Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Peste 2.000 de oameni au participat la Ciuc Jazz 7, festivalul care se doreşte să devină cel mai important eveniment de profil din zonă | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 26 aprilie 2024
Home » Cultură » Peste 2.000 de oameni au participat la Ciuc Jazz 7, festivalul care se doreşte să devină cel mai important eveniment de profil din zonă
Peste 2.000 de oameni au participat la Ciuc Jazz 7, festivalul care se doreşte să devină cel mai important eveniment de profil din zonă

Peste 2.000 de oameni au participat la Ciuc Jazz 7, festivalul care se doreşte să devină cel mai important eveniment de profil din zonă

Într-un oraş în care evenimentele culturale majore şi, în special, concertele de calitate lipsesc aproape cu desăvârşire, iar bani frumoşi se aruncă inclusiv pe festivaluri care nu reuşesc să aducă mai mult de 300-400 de spectatori care nu plătesc bilete, o mână de oameni au reuşit să organizeze 7 ediţii ale unui festival de jazz. Cu ediţii mai mult sau mai puţin reuşite, în 7 ani, Csiki Jazz sau Ciuc Jazz a reuşit să aducă pe scena din interiorul Cetăţii Mikó din Miercurea-Ciuc câteva nume importante ale jazz-ului şi bluess-ului românesc sau mondial. Luiza Zan a bifat deja câteva prezenţe, Ioan Gyuri Pascu a urcat şi el pe scenă în 2010, an în care au cântat şi Marcian Petrescu & Trenul de noapte, ori tradiţionalul duet pentru această zonă Harry Tavitian – Cserey Csaba (2013).

jazz 2Dar, aşa cum spuneau şi organizatorii – Asociaţia Minijazz Festival (printre ei aflându-se Szilágyi Eleonóra, Fekete Bernadetta, dar şi Mircea Colceriu, proaspăt venit în echipă) – ediţia etalon a festivalului a fost cea din acest an. Prin aducerea Random Trip şi a lui Lars Danielson Trio, festivalul a ajuns unul cu o importanţă naţională, reuşind să aducă public din multe zone ale ţării (Oradea, Constanţa, Satu Mare, Timişoara, Târgu-Mureş, Braşov), dar şi din străinătate, un grec cumpărându-şi biletul de pe Internet.

 

„De ce îi trebuie acestei zone un festival de jazz?” A doua zi a fost cel mai bun răspuns

În cele din urmă nu voi face o cronică de festival. O cronică de festival, în formatul standard cuprinde păreri despre modul în care au cântat formaţiile, despre public şi despre organizare. Mă voi rezuma doar la un aspect care, consider eu, ar trebui schimbat de organizatori şi la conferinţa de presă ce a urmat festivalului.

Foarte pe scurt, consider că şi acest festival ar trebui să preia modelul altor evenimente unde accesul este permis cu camere foto, dar ale căror obiective sunt mai mici de anumiţi centimetri; adică camere foto compacte, semi-profesionale sau chiar profesionale, dar fără obiective de distanţă.

jazz 3Iar acum să ne îndreptăm atenţia către conferinţa de presă, în care organizatorii festivalului subliniau faptul că a fost prima ediţie în care au simţit o implicare emoţională, la un alt nivel, atât din partea publicului, cât şi din partea celor care au evoluat pe scenă. Şi, chiar dacă s-au păstrat principiile festivalului – au fost invitate atât formaţii locale, cât şi naţionale ori internaţionale – a fost primul an în care s-a ajuns la sufletul tuturor categoriilor de vârstă. Iar aici contribuţia decisivă au avut-o formaţiile care au încheiat primele două seri – Random Trip şi Lars Danielson Trio.

„Există stereotipuri cu care lucrăm – spuneau organizatorii. Una dintre întrebările la care festivalul răspunde este De ce îi trebuie acestei zone un festival de jazz?. A doua zi a fost cel mai bun răspuns la această întrebare, pentru că am văzut oameni din toate categoriile de vârstă şi din toate categoriile sociale. Liniştea pe care aţi văzut-o şi lacrimile din ochii copiilor de 13 ani, dar şi ai adulţilor de 60 de ani, cred că spun totul”.

