Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Tabără de limbă română pentru copii maghiari în localitatea Cozmeni | Informația Harghitei - jurnal independent
luni , 6 mai 2024
Home » Societate » Tabără de limbă română pentru copii maghiari în localitatea Cozmeni
Tabără de limbă română pentru copii maghiari în localitatea Cozmeni

Tabără de limbă română pentru copii maghiari în localitatea Cozmeni

Mai mulţi copii de etnie maghiară au participat, în ultimele zile, la o tabără de limba română organizată în Cozmeni de o asociaţie din localitate cu sprijinul Consiliului Judeţean (CJ) Harghita, iniţiativa aparţinând părinţilor celor mici care s-au grăbit, în număr mare, să îi înscrie pe cei mici în program.

Vicepreşedintele Asociaţiei „Pro Cozmeni”, Páll-Kasza Vince, a declarat publicaţiei noastre că în urmă cu câţiva ani s-a început organizarea de tabere de limba engleză şi încă de atunci s-au primit multe întrebări din partea părinţilor din localitate în ceea ce priveşte posibilitatea participării copiilor şi la tabere de limba română.

„Anul acesta am înaintat un proiect în acest sens Consiliului Judeţean Harghita şi astfel am reuşit să organizăm tabăra. Este nevoie de o astfel de tabără pentru că s-a văzut că s-a dorit înscrierea mai multor copii decât numărul de locuri, nici nu am putut să primim pe toată lumea. Este evident că cei mici trebuie să ştie să vorbească şi în limba română, pentru că este nevoie de cunoaşterea limbii oficiale a statului. Copiii învaţă prin joacă, dar nu se aşteaptă nimeni ca aceştia să înveţe să vorbească fluent în limba română într-o săptămână. Pur şi simplu se împrietenesc cu limba română, sunt copiii din clasele I-IV şi acesta este un început”, a afirmat Páll-Kasza Vince.

Acesta a adăugat că reprezentanţii asociaţiei au încercat să dea curs solicitărilor părinţilor, locurile anunţate iniţial au fost ocupate rapid şi, chiar dacă s-a decis ulterior extinderea listei, tot au mai rămas familii care nu au reuşit să îşi înscrie copiii astfel încât se intenţionează organizarea unei astfel de tabere şi anul viitor.

Activităţile educative au fost pregătite de profesoara de limba şi literatura română Tánczos Viktória, care predă de 15 ani, la clasele V-VIII, într-o şcoală din localitatea Sântimbru şi care a acceptat invitaţia asociaţiei din Cozmeni de a se ocupa de copiii înscrişi în tabără, fiind ajutată în fiecare zi de trei dintre elevele sale, care au avut astfel ocazia să îşi îmbunătăţească cunoştinţele de limba română.

„Avem grupe de vârstă mixte, sunt copii de la clasa I până la clasa a IV-a. Aşa este puţin mai dificil, pentru că nu este atât de simplu să aducem împreună copii din grupe diferite de vârstă. Tema acestei tabere este Jack şi vrejul de fasole şi pe baza acesteia este construit totul. Sunt şi exerciţii de matematică, evident tot în limba română, deci învaţă cum se spune, de pildă, înmulţire şi toate operaţiunile din domeniul matematicii. Am plantat fasole, incluzând astfel în program şi puţină biologie. Aşteptăm ca poate până vineri să încolţească. Am pictat boabe de fasole magice, deci sunt şi astfel de elemente. Eu am constatat că, deşi am amestecat grupele de vârstă, copiii pot să lucreze destul de bine împreună. Totodată, învăţăm cântece în limba română şi încerc să aduc prin joacă limba română mai aproape de ei, pentru ca aceştia să vadă că nu este vorba neapărat despre faptul că ne aşezăm, memorăm, învăţăm ceva pe de rost şi astfel ei se implică în activităţi cu multă bună dispoziţie. Având în vedere faptul că predau în Sântimbru la clasele V-VIII şi am şi o clasă a VII-a, am adus cu mine trei fete să mă ajute. Implicându-le în activităţi, au şi ele ocazia să exerseze astfel puţin şi vin cu plăcere. Le aduc în fiecare zi cu mine”, a spus Tánczos Viktória.

