Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Şedinţa extraordinară a Consiliului Judeţean Harghita: Repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 26 aprilie 2024
Home » Economic » Şedinţa extraordinară a Consiliului Judeţean Harghita: Repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată
Şedinţa extraordinară a Consiliului Judeţean Harghita: Repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată

Şedinţa extraordinară a Consiliului Judeţean Harghita: Repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată

Vineri, 22 ianuarie 2016, Consiliul Judeţean Harghita s-a întrunit într-o şedinţă extraordinară, prima din acest an, şedinţă la care invitaţi de onoare au fost reprezentanţii oraşului Borsec, respectiv primarul Mik József şi echipa sa – după cum i-a prezentat preşedintele CJH, Borboly Csaba. Subiectul cel mai important al şedinţei l-a constituit repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru drumurile comunale şi judeţene şi a 20 la sută din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale şi a celor 20 la sută din sumele aferente cotei de 18,5 la sută din impozitul pe venit, pe anul 2016 şi estimările pe anii 2017-2019.

 

De 15 ori mai puţini bani

„Niciodată nu am avut atât de puţini bani de împărţit – a precizat preşedintele Borboly – anul trecut, spre exemplu, suma a fost de circa 15 ori mai mare, dar oricât de puţini ar fi şi aceşti bani va trebui să-i utilizăm pentru lucrări de dezvoltare. Avem atât de puţini bani deoarece am reuşit să cheltuim mai mult pentru că anul trecut proiectele noastre au ajuns în acele faze în care am început lucrările, am început decontările şi din aceste motive puţinul rămas îl putem utiliza pentru proiectele noastre viitoare de dezvoltare”.

În ceea ce priveşte repartizarea sumelor, la propunerea preşedintelui Borboly dezbaterea s-a împărţit în două, adică într-o primă parte dezbaterea să se axeze pe repartizarea sumelor fără Borsec, iar în partea a doua dezbaterile să se axeze doar pe problemele care privesc oraşul Borsec, propunere care a fost acceptată.

 

Ca iniţiator

Preşedintele Borboly, ca iniţiator al proiectului de hotărâre pus în discuţie, a considerat important să facă unele precizări, cu atât mai mult cu cât materialele au ajuns la consilieri în miezul nopţii de dinaintea zilei de 22 ianuarie, zi în care la ora 09:00 a fost programată şedinţa. „Eu pot să vă spun în ceea ce priveşte repartizarea că în decembrie anul trecut am trimis către toate primăriile o adresă prin care le-am cerut să-şi depună solicitările în ceea ce priveşte dezvoltările, pentru că din aceşti bani Consiliul Judeţean sprijină toate localităţile din judeţ. Nu avem bani mulţi, dar dacă ne uităm la faptul că banii care ne stau la dispoziţie, ca şi cuantum nu este o sumă care să rezolve toate problemele în toate localităţile judeţului, de aceea decizia de azi va fi foarte grea şi presupune maximă responsabilitate pentru că avem 235 de localităţi, dacă facem un mic calcul vom afla că pe cap de locuitor revin circa 7 euro şi din acest motiv am introdus un sistem prin care banii să fie repartizaţi acolo unde este nevoie, dar unde se şi motivează că se vor folosi pentru dezvoltare”.

 

În rezumat

La repartizarea sumelor au avut prioritate: arieratele; proiectele de dezvoltare, investiţiile în legătură cu echipele voluntare de pompieri, proiectele care nu pot fi finanţate prin proiecte cu finanţare nerambursabilă de CJH; proiecte privind dezvoltarea învăţământului profesional, realizarea fermelor educaţionale; lucrările ce pot fi finalizate până la sfârşitul semestrului I şi necesită finanţare mică; proiectele de dezvoltare, investiţiile în legătură cu echipele voluntare de salvatori montani, echipele de gărzi cetăţeneşti, lucrările efectuate prin clacă, lucrări ce nu au putut fi finanţate de Consiliul Judeţean întrucât nu s-a obţinut documentul care justifică urgenţa şi caracterul excepţional al realizării lucrării respective.

