franceză a filmul a ajuns la impresionantul număr de aproape 600.000 de vizualizări pe Youtube. Filmul se menţine în circuit, fiind difuzat la posturi de televiziune.
Îl puteţi urmări şi voi aici: https://www.youtube.com/watch?v=KyfqZteexYw&t=2741s.
În aşteptarea unor finanţări pentru un nou film de lungmetraj, regizorul realiza între 2020-2021, scurtmetrajul „Mama ta nu trebuie să ştie asta”, care a avut un parcurs festivalier foarte bun, obţinând şase premii internaţionale, majoritatea în Europa Occidentală.
Activitatea curentă
Revenind în prezent, regizorul ne transmite câteva gânduri şi despre noul film de lungmetraj, aflat încă în montaj, a cărui lansare se aproprie cu repeziciune, după o lungă perioadă de muncă intensă.
(31 martie 2023) „Montajul filmului «SOUVIENS-TOI/AMINTEŞTE-ŢI» e o muncă migăloasă, care presupune recurgerea la tot felul de manevre, ca să asigur o însăilare ritmată de cadre, în sensul cerut de poveste, de spiritul acesteia, însă urmăresc totodată ca imaginile în mişcare să nu plictisească, astfel ca receptorul, atenţia acestuia, să fie concentrată la ceea ce îmi doresc eu să transmit. (…) Suntem de ceva vreme în postproducţie (…)” – Mihai Mihăescu.
Până vom avea ocazia de a-l viziona, synopsis-ul filmului, prin cuvintele regizorului, ne arată că Octavian Anghel, student la Universitatea Bucureşti, se înscrie într-o formaţie de dans, nutrind un gând ascuns de a emigra în Occident în ideea de a scăpa de hărţuielile la care este supus de către autorităţile comuniste, din cauza militantismului fratelui său, care împreună cu o colegă, împrăştie noaptea prin oraş manifeste împotriva dictaturii. Însă atunci când se ia decizia ca ansamblul de dans să plece într-un turneu în Statele Unite ale Americii, Octavian Anghel nu primeşte viza, astfel fiindu-i blocată plecarea în lumea liberă. Coregrafa îi spune, că dosarul său a fost oprit de către autorităţi.
O studentă din Franţa, Michelle Nezhinska, aflând de problemele colegului său, îi caută compania pentru a-l consola. Între cei doi se înfiripă o poveste de dragoste, iar la finalizarea studiilor, ei se căsătoresc, însă lui Octavian Anghel îi este interzisă din nou plecarea în Occident. Tânăra soţie părăseşte de una singură Bucureştiul decolând cu un avion spre capitala Franţei. După Revoluţia din decembrie 1989, cei doi îşi vor reuni destinele la Paris.
După estimările regizorului, lansarea filmului va avea loc în luna octombrie a acestui an.
Cosmina Marcela OLTEAN