Aceasta a menţionat că în tabăra care se desfăşoară începând de luni şi până vineri inclusiv au fost înscrişi 21 de copii din satele Cozmeni şi Lăzăreşti, cu vârste cuprinse între 8 şi 11 ani şi s-a încercat conceperea programului astfel încât activităţile să se bucure de interes din partea acestora.

„Ei vin dimineaţă când avem discuţii în cerc de genul Ce mai faci? şi apoi vorbim mereu despre o temă diferită. De pildă, astăzi ei au trebuit să răspundă la întrebări legate de culoarea preferată, de mâncarea preferată, de sportul preferat sau să numească cinci lucruri care au culoarea verde. Au tras bileţele cu întrebările şi au ales ce ar dori să mai spună eventual. Totodată, desenăm, în fiecare zi studiem o parte din poveste şi sunt întrebări legate de aceasta, facem concursuri pe echipe, iar la finalul zilei membrii echipei care adună cele mai multe puncte primesc fiecare câte trei bomboane. Acest lucru îi motivează şi, chiar dacă au şi acasă bomboane, acestea li se par mai bune, pentru că au lucrat intens să le obţină. Avem şi un panou pentru mesaje, iar cel care scrie un mesaj sau o propoziţie corectă în limba română primeşte o bomboană, iar acest lucru este pe placul lor”, a precizat Tánczos Viktória.

Profesoara a mai spus că a cerut iniţial ca în tabăra de limba română să fie prezenţi doar 15 participanţi, pentru că este mai uşor lucrul cu copii mai puţini, dar interesul din partea părinţilor a fost unul ridicat, în 15 minute fiind înscrişi peste 20 de copii şi ar fi existat solicitări pentru încă 15.

„Este o cerere crescută pentru acest program din partea părinţilor, mai ales dacă ne uităm numai la rezultatele la evaluarea naţională şi la bacalaureat, iar pe de altă parte copiii nu prea aud limba română, cu excepţia orelor din şcoală. Noi, pe vremuri, ne-am uitat la programele televiziunii române, pentru că nu era altceva la televizor, dar ei nu prea sunt în aceeaşi situaţie şi acolo unde nu se întâlnesc cu copii români nu aud discuţii în limba română. Ar fi important ca aceşti copii să înveţe limba română în anumite medii şi în anumite situaţii. În opinia mea, este importantă organizarea unor astfel de tabere. Le-am spus părinţilor atunci când am acceptat să mă ocup de ei că nu trebuie să fie aşteptări că vor învăţa bine în cinci zile limba română, pentru că acest lucru nu este posibil, însă este util să ajungă mai aproape unii de alţii şi să vadă că se pot juca şi folosind limba română. În 2012 am dus un grup de copii la Craiova. Am văzut că într-o săptămână au învăţat poate mai mult decât încercăm să îi învăţăm în şcoală, fiind şi o schimbare de abordare. Nu au existat situaţii în care unii să spună că sunt români sau maghiari şi a fost o experienţă pozitivă atât pentru mine, cât şi pentru copii. Ar fi bine să se întâlnească cu copii români. Ar fi importantă organizarea unei tabere în care să fie şi copii români şi copii maghiari şi astfel s-ar juca împreună şi ar comunica, pentru că ar fi nevoiţi să comunice între ei”, a menţionat Tánczos Viktória.

Pe de altă parte, preşedintele CJ Harghita, Borboly Csaba, care i-a vizitat miercuri pe copiii din tabăra de la Cozmeni, a scris pe pagina sa de socializare că este vorba despre un bun exemplu pe care decidenţii ar trebui să îl aplice în cadrul programei şcolare, pentru că, prin comunicare, copiii maghiari îşi dezvoltă limbajul şi depăşesc barierele pe care uneori limba română le pune.

„Pentru a învăţa o limbă trebuie să o înţelegi şi memorarea unor poezii sau paragrafe nu este de folos. De aceea, factorii de decizie trebui să găsească o soluţie practică, pe care să o implementeze, astfel încât orele de limba şi literatura română să îmbine literatura cu comunicarea. Doar astfel le putem oferi copiilor maghiari şanse egale în societate”, a precizat preşedintele CJ Harghita.

EMIL GROZA

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.