Proiectul EDU-INTERACT – Educaţie prin Comunicare Interculturală în judeţele Covasna, Harghita şi Mureş – la final | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 1 decembrie 2022
Home » Învățământ » Proiectul EDU-INTERACT – Educaţie prin Comunicare Interculturală în judeţele Covasna, Harghita şi Mureş – la final
Proiectul EDU-INTERACT – Educaţie prin Comunicare Interculturală în judeţele Covasna, Harghita şi Mureş – la final

Proiectul EDU-INTERACT – Educaţie prin Comunicare Interculturală în judeţele Covasna, Harghita şi Mureş – la final

  • 410 tineri liceeni din cele trei judeţe au participat, la programul menit să dezvolte competenţele şi abilităţile de comunicare interculturală şi de gestionare a diversităţii culturale

Activităţile în cadrul proiectului au început în luna octombrie şi au continuat pe parcursul lunii noiembrie, fiind implementate printr-o serie de seminarii realizate online (webinarii), create pentru grupul ţintă, alcătuit din elevi din clasele a IX-a până la a XII-a.

„Este evidentă necesitatea formării tinerilor din România în zona de competenţe interculturale, iar proiectul „EDU-INTERACT – Educaţie prin Comunicare Interculturală în judeţele Covasna, Harghita şi Mureş”, şi-a propus să ajute tinerii liceeni să se dezvolte în acest sens, printr-o serie unică de module de comunicare interculturală”, explică Asociaţia Neam Edenic, iniţiatoarea proiectului finanţat de Secretariatul General al Guvernului României prin Serviciul pentru Dezvoltare Comunitară.

Obiectivul general al proiectului a fost „crearea unui ecosistem dinamic şi sustenabil la nivel local şi regional, care să conecteze elevii de liceu cu oportunităţi de dezvoltare prin intermediul comunicării interculturale, ajutându-i să se adapteze mai uşor unor situaţii diverse şi astfel să îşi atingă potenţialul creativ, economic, de adaptare şi dezvoltare personală şi profesională”, detaliază reprezentanţii Asociaţiei Neam Edenic.

Din Harghita au participat la proiectul „EDU-INTERACT” în jur de 200 de adolescenţi, elevi la Colegiul Naţional „Octavian Goga” din Miercurea Ciuc, la Liceul Teoretic „O. C. Tăslăuanu” din Topliţa, Liceul Teoretic „Marin Preda” din Odorheiu Secuiesc, Liceul Teoretic „Sfântu Nicolae” din Gheorgheni şi Liceul „Miron Cristea” din Subcetate. La cursurile online, liceenii au aprofundat cultura, valorile şi deopotrivă sensibilităţile diferitelor grupuri etnice, au învăţat, între altele, despre stilurile de comunicare, dar şi despre toleranţă şi ospitalitate, despre conducere, negocieri şi luarea deciziilor.

„Prin participarea la acest curs, am reuşit să învăţ cum să îl respect pe celălalt şi cultura din care vine. De asemenea, am învăţat că unele semne pe care le credeam universale, în alte culturi au o cu totul altă semnificaţie”, ne spune Pop Mihai Ovidiu, elev în clasa a IX-a la Liceul Teoretic „Sfântu Nicolae” din Gheorgheni, participant activ la proiectul „EDU-INTERACT”.

„Mi-a plăcut mult că am învăţat lucruri noi despre care habar nu aveam. Mi-a plăcut de intonaţia domnului, de calmul în explicaţii şi de toate lucrurile de care ne-a povestit. Mă bucur că am participat în acest proiect şi sper să se mai organizeze asemenea proiecte”, menţionează Ana Creangă.

Nu regretă că a participat la acest proiect nici Kriszta Biró. „A fost unul interesant şi m-a ajutat să îmi cunosc adevărata personalitate”, susţine eleva Liceului Teoretic „Sfântu Nicolae” Gheorgheni.

Andrada Dincă, elevă în clasa a IX-a C la Colegiul Naţional „Octavian Goga” din Miercurea Ciuc a reţinut că este foarte important să înţelegem şi să respectăm faptul că „oamenii sunt diferiţi”.

Şi nu este rău, pentru că multiculturalitatea şi multietnicitatea reprezintă atuuri care ne ajută să convieţuim, să ne îmbogăţim cultural şi să pătrundem esenţa firii umane, cu condiţia să nu diminueze sau să anuleze identitatea altor culturi, să aibă la bază toleranţa şi nu discursul revendicativ, atenţionează specialiştii.

„Fiecare dintre noi are culoarea pielii, religia, naţionalitatea, cultura, limba, tradiţiile şi obiceiurile diferite. Nu suntem toţi la fel, iar acest aspect poate fi doar un mare avantaj, pentru a ne îmbogăţi cunoştinţele. Ar trebui să ne oprim din a mai «pune etichete» pe oamenii care nu au aceeaşi naţionalitate sau cultură ca a noastră, să nu mai credem în stereotipuri, să ne schimbăm mentalitatea despre ce este diferit de noi, iar în acest fel poate vom ajunge ca într-un final să ne acceptăm reciproc unii pe alţii”, apreciază adolescenta.

Fiindcă din neînţelegere, necunoaştere şi lipsă de respect se nasc adesea intoleranţa, conflictele interetnice, se ridică bariere în colaborare, apar discriminarea şi concepţiile rasiste.

