Proiectul educaţional „Împreună – Együtt”: Un model pentru educaţie interculturală | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 26 iunie 2024
Home » Învățământ » Proiectul educaţional „Împreună – Együtt”: Un model pentru educaţie interculturală
Proiectul educaţional „Împreună – Együtt”: Un model pentru educaţie interculturală

Proiectul educaţional „Împreună – Együtt”: Un model pentru educaţie interculturală

În lumea modernă, caracterizată de globalizare şi interconectivitate, promovarea valorilor interculturale şi a legăturii sociale devine o necesitate esenţială pentru progresul societăţii în care trăim.

Proiectul educaţional „Împreună – Együtt” este o iniţiativă ce vizează promovarea dialogului intercultural şi a legăturii sociale în România. Proiectul îşi propune să construiască punţi de comunicare şi înţelegere interculturală prin intermediul limbii române. Prin colaborarea între unităţi de învăţământ din diverse regiuni ale ţării, proiectul oferă elevilor şi profesorilor o experienţă unică de a descoperi o altă cultură, de a-şi îmbogăţi cunoştinţele şi de a-şi dezvolta abilităţile interpersonale. Proiectul a fost iniţiat în anul şcolar 2018-2019, fiind semnat un protocol de colaborare între inspectoratele şcolare din judeţele Harghita şi Dolj.

Înainte de a începe pandemia de COVID-19, activităţile desfăşurate au inclus stabilirea contactelor între instituţiile partenere şi planificarea activităţilor specifice, cum ar fi selecţia elevilor, organizarea deplasării grupurilor în judeţul partener, calendarul activităţilor şi estimarea bugetului. Derulat pentru prima dată în anul şcolar 2020-2021, proiectul a reunit elevi şi profesori de la licee din Harghita cu predare în limba maghiară şi licee din Dolj cu predare în limba română, oferindu-le oportunităţi de a-şi dezvolta abilităţile de comunicare. Elevii harghiteni au avut ocazia, pe parcursul unei săptămâni, să exerseze limba română, în timp ce elevii din Dolj au avut posibilitatea de a-şi dezvolta competenţele interculturale. Parteneri în proiect au fost Liceul Teoretic „Tamási Áron” şi Liceul Tehnologic „Kós Károly” din Odorheiu Secuiesc, Liceul Teoretic „Salamon Ernő” Gheorgheni, Colegiul Naţional „Carol I”, Colegiul Naţional „Elena Cuza”, Liceul Tehnologic „George Bibescu” din Craiova.

După anunţarea stării de urgenţă, din cauza pandemiei de COVID-19, activităţile directe au fost suspendate, fiind nevoie de o reorganizare, astfel încât elevii care participau la proiect să aibă parte în continuare de diverse activităţi. Întâlnirile s-au desfăşurat în mediul online, elevii au avut parte de dezbateri, tururi virtuale live, interviuri, diverse prezentări şi jocuri menite să stimuleze creativitatea acestora şi, totodată, să reuşească să depăşească barierele de comunicare.

Una dintre activităţile desfăşurate în această perioadă a fost sărbătorirea Zilei Culturii Naţionale, sub coordonarea Bibliotecii Judeţene „Kájoni János” din Miercurea-Ciuc, care a avut drept teme multiculturalitatea, interculturalitatea, specificul cultural al judeţului Harghita, o dezbatere online cu şi despre harghiteni. Printre invitaţii acestui eveniment s-au numărat inclusiv reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita, ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj, ai Fundaţiei PRO TERRAM, reprezentanţi ai Colegiului Naţional „Moise Nicoară” din Arad.

Cu ocazia dezbaterii au fost prezentate şi rezultatele Concursului „O coacem împreună – Együttkisütjük”, o provocare multiculturală şi multidisciplinară adresată elevilor din judeţele Harghita şi Dolj. Concursul a avut ca scop promovarea dialogului intercultural, a creativităţii şi a colaborării între elevi din medii culturale diferite.

După pauza de un an, determinată de pandemie, activităţile din cadrul proiectului au fost reluate în anul şcolar 2022-2023. De această dată, 26 de unităţi de învăţământ, din 4 judeţe, respectiv Harghita, Dolj, Braşov şi Olt, au fost implicate în proiectul educaţional. Activităţile au continuat şi în anul şcolar 2023-2024, consolidând rezultatele obţinute anterior şi oferind mai multor elevi şansa de a participa la schimburi interculturale. Activităţile de vizitare au avut loc în afara programului normal de şcoală, fiind organizate în weekend-uri, vacanţe, săptămâna Şcoala altfel sau Săptămâna verde. Prin intermediul schimburilor de experienţă, excursiilor, activităţilor comune şi cursurilor de limba română, proiectul „Împreună – Együtt” promovează sensibilitatea culturală, respectul reciproc şi depăşirea barierelor de comunicare. Elevii au şansa de a descoperi elemente comune şi distincte în diversitatea culturală a României, de a-şi exprima opiniile şi de a colabora în echipă pentru proiecte comune.

