Peste 40 de fapte de natură penală înregistrate în incinta şi în zona adiacentă unităţilor de învăţământ au fost sesizate la Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Harghita în anul şcolar precedent, poliţiştii intensificând activităţile preventive, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă şefa Biroului Siguranţă Şcolară din cadrul poliţiei harghitene, comisarul şef Loredana-Ramona Cimpoeşu. „Conform datelor statistice existente la nivelul IPJ Harghita, pe parcursul anului şcolar 2022-2023 au fost sesizate 43 de fapte de natură penală în incinta şi în zona adiacentă unităţilor de învăţământ, ponderea cea mai mare fiind deţinută de infracţiunile contra integrităţii corporale sau sănătăţii. Din acest considerent, în anul şcolar ce abia a început, poliţiştii din cadrul Biroului Siguranţa Şcolară vor intensifica activităţile preventive pentru reducerea violenţei în unităţile de învăţământ, a fenomenului bullying si cyberbullying, pentru conştientizarea consecinţelor penale sau contravenţionale, dar şi repercusiunilor ce derivă ca urmare a nerespectării prevederilor legale, atât în calitate de victimă, cât şi de autor. De asemenea, în colaborare cu reprezentanţi ai instituţiilor ce au responsabilităţi prin Planul Teritorial Cadru de Acţiune, specialişti din cadrul Centrului de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Harghita, ai Centrului Regional Târgu Mureş – din cadrul ANITP, dar şi în colaborare şi parteneriate cu asociaţii de părinţi, elevi şi organizaţii non-guvernamentale, poliţiştii îşi propun desfăşurarea a cât mai multor activităţi preventive în unităţile de învăţământ, pentru creşterea gradului de siguranţă în incinta şi zonele adiacente unităţilor de învăţământ”, a afirmat Loredana-Ramona Cimpoeşu. Aceasta a precizat că în judeţul Harghita funcţionează 438 de unităţi de învăţământ, dintre care 20 sunt unităţi de învăţământ conexe, iar activităţile organizate şi desfăşurate de către poliţişti în anul şcolar anterior pentru asigurarea unui mediu educaţional corespunzător s-au derulat în conformitate cu prevederile Planului Naţional Comun de Acţiune pentru creşterea gradului de siguranţa a elevilor si a personalului didactic si prevenirea delincvenţei juvenile.
„Astfel, poliţiştii responsabili cu desfăşurarea activităţilor în mediul şcolar, au iniţiat şi organizat 687 activităţi preventive cu caracter informativ-educativ, atât la unităţile de învăţământ din mediul urban, cât şi la cele din mediul rural, la care au participat 24.371 de elevi şi cadre didactice. Aceste activităţi s-au desfăşurat în cadrul mai multor campanii şi proiecte de prevenirea a violenţei, a bullying-ului şi cyberbullying-ului, de prevenire a portului sau folosire fără drept de obiecte periculoase, precum şi a prevenirii consumului de substanţe licite şi ilice şi a traficului de persoane. „De asemenea, poliţiştii au desfăşurat 104 acţiuni pentru prevenirea şi combaterea delincvenţei juvenile, a absenteismului şi a respectării reglementărilor la regimul rutier”, a mai spus Loredana-Ramona Cimpoeşu, în cadrul conferinţei de presă, organizate la sediul Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Harghita, pe tema punerii în aplicare a măsurilor stabilite, prin semnarea de către instituţiile responsabile, a Planului Teritorial Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară în unităţile de învăţământ preuniversitar de pe raza judeţului Harghita în anul şcolar 2023-2024.
Inspectorul şcolar general adjunct Cristinel Glodeanu a mulţumit tuturor instituţiilor implicate pentru buna colaborare din anul şcolar precedent şi a precizat că au fost foarte multe activităţi derulate la nivelul unităţilor de învăţământ, fiind şi cazuri în care autorităţile publice au oferit sprijin atât pentru finanţarea achiziţionării unor sisteme de supraveghere video, dar şi pentru asigurarea unui acces controlat în aceste instituţii.
