Scoala Postliceala FEG Miercurea-Ciuc

Educaţia digitală în judeţul Harghita, o privire de ansamblu -

Educaţia digitală în judeţul Harghita, o privire de ansamblu

0

Uniunea Europeană a pus bazele unui ecosistem performant de educaţie digitală la nivel european, oferind cetăţenilor competenţele şi abilităţile necesare pentru a prospera în era digitală. Implementarea cu succes a educaţiei digitale în judeţul Harghita este esenţială pentru a asigura acces egal la o educaţie de calitate pentru toţi elevii, indiferent de mediul lor de provenienţă. În acest context, Consiliul Judeţean Harghita a organizat o conferinţă de presă, în cadrul căreia au fost prezentate acţiunile desfăşurate de instituţie şi rezultatele acestora, din ultimii patru ani.

Anul 2019 a marcat un moment important pentru educaţia digitală în judeţul Harghita. Participarea preşedintelui Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba, la o vizită de studiu la Tallinn, pe tema „Promovarea sinergiilor dintre digitalizare, domeniul spaţiului şi programul de cercetare al UE după 2020”, a pus bazele dezvoltării în acest domeniu.

Pandemia COVID-19 a determinat o schimbare semnificativă în modul de abordare a educaţiei, punând accent pe utilizarea instrumentelor digitale. Ca răspuns la această provocare, Consiliul Judeţean Harghita a înfiinţat în aprilie 2020 un grup de lucru dedicat dezvoltării educaţiei digitale în regiune. Acest grup de lucru, format din reprezentanţi ai instituţiilor judeţene, experţi şi educatori, are ca scop modernizarea sistemelor educaţionale din Harghita prin integrarea eficientă a soluţiilor digitale. Prin intermediul discuţiilor, analizelor şi schimbului de bune practici la nivel internaţional şi european, grupul a identificat nevoia unei abordări strategice şi cuprinzătoare a digitalizării educaţiei la nivel regional.

Consiliul Judeţean Harghita a implementat o serie de măsuri pentru a sprijini elevii şi profesorii în timpul învăţământului online, inclusiv:

  • SuliTV – O serie de videoclipuri educaţionale dedicate elevilor de clasa a VIII-a, menite să îi pregătească pentru examene;
  • Broşură de pregătire pentru Evaluarea Naţională – O broşură tipărită în două părţi, distribuită elevilor de clasa a VIII-a care nu au avut acces la învăţământul online.
  • Programul e-learning de sprijinire a educaţiei digitale – Un program conceput pentru a oferi suport elevilor de clasa a XII-a în pregătirea pentru examenele de Bacalaureat.

Consiliul Judeţean Harghita, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean şi Casa Corpului Didactic „Apáczai Csere János”, a iniţiat trei anchete pentru a evalua stadiul educaţiei digitale în judeţ. Scopul acestora a fost de a identifica nevoile specifice şi de a elabora strategii eficiente. În urma celor trei anchete, a rezultat că principalele probleme cu care se confruntă atât profesorii, cât şi elevii sunt: lipsa echipamentelor, calitatea Internetului, lipsa de cunoştinţe IT, lipsa de sprijin din partea instituţiilor de învăţământ, lipsa cunoştinţelor metodologice de educaţie online.

„De-a lungul timpului am avut multe discuţii şi am organizat training-uri pentru profesori, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita şi Casa Corpului Didactic «Apáczai Csere János», pentru a identifica nevoile reale. Pe lângă echipamente digitale, este nevoie şi de oameni care să le folosească, astfel ne bazăm pe om pentru a fi în folosul copiilor”, a specificat Borboly Csaba.

Consiliul Judeţean Harghita a trimis numeroase propuneri Ministerului Fondurilor Europene pentru Programul Operaţional Educaţie şi Ocupare (POEO) şi Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Centru (ADR Centru) privind structura viitoarelor programe. Aceste propuneri au vizat, printre altele, includerea sprijinului pentru dezvoltarea educaţiei digitale şi a competenţelor digitale.

La iniţiativa Grupului de lucru pentru dezvoltarea educaţiei digitale în judeţul Harghita, a fost creat şi adoptat în martie 2021 Planul de acţiune pentru educaţia digitală în judeţul Harghita – 2030. Obiectivele acestui plan includ îmbunătăţirea eficienţei educaţiei prin integrarea componentei digitale, oferirea unei formări de înaltă calitate pentru cadrele didactice în domeniul competenţelor şi metodelor digitale, dezvoltarea competenţelor digitale pentru toţi elevii, asigurând egalitatea de şanse şi incluziunea socială, şi crearea unui sistem educaţional modern, centrat pe elev, adaptat nevoilor locale.

Peli Levente, director executiv adjunct al Direcţiei Programe şi Proiecte, din cadrul CJ Harghita, a subliniat în cadrul conferinţei importanţa proiectelor instituţiei, evidenţiind că scopul este de a îmbunătăţi nu doar echipamentele, ci şi instrumentele şi materialele didactice pentru a face procesul educaţional mai interactiv şi benefic pentru elevi.

În cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), 52 de localităţi s-au înscris pentru dotarea a 1.394 de săli de clasă din 82 de unităţi de învăţământ cu echipamente digitale, inclusiv 26 de unităţi defavorizate. Tot prin PNRR se va finanţa şi dotarea laboratoarelor de logopedie, psihologie, IT şi mobilier de clasă. Valoarea totală a investiţiilor în cele 52 de localităţi depăşeşte 85 milioane lei.

Prin Programul Operaţional Competitivitate, a fost sprijinit procesul de învăţare online pentru 87 de elevi cu cerinţe educaţionale speciale şi s-au dotat 42 de cadre didactice din şcolile speciale cu laptopuri. În şcolile speciale din Bilbor, Ocland şi Miercurea-Ciuc, dotarea cu instrumente digitale a fost bine primită atât de elevi, cât şi de profesori.

Proiectul Harghita Biblio Digital Hub urmăreşte echiparea a cinci biblioteci cu calculatoare şi echipamente tehnice, transformându-le în centre de competenţe digitale, modernizând echipamentele IT şi formând 50 de angajaţi din 38 de biblioteci.

EMILIA Ş.

Comentarii:

comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *