O adolescentă în lumea motoarelor: Alexandra Teslovan | Informația Harghitei - jurnal independent
sâmbătă , 20 iulie 2024
Home » Sport » O adolescentă în lumea motoarelor: Alexandra Teslovan
O adolescentă în lumea motoarelor: Alexandra Teslovan

O adolescentă în lumea motoarelor: Alexandra Teslovan

Pe Alexandra Teslovan am avut plăcerea să o întâlnesc cu ocazia desfăşurării etapei de la Harghita Băi a Raliului de Viteză în Coastă. Până în momentul în care am stat de vorbă cu ea ştiam doar că e fiica lui Adrian Teslovan, harghiteanul care a ajuns cunoscut în lumea raliului românesc. În continuare vă invit şi pe voi să faceţi cunoştinţă cu Alexandra în cadrul unui scurt interviu pe care am avut şansa să-l realizez cu ea.

– O să te rog să te prezinţi…

– Am 17 ani, sunt liceancă, sunt adolescentă în Bucureşti. Sunt elevă în clasa a XI-a, profil de Mate-Info, şi pe lângă asta sunt şi pilot de raliu.

– Ştim că tatăl tău a fost pilot de raliu. Bănuiesc că de la el ţi se trage această pasiune.

– Da, da. Sunt încă de mică în acest sport şi pot spune că asta m-a ajutat mult mai mult să înţeleg sportul când am început să-l practic. Încă de mică fiind în parcul service şi văzând maşini, fără să vreau, în instinct şi în capul meu au fost mereu maşini. Când am luat decizia că vreau să fiu pilot, nu cred că a fost o mare surpriză.

– Ce înseamnă de mică? De la ce vârstă?

– Sinceră să fiu, nici măcar nu ştiu. Probabil încă de când eram în cărucior.

– Tatăl tău te-a dus la toate cursele…?

– Da. Ne-am uitat şi pe probe, a fost mereu o chestie pentru maşini.

– La ce vârstă te-ai decis că vrei să fii pilot?

– Sinceră să fiu, prima oară a început ca un fel de distracţie, ca un hobby. Cel puţin în momentul acela, la 11-12 ani, nu m-aş fi gândit că pot să-l practic la nivel de performanţă. La 12 ani am început cu concursurile, dar eu conduc de la 11 ani.

– Cum au fost primele tale concursuri? Ţi le aduci aminte?

– Da. Primul meu concurs a fost un super slalom, o îndemânare, la Bucureşti, etapa de casă, cu Loganul de recunoaştere a lui tata, deci suspensie de macadam. Săracul motor a fiert, pe atunci a fost foarte cald, a fost o etapă unde au fost 35 de grade. Şi surprinzător am şi câştigat. Deci prima etapă câştigată a fost tot prima oară. Atunci mi-am dat seama că îmi place.

– Ce a urmat după prima etapă?

– A fost un an în care am practicat super slalom, îndemânare. Având în vedere că aveam vârsta destul de fragedă, nu aveam posibilitatea să merg în alte campionate în afară de super slalom. După aia uşor, uşor am trecut la circuit, la Time Attack. Cred că la 14 ani m-am apucat de Time Attack pe circuit. Am mers şi acolo 2 ani, până la 16 ani.

La 16 ani m-am apucat şi de slalom paralel, pe macadam. Am vrut să încerc macadamul, am încercat, mi-a plăcut foarte mult. Surprinzător, din 2-3 etape deja eram pe podiumuri. Şi am zis că da, asta vreau să fac.

M-am apucat şi de coastă (viteză în coastă – n.a.) în acelaşi timp. Am împlinit vârsta de 16 ani, mi-am luat permisul, am făcut Coasta şi acum sunt la raliuri.

– Cât de greu e pentru o fată să practice un astfel de sport şi cum eşti privită de către ceilalţi piloţi?

– Sinceră să fiu, eu nu am avut probleme pentru că sunt fată. Băieţii m-au primit cu braţele deschise. Şi mă bucur că m-au primit cu braţele deschise, s-au comportat cu mine ca şi când aş fi băiat, pentru că până la urmă şi eu sunt o persoană, sunt un om, la fel şi ei. Într-adevăr, să zicem, fizic poate mi-a fost mai greu, având în vedere că băieţii au din genă să fie mai puternici ca fetele, dar cu sport în afara curselor, cu antrenamente, consider că orice fată ar putea să practice orice sport, indiferent de vârstă, de performanţă şi aşa mai departe. Sportul trebuie să fie unisex până la urmă.

– Ai categorii la care participi?

