Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

O nouă năstruşnicie marca PPMT: elevii de etnie maghiară să nu mai susţină proba de Limba şi literatura română la examenul de Bacalaureat | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 19 aprilie 2024
Home » Politic » O nouă năstruşnicie marca PPMT: elevii de etnie maghiară să nu mai susţină proba de Limba şi literatura română la examenul de Bacalaureat
O nouă năstruşnicie marca PPMT: elevii de etnie maghiară să nu mai susţină proba de Limba şi literatura română la examenul de Bacalaureat

O nouă năstruşnicie marca PPMT: elevii de etnie maghiară să nu mai susţină proba de Limba şi literatura română la examenul de Bacalaureat

În prima zi de campanie electorală, vineri, vicepreşedintele Partidului Popular Maghiar din Transilvania (PPMT), Zakariás Zoltán, a anunţat, la Miercurea-Ciuc, o nouă năstruşnicie pe care o susţine partidul pe care îl reprezintă. Şi anume: elevii de etnie maghiară să nu mai susţină proba de Limba şi literatura română a examenului de Bacalaureat.

PPMT s-a alăturat unui cetăţean din Gheorgheni care a dat Statul Român în judecată, pe motiv că elevii de etnie maghiară sunt discriminaţi. Deoarece au cu o probă mai mult la examenul de Bacalaureat. Este vorba de limba maternă.

Cetăţeanul în cauză este Arus Zsolt, vicepreşedintele Consiliului Naţional Secuiesc şi fost consilier judeţean. Acesta a dat mai multe instituţii ale Statului Român în judecată în numele fiicei lui, care urmează să susţină examenul de Bacalaureat. În cadrul conferinţei de presă, Arus Zsolt a spus că în ceea ce priveşte partea scrisă a examenului de Bacalaureat copiii care urmează şcolile în limba română au trei examene, iar elevii care au urmat şcoala în limba maghiară au patru examene. „Ceea ce consider eu că este discriminare la adresa copiilor care au urmat şcoala în limba maghiară. Motiv pentru care am sesizat Consiliul Naţional de Combatere a Discriminării (CNCD), în urmă cu aproximativ un an şi jumătate în urmă, solicitând să constate această discriminare”, a declarat Arus Zsolt. Însă CNCD a constatat că nu este nici o discriminare.

Astfel că s-a adresat Curţii de Apel Bucureşti. În cerere, acesta a formulat cinci solicitări: că există discriminare în acest caz; să anuleze hotărârea CNCD; să constate că Parlamentul şi Guvernul sunt vinovaţi de un tratament discriminatoriu; să sancţioneze Parlamentul, Ministerul Educaţiei şi CNCD; să dispună toate măsurile pentru a elimina această discriminare. În subsidiar a invocat excepţia de neconstituţionalitate a unei prevederi din Legea educaţiei: în actul normativ se spune că elevii maghiari susţin patru examene, iar copiii români trei probe. Care este soluţia?, a fost întrebat. Soluţia „normală” văzută de Arus Zsolt şi împărtăşită de PPMT este ca fiecare copil să aibă trei examene: limba maternă, materia obligatorie şi proba la alegere. „Ceea ce nu înseamnă să nu înveţe (n.r.: limba română), dar Bacalaureatul (…) să fie identic pentru toţi. Pentru că asta înseamnă că nu există discriminare”. Prima înfăţişare în acest proces a avut loc pe 22 septembrie, când s-a amânat deoarece a intervenit ca parte şi PPMT, iar următorul termen este 20 octombrie. Arus Zsolt a menţionat că a solicitat tuturor celor trei partide maghiare din România (UDMR, PCM şi PPMT), dar şi unor ONG-uri, să intervină ca parte în acest proces.

 

 PPMT a intervenit în proces deoarece „problematica priveşte întreaga comunitate”

Vicepreşedintele PPMT, Zakariás Zoltán, a declarat că partidul pe care îl reprezintă a intervenit de partea reclamantului în acest proces deoarece „problematica priveşte întreaga comunitate (n.r. – maghiară)”. „Acest proces este primul pas: adică stabilirea printr-o hotărâre judecătorească că sistemul de Bacalaureat contravine legilor curente, însăşi Constituţiei, prin discriminare. După aceea ar urma să urmeze nişte acţiuni colective”. Acesta a declarat că pentru PPMT este foarte clară soluţia – trei examene pentru elevii de etnie maghiară – iar copiii să înveţe limba română dintr-o motivaţie practică. „Şi pentru noi este foarte clar că soluţia ar fi să fie trei examene, două obligatorii şi unul la alegere, adică limba maternă, un examen de profil şi un examen la alegere. Limba română este normal că trebuie predată, trebuie învăţată, dar scopul învăţării limbii române trebuie să fie însuşirea limbii pentru o utilizare în viaţa de zi cu zi”. Acesta a amintit şi de faptul că nu sunt puse în aplicare anumite prevederi legale, care prevăd dezvoltarea unui program alternativ pentru învăţarea limbii române. „Însuşi faptul că elevii maghiari învaţă după acelaşi program limba română, ca şi copiii români, este o discriminare”, a precizat acesta.

Un alt argument al vicepreşedintelui PPMT este că cei mai mulţi elevi de etnie maghiară nu promovează examenul de Bacalaureat tocmai din cauza probei la limba română – şi astfel le este afectat viitorul. De asemenea, acesta a arătat că trebuie să fie un examen la limba română, dar nu Bacalaureat. „Eu nu am spus că nu trebuie învăţată limba română şi nu am spus că nu trebuie să dea un examen, dar să nu fie examenul de Bacalaureat şi din cauza că nu învaţă, nu are posibilitatea, e proastă programa sau din orice alte motive obiective de persoana elevului, să aibă mai puţine şanse de a promova mai departe. (…) Nu am spus să nu existe un examen la limba română, dar să nu fie examenul de Bacalaureat, care are un alt scop (…), să fie un fel de atestat”, a răspuns la o întrebare vicepreşedintele PPMT. (Şt.P.)

Comentarii:

comentarii

One comment

  1. Eu propun să se renunțe la LIMBA MATERNA de la ambele etnii și să se introducă proba de LIMBA OFICIALĂ, cea prevăzută în Constituție, astfel că vor fi numai DOUĂ probe și pentru români și pentru maghiari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.