Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Un traseu de milioane… | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 16 aprilie 2024
Home » Societate » Un traseu de milioane…
Un traseu de milioane…

Un traseu de milioane…

  • Am putea avea cel mai scump drum din istoria judeţului. Reconfigurarea unui tronson de 600 de metri al DJ 134A, care leagă Cristuru Secuiesc de satul Şoimuşu Mic (comuna Săcel), costă 12 milioane de lei, de zece ori mai mult decât şapte kilometri de drum

Drumul judeţean 134A fost conceput să asigure accesul locuitorilor satelor Şoimuşu Mic, Şoimuşu Mare şi Uilac spre oraşul Cristuru Secuiesc. Lucrările de execuţie la acest drum judeţean au început în urmă cu cinci-şase ani şi s-au desfăşurat pe baza Proiectului tehnic elaborat de către Institutul de Cercetări în Transporturi „Incertrans SA”.

De-a lungul anilor, pe multe sectoare s-a reuşit finalizarea lucrărilor. Însă, din varii motive, ce ţin în principal de condiţiile geografice, de disputele cu localnicii din zona lacurilor, dar şi de amplasarea conductelor destinate transportului gazelor naturale ale Transgaz şi Romgaz, lucrările au fost sistate de mai multe ori.

„Nodul gordian” al DJ 134A este un tronson cu lungimea de 600 de metri, în aşa-numita zonă a „lacurilor”. Primele probleme au fost generate de subtraversările conductelor de gaze naturale şi de nerespectarea distanţei de siguranţă între acestea şi drumul judeţean.

„Transgaz ne-a semnalat târziu că ţevile de gaz se află sub drum sau în apropierea acestuia. Şi Romgaz a semnalat aceeaşi problemă”, a arătat preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Harghita, Borboly Csaba.

Specialiştii au stabilit că ţevile de gaz sunt poziţionate sub infrastructura drumului, de-a lungul axului acestuia, pe o porţiune de 180 de metri.

„În aceste condiţii, nu avem posibilitatea să coexistăm; asta înseamnă că ori drumul, ori conductele trebuie mutate”, a explicat ing. Adrian Chiorean, directorul general adjunct al Direcţiei Generale Tehnice a CJ Harghita.

Între timp, au apărut şi infiltraţii în zona de siguranţă, de la cele două heleşteie – proprietăţi private, aflate în vecinătatea drumului.

„Suprafaţa luciului de apă a crescut şi a intrat şi în zona de protecţie a drumului judeţean. Am avut şi polemici, chiar şi litigii cu proprietarii celor două heleşteie, care au spus că drumul nu ar fi acolo unde s-a stabilit iniţial; le-am câştigat, drumul este acolo unde a fost intabulat. Aşa că acum căutăm soluţii”, a detaliat şeful administraţiei publice judeţene.

S-a recomandat reconfigurarea traseului către deal, dar soluţia propusă prin studiul de fezabilitate este extrem de costisitoare, întrecând cu mult limita normală: în jur de 12 milioane de lei pentru 600 de metri de drum. Procedura nu este una simplă, în condiţiile în care pe toţi versanţii dealului se produc frecvent alunecări de teren.

„Pe de o parte trebuie să protejăm ţevile de gaz şi pe de altă parte să stabilizăm şi să susţinem drumul pe noul traseu. Efectiv, ar trebui să mutăm traseul drumului către deal şi să facem lucrări de sprijinire masive: podeţe, ziduri de sprijin, foraje. Solul argilos nu ne ajută deloc, este o zonă în care se produc des alunecări de teren foarte agresive. Dar nu dispunem de atât de mulţi bani pentru un traseu atât de scurt”, a remarcat inginerul Chiorean.

La rândul său, preşedintele CJ Harghita a afirmat că: „în baza proiectării, pentru cei 600 de metri este nevoie de o sumă de zece ori mai mare decât pentru construirea a şapte kilometri de drum judeţean”. „Trebuie să găsim noi soluţii pentru reabilitarea acestei scurte porţiuni; nu cred că vom avea vreodată atât de mulţi bani să dăm pentru 600 de metri de drum”, a conchis Borboly Csaba.

Forul decizional al Consiliului Judeţean Harghita a aprobat, săptămâna trecută, studiul de fezabilitate pentru „Reconfigurarea traseului DJ 134A, km 11+800-13+200”.

Aşadar, va reveni în sarcina noului proiectant să studieze zona şi să identifice noi soluţii, viabile, prin care drumul, luciul de apă şi conductele destinate transportului gazelor naturale să poată coexista în acel spaţiu limitat.

Determinarea noului traseu şi, implicit, realizarea continuităţii drumului judeţean 134A vor contribui la asigurarea confortului şi siguranţei circulaţiei, indispensabilă pentru locuitorii din zonă.

În cazul, nedorit, în care nu se va putea realiza investiţia între Cristuru Secuiesc şi Şoimuşu Mic, DJ 134A ar rămâne un drum închis circulaţiei, cu efecte negative în privinţa accesibilităţii satelor din împrejurimi.

D. MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.