 

Un pariu pe o sticlă de vin

După cum s-a precizat, propunerea repartizării sumelor după criteriile de mai sus nu are caracter politic, ci au fost luate în considerare alte două puncte de vedere: regionalitatea şi naţionalitatea. Preşedintele Borboly a explicat: „criteriul de regionalitate deoarece la un moment dat acest judeţ a fost compus din mai multe regiuni şi pe baza naţionalităţii, aceste două linii le-am avut în vedere şi oricine se va convinge că s-au respectat aceste linii. De altfel, am şi câştigat un pariu pe această temă, de la unul dintre dumneavoastră, care a susţinut că Miercurea-Ciuc va fi localitatea care va primi cei mai mulţi bani, ceea ce nu este tocmai aşa”. În cadrul sistemului de proiecte – s-a spus – s-a avut în vedere să fie vorba despre construcţii pentru care nu se pot obţine bani, accentul fiind pus pe dezvoltarea vieţii economice şi ideile în acest domeniu să fie sprijinite aşijderea şi proiectele care au efect asupra rămânerii acasă a tinerilor. În ceea ce priveşte învăţământul profesional, ideea este ca acesta să se dezvolte, la fel trebuie să se dezvolte şi cultura şi domeniul sanitar şi nu numai. De asemenea, s-a avut în vedere finanţarea obligaţiilor asumate în 2015, printre care şi construirea casei de cultură la Livezi, propunere făcută la un moment dat de către consilierul PNL Ion Proca.

 

Intervenţii la acest proiect de hotărâre

Pe marginea celor prezentate de iniţiator au avut loc mai multe intervenţii. Printre altele, mai mulţi consilieri au întrebat de ce municipiul Odorheiu-Secuiesc nu se află pe lista cu sumele repartizate, de ce aici nu s-a alocat nici un leu, deşi acolo sunt investiţii foarte importante? Fără a intra în amănunte, răspunsul la această chestiune se regăseşte în articolul 5) din hotărâre, în care se precizează: „Ordonatorii de credite ai bugetelor autorităţilor publice locale răspund pentru utilizarea cu respectarea condiţiilor prevăzute de lege a sumelor repartizate pentru obiectivele menţionate în cererile transmise pentru justificarea destinaţiei”. În municipiul Odorheiu-Secuiesc – spunea preşedintele Borboly – exact acest lucru nu s-a respectat, banii solicitaţi au fost cheltuiţi pentru altceva, subliniind că Odorheiul nu este pedepsit, însă legea trebuie respectată. Ca atare, sa hotărât:

Se aprobă repartizarea prin hotărâre a CJH în bugetele municipiilor, oraşelor şi comunelor a sumei de 11.529 mii lei, pe anul 2016, din care 5.545 mii lei sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale şi 5.984 mii lei sume aferente cotei de 18,5 la sută din impozitul pe venit, pentru susţinerea programelor de dezvoltare locală şi a proiectelor de infrastructură care necesită co-finanţare locală.

 

Spicuim din lista cu sumele repartizate

Gălăuţaş primeşte 120.000 lei pentru înlocuirea corpurilor de iluminat stradal cu corpuri ecologice şi economice cu LED şi pentru dotări la Clubul tuturor vârstnicilor; Topliţa – 40.000 lei pentru achiziţionarea unui sistem de irigaţii pentru parcuri; Sărmaş – 90.000 lei pentru amenajarea Grădiniţei din incinta Şcolii Generale „Sf. Andrei” şi reabilitarea Şcolii Generale din Hodoşa; Subcetate – 70.000 lei pentru amenajarea spaţiului public din zona centrală (trotuare, locuri de parcare); Tulgheş – 50.000 lei pentru reabilitarea imobilului 340, casă cu etaj; Corbu – 50.000 lei pentru reabilitare canalizare-extindere; Voşlăbeni – 207 mii lei pentru echiparea cu bazin pentru apă a autospecialei de pompieri aflată în dotarea SVSU Voşlăbeni, pentru proiectarea şi executarea instalaţiei de încălzire centrală la Şcoala Primară „Ion Creangă” din Izvoru-Mureşului, extinderea trotuarului în comună şi în satul Izvoru-Mureşului; forarea unui puţ de adâncime pentru apa potabilă în zona turistică din satul Izvoru-Mureşului.

(Cu alte informaţii vom reveni în numărul următor)

AURELIA ILUŢ

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.