Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Prin lumea inteligentăA folosi sau a nu folosi TikTok? (3) | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 19 aprilie 2024
Home » Societate »
Prin lumea inteligentă
A folosi sau a nu folosi TikTok? (3)
<h5><i>Prin lumea inteligentă</i></h5>A folosi sau a nu folosi TikTok? (3)

Prin lumea inteligentă
A folosi sau a nu folosi TikTok? (3)

  • „Urmărirea” utilizatorului în afara aplicaţiei

Dacă în partea a doua am discutat despre modul în care aplicaţia învaţă profilul utilizatorilor din interacţiunea acestora cu clipurile vizualizate, în cea de faţă să extindem puţin modul în care TikTok te „urmăreşte”.

În cadrul unui experiment, Liron Segev (TheTechieGuy pe YouTube) încearcă să reproducă o serie de acuzaţii făcute de specialiştii din ţările care au interzis TikTok pe dispozitivele guvernamentale, şi anume că platforma nu doar că monitorizează modul de interacţiune al utilizatorului cu conţinutul, ci colectează şi date legate de alte aplicaţii instalate pe telefon şi alte acţiuni, fără legătură cu aplicaţia în sine.

Pentru acest experiment a fost utilizat un telefon nou, care (pentru obiectivitate) a fost resetat la setările din fabrică, a fost creat un nou cont de Google (tocmai pentru a nu exista un istoric al activităţii) şi a fost instalată doar aplicaţia TikTok (în afara celor existente din fabrică).

La pornirea aplicaţiei s-a înregistrat cu contul de Google (însă acesta nu avea niciun istoric în spate), primele clipuri arătate fiind din diverse categorii, domenii de interes, fără un tipar anume.

Prima etapă a experimentului a constat în căutarea pe Internet (în browser) a unor informaţii din categoria DIY1 şi să acceseze câteva site-uri cu astfel de informaţii.

La pornirea aplicaţiei TikTok, imediat după terminarea sesiunii de navigare, conţinutul era cel de mai devreme, foarte divers. Însă după o jumătate de oră clipurile prezentate s-au schimbat radical. Astfel, mai mult de jumătate dintre primele filmuleţe arătate erau din categoria DIY.

Deoarece un singur test nu este relevant, Segev a repetat testul, căutând „Vacanţe pe nave de croazieră”. După 30 de minute conţinutul arătat a suferit o nouă schimbare radicală. Peste jumătate din video-uri erau despre vacanţe, croaziere pe navă etc.

Ştiu ce veţi zice, că aplicaţia foloseşte cookie-urile salvate pe dispozitiv pentru a colecta interesele utilizatorului (ceea ce este, de altfel, menţionat şi în politicile de securitate ale TikTok). Şi aţi avea dreptate, alte platforme social-media făcând acelaşi lucru.

Şi pentru ca lucrurile să fie şi mai interesante, Segev a trecut la a doua etapă a experimentului. A instalat pe telefon mai multe aplicaţii de dating2, însă fără a face conturi, fără a căuta ceva în aplicaţii, fiecare fiind pornită o singură dată la ecranul principal.

După trecerea perioadei de aşteptare, conţinutul s-a schimbat din nou, majoritatea clipurilor fiind acum din categoria „Dating”.

A treia etapă a experimentului a fost schimbarea locaţiei dispozitivului. Astfel, locaţia a fost mutată, virtual, în altă ţară şi, după cum v-aţi aşteptat, după aproximativ o oră, conţinutul s-a modificat, fiind majoritar despre noua locaţie (puncte de interes, locuri de vizitat, atracţii etc.).

Toate modurile şi tipul informaţiilor colectate sunt prezentate în Politica de securitate a aplicaţiei. Ceea ce nu este foarte clar e cum sunt procesate şi manipulate aceste date şi cum este format conţinutul prezentat utilizatorilor în baza lor.

Diferenţe între TikTok şi alte aplicaţii

După ce aţi citit cele de mai sus veţi spune: „Şi ce mare lucru? Alte aplicaţii (Facebook, Instagram) au făcut şi fac acelaşi lucru”.

Şi eu vă voi răspunde că da, aveţi dreptate, însă doar parţial. Şi să explic de ce.

Ne vom referi în primul rând la datele colectate din aplicaţie. Cum aminteam mai sus, alte platforme de socializare colectează informaţii în baza interacţiunii cu conţinutul (like-uri, share-uri, comentarii etc.). Fără aceste elemente identificarea preferinţelor unui utilizator este foarte dificilă, inclusiv prezentarea de reclame care să fie în concordanţă cu interesele lui.

Însă TikTok nu are nevoie de nicio interacţiune propriu-zisă cu conţinutul, de tipul celor de pe celelalte platforme. Aici veţi spune că şi vizualizarea clipurilor este o interacţiune şi aţi avea dreptate. Dar, potrivit lui Guillaume Chaslot, algoritmul TikTok reuşeşte să facă diferenţa între clipuri care prezintă activităţi din domeniul de interes al utilizatorului şi clipuri „şoc” care atrag prin conţinutul extrem şi care te fac să te opreşti şi să le urmăreşti. Un atu al platformei este că majoritatea clipurilor sunt foarte scurte (15 secunde) şi fără să vrei, până îţi dai seama despre ce era vorba în el, l-ai vizualizat complet. Şi în acest mod TikTok a înregistrat o informaţie despre tine (că ai urmărit un anume tip de conţinut), chiar dacă acel tip nu era neapărat pe interesul tău.

Şi în acest mod, platforma îţi oferă un anumit tip de conţinut care te poate duce, în lipsa unei filtrări adecvate, într-o nişă cu conţinut periculos/dăunător.

Să ne referim un pic şi la datele colectate din afara aplicaţiei, dintre cele arătate în experimentul făcut de Liron Segev.

Putem vedea că TikTok are acces la aproape toate informaţiile de pe dispozitiv legate de aplicaţiile instalate, site-urile vizualizate, căutările făcute şi este foarte dificil a opri acest lucru. Mai mult, chiar dacă dezinstalăm aplicaţia, există aproximativ 28.000 de alte aplicaţii care folosesc acea unealtă software (care permite ca acea aplicaţie să fie interconectată şi să transmită informaţii către TikTok) şi care transmit toate datele utilizatorului către compania mamă a TikTok (gizmodo.com).

***

În ultima parte vom vedea concluziile şi vom oferi câteva sfaturi pentru cei care folosesc TikTok.

Eusebiu Z.

1. DIY – Do It Yourself (fă-o tu însuţi), categorie de interes care prezintă moduri de a construi, modifica sau repara lucruri pe cont propriu, fără ajutorul unui specialist.

2. Aplicaţii de Dating – aplicaţii folosite în scopul găsirii unei persoane pentru o întâlnire.

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.