Topliţa: „Dineu cu proşti” – o lecţie despre greşeala de a judeca după aparenţe | Informația Harghitei - jurnal independent
luni , 17 iunie 2019
Home » Cultură » Topliţa: „Dineu cu proşti” – o lecţie despre greşeala de a judeca după aparenţe
Topliţa: „Dineu cu proşti” – o lecţie despre greşeala de a judeca după aparenţe

Topliţa: „Dineu cu proşti” – o lecţie despre greşeala de a judeca după aparenţe

Seara de 3 aprilie a fost o seară dedicată teatrului, artei actorului şi publicului, a fost seara premierei piesei „Dineu cu proşti”, prezentată în varianta propusă de Teatrul „Ludicus” Topliţa, cu o regie şi o scenografie originale. După 6 luni de muncă şi pregătiri, tinerii actori s-au prezentat impecabil şi de data aceasta, cea mai bună dovadă a acestui fapt fiind reacţia publicului, care a fost absorbit de lumea personajelor lui Veber, lume în care s-a simţit foarte bine. Evenimentul teatral marca „Ludicus” a creat o atmosferă caldă, pozitivă, a adus zâmbete pe chipuri şi a atras mii de aplauze. Cu această premieră, „Ludicus” ne-a reamintit că suntem norocoşi să avem o trupă de teatru care produce evenimente teatrale de înaltă calitate.

Veber şi „dineul”

Francis Veber (n. 28 iulie 1937), dramaturg, regizor şi producător francez, este cunoscut pentru comediile de succes pe care le-a scris, precum Capra, Dineu cu proşti, Jucăria sau Buddy Buddy. Majoritatea scenariilor sale au fost destinate adaptării lor ca producţii teatrale, cum e cazul piesei „Dineu cu proşti” – o comedie cultă, cu note de umor, dramă şi consistenţă psihologică, scrisă în anul 1993, ulterior adaptată pentru cinema în 1998. Piesa a fost jucată la nivel internaţional de peste 10.000 de ori.

Pierre Brochant, editor parisian, se pregătea să plece la săptămânalul Dineu cu proşti, unde toţi oamenii de afaceri importanţi din capitala Franţei veneau însoţiţi de câte un prost pe care îl luau în derâdere. Editorul pregătise un prost campion mondial, dar planurile îi sunt date peste cap de o criză de sciatică. Când crede că nimic mai rău nu se poate întâmpla, soţia sa, Christine, îl părăseşte, făcându-i loc asociatei domnului Brochant, Marlène Sasseur. De aici pornesc toate încurcăturile şi situaţiile comice. Convins că are situaţia sub control, editorului Brochant nu-i trece prin cap că urmează să primească o lecţie tocmai de la cel pe care-l considera inferior.

Teatrul „Ludicus”: despre piesă şi personaje

Cel mai important lucru pe care l-am învăţat din această piesă e că în orice persoană există puţină prostie, cu toate că nu toţi „proştii” îşi dau seama de lucrul acesta. (Matei Straia/François Pignon)

Cred că rolul lui Pierre este unul dintre cele mai grele roluri pe care am avut ocazia să le interpretez, deoarece abordează o paletă largă de trăiri şi are un comportament impulsiv… „Dineu cu proşti” este cu adevărat o comedie de excepţie, în care umorul se împleteşte cu tema psihologică a piesei. Consider că, alături de colegii din echipa de producţie şi din distribuţie, am reuşit să rezonăm cu piesa şi cu personajele, venind în faţa dumneavoastră pentru a încerca să vă desprindem puţin de cotidian. (David Bordea/Pierre Brochant)

Christine este doamna care deţine totul pentru a impresiona, dar decide să nu o facă. Aceasta este femeia ambiguă care ştie să profite de avantajele căsătoriei cu editorul infidel… (Andrea Patka/Christine Brochant)

Marlène este o fire spirituală cu un temperament coleric. Ea cade în plasa exagerării comicului deoarece ochii ei s-au gândit să se odihnească tocmai pe priveliştea oferită de bărbatul unei alte femei. (Lorena Cotfas/Marlène Sasseur)

„Dineu cu proşti” – o piesă despre oameni, făcută cu oameni, care are ca temă „prostia”. Comedia lui Veber e una bine construită, alertă, vie şi comică. Consistenţa psihologică a piesei face ca spectacolul să fie pe gustul tuturor. (Daniela Buzilă, regizor artistic)

Cosmina Marcela OLTEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.