Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Gusturile Harghitei în bomboane şi ciocolată | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 2 mai 2024
Home » Timp Liber » Gusturile Harghitei în bomboane şi ciocolată
Gusturile Harghitei în bomboane şi ciocolată

Gusturile Harghitei în bomboane şi ciocolată

„Picanteria Secuiască”, bomboana ce ascunde sub învelişul de ciocolată o combinaţie îndrăzneaţă de marmeladă de gutui cu arome elegante de toamnă şi ardei iute, stropită cu vin desert de Tokaji, şi ciocolată cu lapte cu umplutură de miere tartinabilă şi cu coacăze negre sunt câştigătoarele absolute ale concursului „Ciocolata judeţului Harghita”

„Am căutat ciocolata judeţului Harghita şi am găsit-o. Obiectivul nostru principal a fost să promovăm turismul în cele mai eficiente moduri. 2022 l-am dedicat şi l-am numit Anul Gastronomiei în Harghita şi acest concurs ne ajută să ne arătăm comorile. În 2022 sper să avem foarte mulţi turişti la noi şi să aibă parte de experienţe dulci şi frumoase, pentru toată viaţa”, a afirmat vicepreşedintele Consiliului Judeţean Harghita Biró Barna Botond.

La concurs au participat cinci firme de profil din judeţ, prezentând 29 de produse din ciocolată.

Câştigătoarea absolută a categoriei „Bomboane” a fost desemnată „Picanteria Secuiască”, aşa cum a fost numită de creatorul ei, bucătarul şef şi cofetarul Molnár Csongor, ascunde sub învelişul de ciocolată o combinaţie îndrăzneaţă de marmeladă de gutui cu arome elegante de toamnă şi ardei iute cu zvâc, cât să-ţi stimuleze simţurile, condimentată cu arome secrete şi stropită cu vin desert de Tokaji pentru a deveni cremoasă şi somptuoasă.

„Anul trecut am făcut un schimb de cadouri de Moş Nicolae şi Csongor, bucătarul nostru şef, a venit atunci cu aceste minunăţii; când le-am gustat, am rămas foarte plăcut surprins. Apoi, împreună am rafinat reţeta. Am participat la acest concurs ca să ne încercăm puterile şi astăzi sunt foarte mândru; nu mi-am închipuit că vom ajunge la un astfel de rezultat, mai ales că noi nu avem un laborator de cofetărie. Acest rezultat ne-a dat elan, să ne gândim şi la alte produse inedite”, ne-a dezvăluit Verzár Lóránt, directorul executiv al „SEPTIMIA Resort” din Odorheiu Secuiesc.

Poziţia a doua a podiumului la categoria mai sus menţionată au ocupat-o bomboanele create de Choco Project din Miercurea-Ciuc: praline din ciocolată cu lapte, umplute cu ganache de pălincă de vişine, o cremă foarte fină şi onctuoasă, înnobilată cu nuga cu arahide, debordând de aromele intense şi unice.

Prima ciocolată creată de noi a fost cea cu miere şi portocale. La Corund am găsit mierea tartinabilă cu coacăze negre şi atunci am încercat un nou sortiment, cu care, iară, am fost premiaţi. În 2020 am deschis un atelier de ciocolaterie la Miercurea-Ciuc. Am făcut asta şi datorită pasiunii mele pentru dulciuri; acasă făceam des deserturi şi ciocolată pentru prieteni sau pentru cadouri. Aşa că am început un startup (finanţat de Guvernul României – n.a.) şi sunt doi ani de când am deschis bussiness-ul nostru cu ciocolată artizanală la Miercurea-Ciuc. Deja am ieşit pe piaţă cu brand-ul Choco Project şi ne bucurăm de succes, pentru că oamenii se îndreaptă tot mai mult către produse naturale, făcute în casă”, povesteşte Bálint Eszter.

Câştigătorul celui de-al treilea loc la categoria Bomboane este Kovács Kornél de la „Premium Pralines”, care a prezentat juriului o combinaţie fabuloasă, răcoritoare, tocmai bună pentru zilele toride de vară şi deopotrivă menită să-ţi încălzească sufletul de sărbători, etalând un aspect fără cusur: praline cu jeleu de afine şi iaurt.

