Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Podul de pe DN 15 peste râul Bistricioara, din comuna Corbu – un „pericol atât pentru siguranţa pietonilor, cât şi a participanţilor la trafic” | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 19 mai 2024
Home » Societate » Podul de pe DN 15 peste râul Bistricioara, din comuna Corbu – un „pericol atât pentru siguranţa pietonilor, cât şi a participanţilor la trafic”
Podul de pe DN 15 peste râul Bistricioara, din comuna Corbu – un „pericol atât pentru siguranţa pietonilor, cât şi a participanţilor la trafic”

Podul de pe DN 15 peste râul Bistricioara, din comuna Corbu – un „pericol atât pentru siguranţa pietonilor, cât şi a participanţilor la trafic”

  • „Eu sper ca până la demararea construcţiilor să nu avem niciun eveniment nefericit”, spune primarul comunei Corbu
  • Se va construi un pod nou, în locul celui degradat, fiind lansată licitaţia pentru proiectare, însă când vor începe lucrările efectiv încă nu se ştie

Unul din cele două poduri de pe DN 15 peste râul Bistricioara, aflat la intrarea în comuna Corbu, satul Corbu, dinspre Borsec, s-a deteriorat şi reprezintă în momentul de faţă un pericol atât pentru siguranţa pietonilor, cât şi a participanţilor la trafic, afirmă primarul localităţii, Romeo-Ţepeş Focşa. Edilul a spus că au fost făcute demersuri pentru a se găsi soluţii la Ministerul Transporturilor, la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), dar şi la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov încă de când podul nu era atât de deteriorat.

„După ce am avut discuţii cu dl ministru (n.n. – al Transporturilor şi Infrastructurii) m-a sunat dl Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, şi mi-a promis că problema se rezolvă. Într-adevăr, au luat măsuri, iar acum este în procedură de licitaţie pentru a fi înlocuit. Trebuie construit un pod nou. Podul actual nu mai poate fi reabilitat. Dar trebuie luate măsuri urgente pentru că e un pericol inclusiv pentru pietoni”, a spus primarul comunei Corbu. Potrivit sursei citate, balustradele de pe un sens s-au prăbuşit, iar cele de pe partea cealaltă nu prezintă siguranţă pentru traversare.

Traficul se desfăşoară alternativ pe un singur sens lărgit, pe o bandă şi jumătate, cu semnalizatoare corespunzătoare. „Dar este într-o stare avansată de degradare. Eu sper ca până la demararea construcţiilor să nu avem niciun eveniment nefericit”, a afirmat Romeo-Ţepeş Focşa.

Edilul a explicat că a observat în urmă cu aproximativ trei ani că partea pietonală a podului, trotuarele de pe cele două sensuri sunt degradate, iar la puţin timp după aceasta una din balustrade a căzut. Au intervenit muncitorii de la Drumuri Naţionale, de la Districtul Borsec, printr-o semnalizare corespunzătoare şi blocarea părţii pietonale. „De atunci, podul s-a tot depreciat şi din cauza traficului greu şi aglomerat care se desfăşoară pe DN 15”.

Primarul a precizat că pe partea carosabilă problemele nu sunt aşa de vizibile. Însă acestea apar în momentul în care se intră sub pod, unde se observă fisurile la partea de structură şi de rezistenţă, chiar dacă pilonii nu par afectaţi. Acesta nu crede că podul o să se prăbuşească, „dar nu sunt specialist…”.

„Noi am făcut demersurile necesare, dar mai departe ţine de cei de la Direcţia Naţională de Drumuri şi Poduri, pentru că aparţine de ei”.