„Şi acum, la începutul anului şcolar, am avut o şedinţă cu directorii în care le-am solicitat să transmită în scris solicitări pentru aceste lucruri. Este foarte important să avem supraveghere audio-video în sălile de clasă, pe care să o putem folosi şi la examene, dar avem nevoie de o supraveghere video atât pe holuri, cât şi în proximitatea unităţilor de învăţământ, pentru a nu avea probleme care pot apărea în pauze sau chiar în momentul în care elevii vin către şcoală sau pleacă de la şcoală. Este foarte important, mai ales în perioada aceasta de toamnă-primăvară, când se întunecă devreme, este nevoie ca aleile să fie iluminate şi să nu avem probleme în momentul în care vin elevii la şcoală (….) Eu spun că faţă de ceea ce citim în presă, judeţul nostru este un judeţ mai ferit vizavi de aceste lucruri, dar ne dorim să nu avem niciun caz. Nu putem să vorbim despre agresiuni grave, dar, aşa cum a spus şi şefa serviciului biroului de siguranţă şcolară din cadrul IPJ Harghita, avem câteva cazuri izolate, dar ne dorim să nu avem niciun caz şi acest lucru poate fi realizat, în primul rând, printr-o finanţare corespunzătoare din partea autorităţilor publice şi facem apel şi pe această cale pentru a sprijini în primul rând, conform legii, să existe acele sume alocate pentru împrejmuirea unităţilor de învăţământ astfel încât să nu poată intra şi ieşi persoane fără un acces controlat. Din păcate, nu mai avem acele posturi de portar, dar încercăm prin aceste metode mijloace moderne de supraveghere audio-video, de acces controlat, să suplinim aceste lucruri şi eu cred că va fi un lucru foarte bun. Noi le-am transmis şi directorilor să trimită solicitări în scris, dar facem un apel şi pe această cale, să putem să transmitem către reprezentanţii unităţilor administrativ-teritoriale. Urmează pregătirea bugetului pentru anul viitor şi îi rugăm să se gândească la această modalitate. Este vorba despre copiii noştri din judeţul Harghita, pe care trebuie să îi avem în pază, în grijă, pentru că nu este suficient doar profesorul să-şi facă datoria ci este nevoie să avem şi acele condiţii cadru create astfel încât copiii şi cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi nedidactic să fie în siguranţă în unităţile de învăţământ”, a afirmat Cristinel Glodeanu.
La rândul său, inspectorul şcolar general adjunct Costin Hîrlav a subliniat că prin constituirea grupurilor de acţiune la nivelul şcolilor vor fi adoptate măsurile necesare creşterii gradului de siguranţă în unităţile de învăţământ şi şi-a exprimat convingerea că va exista un mediu educaţional sigur în urma unui front comun în cazul tuturor instituţiilor implicate.
Prezent la conferinţa de presă, purtătorul de cuvânt al Instituţiei Prefectului, Adrian Pănescu, a declarat că în ceea ce priveşte acest plan teritorial de acţiune se transmite un mesaj destul de clar, în fiecare an, în cadrul grupului judeţean de lucru, atât unităţilor administrativ-teritoriale, cât şi diverselor instituţii, să-şi facă simţită prezenţa în perimetrele şi zonele adiacente ale instituţiilor de învăţământ, nu numai prin campaniile de prevenire împotriva violenţei şi a altor elemente care pot influenţa negativ procesul educativ, dar şi în zonele de acces în instituţiile de învăţământ.
