Tinerii „academicieni” de la Colegiul Naţional „Octavian Goga” | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 15 decembrie 2019
Home » Învățământ » Tinerii „academicieni” de la Colegiul Naţional „Octavian Goga”
Tinerii „academicieni” de la Colegiul Naţional „Octavian Goga”
dav

Tinerii „academicieni” de la Colegiul Naţional „Octavian Goga”

Acum două zile s-a desfăşurat la Colegiul Naţional „Octavian Goga” din Miercurea Ciuc o competiţie de debate la care au participat peste treizeci de elevi ai colegiului, fie ei concurenţi, arbitri sau antrenori, din toate clasele liceale, ba chiar şi două îndrăzneţe eleve din clasa a opta. Li s-au alăturat şi câţiva studenţi, foşti elevi ai liceului, pasionaţi de subiect şi dispuşi să contribuie şi la organizare.

Dar, până la urmă, ce e cu acest „debate”? Foarte pe scurt, este vorba despre o dezbatere academică asupra unei teme de discuţie, numită „moţiune”, două echipe, pro şi contra (guvern şi opoziţie) şi unul sau mai mulţi arbitri care decid care parte a adus argumente mai convingătoare. Asta se întâmplă după anumite reguli, care exclud un comportament non-etic, subliniind în schimb importanţa unui limbaj elegant, a fair-play-ului, a respectului pentru oponent.

Este exact ce s-a petrecut în amfiteatrul colegiului. Moţiunile propuse au fost:

„Acest Parlament crede că părinţii nu ar mai trebui să-şi mintă copiii despre existenţa unor personaje imaginare (Moş Crăciun, Zâna Măseluţă, Bau-Bau, etc.)”, „Acest Parlament consideră că ar trebui interzise toate importurile de produse şi servicii obţinute prin munca copiilor” şi moţiunea impromptu (improvizată), „Acest Parlament consideră că părinţii ar trebui să aibă acces la toate parolele conturilor de pe reţelele de socializare ale copiilor lor”. Nu se poate spune că nu sunt teme de interes pentru tineri şi, ca urmare, aceştia s-au aruncat într-o luptă a argumentelor care mai de care mai surprinzătoare, dar logice, completate cu exemple, citate şi dovezi greu de combătut.

După cele trei runde de dezbateri, care au durat până târziu, după amiaza, finala a început spre seară şi a opus echipa Bavardistelor şi pe aceea a Echipei fără nume. Cea câştigătoare (cu o decizie de 3 la 2 din partea celor 5 arbitri), a fost a Bavardistelor, alcătuită din Raluca Stroia, Farkas Kriszta şi Miruna Andriescu. Obosite, dar gureşe şi radiind de bucurie, ne-au împărtăşit câteva impresii la cald:

Miruna: „a meritat să fiu aici toată ziua şi, dacă am vrut vreodată să renunţ la a mai face debate, vă asigur – nu mai e cazul.”

Kriszta: „competiţia a fost una solicitantă, dar întreg parcursul şi mai ales finalul au meritat toate orele de pregătire. În plus, tot ce am realizat şi am învăţat astăzi m-a făcut să-mi dau seama din ce comunitate frumoasă fac parte.”

Raluca: „totul a meritat: nopţile nedormite, temele uneori neglijate (rămâne între noi, nu?!) şi nervii acumulaţi, pentru că toate au dus la reuşita din seara asta.”

Vicecampioanele Smaranda Avram, Andreea Ghencea şi Miruna Ungureanu (aceasta fiind pentru prima dată la o asemenea manifestare) au trecut cu un adevărat fair play peste înfrângere:

Smaranda: „o zi plină de emoţii, în care am realizat că poţi câştiga chiar atunci când pierzi, căci azi am învăţat o mulţime de lucruri care îmi vor folosi pe mai departe.”

Andreea: „a fost o activitate obositoare, în care m-am simţit totuşi bine şi acest loc doi îmi aduce o mare satisfacţie şi mă ambiţionează pe viitor.”

Miruna, foarte laconică, ne-a lămurit repede: „stresant, interesant şi distractiv.”

Dar, dincolo de diplome, tinerii aceştia câştigă ceva mult mai important: deprind lucrul în echipă, argumentarea, capacitatea de a face documentare riguroasă, formularea unor raţionamente structurate, de a identifica surse credibile de informaţii, de a alcătui discursuri publice de impact şi, nu în ultimul rând, de a-şi cultiva umorul şi fair play-ul. Iată, în acest sens, şi opinia unor juraţi:

R. Radu, membru al echipei de arbitri: „este lăudabil efortul tinerilor de a participa la o astfel de competiţie şi, în acelaşi timp, este un pas înainte în formarea gândirii critice a noii generaţii. De admirat profesorii şi instructorii care s-au implicat în organizarea acestui eveniment şi care i-au antrenat pe participanţi.”

Rareş Filip, student, fost elev al colegiului şi arbitru spune zâmbind: „pentru unii participanţi a fost prima competiţie, poate chiar primul discurs, aşa că, după părerea mea, s-au descurcat mult mai bine decât am făcut-o eu când am început. Sper că vor continua, pentru că pe mine m-a ajutat în cursivitatea exprimării, în spontaneitatea ideilor şi controlul emotivităţii.”

Dl prof. Marius Dudan, sufletul acestui eveniment, ne-a spus: „la final constat că a fost o zi frumoasă – pentru că e o activitate care îmi place, a fost o zi, aş spune, profitabilă – am descoperit nişte vorbitori buni, pe care nu-i ştiam – şi a fost oarecum chiar reconfortant să văd elevi experimentaţi de-acum, care s-au implicat în organizare, inclusiv în antrenarea echipelor. Mi-aş mai dori, poate, să fie cu adevărat o competiţie judeţeană, pentru că, în ciuda faptului că am adresat invitaţii tuturor liceelor din judeţ, astăzi au fost prezente doar echipe din Miercurea Ciuc”.

Evenimentul a promovat astfel şi o foarte bună metodă de dezvoltare personală, pe care conducerea liceului o încurajează şi o sprijină. Din echipa de organizare au mai făcut parte profesorii Adriana Galea, Kedves Blanka, Dane Endre şi Ciprian Hîrjău.

Consemnare de Irina G.

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.