Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Venitul Minim de Incluziune va înlocui Ajutorul social şi Alocaţia pentru susţinerea familiei | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 9 mai 2024
Home » Societate » Venitul Minim de Incluziune va înlocui Ajutorul social şi Alocaţia pentru susţinerea familiei
Venitul Minim de Incluziune va înlocui Ajutorul social şi Alocaţia pentru susţinerea familiei
RemasterDirector_V0

Venitul Minim de Incluziune va înlocui Ajutorul social şi Alocaţia pentru susţinerea familiei

  • Cererile pentru accesarea Venitului Minim de Incluziune, însoţite de documente justificative, pot fi depuse începând din data de 1 noiembrie şi până în 30 decembrie 2023

Potrivit legii, Venitul Minim de Incluziune este sprijinul financiar acordat de stat persoanelor vulnerabile care nu îşi pot asigura un nivel de trai minimal, scopul acestuia fiind de a preveni sărăcia în rândul copiilor şi de a stimula participarea acestora la sistemul de educaţie.

Venitul Minim de Incluziune se compune din una sau mai multe categorii de ajutoare:

  • ajutor de incluziune – acordat familiilor cu venituri sub 275 de lei pe lună, sau 400 de lei în cazul persoanelor singure cu vârsta de cel puţin 65 de ani pentru asigurarea necesităţilor zilnice de viaţă;
  • ajutor pentru familiile cu copii – ajutorul acordat familiilor cu venituri mai mici de 700 de lei pe lună care au în întreţinere unul sau mai mulţi copii în vârstă de până la 18 ani, în scopul prevenirii riscului de sărăcie a copilului şi stimulării participării acestuia în sistemul de educaţie.

În funcţie de nevoile familiei/persoanei singure, venitul minim de incluziune este însoţit de măsuri de asistenţă socială complementare, acordate în bani şi/sau în natură: stimulente, facilităţi contributive şi/sau alte drepturi complementare, ş.a.m.d.

La şedinţa de lucru iniţiată de conducerea Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS) Harghita în vederea implementării Legii 196/2016 referitoare la Venitul Minim de Incluziune, desfăşurată luni în sala amfiteatru a Consiliului Judeţean, au fost prezenţi reprezentanţi ai Serviciilor de Asistenţă Socială din cele 67 de unităţi administrativ-teritoriale ale judeţului.

„Am organizat, luni, o reuniune oficială cu toţi cei implicaţi în implementarea aplicării acestui program, reprezentanţi ai Serviciului Public de Asistenţă Socială. Venitul Minim de Incluziune reprezintă un beneficiu de asistenţă socială acordat familiilor şi persoanelor singure, aflate în situaţii de dificultate. (…) Printre avantajele pe care le vor avea beneficiarii Venitului Minim de Incluziune (VMI) se numără asigurarea în Sistemul de Sănătate, asigurare locuinţei împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren, inundaţiilor şi încadrarea automată a solicitanţilor în rândul consumatorilor vulnerabil care primesc ajutoare pentru încălzirea locuinţei, existând şi alte măsuri destinate acestei categorii. VMI promovează munca. Solicitanţii VMI sunt sprijiniţi prin stimulente financiare, inclusiv în situaţia în care vor obţine venituri prin muncă, ei urmând să beneficieze de măsuri care să sprijine accesul la locuri de muncă”, a declarat Lukács Elisabeta, directoarea executivă a AJPIS Harghita.

Cine poate fi beneficiar al Venitul Minim de Incluziune? Persoanele şi familiile aflate într-una dintre următoarele situaţii:

  • Persoana singură care a împlinit vârsta de 18 ani, locuieşte singură şi nu se mai află în întreţinerea părinţilor, precum şi persoana cu vârsta cuprinsă între 16 şi 18 ani, care locuieşte şi se gospodăreşte singură şi are capacitate de exerciţiu anticipată;
  • Persoana cu vârsta de peste 18 ani care locuieşte împreună cu părinţii săi sau cu alte persoane singure ori familii şi care obţine/nu obţine propriile venituri din salarii şi/sau alte activităţi;
  • Bărbatul şi femeia necăsătoriţi care trăiesc şi locuiesc împreună, dacă această situaţie se confirmă la verificarea în teren;
  • Bărbatul şi femeia necăsătoriţi care trăiesc şi locuiesc împreună, cu copiii lor necăsătoriţi şi/sau ai fiecăruia dintre ei, având vârsta de până la 18 ani sau de până la 26 de ani dacă urmează o formă de învăţământ – cursuri de zi, organizată potrivit legii, care locuiesc împreună, dacă această situaţie se confirmă la verificarea în teren;
  • Părintele/părinţii care locuieşte/locuiesc cu copiii lui/lor necăsătoriţi aflaţi în întreţinere, cu vârsta de peste 18 ani şi care au certificat de persoană încadrată într-un grad de handicap/dizabilitate accentuat/ă sau grav/ă.

Cuantumul ajutorului de incluziune se stabileşte în funcţie de mai multe criterii, între acestea: dimensiunea familiei, nivelul venitului net lunar ajustat şi numărul de copii din familie, dacă familia este monoparentală, ş.a.m.d.

