„Să ne cunoaştem tradiţiile; împărtăşind, învăţăm să fim mai buni” | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 25 iunie 2019
Home » Societate » „Să ne cunoaştem tradiţiile; împărtăşind, învăţăm să fim mai buni”
„Să ne cunoaştem tradiţiile; împărtăşind, învăţăm să fim mai buni”
sdr

„Să ne cunoaştem tradiţiile; împărtăşind, învăţăm să fim mai buni”

Timp de trei zile, copii şi adolescenţi maghiari şi români din sistemul de protecţie socială din judeţ au avut prilejul să-şi cunoască reciproc obiceiurile şi tradiţiile locale de iarnă, moştenite de la străbuni, au socializat şi unul de la celălalt au învăţat puţin din limba maternă a fiecăruia

Proiectul ,,Să ne cunoaştem tradiţiile; împărtăşind, învăţăm să fim mai buni”, aflat la a treia ediţie, se adresează tinerilor din sistemul de protecţie a copilului şi îşi doreşte ca aceştia să respecte şi să  promoveze tradiţiile şi obiceiurile de iarnă ale românilor şi maghiarilor, deopotrivă. Pentru că în sistemul de protecţie socială harghitean sunt integraţi şi copii români, şi copii maghiari, şi copii romi.

„Totul a pornit de la ideea de a împărţi bucăţele de la noi şi de la ei, fără să conteze limba, să ne apropiem, să ne cunoaştem, să ne respectăm şi să ne iubim unii pe alţii. De aceea, ne-am gândit să desfăşurăm această tabără în apropierea Crăciunului, iar ea să se deruleze ca o poveste de sărbători, când familia, risipită în toate colţurile ţării, se reuneşte acasă, fiecare povesteşte cum i-a fost, ce-a făcut, ce-a văzut şi ce a învăţat. Fireşte, am început prin a vedea de unde venim, cine suntem, care ne sunt tradiţiile”, a explicat Margareta Adela Chiţu, coordonatoarea proiectului, din cadrul Serviciului Management de Caz al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Harghita.

La ediţia din acest an au participat 16 copii, cărora li s-au alăturat un tânăr ieşit din sistem – care acum învaţă tainele preparării bucatelor de la un chef din Ploieşti – şi fratele lui, încă elev, care „au ţinut morţiş” să revină la tabăra de tradiţii, „să se întoarcă acasă”.

Surprizele s-au ţinut lanţ, încă din prima zi, când copiii au fost vizitaţi de Grupul de colindători al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Oltul” Harghita. Prietenii pompieri nu au venit cu mâna goală, ci cu câte un pacheţel pentru fiecare, iar osteneala le-a fost răsplătită cu urări şi cântece de Crăciun, interpretate de cei cărora le-au adus daruri de suflet.

Programul, încărcat, a fost pe placul copiilor, care, astfel, au plecat din tabără cu un bagaj de cunoştinţe mult mai bogat. Au vizitat expoziţia etnografică „Trecerea timpului în Ciuc – Scene din viaţa populară de toate zilele”, deschisă la Muzeul Secuiesc al Ciucului şi dedicată traiului ţărănesc de la cumpăna secolelor XIX şi XX, pe alocuri prezent şi astăzi. „Au fost foarte atenţi şi interesaţi de documentarul despre oierit, prezentat bilingv în cadrul expoziţiei, le-a plăcut expoziţia de arme medievale, povestea de dragoste a fântânii, bucătăria boierească şi au fost încântaţi de atelierele meşteşugăreşti precum cel al dulgherului, tâmplarului şi rotarului. Şase copii au decis că le-ar fi plăcut să trăiască în trecut, când meseria se transmitea din tată în fiu şi să ducă traiul simplu de atunci. Cei mai mulţi au ales, însă, libertatea de mişcare, tehnologia din zilele noastre, mijloacele moderne de comunicare. Au învăţat şi cuvinte noi, precum solul şi solia, diligenţa”, a povestit Margareta Adela Chiţu.

Adolescenţii au cunoscut şi frumuseţea, diversitatea şi specificitatea costumului popular românesc, prezentat într-un laborios documentar realizat de Biblioteca din Vâlcea, au învăţat cum se numesc piesele care-l alcătuiesc, în funcţie de regiuni, iar soţii Szabó László şi Julianna, membri ai Ansamblului Naţional Secuiesc, i-au învăţat să danseze dansurile specifice zonei Ciuc. „Le-a plăcut la nebunie, maghiari şi români, toţi copiii au dansat împreună, chiar au format cupluri mixte”, a precizat coordonatoarea taberei.