La categoria Ciocolată s-a evidenţiat Choco Project din Miercurea-Ciuc, câştigătorul primelor două locuri cu Ciocolată cu lapte cu umplutură de miere tartinabilă şi cu coacăze negre şi cu o ciocolată care îmbină fericit gustul dulce cu cel sărat: Ciocolata neagră cu sare de Praid şi nuga cu mix de seminţe.

Locul III a fost acordat de juriu întreprinzătorului Sándor Szilveszter de la „Ciocolată artizanală Berri” pentru Ciocolata cu lapte şi alune de pădure.

„A face ciocolată este mai mult decât realizarea unui produs delicios. Este o artă care necesită pasiune şi un angajament dincolo de cunoştinţele experţilor. În atelier, maestrul şef creează cu grijă şi pasiune tablete de ciocolată, adăugându-le fructe şi plante. Produsele sunt realizate din ingrediente premium şi naturale. Pe lângă materia prima, aromele joacă un rol important. (…) Fiecare ciocolată are o poveste separată (…), care poate fi limitată doar de imaginaţie”, este de părere Sándor Szilveszter.

Juriul a fost alcătuit din maeştrii cofetari Farkas Ferenc din Sfântul Gheorghe şi Boros Viktoria din Odorheiu Secuiesc, lor alăturându-li-se blogger-ul gastronomic Sándor Barna. Ei au fost cei care au degustat cele 29 de produse înscrise la concurs, alegându-le în final pe cele şase câştigătoare.

Prezent la festivitatea de premiere, Borboly Csaba, preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, a felicitat câştigătorii şi le-a mulţumit pentru activitatea lor, care aduce renume judeţului.

„Ciocolata face parte din viaţa noastră de zi cu zi şi este pentru toţi, începând de la copiii de 3-4 ani, până la cei de vârsta a treia. Fără manufacturile şi micile ateliere ale artizanilor nu am fi astăzi aici şi le mulţumesc că sunt ambasadorii noştri; pentru că produsele lor ajung peste graniţe, peste munţi şi ne vor face să fim doriţi şi căutaţi. Sper că aceste iniţiative vor dezvolta judeţul şi încet-încet vom deveni nu numai «family friendly», ci şi de top”, a declarat Borboly Csaba.

La iniţiativa Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Harghita, anul 2022 a fost declarat Anul Gastronomiei în judeţul Harghita. Cu acest prilej vor fi organizate mai multe concursuri, următoarea iniţiativă având ca scop alegerea celei mai bune prăjituri din judeţ, manifestare programată în a treia decadă a lunii martie.

„Credem că avem foarte multe valori încă nedescoperite din domeniul gastronomic şi dorim să lansăm iniţiative care să sprijine întreprinzătorii noştri, iar pe turişti să descopere aceste valori. Vrem să promovăm punctele gastronomice locale, pentru că ele ne oferă produsele specifice, pregătite în jurul casei, iar dacă cineva are talent în bucătărie, poate scoate la iveală gusturi unice, chiar şi la nivel mondial. Pentru că multe dintre reţetele de mâncare şi de prăjituri făcute de bunicile noastre au dispărut sau sunt pe cale de dispariţie. (…) Vom lansa încă două iniţiative: prăjitura judeţului şi meniul judeţului Harghita, cea din urmă la toamnă. În paralel cu acestea, intenţionăm să organizăm cursuri de bucătari, de ospătari şi alt personal care deserveşte turiştii, fiindcă văzând cât se investeşte în turism în Harghita, peste doi ani ne vor trebui în jur de 2.000 de oameni în plus faţă de cei pe care îi avem în prezent. Dacă nu, vom şi nevoiţi să aducem oameni de afară. Tot ceea ce facem este în concordanţă cu iniţiativele pe care le-am demarat deja, toate sub brandul Visit Harghita, care devine un mare holding în judeţ”, a explicat Szabó Károly, directorul executiv al ADI Harghita.

Potrivit acestuia, joi Visit Harghita va fi prezent la ROMEXPO, cu un stand mare, de 76 de metri pătraţi, cu un observator de urşi în sistem VR şi mai mulţi întreprinzători locali.

„Acesta va fi un mesaj pentru turismul intern din România, că am sosit şi vă aşteptăm la noi, unde veţi găsi lucruri foarte faine”, a conchis reprezentantul ADI Harghita.

După ROMEXPO, Visit Harghita va ajunge în Ungaria, continuând să promoveze judeţul.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.