Cinci licee din Harghita nu mai au dreptul să organizeze clase de-a IX-a în viitorul an şcolar | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 17 octombrie 2019
Home » Învățământ » Cinci licee din Harghita nu mai au dreptul să organizeze clase de-a IX-a în viitorul an şcolar
Cinci licee din Harghita nu mai au dreptul să organizeze clase de-a IX-a în viitorul an şcolar
Liceul „Puskás Tivadar” (Ditrău), unde, la sesiunea din 2019, toți cei 7 candidați prezenți la examenul de Bacalaureat au „picat”.

Cinci licee din Harghita nu mai au dreptul să organizeze clase de-a IX-a în viitorul an şcolar

Liceele care au înregistrat rată de promovare zero la bacalaureatul din vara acestui an nu vor mai putea organiza clase de-a IX-a anul viitor, a decis Ministerul Educaţiei. În această situaţie se află peste 40 de astfel de unităţi de învăţământ la nivel naţional. Cinci dintre ele sunt din Harghita

Un nou ordin de ministru, privind învăţământul preuniversitar de stat în anul şcolar 2020-2021, încearcă să valorizeze sistemul educativ românesc. Licee unde nici măcar un elev nu a promovat examenul maturităţii în sesiunea din luna iulie nu vor putea trimite anul acesta la Ministerul Educaţiei propuneri pentru cifra de şcolarizare pentru viitoarea clasă a IX-a. Acestea sunt Liceul Tehnologic „Tivai Nagy Imre” Sânmartin, Liceul Tehnologic „Zeyk Domokos” Cristuru Secuiesc, Liceul Tehnologic „Zimmethausen” Borsec, Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar” Ditrău şi Liceul Tehnologic „Gábor Áron” Vlăhiţa.

Directorul Liceului Tehnologic „Tivai Nagy Imre” Sânmartin, Vizi István, consideră că acest ordin de ministru este unul contrar logicii, de vreme ce bacalaureatul este „opţiunea elevului”. „Bacalaureatul nu este obligatoriu, nu este un examen de sfârşit de ciclu, elevul dacă vrea participă, dacă nu, nu, liceul este terminat dacă a promovat clasa a XII-a şi, în plus, la liceele tehnologice mai au examenul de calificare profesională într-un domeniu. Dacă eliminăm clasele tehnologice, scădem posibilitatea elevilor să opteze pentru calificarea în anumite specializări, pentru că nu vor mai avea unde să le obţină”, a explicat directorul unităţii de învăţământ.

Anul trecut, Liceul Tehnologic „Tivai Nagy Imre” din localitatea Sânmartin a avut o singură clasă de-a XII-a, cu specializarea tehnician în turism, unde au învăţat 23 de elevi. Unii dintre ei nici nu s-au prezentat la examenul de bacalaureat, „nu au vrut, au spus că nu au nevoie de diploma aceea”, relatează directorul şcolii.

Profesorul Vizi István reclamă şi „lipsa de strategie” în luarea unei astfel de decizii, precum şi aplicabilitatea imediată a ordinului de ministru. „Dacă ar trebui să amendăm un liceu, ar trebui să fie (Colegiul Naţional – n.a.) Márton Áron, de exemplu, că nu are 100% promovabilitate, pentru că ei primesc în clasa a IX-a elevi care au medii de cel puţin 7 la Evaluarea Naţională. Ori, să nu prindă media 6 la bacalaureat, este o problemă la ei, nu la liceele tehnologice, unde primim, de obicei, ce rămâne, majoritatea cu medii sub 5 la Evaluare. De ce să luăm de la început şansa elevilor de a se califica într-un anumit domeniu şi să-i obligăm pe toţi să facă licee teoretice? Atunci, cine va lucra? Este un ordin discriminatoriu, ca să nu mai spunem că este un ordin care se aplică imediat, fără perioadă de acomodare”, a arătat directorul Liceului Tehnologic „Tivai Nagy Imre” Sânmartin.