„Cu cât instituţiile şi reprezentanţii, în primul rând, ai Ministerului Afacerilor Interne îşi fac prezenţa mai mult în zonele adiacente şi în perimetrul tuturor instituţiilor de învăţământ din judeţ, cu atât va putea scădea riscul de producere a unor evenimente nedorite. Un lucru important este, după cum ştim, că fiecărei şcoli îi este arondat câte un poliţist de proximitate, care desfăşoară aceste activităţi în zona instituţiilor de învăţământ, dar facem şi un apel către unităţile administrativ-teritoriale, pentru implicarea poliţiei locale. Din păcate, sunt numai în şase unităţi administrativ-teritoriale poliţii locale, care cel puţin în municipii îşi fac prezenţa în zonele adiacente şcolilor, unde se semnalează în fiecare dimineaţă şi după-amiază trafic mai mare de autovehicule cu care părinţii îşi duc copiii la şcoală, grădiniţe şi în alte locaţii. Un element important în cadrul acestei comisii este asigurarea la nivelul tuturor primăriilor de fonduri, pentru că fără fonduri degeaba avem resurse umane dacă nu putem asigura siguranţa perimetrului în care se desfăşoară activităţile şcolare şi neşcolare, adică mă refer la curţile şcolilor, terenurile de sport sau tot ce se află în incinta instituţiilor de învăţământ. Unele primării, în funcţie de bugetul pe care îl au disponibil, alocă în fiecare an fonduri substanţiale pentru îmbunătăţirea împrejmuirilor, a acelor garduri, porţi de acces, asigurarea sistemelor de monitorizare video în primul rând a şcolilor, dar şi în perimetrul acestora, în curţi sau chiar în zonele de acces. Mă refer la zona trecerilor de pietoni, a zonei de acces în instituţii de învăţământ sau în apropierea staţiilor de autobuz, acele staţii de autobuz şcolare unde microbuzele îşi fac simţită prezenţa dimineaţă şi în cursul după-amiezii. De asemenea, ţinând cont de faptul că procesul educaţional se desfăşoară preponderent în perioada de toamnă-primăvară, este importantă asigurarea iluminatului corespunzător nu numai în interiorul şcolilor, ci şi în curţi, pe aleile de acces şi în afara şcolilor, pentru ca elevii care desfăşoară activităţi didactice sau nedidactice să poată să se deplaseze în siguranţă în aceste zone”, a precizat Adrian Pănescu.
Pe de altă parte, reprezentanta Centrului de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Harghita, Alexandra Ţifrea, a declarat că problema consumului de stupefiante este des dezbătută atât la nivel naţional, cât şi la nivel local, iar în cadrul planului teritorial de acţiune privind siguranţa şcolară sunt prevăzute o serie de activităţi legate de prevenirea consumului de droguri, dar şi de instruirea cadrelor didactice cu privire la efectele, consecinţele sau semnele folosirii unor astfel de substanţe.
„Cu siguranţă va exista şi o metodologie prin care cadrele didactice pot să sesizeze eventuale cazuri de consum de droguri ilicite şi bineînţeles, va exista şi există toată disponibilitatea noastră în a găsi cele mai bune soluţii prin care copiii sau elevii care sunt suspectaţi sau care chiar poate au experimentat un consum de droguri ilicite să fie referiţi către serviciile de asistenţă, să li se asigure o consiliere, să li se asigure servicii care să le permită să renunţe la acest viciu”, a spus Alexandra Ţifrea.
Aceasta a menţionat că au fost primite semnale legate de suspiciuni de consum de droguri, dar reprezentanţii instituţiilor de învăţământ nu continuă demersurile necesare şi nu îi îndeamnă pe elevi să apeleze la serviciile de asistenţă de specialitate.
„Au fost semnale că au existat suspiciuni, dar din păcate instituţiile de învăţământ nu îşi concretizează aceste suspiciuni prin a referi sau prin a trimite elevii către serviciile noastre de asistenţă, dar sperăm că prin informarea continuă pe care o facem privind activitatea noastră în viitor să existe o reticenţă mai scăzută legată tocmai de a face front comun şi de a încerca să ajutăm aceşti copii”, a mai spus Alexandra Ţifrea. Aceasta a adăugat că la începutul lunii septembrie au fost derulate o serie de activităţi de instruire pentru cadrele didactice, la care au participat aproximativ 180 de cadre didactice, fiind prezentate informaţii legate de consumul de droguri, de tipul acestor substanţe, de semnele care apar la consumatori sau de măsurile care pot fi luate în cazul unor suspiciuni privind folosirea de stupefiante.
EMIL G.