vineri , 24 noiembrie 2017
Home » Învățământ » Majoritatea „bobocilor” de liceu s-au obişnuit cu noii colegi de clasă şi cu noii profesori
Majoritatea „bobocilor” de liceu s-au obişnuit cu noii colegi de clasă şi cu noii profesori

Majoritatea „bobocilor” de liceu s-au obişnuit cu noii colegi de clasă şi cu noii profesori

Un studiu realizat de IŞJ Harghita în rândul elevilor de clasa a IX-a scoate în evidenţă o serie de obiceiuri ale acestora ce ţin de programul zilnic şi de alimentaţie, dar indică şi modul în care aceştia s-au adaptat noului mediu sau intenţiile lor de viitor

Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Harghita a realizat un chestionar în rândul elevilor de clasa a IX-a, dorind să afle gradul de mulţumire a „bobocilor” cu noii colegi de clasă, cu profesorii, dar şi a nivelului de acomodare cu tot ceea ce presupune învăţământul liceal faţă de cel gimnazial. La chestionar au participat 253 de elevi (121 de băieţi şi 132 de fete) din 38 de licee din judeţ, fiind selectaţi câte doi din clasă, cei cu numerele 2 şi 12 din catalog.

Cum îi privesc pe noii colegi

O primă întrebare din chestionar se referea la percepţia avută de noul colectiv: „Îţi plac noii colegi de clasă?”. Deşi aproape 84% dintre elevii chestionaţi au răspuns  afirmativ, procentul celor care sunt mulţumiţi cu noul colectiv este mai mic decât în anii trecuţi (87,93% în 2016, 87,77% în 2015 şi 87,5% în 2014). De asemenea, s-a constatat că băieţii sunt într-o măsură mai ridicată mulţumiţi de noii colegi decât sunt fetele (90,08%, faţă de 78,03%).

„Majoritatea elevilor îşi agreează colegii de clasă, ceea ce este un semn pozitiv, ştiindu-se că în una şi aceeaşi clasă nu ajung decât o mică parte din fostele formaţiuni de studiu din şcoala gimnazială”, se precizează studiul realizat de IŞJ Harghita.

Noii profesori?

A urmat întrebarea legată de noile cadre didactice: „Îţi plac profesorii care predau la clasa ta?”. La această întrebare, 158 (62,45%) dintre cei 253 de elevi au răspuns afirmativ, în timp ce 92 au spus „Cât de cât”, iar un elev a completat căsuţa cu „Nu”.

În ceea ce privesc răspunsurile date de băieţi şi fete nu există mare diferenţe, procentele fiind asemănătoare: 61,98% dintre băieţi, respectiv 62,88% dintre fete declarându-se mulţumiţi de noii lor profesori.

Comparat cu anii trecuţi, se mai evidenţiază în studiu, şi agrearea profesorilor este în uşoară scădere: 67,25% în 2015, respectiv 63,36% anul trecut.

Noua sală clasă? Nu chiar aşa de bună

La întrebarea „Îţi place noua clasă”, doar 78,66% dintre elevi au zis că sunt mulţumiţi de ea, în timp ce peste 16 procente au ales varianta „Cât de cât”, iar alţi 12 liceeni au spus că nu le place. Şi aici se vede o scădere a gradului de satisfacere a modului în care arată sala de clasă: după ce în 2015 şi 2016, procentul era de 82, respectiv 80,6%, acum sub 79% se arătau mulţumiţi cu ea.

Alte concluzii ale studiului

În cadrul chestionarului au mai fost întrebări referitoare la specializările alese de „boboci”, la modul în care privesc examenul de Bacalaureat, dar şi întrebări care au scos în evidenţă noul program pe care îl au liceenii.

Sintetizând concluziile, IŞJ Harghita evidenţiază faptul că aproape 85% dintre elevi sunt mulţumiţi de specializarea pe care au ales-o. Şi aici apare o diferenţă între răspunsurile date de băieţi şi de fete, observându-se un grad mai mare de mulţumire (cu 5%) în rândul elevilor.

Dacă nu îngrijorător, măcar cu un semn de întrebare, este procentul de 24,11% – atâţi elevi de clasa a IX-a nu şi-au propus ca la sfârşitul studiilor liceale să susţină şi examenul de Bacalaureat. IŞJ Harghita remarcă că acest procent înregistrează o creştere constantă în ultimii ani.

În ciuda criticilor referitoare la manuale, se pare că situaţia aprovizionării acestora a crescut în ultimii ani; astfel în 2015 doar 32,75% dintre „bobocii” de liceu aveau toate manualele, în timp ce acum procentul a crescut la 40,32%.

În ceea ce privesc dotările, aproape 90% din elevii chestionaţi au declarat că au acasă un calculator, însă procentul este în uşoară scădere în ultimii ani. Chiar dacă nu se poate preciza motivul pentru care numărul calculatoarelor a scăzut în gospodării, se presupune că printre cauze ar putea fi răspândirea telefoanelor inteligente care preiau, în multe cazuri, rolul unui calculator, dar şi dotarea tot mai bună a şcolilor, bibliotecilor ori a cluburilor. Încă un aspect interesant legat de calculatoare este faptul că sub 87% dintre liceenii de clasa a IX-a au spus că au acasă conexiune la Internet.

Legat de noul program, atât cel de la şcoală, cât şi cel de după după ore, se precizează că majoritatea elevilor au peste 30 de ore în fiecare săptămână, iar peste 42% dintre ei ajung şi la 33-34 de ore săptămânal. După ce „scapă” de la şcoală, aproape 40% dintre liceenii de clasa a IX-a merg fie la meditaţii, fie la antrenamente ori alte activităţi extra-şcolare.

Tot legat de programul elevilor, s-a evidenţiat faptul că majoritatea (60%) pleacă de-acasă între orele 06:00 şi 06:50, astfel că şi numărul copiilor care nu şi-au micul-dejun acasă este destul de mare: 121 (51,23% dintre băieţi, respectiv 44,69% dintre fete) din 253 de elevi au spus că nu mănâncă dimineaţă acasă; totuşi, această cifră este mai bună decât cea de anul trecut, când 57% dintre elevi nu mâncau înainte de a pleca la şcoală.

Aspectele financiare ale studiului arată că jumătate dintre cei care au participat la studiu au depus cereri pentru „Bursa profesională” sau pentru „Bani de liceu”. În schimb, şi cheltuielile părinţilor devin tot mai mari, în ultimii trei ani observându-se o creştere uşoară a sumelor cheltuite la începerea anului şcolar.  Astfel, în acest an, suma medie cheltuită a fost de 387,02 lei/elev, în timp ce anul trecut a fost de 377,16 lei, iar în 2015 de 352,17 lei.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*