 

„La liceele tehnologice există şi materia de specialitate şi ar trebui să fie mai puţină teorie”

 

La Liceul Tehnologic „Zeyk Domokos” Cristuru Secuiesc, cu specializările mecanică, industria lemnului, industria textilă, agricultură şi comerţ, nu au mai fost clase de liceu la zi în ultimii doi ani. „Avem mai multe clase teoretice în oraş şi elevii vin la noi mai ales pentru clasele profesionale, unde există şi un stimulent”, a precizat directoarea Baciu Gyöngyvér. Acolo există clasă de liceu doar la seral, cu 23 de elevi, pentru cei care au terminat şcoala profesională şi doresc să îşi continue studiile, finalizate şi cu o diplomă de bacalaureat. Potrivit acesteia, o „mare problemă” în ceea ce priveşte rata de promovare la bacalaureat o reprezintă mediile sub cinci ale elevilor care ajung la liceele tehnologice. „Orice am face, nu pot fi ridicaţi la media 6 la bacalaureat. Copiii de astăzi nu mai învaţă cum se învăţa odată şi materia este prea stufoasă, sunt prea multe ore, iar ei nu învaţă suficient”, a menţionat dna Baciu. În opinia directoarei liceului, bacalaureatul ar trebui să fie diferenţiat, la fel şi curriculumul. „La liceele tehnologice există şi materia de specialitate şi ar trebui să fie mai puţină teorie”, consideră aceasta.

Domnului Ferenczy József Tihamér, directorul Liceului Tehnologic „Zimmethausen” Borsec, nu i se pare „absolut deloc normală” decizia Ministerului Educaţiei, de a nu mai organiza clasa a IX-a anul viitor. „Practic, aceşti elevi nu vor avea şansa să termine o şcoală, nu mai au o soluţie. În al doilea rând, nu mi se pare corect ca un elev să nu poată să termine liceul, din punctul meu de vedere, este discriminare. Şi în al treilea rând, elevii noştri poate că nu trec bacalaureatul, însă au posibilitatea să înveţe o meserie şi asta se întâmplă la noi în liceu”, arată directorul Ferenczy. La fel de ilogice i se par prevederile ordinului de ministru în contextul specificului localităţii. „Borsecul, ca staţiune turistică, are nevoie de oameni care să lucreze în turism şi alimentaţie-gastronomie, specializări care nu prea se învaţă în alte localităţi ale judeţului. Nu din întâmplare avem noi acest liceu aici”, a punctat dl Ferenczy József Tihamér.

 

„Copiii noştri lucrează de când vine primăvara, chiar şi în timpul verii, însă acest aspect nu este luat în considerare şi nici apreciat”

La Liceul Tehnologic de la Borsec învaţă anual 10-15 elevi, copii care nu au posibilitatea să plece din localitate, fiindcă părinţii lor nu dispun de suficiente resurse materiale pentru a le asigura zilnic naveta sau cazarea la cămine sau în gazdă, dar nici bani pentru meditaţii, ca să obţină rezultate mai bune. „Cei mai mulţi pleacă la licee teoretice în oraşe, iar cei de acolo se mândresc cu elevii noştri care au rezultate bune la ei. Cei mai slabi rămân la noi şi de aceea nu avem promovabilitate la final de-a XII-a. Dar la noi, cei rămaşi au posibilitate să înveţe o meserie şi să obţină un loc de muncă şi copiii noştri lucrează de când vine primăvara, chiar şi în timpul verii, însă acest aspect nu este luat în considerare şi nici apreciat. După părerea mea, este mult mai important ca un elev să aibă un loc de muncă după ce termină clasa a XII-a, decât să aibă bacalaureat şi să fie şomer”, a apreciat conducătorul liceului. Şi el pledează, ca şi omologii săi de la alte unităţi de învăţământ, pentru bacalaureatul diferenţiat. „Nu mi se pare normal ca un elev care termină turismul, alimentaţia şi gastronomia să dea bacalaureatul din matematică, română la un nivel la fel de înalt ca cei de la teoretic. Mult mai important ar fi să dea examenul din domeniile specializării şi mai ales să aibă probe practice, mai puţin teoretice, ca, în afară de diploma sau calificarea pe care le obţine, să poată să demonstreze oriunde în lume şi practic că se pricepe cu adevărat la ceva”, a remarcat Ferenczy József Tihamér.

