Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Interes crescut pentru turismul balnear în Harghita | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 28 aprilie 2024
Home » Economic » Interes crescut pentru turismul balnear în Harghita
Interes crescut pentru turismul balnear în Harghita

Interes crescut pentru turismul balnear în Harghita

  • Turismul de weekend – care a înregistrat scăderi în sezonul estival – dă semne de revigorare în primele luni de toamnă

Pentru hotelierii din staţiunea Băile Tuşnad, turismul balnear a fost de bază în acest an şi mai ales în sezonul estival.

„Turismul continuă să se revigoreze, după Pandemia COVID-19, avem turişti. Am încercat pe cât posibil să nu majorăm foarte mult preţurile, să le păstrăm aproape la nivelul anului trecut, majorând doar cât să putem acoperi diferenţa la costuri, atât la restaurant, la produsele alimentare, cât şi la partea de cazare, servicii de masaj, SPA. Ba chiar putem spune că masajele sunt în prezent la aceleaşi tarife cu cele din luna mai 2022. De asemenea, se vede o creştere semnificativă şi în privinţa rating-ului pe platformele de rezervări online, nota acordată de clienţii noştri, calculată în baza mediei din ultimii trei ani, din peste 2.300 de review-uri ajungând la 8,7”, condiţiile oferite fiind apreciate cu calificativul „excelent”, ne spune Székely Leila, directoarea de Marketing şi de Vânzări a Companiei şi a Hotelului O3zone.

În luna august, de pildă, la Hotel O3zone au fost înregistrate aproape 2.000 de sosiri, marea majoritate a turiştilor – aproximativ 90% – fiind din ţară. Potrivit statisticilor furnizate de conducerea Companiei şi a Hotelului O3zone, cei mai mulţi turişti înregistraţi de la începutul anului şi până în prezent provin din Bucureşti şi din localităţile limitrofe Capitalei (18%), din judeţele Braşov (11%) şi în ordine descrescătoare din Prahova, Bacău, Mureş, Covasna, Iaşi şi Galaţi.

Turiştii străini cazaţi anul acesta la Hotel O3zone provin în general din Ungaria, din Germania, fiind înregistraţi în procente mai mici şi turişti din Republica Moldova, din Belgia, Elveţia, Franţa şi Israel.

În privinţa componentei Balneo, primele luni ale anului şi perioada primăverii au reprezentat sezoane foarte bune pentru Hotelul Tuşnad, vânzarea la liber dovedindu-se un demers profitabil.

„Interesul a fost mare din partea clienţilor din zonă – din Harghita şi Covasna – a fost ceva aproape fără precedent. Tendinţa aceasta s-a păstrat şi în perioada verii. În plus a intrat şi contractul cu Casa Naţionala de Pensii, în baza căruia pensionarii pot accesa bilete de tratament la preţuri foarte convenabile, compensate de stat prin această instituţie. Dar în afară de acestea, am avut şi rezervări individuale, tot pe pachete de tratament balnear: pe parcursul anului avem un pachet de şase nopţi cu cinci zile de tratament balnear şi un pachet de 12 nopţi cu zece zile de tratament balnear, care conţine inclusiv consultaţia iniţială asigurată de către medicul balneolog, un re-consult la încheierea tratamentului şi câte trei-patru proceduri balneare pe zi, în funcţie de recomandările medicului”, a precizat directoarea de Marketing şi de Vânzări a Companiei şi a Hotelului O3zone.

Vă reamintim că în cazul ofertelor directe, persoanele interesate de tratament balnear trebuie să aducă Biletul de Trimitere eliberat de medicul de familie şi Cardul de Sănătate.

Statisticile arată că la Hotelul Tuşnad – care face parte din acelaşi lanţ hotelier cu  O3zone – au fost înregistrate în cursul lunii august aproape 700 de sosiri. Chiar dacă cifra nu pare prea mare, trebuie avut în vedere faptul că biletele asigurate prin Casa Naţională de Pensii sunt de 16 nopţi, iar cele care fac parte din oferta hotelului sunt de 12 nopţi, ambele reprezentând un volum mare, care rezidă în perioade lungi de şedere, de peste o jumătate de lună/pe turist.