Szilágyi Eleonóra spunea că după 6 ediţii, în acest an a fost pentru prima dată când au avut suport necondiţionat din partea unor oameni şi din acest motiv fiecare a făcut ceea ce îi place, ceea ce ştie să facă, iar festivalul a curs mult mai lin.

Tot pentru prima dată, sesiunile de jam session din cadrul after party-urilor s-au desfăşurat la un nivel ridicat. Şi asta datorită artiştilor care au fost invitaţi să se alăture petrecerii de după concerte. „Toţi artiştii, în momentul în care coboară de pe scenă, au acumulată o tensiune artistică interioară şi ar mai avea două piese pregătite. Ştiind acest lucru, s-a insistat să facem sesiunile de jam, pentru că acolo ei reuşesc să mai genereze un act artistic. Publicul-ţintă e altul, se comunică în alt fel”.

O altă premieră a constituit-o atragerea în festival şi a artei plastice, prin alăturarea taberei Free Camp de Ciuc Jazz. „A fost seara în care artiştii prezenţi pe scenă improvizau acustic, iar în acelaşi timp pictorii încercau să transforme în imagini sunetele care erau create în acel moment. Practic, în acea seară (n.a. – sâmbătă seara, în Ólommadár) pictura şi muzica s-au întrepătruns”. Au fost două scene: una pentru muzicieni şi alta pentru cei care transpuneau notele muzicale în imagini.

 

Ciuc Jazz 7, în cifre

Transpus în cifre, a 7-a ediţie a Festivalului Internaţional de Jazz din Miercurea-Ciuc se prezintă astfel: peste 30 de voluntari, de la preadolescenţi şi până la actori; peste 2.000 de spectatori în 3 zile (inclusiv invitaţiile către presă şi parteneri), înregistrând o creştere a publicului faţă de anul trecut cu aproximativ 20%; două premiere naţionale – Random Trip şi Lars Danielson Trio, cu prezentarea noului album; 3 jam session.

Vorbind despre public, organizatorii remarcau prezenţa la festival a oamenilor veniţi din multe oraşe ale ţării. Beneficiind de posibilitatea de rezervare a biletelor pe Internet, la Miercurea-Ciuc au venit oameni din Oradea, Constanţa, Satu Mare, Timişoara sau Braşov. Iar cel mai îndepărtat punct a fost Grecia, considerându-se că spectatorul, comandându-şi biletul pe Internet, a venit special pentru festival.

 

Precontracte pentru 2016

Aşa cum îi stă bine unui festival care vrea să fie important, primele noutăţi despre viitoarea ediţie sunt date publicităţii imediat după ce cortina a căzut peste cea în curs. Astfel, a doua zi după terminarea Csiki Jazz 7, organizatorii au dezvăluit o parte din Csiki Jazz 8.

„Am reuşit să semnăm precontracte pentru Ciuc Jazz 8. Nu facem publice numele, pentru că ne-am obişnuit să le facem atunci când avem certitudinea respectării contractului. Dar avem nume din zona tradiţională, avem staruri invitate pentru 2016, iar principiile festivalului nu se modifică: vom acoperi, în cele 3 zile, stiluri diferite”, spuneau organizatorii.

Tot pentru la anul, organizatorii au decis mutarea festivalului în iulie.

„După prima zi (din această ediţie) ni s-a spus că mai mult de atât nu se poate; după a doua zi ni s-a spus din nou – s-a putut, dar mai mult de atât nu se poate. Vrem să arătăm că se poate şi asta vom vedea în Ciuc Jazz 8, adică la anul”.

LIVIU CÂMPEAN

Arhivă foto cu publicul din prima zi a festivalului.

Arhivă foto cu publicul din a doua zi a festivalului.

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.