Şedinţa extraordinară a Consiliului Local Municipal Miercurea CiucModificările a două proiecte au fost aprobate în unanimitate | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 1 decembrie 2021
Home » Societate »
Şedinţa extraordinară a Consiliului Local Municipal Miercurea Ciuc
Modificările a două proiecte au fost aprobate în unanimitate
<h5><i>Şedinţa extraordinară a Consiliului Local Municipal Miercurea Ciuc</i></h5>Modificările a două proiecte au fost aprobate în unanimitate

Şedinţa extraordinară a Consiliului Local Municipal Miercurea Ciuc
Modificările a două proiecte au fost aprobate în unanimitate

Deşi coronavirus-ul îşi face de cap tot mai mult şi în ţara noastră, din fericire încă în municipiul Miercurea Ciuc acest virus nu şi-a găsit mediul prielnic, ceea ce este un fapt îmbucurător. Despre această pacoste doar atât voi mai spune că fiecare consilier local a primit în scris tot ceea ce trebuie să ştie şi să facă în calitatea pe care o are – după cum a precizat viceprimarul Füleki Zoltán, profitând de prezenţa a 14 consilieri – din cei 19 – la şedinţa extraordinară ce a avut loc luni, 16 martie 2020, cu începere de la ora 07:30.

Pe ordinea de zi a şedinţei au fost două puncte şi anume: 1. modificarea Hotărârii nr. 33 din 21 februarie 2020 pentru aprobarea proiectului „Reducerea emisiilor de carbon în municipiul Miercurea Ciuc prin investiţii bazate pe planul de mobilitate urbană durabilă” şi a cheltuielilor legate de proiect şi 2. modificarea Hotărârii 151 din 24 mai 2018 pentru aprobarea „studiului de trafic în municipiul Miercurea Ciuc, cu modificările şi completările ulterioare” şi a cheltuielilor legate de proiect.

De ce aceste modificări au fost o urgenţă?

Răspunsul la această întrebare a venit de la directorul executiv Dosá Eszter Zsuzsanna, căreia, în conferinţa de presă, i-am cerut să reamintească pe scurt cum stau lucrurile cu proiectul privind reducerea emisiilor de carbon.

„Proiectul de mobilitate este în faza de precontractare. Acest proiect are 6 componente: 1. reabilitarea străzii Harghita de la capătul oraşului până la pasajul de cale ferată; 2. pasajul peste calea ferată; 3. strada Harghita, în continuare cu strada Kossuth L., strada Márton Áron până la strada Revoluţiei din Decembrie, până la B-dul Timişoarei şi – făcând o buclă – se întoarce până la strada Kossuth L.; 4. reabilitarea autogării care la rândul său are două componente, reabilitarea autogării şi amenajarea în fosta curte a Goscom a diferitor ateliere, garaje, staţii de alimentare etc.; 5. achiziţionarea de autobuze ecologice cu gaz comprimat, cea de-a 6-a componentă fiind măsurile de management al traficului şi care se referă la semnalizare electronică, echipamente pe autobuze pentru a putea fi urmărite în trafic. Trebuie spus că pentru acest proiect au fost alocate aproximativ 75 de milioane de lei din cele 151 de milioane cât costă această investiţie. S-a aprobat supracontractarea dar, conform Ghidului solicitantului pentru POR 2014 – 2020, valoarea maximă eligibilă poate fi de 25 de milioane de euro – 114,4 milioane lei – restul devenind neeligibil şi această valoare trebuie să fie aprobată de Consiliul local chiar azi”.

În concluzie, contribuţia municipiului Miercurea Ciuc la valoarea eligibilă a proiectului se modifică la 2,3 milioane de lei, iar valoarea neeligibilă a proiectului este de 37,4 milioane lei, astfel contribuţia municipiului devine 39,7 milioane lei, faţă de 30,9 milioane lei aprobate iniţial.

Cum se reduc emisiile de carbon?

În ceea ce priveşte punctul doi de pe ordinea de zi din raportul de specialitate, la proiectul de hotărâre pentru aprobarea studiului de trafic, modificarea se referă la anexa 2 a Hotărârii 151 din 2018 privind studiul de trafic şi, evident, pe parcursul evaluării cererii de finanţare depuse pe baza studiului de trafic, s-au modificat unii indicatori în ceea ce priveşte emisiile de carbon.

Reducerea emisiilor de carbon se realizează prin mărirea spaţiului pentru pietoni, fiind un avantaj pentru aceştia, de asemenea este şi în avantajul bicicliştilor şi nu în ultimul rând emisiile de carbon se vor reduce şi ca urmare a folosirii autobuzelor ecologice. Dacă autobuzele vor circula, să spunem, din 10 în 10 minute, cu regularitate, atunci nu va mai fi nevoie să se circule cu autoturismele.

Pe parcursul elaborării cererii de finanţare s-au făcut calcule pentru a demonstra reducerea de carbon. Astfel, valoarea estimată pentru primul an, în loc de 1.095 tone echivalent CO2 per an, se estimează pentru ultimul an 2025 o scădere anuală cu 28 a gazelor cu efect de seră, conform firmei bucureştene de specialitate.

După cum e lesne de observat, cele două puncte de pe ordinea de zi nu pot fi tratate separat, este vorba în ambele proiecte despre cheltuieli legate de proiect.

AURELIA ILUŢ

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.