Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Topliţa a fost gazda primei ediţii a Conferinţei Naţionale de Turism din Nordul judeţului Harghita | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 28 aprilie 2024
Home » Economic » Topliţa a fost gazda primei ediţii a Conferinţei Naţionale de Turism din Nordul judeţului Harghita
Topliţa a fost gazda primei ediţii a Conferinţei Naţionale de Turism din Nordul judeţului Harghita

Topliţa a fost gazda primei ediţii a Conferinţei Naţionale de Turism din Nordul judeţului Harghita

  • Evenimentul a strâns la un loc antreprenori locali, persoane din zonă care doresc să intre în acest domeniu, autorităţi locale şi specialişti din turism

Peste 200 de persoane – printre ele aflându-se proprietari de pensiuni, potenţiali antreprenori, primari din zona de nord a judeţului – au participat, sâmbătă, la prima ediţie a Conferinţei Naţionale de Turism din Nordul judeţului Harghita. La aceasta, specialişti din domeniu au împărtăşit din experienţa lor şi le-au oferit sfaturi celor prezenţi, scopul fiind ca turismul în zonă să crească.

Au vorbit despre experienţele lor: Mihai Bârsan – care are peste 20 de ani de experienţă în marketing şi care este preşedintele Consiliului de Brand Turistic Naţional şi fondatorul Destinaţia Anului; Călin Ile – preşedintele onorific al Federaţiei Internaţionale a Hotelierilor din România; Florin Crişan şi Raluca Şchiopu – din partea agenţiei Destine Holidays; Ana Vlad – reprezentanta unei platforme de rezervări; Laura Vereha şi Sebastian Secan – cunoscuţi pentru blogul Călător în Bascheţi; Raul Dumitru – creator digital; Vlad Berindean – specialist în promovare şi comunicare turistică, fondator al cMaximize; Gheorghe Hîrlav – director general adjunct al Agenţiei Naţionale a Zonei Montane; Gabriela Hosszu – manager Centrul de Informare Turistică Topliţa; Marius Nodis – din partea Asociaţiei Salvamont Topliţa „Călimani”.

S-a vorbit despre managementul şi marketingul în turism, despre destinaţii turistice, ce urmăresc turiştii la o destinaţie turistică, despre unităţi de cazare şi clasificarea acestora, care sunt trendurile internaţionale în turism, despre platforme de rezervări, despre ecoturism, idei de business, au fost prezentate demersuri de înfiinţare a punctelor gastronomice, trasee montane şi cicloturistice.

Moderatorul conferinţei a fost Vlad Berindean. Fiind clujean, Vlad Berindean a fost pentru prima oară la Topliţa în anul 2019, iar de atunci a început mai multe acţiuni de promovare a zonei.

În cadrul evenimentului au fost şi câteva surprize pentru cei prezenţi. În cadrul unei tombole au fost acordate vouchere la pista de bob, la SPA, la echitaţie şi la cinematograf, toate în Topliţa, vouchere la Fontana Borsec, iar marele premiu a fost o excursie în Egipt.

Sfaturi ale specialiştilor pentru zona de nord a judeţului

Mihai Bârsan spunea că se pot face câteva lucruri atât pe termen scurt, cât şi lung. Pe termen scurt ar trebui crescută notorietatea (o promovare mai mare) zonei în rândul persoanelor între 18 şi 34 de ani, în ideea de a atrage mai mulţi tineri. Pe termen lung, ar trebui lucrat la partea de urbanism, remarcând faptul că alături de împrejurimile Topliţei, care sunt feerice, oraşul are probleme urbanistice.

Mihai Bârsan mai spunea că atunci când se gândeşte la Topliţa asociază zona cu natura, cu brazii şi apa minerală. Dar mai sublinia faptul că „e important ca un brand să urmărească toate aceste asocieri, să le folosească, dar în acelaşi timp trebuie să şi construiască ceva peste, pentru că verde există mult în toate zonele României. Şi cu ce vii peste acest verde? Există resurse naturale foarte puternice în zonă care ar putea fi valorificate”.

Călin Ile se definea ca un om de turism de aproape de 30 ani. Întrebat ce ar trebui să facă administraţiile locale ca să vină în sprijinul investitorilor sau potenţialilor investitori în zona turismului, identifica 4 puncte.

„Jocul acesta nu e doar cu responsabilităţi pentru antreprenori sau pentru primărie. E un joc comun şi de aceea noi susţinem parteneriatele public-private în care autorităţile locale să accepte că la masa deciziilor privind turismul sunt şi antreprenorii. Acesta e primul pas, foarte greu, pentru că ei cred că prin mandatul pe care i l-au dat populaţia sunt îndreptăţiţi să decidă singuri ce se întâmplă cu destinele unei destinaţii. Şi atunci noi spunem luaţi la masă specialiştii şi gândiţi împreună”, spunea Călin Ile.

Apoi se referea la facilităţi fiscale acordate provizoriu, până când o destinaţie turistică creşte.

Un alt punct este o implicare a autorităţilor locale în crearea imaginii, pentru că rolul lor este foarte important în mesajele pe care le pot transmite.

De asemenea, să facă investiţiile publice necesare acolo unde nu le face privatul.

Concluzii ale factorilor locali

Conferinţa Naţională de Turism din Nordul judeţului Harghita a fost organizată de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Călimani-Giurgeu, cu sprijinul Consiliului Judeţean Harghita şi Secretariatului General al Guvernului, prin Serviciul Dezvoltare Comunitară.

Mihai Calinovici, directorul ADI Călimani-Giurgeu, declara că este foarte importantă organizarea a cât mai multor evenimente similare în care să aibă loc schimburi de experienţă, să fie exemple de bune practici.