Deşi promisiuni pentru construirea unui nou pod există, „din păcate, hăţişul birocratic durează destul de mult timp, câteodată foarte mult timp, pentru că sunt procedurile care trebuie respectate pentru ca lucrarea să fie aprobată, finanţată şi executată în condiţiile legii”. „Dar, într-adevăr, procedurile birocratice durează foarte mult şi cred că la nivel guvernamental ar trebui luate măsuri ca în situaţia lucrărilor urgente, cum e în cazul de faţă, care nu pot fi amânate, să fie o procedură mai simplificată, care să ne poată ajuta să demarăm proiectele de investiţii, pentru că, v-am spus, aici e pusă în pericol siguranţa atât a pietonilor, cât şi a participanţilor la trafic. DN 15 este una din arterele foarte circulate pentru că face legătura dintre Transilvania şi Moldova, cele două regiuni istorice”, a spus Romeo Ţepes-Focşa.

Acesta a amintit şi de fabrica de apă minerală din Borsec, localitate învecinată, care lucrează la capacitate maximă. Din informaţiile furnizate de primar, din fabrica de apă minerală pleacă zilnic peste 150 de camioane încărcate cu apă minerală, iar în opinia sa jumătate trec şi spre Moldova. „Deci, traficul este aglomerat, este un trafic greu şi o problemă la podul respectiv face ca legătura între cele două regiuni istorice şi între cele două judeţe, Harghita şi Neamţ, să fie pusă în pericol, pentru că nu există o soluţie alternativă aici în zonă”, a subliniat primarul.

L-am întrebat pe edilul din Corbu dacă a fost înaintat vreun termen pentru demararea lucrărilor, însă acesta a adus în discuţie iar procedurile administrative. „Din experienţa mea administrativă vă pot spune că este foarte greu să înaintezi un termen, pentru că toate termenele ţin de procedurile birocratice care includ aici inclusiv contestaţiile la licitaţii. Ori, nu ai de unde să ştii cât durează, ce termene sunt, dacă vor fi sau nu contestaţii la procedura de achiziţie. De aceea e foarte greu. Ei ştiu problemele, am discutat inclusiv cu dl ministru, cu dl Pistol şi cu dl director de la Braşov. Toată lumea vrea şi toată lumea se grăbeşte, pentru că se ştie că e un real pericol, dar peste lege nu se poate trece”, a spus Romeo Ţepeş-Focşa, precizând că nici geografia locului nu ajută pentru a se găsi o alternativă. „O să fie o soluţie tehnică dificilă”.

Şeful Secţiei Drumuri Naţionale (SDN) Harghita, ing. Cătălin Romanescu, a afirmat la rândul său că licitaţia pentru un pod nou peste râul Bistricioara, în Corbu, este în derulare.

În legătură cu siguranţa pietonilor şi a celor care tranzitează cu maşina zona, ing. Cătălin Romanescu a spus că s-a efectuat o expertiză tehnică, în cadrul căreia a fost redat traficul în anumite condiţii, în sensul că se circulă pe ax şi că greutatea maximă admisă la osie este de 40 de tone.

Nici şeful SDN Harghita nu a înaintat vreun termen pentru începerea lucrărilor, depinzând de alocarea de fonduri din partea CNAIR.

Ing. Cătălin Romanescu a mai evidenţiat faptul că problema cu podurile este una naţională. Sunt foarte multe poduri în toată ţara care au indicele stării tehnice zero şi la toate sunt necesare intervenţii. Aceasta din cauza faptului că până acum s-a lucrat numai pe deasupra, s-a turnat asfalt, s-au făcut reabilitări primare, însă foarte puţin s-a axat pe reabilitarea podurilor, pentru că e o lucrare migăloasă. Reabilitarea unui pod e o lucrare de durată, a spus ing. Cătălin Romanescu.

La rândul său, şeful SDN Harghita a spus că nu se ştie dacă se poate realiza o variantă ocolitoare şi a amintit că o problemă de genul acesta este la Satu Mare. Acolo era şi proiect, şi licitaţie de execuţie a unui pod nou, dar nu se poate face variantă ocolitoare, fizic nu este pe unde, astfel că trebuie găsită o altă soluţie tehnică. (Şt. Pătrîntaş)

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.