La atelierele de lucru au confecţionat felicitări, au învăţat să facă flori minunate şi ornamente deosebite de împodobit pomul de Crăciun prin tehnica răsucirii hârtiei (Quilling”) şi au pirogravat „oameni de zăpadă şi pe Moş Crăciun”, au împodobit bradul, iar seara a venit Moşul cel bun. Distrându-se împreună şi vorbind între ei, şi-au dezvoltat, fără efort, abilităţile de comunicare în limbile română şi maghiară.

În ultima seară petrecută în tabăra de la Centrul Multifuncţional Şumuleu, organizatorii şi voluntarii au organizat o mică şezătoare, la care au participat, în calitate de invitaţi, Grupul Şezătoare la Miercurea Ciuc, Grupul Chitara de Ciuc, condus de Adriana Balogh, şi Grupul Doruleţul de la Platoneşti, compus din 14 copii, care s-au prezentat cu trei jocuri din diferite zone ale ţării: Maramureş, Moldova şi inconfundabilul dans al Căluşarilor. Pentru cei 16 copii instituţionalizaţi în centrele din Şumuleu, Frumoasa, Bilbor şi Subcetate a fost cel mai potrivit prilej să demonstreze ce au învăţat în cele trei zile şi să le dăruiască oaspeţilor mici daruri realizate de ei.

„Copiii noştri s-au îmbrăcat în costume populare româneşti şi maghiare. Împreună am pregătit o mică gustare pentru invitaţi, pâine cu untură, ceai, biscuiţi şi turtă dulce, apoi le-au prezentat dansurile pe care le-au învăţat în tabără, le-au cântat colinde, le-au dăruit felicitările şi ornamentele de brad realizate de ei. Iar noi am cumpărat câte un pacheţel pentru copiii de la Platoneşti”, a adăugat Margareta Adela Chiţu.

În ultima zi a taberei, copiii şi tinerii din sistemul de protecţie socială au avut prilejul să îşi spună părerea despre barierele interculturale şi să identifice modalităţi prin care pot fi depăşite acestea.

„Proiectul şi-a propus o îmbinare utilă şi plăcută a activităţilor de petrecere a timpului liber cu cele de învăţare şi o reunire a diversităţii, prin participarea unor tineri din localităţi diferite ale judeţului Harghita. Ne propunem, astfel, să stimulăm creativitatea şi expresivitatea în lucrări care să evidenţieze tradiţia populară, dobândirea unor sentimente de dragoste şi respect pentru tradiţiile, obiceiurile şi folclorul românesc, dar şi maghiar”, a conchis coordonatoarea proiectului.

Fondurile necesare desfăşurării taberei Să ne cunoaştem tradiţiile; împărtăşind, învăţăm să fim mai buni (cazarea şi mesele copiilor – n.a.) au fost asigurate de DGASPC Harghita, iar consumabilele necesare desfăşurării activităţilor la atelierele de lucru şi darurile au fost achiziţionate din donaţii. Tabăra s-a bucurat de sprijinul voluntarilor Camelia Matiaş, Daniel-Costel Păncescu, Bogdan Burjan şi Gyöngyi Silivaş, a căror contribuţie a fost extrem de valoroasă, în condiţiile în care puţini sunt cei dispuşi să participe la astfel de activităţi benevol şi mai ales în preajma sărbătorilor.

Margareta Adela Chiţu, iniţiatoarea şi coordonatoarea acestui proiect, precum şi a taberei „Comunicare în limba română” pentru copiii vorbitori de limba maghiară integraţi în sistemul de protecţie socială, îi încurajează mereu să înveţe lucruri noi, este mereu alături de ei şi le întăreşte sentimentul de siguranţă, punându-i în centrul atenţiei. Că este îndrăgită de cei pe care îi face să se simtă iubiţi la rândul lor, o demonstrează cea mai lungă scrisoare pe care a primit-o vreodată, datată 23-24 decembrie 2018, care nu ar încăpea în nici un plic, de vreme ce măsoară un metru. În ea şi-au scris copiii şi tinerii câte un gând de recunoştinţă.

Daniela MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.