Strategia sportivă a judeţului Harghita este elaborată în aşa fel încât să fie înţeleasă de toţi cei vizaţi.
În acest scop dorim ca, în preajma începerii dezbaterii publice, prin intermediul acestor articole toată lumea să aibă cunoştinţe despre importanţa ei.
Sporturi de echipă vs. Sporturi individuale
Strategia sportivă furnizează direcţii şi oportunităţi pentru dezvoltarea sportului la nivel judeţean. Cu toate acestea, pentru a oferi antrenorilor un „material” bun, este important să conştientizăm în rândul persoanelor care aleg să facă sport că diferite sporturi vor avea un impact diferit asupra dezvoltării personale a participanţilor.
Categorisirea de bază a sportului se face între sporturile individuale şi cele de echipă. Desigur, există multe suprapuneri, dar, în esenţă, regulile sporturilor le separă destul de bine.
În România, 66% practică sporturile de echipă, iar în judeţul Harghita procentul este de 74%, iar în ambele cazuri fotbalul depăşeşte 50%. Acest lucru se datorează şi faptului că există o planificare serioasă pentru atragerea sportivilor. Dar un aspect foarte important stă în evidenţa acestora, deoarece în majoritatea sporturilor legitimările oficiale se fac doar după 4-5 ani de antrenament.
Pentru a ajuta în luarea deciziilor cu privire la alegerea sportului, în cele ce urmează evidenţiem impactul ambelor categorii asupra dezvoltării personalităţii participanţilor, desigur, cu precizarea că valoarea adăugată a antrenorului poate creşte sau, în anumite cazuri, poate reduce aceste efecte.
Sporturile de echipă:
1. Comunitate şi relaţii. Jocurile de echipă contribuie la dezvoltarea abilităţilor sociale, întăresc prieteniile şi coeziunea echipei.
2. Responsabilitate şi coordonare. Cei implicaţi în sporturile de echipă învaţă să lucreze împreună, să îşi asume responsabilităţi şi să coordoneze activităţile.
3. Muncă în echipă şi motivare. Copiii învaţă cum să lucreze împreună, să se susţină reciproc şi să experimenteze lupta pentru obiective comune, ceea ce are un efect motivant asupra lor.
4. Gestionarea eşecurilor. Membrii echipelor experimentează împreună succesul şi eşecul, învăţând astfel să gestioneze dificultăţile şi să îşi dezvolte rezistenţa.
5. Fair play şi sportivitate. Sporturile de echipă promovează fair play-ul şi jocul corect, fiind o experienţă de învăţare importantă din punct de vedere al dezvoltării caracterului şi moralităţii.
Sporturile individuale:
1. Independenţă şi responsabilitate. Cei care practică sporturile individuale devin mai independenţi, dezvoltând sentimentul de responsabilitate personală şi abilităţile de luare a deciziilor.
2. Performanţă personală şi dezvoltare. Sporturile individuale oferă oportunitatea sportivilor de a-şi stabili obiective personale şi de a experimenta dezvoltarea prin performanţa lor proprie.
3. Rezistenţă şi perseverenţă. Sporturile individuale întăresc perseverenţa şi rezistenţa, deoarece sportivul trebuie să facă faţă provocărilor şi dificultăţilor de unul singur.
4. Concentrare şi putere mentală. Cei care practică sporturile individuale dezvoltă concentrarea şi forţa mentală, deoarece trebuie să ia decizii şi să gestioneze stresul individual.
5. Cunoaşterea de sine. Sporturile individuale îi ajută pe sportivi să se cunoască mai bine, consolidând stima de sine şi auto-cunoaşterea.
Ambele tipuri de sport au un rol important în dezvoltarea personalităţii copiilor şi sportivilor, însă alegerea depinde şi de nevoile şi preferinţele individuale, deoarece fiecare persoană este diferită.
Ábrahám Előd, consilier sportiv SMAFTA SRL