Lipsă de interes pentru ocuparea funcţiilor de directori în unităţile de învăţământ preuniversitar din Harghita | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 26 iunie 2022
Home » Învățământ » Lipsă de interes pentru ocuparea funcţiilor de directori în unităţile de învăţământ preuniversitar din Harghita
Lipsă de interes pentru ocuparea funcţiilor de directori în unităţile de învăţământ preuniversitar din Harghita

Lipsă de interes pentru ocuparea funcţiilor de directori în unităţile de învăţământ preuniversitar din Harghita

  • După două sesiuni de concurs, din cele 110 posturi vacante anunţate (66 de directori şi 44 de directori adjuncţi), 88 nu şi-au găsit titulari, rămânând neocupate

Cea de-a doua rundă a concursului pentru ocuparea funcţiilor vacante de directori şi directori adjuncţi în şcoli şi grădiniţe organizat în Harghita s-a terminat.

Potrivit datelor oferite de Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ), pe cele 110 posturi vacante (66 de funcţii de directori şi 44 de directori adjuncţi) s-au înscris 43 de candidaţi. Unii dintre ei au optat pentru ambele funcţii – şi pentru cea de director, şi pentru cea de director adjunct – alţii au concurat pentru funcţiile de conducere în mai multe şcoli, urmând ca după promovarea probei de interviu să se decidă pe care o doreşte, un candidat optând chiar pentru o funcţie de conducere la o şcoală din alt judeţ.

În urma evaluării dosarelor, un singur aplicant nu a îndeplinit cerinţele legale, dosarul acestuia fiind respins.

Înaintea probei scrise, unul dintre candidaţi s-a retras, aşa încât la prima probă a concursului şi-au anunţat participarea 41 de aspiranţi la funcţiile de directori ai unităţilor de învăţământ harghitene. Prezenţa a fost însă mai mică, trei dintre candidaţi absentând de la verificarea scrisă desfăşurată în 18 februarie. Examenul, de tip grilă, a fost promovat de 24 dintre candidaţii prezentaţi (58,53%), 14 nereuşind să obţină punctajul necesar. La proba scrisă a fost depusă o singură contestaţie, în urma soluţionării acesteia punctajul acordat iniţial rămânând nemodificat.

La proba de interviu, programată la mijlocul săptămânii trecute, s-au prezentat şi mai puţini candidaţi: unul s-a retras, iar o altă persoană nu şi-a depus opţiunea.

Aşa se face că proba de interviu şi implicit runda a doua a concursului de ocupare a posturilor de directori a fost promovată, în Harghita, de 22 de candidaţi. Dintre aceştia, 17 vor ocupa funcţii de directori şi cinci de directori adjuncţi.

Asta înseamnă că din cele 110 posturi de directori şi directori adjuncţi în unităţile de învăţământ preuniversitar din Harghita scoase la concurs în sesiunea din ianuarie, 88 rămân vacante (49 de directori şi 39 de directori adjuncţi).

Rezultatele arată limpede că funcţiile de conducere în unităţile de învăţământ nu sunt nici pe departe tentante, cum erau odinioară, în condiţiile în care leafa nu este cu mult mai mare, uneori fiind chiar mai mică decât a unui profesor titular, care beneficiază de aceeaşi siguranţă a postului, îşi face orele şi apoi pleacă liniştit acasă. În schimb, funcţiile de conducere implică mult mai multă muncă şi responsabilitate, iar dacă cineva acceptă să fie director, răspunderea este foarte mare; fiindcă directorul se ocupă de toate problemele de personal – începând de la femeia de serviciu, personalul nedidactic, auxiliar până la profesori – trebuie să le asigure elevilor condiţii civilizate de educare, este ordonator de credite şi singurul care are drept de semnătură pentru plata salariilor, pentru achiziţii şi multe altele. În plus, în sarcina lui cade întocmirea statisticilor şi rapoartelor solicitate de Inspectoratul Şcolar şi de Ministerul de resort, între altele.

„Eu am vrut să fiu director şi am participat la concurs în 2016; alţii nu. Cred că pentru mulţi este mai uşor să fie profesor cu 18 ore şi cu orele de dirigenţie poate primi un salariu mai mare decât un director. În opinia mea, este în primul rând o problemă financiară în majoritatea cazurilor. Faptul că nu directorul este cea mai bine plătită persoană din şcoală ar putea fi o cauză (a dezinteresului faţă de ocuparea funcţiilor de conducere – n.a.). Dar şi o provocare ce ţine de răspundere”, ne-a explicat inspectorul şcolar general prof. Demeter Levente.

Conform şefului IŞJ Harghita, în cazul în care nimeni nu doreşte să ocupe funcţiile de conducere, soluţia este numirea unei persoane din Consiliul de Administraţie al şcolii, care va coordona activitatea unităţii de învăţământ, dar fără indemnizaţie de director, şi va purta întreaga responsabilitate cu privire la ce se întâmplă în şcoala/grădiniţa pe care o reprezintă.

„Dar acea persoană trebuie să accepte această funcţie, pentru că noi (IŞJ – n.a.) nu putem numi decât persoane care îşi dau acordul. Mergem din şcoală în şcoală şi încercăm să-i convingem, le explicăm de ce este necesar, fiindcă fără ordonator de credite nu se va putea face nimic, nici măcar salariile nu şi le pot primi, nu pot achita nici facturile la utilităţi şi intră în incapacitate de plată. Şi la începutul anului şcolar în curs am avut astfel de probleme în 3-4 şcoli. Dar sperăm că la fel ca atunci se va găsi o variantă pentru fiecare şcoală în parte”, a concluzionat inspectorul şcolar general Demeter Levente.

În Harghita, runda a doua a concursului de ocupare a funcţiilor de directori ai unităţilor de învăţământ preuniversitar s-a încheiat ieri, mai repede decât în alte judeţe unde au existat mai mulţi candidaţi, rezultatele fiind validate în cursul zilei de luni. Deciziile de numire urmează să fie emise în data de 4 aprilie, potrivit calendarului concursului, şi vor intra în vigoare începând din 19 aprilie.

La unele lipseşte directorul, la altele directorul adjunct, iar la celelalte ambii. Unităţile de învăţământ care au scos la concurs ambele funcţii de conducere sunt: Liceul Tehnologic „Kós Károly”, Liceul Tehnologic „Székely Károly”, Şcoala Gimnazială „József Attila”, Şcoala Gimnazială „Nagy Imre” şi Şcoala Gimnazială „Xántus János” din Miercurea-Ciuc, la Odorheiu Secuiesc: Liceul de Artă, Şcoala Gimnazială „Mora Ferenc” şi Şcoala Gimnazială „Tompa László”, la Gheorgheni Liceul Tehnologic „Fogarasy Mihály” şi Şcoala Gimnazială „Vaskertes”, la Bălan Liceul Tehnologic „Liviu Rebreanu”, la Cristuru Secuiesc Liceul Teologic Unitarian „Berde Mózes”, precum şi şcolile gimnaziale din localităţile Avrămeşti, Cârţa, Corund, Dealu, Feliceni, Lunca de Jos, Mugeni, Praid, Remetea, Sândominic, Sânmartin, Sânsimion şi Tulgheş.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.