– Nu. Categoriile în orice campionat sunt pe maşini. Într-adevăr, în unele e o categorie care depinde de vârstă. Juniorii la raliuri sunt până în 25-26 de ani, deci, fără să vreau, tot concurez cu adulţi. Oricum, concurez numai cu adulţi la raliuri, pentru că nu sunt foarte mulţi juniori care să aibă sub 18 ani. În schimb, toate categoriile sunt categorizate în funcţie de motor, de cum e maşina. Nu e ca în sporturile de contact, pe vârstă sau pe kilograme, este legat doar de maşină. Şi dacă eşti, poate, mai mic, atunci te pune la o limită de maşină.

– Ce abilităţi trebuie să aibă un pilot de raliuri?

– Ambiţia şi să ştie că trebuie să muncească. E un sport destul de greu. Nu doar fizic e un sport greu, e şi financiar un sport greu. Trebuie să te lupţi foarte mult pentru a găsi o cale să poţi practica acest sport.

Nu e un sport normal, e foarte diferit faţă de celelalte sporturi. E mult mai costisitor decât alte sporturi. Dar trebuie să fii disciplinat, în primul rând. Dacă te apuci de orice sport, eşti disciplinat pentru că sportul îţi aduce şi echilibru în viaţă.

Dacă îţi place acest sport, această pasiune, nu mai contează.

– Ce sfaturi îţi dă tatăl tău înaintea concursurilor?

– Îmi dă sfaturi la modul cum ar trebui să abordez anumite probe, cum ar trebui să mă motivez pe tot parcursul raliului, cum ar trebui să-mi dozez energia. În schimb, ştiu ce am de făcut, tata ştie că eu ştiu ce am de făcut.

Nu îmi dă neapărat multe sfaturi, dar ştiu că e acolo şi în diferite situaţii o să fie să-mi dea sfaturi.

– Ai concurat şi anul trecut, atât la raliu, cât şi la viteză în coastă. Care îţi place mai mult?

– Raliuri. Eu încă de mică ştiam că vreau să ajung la raliuri. Coasta a fost un pas care m-a ajutat foarte mult să înţeleg anumite principii prin care trebuie să treci. A fost un pas foarte bun, orice pilot trebuie să treacă prin nişte paşi, nu poţi să sari direct la cel mai greu. Raliul este next level. Şi la coastă e greu, doar că la raliu e altă lume.

– La nivel de teorie ştim care e diferenţa dintre coastă şi raliu (la viteză în coastă traseul este în urcare, măsoară doar câţiva km şi asfaltul este de calitate ridicată – n.a). Ca pilot, cum ai putea explica mai bine diferenţa?

– Diferenţa depinde de la pilot la pilot. Multora le place să meargă foarte mult singuri în maşină, de aceea alegi şi Coasta, pe când la raliuri nu eşti doar tu şi maşina, eşti tu, copilotul şi maşina, adică formaţi o echipă din trei.

La raliu este mult mai complex pentru că acumulezi mai mulţi kilometri. La coastă faci maxim, dacă nu mă înşel, 15 km într-o zi, pe când la raliu poţi să faci 100-130 km, deci diferenţa este enormă.

Şi pregătirea fizică pentru raliu este mult mai solicitantă decât la coastă.

La raliu trebuie să schimbi roţi, trebuie să ştii să te descurci în orice situaţie, pe când la coastă ai echipa tehnică care e mereu lângă tine, adică n-ai cum să dai greş.

– Dintre toate etapele la care ai participat, care ţi-a plăcut cea mai mult?

– La coastă, etapa de la Harghita îmi place foarte mult. Nu pentru că o organizează tata, dar e cea mai bună organizare pe care am văzut-o. Implicarea, în primul rând, m-a surprins – atât de mult stres şi atât de multă treabă poate să fie într-o organizare. Dar şi toate beneficiile care îţi aduce Coasta de la Harghita faţă de celelalte. Adică, pot spune că este next level şi cred că se egalizează cu etapele de coastă din afară.

La raliuri, depinde foarte mult de an. Organizatorii se mai schimbă din când în când. Îmi place foarte mult Sibiul de macadam; de asfalt îmi place foarte mult Baia Mare şi am fost anul acesta foarte bucuroasă că cei din Baia Mare, organizatorii, m-au numit ambasadoarea acelui raliu şi le mulţumesc foarte mult pentru acest lucru. Raliul în sine din Baia Mare a fost pentru mine unul dintre cele mai bune raliuri de asfalt.

– În România se poate câştiga din acest sport, să-l duci la nivel de profesionist încât să poţi trăi din el?

– În România sunt foarte puţini care câştigă din acest sport. Personal, din câte am văzut, e un pilot sau doi care chiar câştigă o sumă OK. Nu o sumă imensă, dar o sumă cât de cât OK să trăieşti o viaţă normală. Sportul în România este scump, noi nu avem nici susţinere din partea ţării. Nu e un sport din care poţi să câştigi o avere.

– Mulţumesc şi mult succes!

Consemnare de LIVIU C.

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.