Colegul ei Szenyes Ákos Sebastian aremarcat că „mici gesturi obişnuite în cultura noastră, în alte zone culturale pot dirija un dialog într-o zonă total nedorită de către vorbitor”. „Am fost receptiv şi deschis la ideile abordate pe parcursul proiectului, indiferent de experienţele anterioare. Per total mi-a plăcut aceasta activitate interculturală”, afirmă tânărul.

„Am mai învăţat şi despre comportamentul nonverbal, care mi-a plăcut foarte mult! Dar cele mai interesante pentru mine au fost tipurile de personalităţi, stilul de leadership sau modul în care acţionăm în anumite situaţii/condiţii. (…) Primele ore, au fost cam plictisitoare, însă pe parcurs, totul a devenit interesant şi distractiv. Chiar dacă alţii au avut reacţii ciudate, am încercat să iau partea pozitivă a muncii domnului Popescu (Dr. Tudorel Popescu, profesor universitar şi specialist în comunicare interculturală – n.a.). În concluzie, a fost super tare şi sper să se mai realizeze şi alte proiecte de acest tip”, povesteşte Antal Ioana Daria, elevă la Colegiul Naţional „Octavian Goga”.

Eugenia Sidonia Vizoli este elevă în clasa a XI-a la Liceul Teoretic „O. C. Tăslăuanu” din Topliţa şi aaflat despre EDU-INTERACT de la una dintre profesoarele ei. „La început sentimentul predominant a fost curiozitatea. Dacă ar fi să îmi expun un regret, acela este că nu m-am implicat mai mult, că mi-a fost frică, dar per total, a fost o experienţă excelentă, interesantă, interactivă şi challenging. Am învăţat tot ce nu mă aşteptam să învăţ şi sincer spun că abia aştept să mă implic şi în proiectele viitoare”, relatează tânăra. Denisa Ştefania Bencze a apreciat că în cadrul proiectului a studiat „despre subiecte care nu sunt abordate la vreo disciplină şcolară”. „Am auzit elevi cum îşi exprimau părerile şi m-au făcut şi pe mine să am mai multă încredere în a mă exprima”,mărturiseşte adolescenta aflată în penultimul an de liceu.

„Singurul lucru care nu mi-a plăcut a fost faptul că anumiţi elevi întrerupeau într-un mod inadecvat orele”,adaugă Bianca Maria Pol din clasa a XI-a C.

De la Liceul Teoretic „Marin Preda” din Odorheiu Secuiesc, Elisabeta Strâmbu, elevă în clasa a XII-a ne transmite că a „avut oportunitatea de a întâlni” în cadrul proiectului „oameni minunaţi, cu valori, vocaţie şi un inedit parcurs profesional. M-au inspirat foarte mult. (…) Consider că toate experienţele pe care le-am trăit m-au ajutat să mă dezvolt şi să am o imagine amplă asupra viitorului. Participarea la acest proiect m-a ajutat să selectez lucrurile importante, să le valorific şi să le împărtăşesc”.

La rândul ei, Maria Pop, din aceeaşi clasă, este de părere că „implicând elevii, lăsându-i să-şi împărtăşească ideile, părerile, experienţele”, organizatorii şi-au atins scopul. „Am simţit dăruirea oportunităţii de a putea să te deschizi şi în faţa unor persoane necunoscute”, consemnează Maria Pop.

Andrei Vâlcan este elev în clasa a XI-a la Liceul „Miron Cristea” din Subcetate.Pentru el, proiectul EDU INTERACT a fost „o experienţă de neuitat”. „Mă bucur că am putut întâlni oameni noi cu care am interese comune, orele petrecute la proiect au fost foarte interesante şi interactive, mi-a făcut o plăcere deosebită să particip la acest proiect”. Iar Flaş Denisa dinclasa a IX-a la acelaşi liceu ne spune că, deşi a fost sceptică la început, proiectul s-a dovedit „chiar interesant”. „Am învăţat cât de diverşi suntem, chiar dacă locuim în aceiaşi zonă a României. Am învăţat chiar şi despre mine lucruri în cadrul temei care cuprindea şi comunicarea non-verbală. A fost interesant şi bine organizat”, concluzionează ea.

„Ne bucurăm că şi în acest an Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita a intrat în acest parteneriat finanţat de Secretariatul General al Guvernului, în cadrul proiectului destinat elevilor din liceele noastre şi ne bucurăm că de fiecare dată unităţile de învăţământ răspund pozitiv la acest demers. Ne pare rău că doar atâţia elevi au putut fi selectaţi din unităţile de învăţământ harghitene şi sperăm ca această activitate să poată fi multiplicată la nivelul judeţului, pentru că este important să învăţăm să comunicăm unii cu ceilalţi, să existe toleranţă şi respect reciproc, pentru că acestea sunt valorile fundamentale pe care trebuie să le aibă fiecare elev şi fiecare cadru didactic; astfel lucrurile vor fi mult mai simple, mai frumoase şi mai închegate, conducându-ne spre unitatea în diversitate”, a declarat inspectorul şcolar general adjunct prof. Cristinel Glodeanu.

Proiectul „EDU-INTERACT – Educaţie prin Comunicare Interculturală în judeţele Covasna, Harghita şi Mureş” s-a încadrat în sfera de politici publice promovate de Guvernul României, care „susţin dezvoltarea regională” în judeţele Mureş, Harghita şi Covasna şi „sustenabilitatea zonelor prin investiţia în proiecte de educaţie şi cultură, ca afirmare a identităţii naţionale în plan local şi regional”.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.