Conform statisticilor înregistrate de la începutul anului şi până la sfârşitul lunii august 2023, primele locuri, cu cei mai mulţi turişti cazaţi la Hotel Tuşnad, revin Capitalei României şi judeţului Harghita (aprox. 11%), urmate de judeţele Covasna şi Braşov (peste 6%), Cluj, Iaşi şi Prahova (cu 4%). În ceea ce-i priveşte pe turiştii străini cazaţi la Hotel Tuşnad, aceştia provin din Ungaria, Germania, Republica Moldova şi Polonia, în luna mai fiind înregistrați şi câţiva turişti din Norvegia şi Danemarca.

„Am păstrat şi anul acesta o tendinţă bună, de revenire după Pandemie, aşa cum am avut şi anul trecut. Sperăm că şi în lunile de toamnă – septembrie, octombrie – când vremea este încă bună, putem să ne păstrăm numărul de turişti destul de ridicat, având în vedere că sunt mulţi dintre ei care preferă acest sezon de toamnă, care este mult mai liniştit, nici atât de aglomerat şi de zgomotos ca precedentele. Vremea este încă bună pentru plimbări – unul dintre factorii de cură naturală fiind aerul curat, puternic ozonat şi bogat în ioni negativi. În plus, colaboratorii noştri de la Centrul de Informare oferă foarte multe posibilităţi de petrecere a timpului liber. Prin intermediul lor şi al altor colaboratori, turiştii care ajung la noi pot face echitaţie, plimbări cu maşini de teren şi cu maşini militare folosite pe vremuri de armatele ruseşti (Zil) şi camioane germane (Unimog), excursii la Lacul Sfânta Ana, posibilităţi de relaxare pentru împătimiţii de pescuit şi multe altele”, evidenţiază directoarea Székely Leila.

Renovarea şi redecorarea camerelor Hotelului O3zone după un design modern, începută anul trecut, continuă: de la mochetă şi până la mobilier, totul va fi schimbat şi adaptat prezentului. Şi schimbările nu se limitează la atât.

„Pentru perioada următoare ne pregătim cu noi terapii la Centrul SPA, cu alte diferite masaje şi ritualuri SPA. În ceea ce priveşte Hotelul Tuşnad, unde am început anul trecut o renovare masivă a faţadei şi camerelor, aceasta continuă, obiectivul nostru fiind să reclasificăm în viitorul apropiat hotelul la trei stele. Deja există camere renovate la trei stele, chiar şi apartamente foarte frumoase, cu un design modern. Facem tot posibilul să mărim cât mai mult confortul turiştilor noştri”, a concluzionat Székely Leila, directoarea de Marketing şi de Vânzări a Companiei şi a Hotelului O3zone.

Şi la Hotelul Ciucaş din Băile Tuşnad turismul de sănătate a fost unul foarte bun în acest an, în special în perioada sezonului estival. În schimb, turismul de weekend care a mers foarte bine în anii de pandemie, a fost unul mai slab anul acesta, înregistrându-se o scădere de aproximativ 10% faţă de anii precedenţi 2021 şi 2022.

„Este posibil ca în perioada de vară toată lumea să fi plecat în străinătate, după cum am văzut eu; am vorbit şi cu agenţiile, iar ponderea a fost cu mult mai mare pentru turismul extern în vara aceasta”, ne spune Ileana Colcer, directoarea Hotelului Ciucaş din Băile Tuşnad.

Însă acum, în extrasezon, turismul de weekend dă semne că a intrat într-un proces de revigorare. Potrivit sursei citate, „nu mai sunt locuri, avem stop sales pentru săptămâna aceasta şi următoarea”.

„Avem destul de mulţi turişti în septembrie şi avem rezervări şi pentru octombrie. Am scos pe piaţă recent şi pachetele pentru Crăciun şi pentru Revelion şi deja lumea a început să se mişte şi să le solicite. Am făcut deja contractele pentru serviciile pe care o să le oferim.

Se pare că turiştii din străinătate încep, după mai mulţi ani, să manifeste din nou o deschidere aparte în acest an pentru hotelurile din staţiunea Băile Tuşnad.

„Avem şi turişti din afară, avem din Republica Moldova, începem să avem turişti din Ungaria şi în perioadele de extra-Universitate (Universitatea de Vară Bálványos), avem turişti din Elveţia, din Italia, din Germania şi din Marea Britanie. Putem vorbi despre o creştere a numărului turiştilor care vin din străinătate şi chiar dacă nu este una semnificativă, este o creştere”, precizează directoarea Hotelului Ciucaş din Băile Tuşnad.