 

„E uşor să fim directori buni şi profesori eminenţi într-un liceu unde-ţi vin copiii cu medii peste 7”

Directoarea Cristina Hadâmbu de la Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar” Ditrău susţine că măcar o clasă de liceu trebuie să existe în fiecare liceu tehnologic. „Având în vedere că se vrea o altă lege a educaţiei, în care se va organiza un bacalaureat diferenţiat, eu cred că ar trebui mers pe ideea să existe clase de liceu şi la liceele tehnologice. Dacă nu, să se închidă uşile tuturor liceelor tehnologice”, a spus Cristina Hadâmbu. Potrivit domniei sale, fiecare liceu, indiferent de profil, îşi doreşte să obţină rezultate cât mai bune, dar este greu să ridici la nivel de promovare copii care intră în clasa a IX-a abia ştiind să desluşească slovele. „În condiţiile în care îţi vin elevi cu nota 1 sau puţin peste 1, nu mi se pare corect să fie pedepsiţi tot aceia care muncesc mai mult. Colegii mei muncesc enorm să-i aducem pe aceşti copii în patru ani la nota 5 la bacalaureat, pentru că în clasa a IX-a îi preluăm pe unii care abia ştiu să scrie şi să citească. E uşor să fim directori buni şi profesori eminenţi într-un liceu unde-ţi vin copiii cu medii peste 7. Şi acolo sunt elevi care pică sau obţin note de 5 şi 6 la bacalaureat, deci înregistrează un regres, ca urmare, şi acolo ar trebui să existe pedepse”, a declarat directoarea liceului tehnologic din Ditrău.

Cristina Hadâmbu este de părere că nu poţi transforma un întreg popor în eminenţe, cu doctorat, ci mai degrabă ar trebui să i se ofere fiecărui adolescent posibilitatea să-şi găsească locul acasă, pentru că, dacă nu ia bacalaureatul sau nu i se oferă şansa să-l dea, pleacă în străinătate. „Vedeţi, deja majoritatea tinerilor noştri au plecat din ţară şi unii nici nu se vor mai întoarce. De la un liceu tehnologic ar putea să ajungă la o facultate tehnică, dar să i se dea dreptul acesta, să nu uităm că societatea românească este susţinută de cei de nivelul notelor 7-8, de cei care muncesc”, a conchis directoarea Liceului Tehnologic „Puskás Tivadar” Ditrău.

Liceele pe care le-am prezentat anterior, la acestea adăugându-se şi Liceul Tehnologic „Gábor Áron” Vlăhiţa, nu vor mai putea, conform ordinului de ministru, să înfiinţeze clasa a IX-a, fiindcă nu au avut nici un singur candidat reuşit la sesiunea de vară a examenului de bacalaureat. Deşi prevederile ordinului sunt clare, directorii acestora speră să se ia în calcul şi rata de promovare din toamnă, care a fost un pic mai bună.

43 de licee cu profil tehnologic din ţară nu au avut nici măcar un elev care să promoveze examenul de bacalaureat în sesiunea din iulie, iar în 23 de judeţe există cel puţin un liceu cu rata de promovare zero.

Potrivit articolului 9 (1) al Ordinului de Ministru nr. 5090/2019, publicat în Monitorul Oficial, liceele la care nici un elev nu a luat bacalaureatul în sesiunea de vară din 2019 nu vor putea trimite anul acesta la minister propuneri pentru cifra de şcolarizare pentru clasa a IX-a. „Propunerile privind cifra de şcolarizare pentru clasa a IX-a cu frecvenţă zi învăţământ liceal, pe nivelul/filiera/profilul/specializarea/calificarea profesională/programul de studii, pentru care s-a obţinut prin ordin de ministru autorizarea de funcţionare provizorie/acreditarea, se vor face numai de către unităţile de învăţământ în care, în sesiunea iunie-iulie 2019 a examenului de bacalaureat, nu s-a înregistrat procent de promovabilitate de 0% sau în care acest examen a fost promovat de cel puţin un absolvent”, se arată în documentul publicat în Monitorul Oficial.

În aceste condiţii, singura opţiune a elevilor care vor să urmeze filiera tehnologică este şcoala profesională. La finalul studiilor vor obţine o calificare şi o meserie.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.