Întrebat dacă crede că ADI Călimani-Giurgeu are puterea de a uni localităţile din nordul judeţului, care fac parte din asociaţie, astfel încât să contribuie la dezvoltarea economică şi, inclusiv, turistică, a zonei, Mihai Calinovici afirma că „în momentul în care am dat concurs şi am ajuns pe postul de director executiv, asociaţia se afla într-un stadiu destul de avansat de degradare. Proiectele aproape de orice fel au lipsit cu desăvârşire. A trebuit să muncesc foarte mult, aproximativ 3 luni am lucrat în zona administrativă, pentru a putea ajunge la zero cu totul.

Am avut mult de învăţat, am căpătat experienţă, am început să am o viziune şi să o aplic, evident, cu sprijinul membrilor.

(…) Momentan există sprijin, există interes din partea tuturor primarilor. La sfârşitul anului vom putea să tragem linie să şi analizăm ce am făcut bine, ce puteam să fac mai bine şi să creionăm ideile pentru anul următor. Eu vreau să am mai multe proiecte pe toate zonele ADI, nu doar turism; în statutul nostru avem mai multe paliere pe care trebuie să activăm: sprijinul producătorilor locali, dezvoltarea sportului, proiecte culturale.

Ideal este să atragem şi oameni din mediul privat, pentru că este destul de dificil să funcţionezi şi să ai proiecte de mare anvergură fără finanţare”.

Printre participanţii la conferinţă s-a aflat şi Vasile Rusu, primarul comunei Subcetate. L-am întrebat ce poate învăţa administraţia locală de pe urma unei asemenea conferinţe. „În primul rând – ne spunea edilul – ceea ce ţine de datoria noastră este să asigurăm infrastructura necesară şi după aceea să oferim tot sprijinul antreprenorilor care vor să investească în zonă şi care vor să dezvolte o afacere pe partea de turism”.

Am vrut să aflăm de la dânsul şi care ar putea fi direcţia de dezvoltare turistică în Subcetate. „Cred că trebuie să valorificăm, în primul rând, partea de tradiţii, de obiceiuri. Nu avem obiective deosebite care să atragă turiştii, dar cred că prin valorificarea specificului local, a tradiţiilor, obiceiurilor putem ieşi în evidenţă şi să atragem turiştii”, preciza Vasile Rusu.

În ultimii ani, despre Bilbor a început să se vorbească şi pe plan naţional, comuna harghiteană fiind prezentă, în mai multe rânduri, în media. Astfel, de la conferinţă nu putea să lipsească nici Ilie Hângan, primarul comunei Bilbor.

Vorbindu-ne despre comună, Ilie Hângan spunea că „păstrăm şi, oarecum, conservăm tradiţiile şi cultura locală, lucruri ce sunt din ce în ce mai căutate sau foarte bine cotate printre turişti.

Fiind cea mai nordică localitate a judeţului Harghita, ne putem mândri cu un specific aparte, un specific autentic, un specific curat, pentru că – şi după cum bine ştiţi – curăţenia este o problemă – şi mă refer la gestionarea deşeurilor. (…). Suntem zonă de puritate şi putem să ieşim în faţa turiştilor cu foarte multe lucruri de interes, începând de la cultura tradiţională, creşterea animalelor, partea de prelucrare a lemnului şi finalitatea acesteia cu acele cabane din buştean de lemn rotund ca unităţi de cazare, până la produsele culinare tradiţionale.

Cel mai important aspect e liniştea. O linişte desăvârşită, o linişte neperturbată de nimic şi am constatat, în ultima vreme, că e cel mai căutat lucru.

(…) Sunt multe de spus, de prezentat despre Bilbor, însă despre această conferinţă, am venit aici împreună cu operatorii de turism din Bilbor, facem cu toţii un front comun când vine vorba despre promovare turistică, am dat fiecare cu fiecare mâna, urmează să ne aşezăm cu toţii, încă odată, la o masă comună, pentru că numai prin colaborare putem să evoluăm şi să ducem turismul într-o idee şi într-o direcţie cât mai conservatoare, dar şi căutată”.

În ultimii ani Consiliul Judeţean Harghita a avut mai multe iniţiative în ceea ce priveşte dezvoltarea şi promovarea turismului. Amintim doar de programul „Harghita Family Friendly”, de conectarea pârtiilor de schi prin intermediul unei cartele comune sau de dezvoltarea aplicaţiei Visit Harghita. Teodor Dobrean, consilier judeţean, a dorit să felicite ADI Călimani-Giurgeu pentru iniţiativa de a organiza o conferinţă care să sprijine turismul local. Fiind important ca să fie promovată şi vizibilă şi această zonă pentru că are un potenţial turistic enorm, dar care nu este exploatat la nivelul la care trebuie.

„Eu zic că ar trebui să se facă o aliniere a viziunilor, atât de la nivel de judeţ, prin ceea ce promovează Consiliul Judeţean şi Visit Harghita, cât şi ceea ce se doreşte în zona Topliţei pentru că, într-adevăr, avem o zonă care promovează un turism eco, un turism family friendly, un turism cu lucruri frumoase, cu zone istorice care sunt numai bune de promovat, dar şi zone cu atracţii sportive care ne pot da un avantaj în această zonă”, spunea Teodor Dobrean.

„Fără doar şi poate – continua acesta – experienţele dobândite prin prisma speakerilor care sunt aici îi ajută pe cei care lucrează în această industrie, cât şi pe cei care doresc ca în viitor să facă asemenea investiţii, să aducă un plus valoare şi să promoveze o mai bună calitate în zona de servicii, în zona de hosting şi să ne ajute pentru ca în viitor să avem parte de turişti care să ne viziteze judeţul şi zona Topliţei în special”.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.