Numai că pentru turismul care i-ar avantaja foarte mult – turismul internaţional – hotelierii ar trebui să ridice destul de mult nivelul de confort, lucru aproape imposibil de realizat în unităţile de cazare construite în urmă cu câteva zeci de ani, care au camere mai puţin spaţioase, ce nu ating standardele la care se ridică cerinţele turiştilor din afara ţării.

„În general, turiştii sunt mulţumiţi, dar pentru a dezvolta un turism internaţional, cum are, să zicem, Croaţia, ne trebuie alte niveluri de confort şi alte servicii pe care să le oferim. Am modernizat un etaj întreg, începând de la băi, camere, mobilier, totul a fost schimbat. Se şi vede, şi preconizăm să mai modernizăm încă unul, în funcţie şi de cum ne vom permite financiar, pentru că nimic nu este uşor. Am încercat să facem aceste lucruri în perioadele foarte puţin solicitate, ca să nu afectăm confortul clienţilor noştri. Dar camerele noastre, oricât ar fi de moderne şi de cochete, au suprafeţe mai mici faţă de cele din străinătate, cu care sunt obişnuiţi turiştii din afara ţării”, ne explică directoarea Hotelului Ciucaş din Băile Tuşnad.

Alte probleme care îngreunează mult dezvoltarea unui turism de excepţie sunt legate de preţurile la utilităţi şi la produsele alimentare practicate în ţara noastră, care au înregistrat creşteri semnificative în ultimii ani. Hotelierii fac eforturi considerabile să asigure ridicarea standardelor la serviciile de alimentaţie, încercând ca în fiecare săptămână să ofere o gamă cât mai diversificată de preparate, să adauge altele noi şi să vină în întâmpinarea dorinţelor turiştilor. Însă nu este lesne să faci acest lucru în condiţiile în care preţurile alimentelor se măresc continuu, inclusiv la cele de bază, la unele produse ajungând să se dubleze. Şi atunci, nu trebuie să mire pe nimeni de ce turiştii străini nu dau buzna în România, iar românii aleg mai degrabă să îşi petreacă vacanţele în destinaţii exotice, decât în ţară.

„Noi avem preţurile foarte mari faţă de cei din străinătate. Nu vorbim despre preţurile făcute de noi, noi suntem doar cei care ne aliniem la aceste preţuri. Avem preţuri foarte mari la utilităţi, avem preţurile foarte mari la alimente, la băuturi. Oriunde am fost, serviciile erau de foarte bună calitate, iar preţurile erau accesibile. Asta este una din marile noastre probleme din turism, iar dacă mergem aşa şi nu revenim la alte preţuri la alimente şi la utilităţi, să ne aliniem la alte tarife, turismul românesc va avea de suferit cu siguranţă. În ce priveşte partea de servicii suplimentare, şi noi am început să dăm servicii suplimentare de SPA, tratamentul a mers foarte bine, este eficient, iar pentru agrementarea clienţilor am dezvoltat mai multe programe care îi atrag. Dar le-am dezvoltat pentru weekend, iar în perioada de vară turismul de weekend nu a fost atât de bun. Bănuiesc că acum, dacă va fi, va fi şi un plus de valoare la serviciile de SPA. Şi încă ceva, într-o zonă ofertantă din punct de vedere al peisajului şi al posibilităţilor de recreere în aer liber, trebuie neapărat să mergem pe partea de natură, iar la noi nu ajută nimeni micii antreprenori care dezvoltă servicii de agrement. Noi, cu turismul care era cândva un atuu al nostru, nu o să avem foarte mari şanse în perioada următoare”, apreciază directoarea Ileana Colcer.

În ceea ce priveşte oportunitatea oferită de tichetele de vacanţă, valorificarea acestora în sezonul estival este departe de a aduce o relansare a turismului din zonele montane, de vreme ce toate analizele în domeniu demonstrează că acestea sunt folosite, cu mici excepţii, pe litoralul românesc.

„Agenţiilor li s-a permis să ia în avans tichete de vacanţă pentru sejururi, de exemplu la mare şi toată lumea şi-a utilizat tichetele de vacanţă pentru mare. Şi asta a fost un minus pentru restul turismului. În aceste condiţii, nu ştiu în ce măsură mai contează pentru operatorii în turism din zona montană creşterea valorii voucherelor de vacanţă sau limitarea acestora”, a afirmat reprezentantul unui hotel din Harghita, nevoit, în lipsa turiştilor, să îşi închidă porţile.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.