Pentru a beneficia de Venitul Minim de Incluziune începând cu data de 1 ianuarie 2024, cei care au domiciliul, reşedinţa sau, după caz, trăiesc în Harghita, inclusiv cetăţenii străini sau apatrizi, precum şi persoanele fără adăpost şi îndeplinesc condiţiile prezentate mai sus, trebuie să depună o Cerere de acordare a Venitului Minim de Incluziune, însoţită de documentele doveditoare şi angajamentul de plată. Cererile pot fi depuse pe suport hârtie sau se pot transmite electronic şi se înregistrează la Serviciul Public de Asistenţă Socială de la nivelul Primăriei comunei sau oraşului în a cărui rază teritorială îşi au domiciliul ori reşedinţa sau, după caz, trăieşte titularul dreptului.

Cererile, declaraţiile şi documentele depuse în vederea acordării Venitului Minim de Incluziune se prelucrează în format electronic de către personalul Serviciului Public de Asistenţă Socială de la nivelul primăriei comunei, oraşului, municipiului, Sistemul Naţional Informatic pentru Asistenţă Socială urmând să asigure suportul informatic pentru înregistrarea şi administrarea lor, a declaraţiilor şi altor documente prevăzute de lege, verificarea criteriilor de eligibilitate şi a condiţiilor de acordare a dreptului, emiterea şi transmiterea dispoziţiilor şi deciziilor de aprobare sau de respingere/suspendare/încetare a dreptului, după caz, precum şi a altor operaţiuni specifice procesului de acordare a venitului minim de incluziune, permiţând accesarea bazelor de date ale instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale în vederea verificării îndeplinirii criteriilor de eligibilitate şi condiţiilor de acordare a dreptului la Venit Minim de Incluziune.

Cererea pentru obţinerea Venitului Minim de Incluziune trebuie să conţină: date privind persoana îndreptăţită, date privind componenţa familiei, veniturile realizate de membrii acesteia şi bunurile deţinute, tipul de locuinţă, numărul persoanelor care locuiesc la aceeaşi adresă de domiciliu sau reşedinţă, informaţii referitoare la situaţia educaţională şi profesională a persoanei îndreptăţite, a membrilor de familie, precum şi informaţii privind nevoile speciale şi la situaţiile particulare în care aceştia se află.

Pasul următor îl constituie Verificarea datelor specificate în cererea depusă în vederea acordării Venitului Minim de Incluziune, care se va realiza prin verificarea în teren, de către asistentul social al Serviciului Public de Asistenţă Socială (SPAS), în termenul prevăzut de legislaţia referitoare la consumatorul vulnerabil. De asemenea, se va verifica dacă membrii familiei care sunt identificaţi ca apţi de muncă sunt înscrişi la AJOFM ca persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, situaţia copiilor de vârstă şcolară, enumerând doar câteva dintre solicitări.

În situaţia în care informaţiile sunt incomplete sau eronate, se vor solicita documente justificative din partea instituţiilor competente sau de la solicitant, după caz.

Măsurile adoptate prin aplicarea Legii nr. 196/2016 referitoare la Venitul Minim de Incluziune sunt parte din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), capitolul „Reforme Sociale” şi au menirea de a reduce sărăcia în rândul persoanelor vulnerabile şi de a diminua sarcinile administrative pentru administraţiile locale şi pentru beneficiari.

Ce trebuie să ştiţi, este că odată cu intrarea în vigoare a Venitului Minim de Incluziune, la 1 ianuarie 2024, acordarea beneficiilor „Venitului Minim Garantat” şi „Ajutorului pentru susţinerea familiei” se suspendă.

„Drept urmare, actualii beneficiari de „Venit Minim Garantat” şi de „Ajutor pentru susţinerea familiei” trebuie să se înregistreze din nou în sistem, să depună un nou dosar începând cu data de 1 noiembrie 2023 şi până la 31 decembrie 2023, pentru continuarea acordării de sprijin prin Venitul Minim de Incluziune. Este foarte important să facă acest lucru, pentru a nu rămâne fără beneficiile financiare pe care le-au primit din partea statului”, a subliniat Lukács Elisabeta, directoarea executivă a AJPIS Harghita.

La întâlnire au fost prezenţi online, transmiţând un mesaj celor prezenţi, şi reprezentanţii Băncii Mondiale, care sunt parte a acestor modificări legislative.

Deşi apărută în 2016, aplicarea Legii nr. 196 a fost prorogată succesiv până la finele anului 2023, pentru corelarea cu obiectivele şi ţintele asumate în cadrul PNRR şi cu termenele prevăzute pentru reformele în domeniul digitalizării, urmând ca intrarea în vigoare a acestui act normativ să aibă loc la data de 1 ianuarie 2024, cu termen de implementare până la data de 30 iunie 2025.

Potrivit Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, aplicarea Legii nr. 196/2016, în anul 2024 va conduce la o cheltuială bugetară de 1.644 de milioane lei.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.