Din păcate, în ultimii doi ani şcolari, o parte dintre parteneriatele stabilite nu au putut fi duse la bun sfârşit din diverse motive. Cauzele principale au fost dificultăţile financiare şi lipsa timpului, atât pentru profesori, cât şi pentru elevi, care nu au mai putut dedica suficient timp vizitelor reciproce. Deşi pilotarea la nivelul primar s-a dovedit a fi una dintre cele mai reuşite, feedback-ul primit din partea elevilor şi profesorilor de la gimnaziu şi liceu a evidenţiat nevoia de a găsi soluţii pentru a facilita continuarea programului şi la aceste niveluri. ,,Pentru mine, acest proiect a însemnat o mare provocare, dar şi cunoaştere, responsabilitate, dezvoltare personală şi reuşită”, spunea un elev. ,,Eu cred că am dobândit o mai mare încredere în mine şi recomand această experienţă oricărui tânăr aflat în căutare de sine”, spunea un alt elev.

Proiectul „Împreună – Együtt” urmăreşte să consolideze dimensiunea naţională a educaţiei prin colaborarea dintre unităţile de învăţământ preuniversitar, contribuind la îmbunătăţirea cunoaşterii interetnice, la dezvoltarea competenţei de comunicare în limba română, la promovarea cooperării în domeniul educaţional şi la încurajarea inovaţiei în ceea ce priveşte metodele pedagogice. Elevii din toate unităţile de învăţământ care au participat la proiect au avut ocazia să cunoască, să se împrietenească cu elevii din diferitele regiuni ale ţării, având drept metodă de cunoaştere şi diferite jocuri pe parcursul deplasărilor. Unul dintre aceste jocuri includea tragerea unui bileţel pe care era notată o întrebare, iar răspunzând la aceasta, elevii aflau lucruri noi, începeau să se cunoască. „Fericire, armonie, prietenie şi înţelegere. Acestea sunt puţinele cuvinte care ar putea descrie proiectul Împreună – Együtt. Mă bucur şi sunt recunoscătoare, deoarece am avut oportunitatea de a cunoaşte aceste persoane minunate, alături de care am petrecut clipe de neuitat. Mulţumesc tuturor elevilor şi cadrelor didactice implicate pentru momentele speciale de care am avut parte!”, spunea Ioana Bârsan, elevă la Liceul Tehnologic Corbu.

Totodată, participarea în proiect le-a dat elevilor şansa de a dobândi încredere în sine, în a comunica în limba română. ,,E bine că am venit pentru că am învăţat multe cuvinte”, spunea Attila, unul dintre elevii care au participat la proiect. Una dintre activităţile îndrăgite de elevi a fost „Să ne cunoaştem”, în cadrul căreia elevii au participat la jocuri de cunoaştere, realizând, totodată, şi Copacul prieteniei. În echipe formate după pasiunile comune, au avut ca sarcină de lucru de prezentat un dans tradiţional românesc sau secuiesc, cartea ideală sau câteva mişcări dintr-un sport.

Pe parcursul întregului proiect, pe lângă jocuri de cunoaştere şi comunicare, elevii au avut parte de excursii la diferite muzee, parcuri, vizionări de filme. De asemenea, în timpul săptămânii în care se derula proiectul, elevii au fost cazaţi la familiile celor care participau la proiect, din regiunea în care se făcea deplasarea. Astfel aveau ocazia să cunoască specificul cultural, obiceiurile regiunii, având o mai bună înţelegere asupra valorilor pe care le are fiecare persoană, în funcţie de locul din care provine.

Pe lângă facilitarea exersării limbii române de către elevii maghiari, proiectul contribuie şi la educarea tuturor participanţilor în spiritul valorilor naţionale şi europene. Prin promovarea toleranţei, incluziunii şi dialogului intercultural, „Împreună – Együtt” pune bazele unei societăţi mai unite şi mai armonioase. „Proiectul Împreună – Együtt este unul despre prietenie, oameni calzi, speciali, curajul de a vorbi într-o limbă nematernă şi de a pleca spre locuri necunoscute. Este un loc de emulaţie a valorilor spirituale şi educative”, subliniază prof. Doina Strasszer de la Liceul Teoretic „Salamon Ernő” Gheorgheni.

EMILIA ŞERDEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.