Primăria Topliţa – bilanţ la jumătate de mandat (1) | Informația Harghitei - jurnal independent
sâmbătă , 27 iulie 2024
Home » Societate » Primăria Topliţa – bilanţ la jumătate de mandat (1)
Primăria Topliţa – bilanţ la jumătate de mandat (1)

Primăria Topliţa – bilanţ la jumătate de mandat (1)

  • La doi ani de mandat, împreună cu dl Dumitru Olariu – primarul municipiului Topliţa, trecem în revistă activităţile desfăşurate, realizările şi proiectele care urmează să fie derulate în următorii doi ani

La scrutinul electoral organizat în 27 septembrie 2020, topliţenii şi-au ales primarul, iar la 9 octombrie, Biroul Electoral Central a confirmat susţinerea acordată de locuitori actualului primar Dumitru Olariu.

Ce a promis şi ce a făcut primarul municipiului Topliţa în prima jumătate a mandatului său, vă vom relata într-o suită de materiale. Primul dintre ele are ca obiect investiţiile realizate în primul an de la învestire.

Una dintre priorităţile administraţiei locale a constituit-o infrastructura străzilor cuprinse în programul de asfaltare. Până la finalul anului 2021, din fonduri proprii a fost finalizată asfaltarea pe str. Văii, str. Lungă – Tronson 1 şi 2, pe str. 1 Decembrie 1918 – Tronson 3 şi 4 – şi pe străzile Mesteacănului şi Murelor.

Pentru strada Călimani, în 2021 a fost executat proiectul tehnic şi s-au finalizat lucrările de asfaltare în proporţie de 60%.

„Aici este foarte important să le spunem locuitorilor că anul viitor porţiunea de la Gura Călimănelului şi până la Moară va fi obiectul unui proiect de lărgire a drumului, astfel încât circulaţia să se poată desfăşura pe două sensuri: drumul va fi lărgit cu un metru şi jumătate şi va fi prevăzut cu un zid de sprijin şi cu rigolă”, a precizat primarul municipiului Topliţa.

De asemenea, a fost realizat proiectul tehnic pentru zona Giorişte. „Aici lucrăm la proiectul pentru reţeaua de apă/canalizare, după introducerea acesteia urmând să asfaltăm strada”, a menţionat primarul Dumitru Olariu.

Tot în 2021, Primăria Topliţa a finalizat lucrările de reparaţii şi înlocuire a reţelei de apă/canalizare pe străzile Călimani, Fragilor şi a fost elaborat proiectul tehnic pentru extinderea reţelei de apă/canalizare pe alte zece străzi.

Reţeaua de canalizare a fost extinsă şi s-a amenajat staţia de pompare şi în cartierul Luncani. Însă, din motive greu de înţeles şi lipsite de orice raţiune, deşi lucrările au fost finalizare de un an, locuitorii nu pot benefica de apă şi de canalizare din cauza Electrica.

„Stăm de un an de zile după avizul de la Electrica, să se branşeze staţia de pompare la reţeaua electrică. De un an de zile aşteptăm avizul de la Electrica şi din cauza aceasta nu putem recepţiona lucrarea, iar locuitorii din Luncani nu pot beneficia de apă şi canalizare. Toate acestea se întâmplă din cauză că Electrica întârzie să ne elibereze un aviz de branşament”, a explicat Dumitru Urzică, şeful Biroului de Investiţii şi Achiziţii din cadrul Primăriei municipiului Topliţa.

Tot în primul an de mandat al noii conduceri a Primăriei Topliţa au fost efectuate lucrări de reparaţii şi la podurile de pe străzile Pădureni, Zăpode, Făgetului şi 1 Decembrie 1918 (2), degradate aproape în totalitate, au fost înlocuite parapetele, au fost amenajate şanţurile din beton pe strada Ştefan cel Mare şi au fost decolmatate podeţele.

Parcările din municipiul Topliţa au fost suplimentate cu peste 200 de locuri şi au fost amenajate trotuare noi pe străzile Nicolae Bălcescu, Stejarului, Ştefan cel Mare, Albinelor, Garoafelor, Sportivilor şi 1 Decembrie 1918, precum şi în faţa Spitalului Municipal Topliţa.

Reţeaua de hidranţi supraterani din oraş a fost suplimentată cu 50 de astfel de dispozitive, iar iluminatul public a fost extins pe străzile Pădureni, Luncani, 1 Decembrie 1918 şi Zencani în 2021.

A fost modernizat sistemul de supraveghere al municipiului, realizat în 2011 cu fonduri europene, astfel încât în Topliţa sunt acum 111 camere, dublu faţă de numărul celor care existau înainte de 2020, a fost modernizat Centrul de comandă şi astfel în prezent sunt monitorizate toate zonele din Topliţa, 24 de ore din 24.

„A fost o investiţie destul de importantă pentru siguranţa cetăţenilor”, a afirmat primarul Dumitru Olariu.

De asemenea, au fost amenajate trei locuri de joacă noi pentru copii, prevăzute cu covoare de protecţie, au fost înlocuite majoritatea aparatelor, care se stricaseră. „În anii care urmează ne-am propus să amenajăm astfel de spaţii de joacă în toate cartierele municipiului”, a adăugat edilul.

Din fonduri proprii au fost achiziţionate o autobasculantă de şapte tone, staţiile de pompare a apei pentru strada Stejarului din municipiu, un autoturism, un tractor dotat cu cinci subansamble – sărăriţă, plug, încărcător frontal, cu cositoare şi perii pentru măturare – pentru Serviciul Public de Întreţinere şi Gospodărire Municipală, care şi-a dovedit utilitatea atât în sezonul de iarnă, cât şi în celelalte, cisterne şi pompe performante pentru Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă şi o autoutilitară pentru deszăpezire.

O altă investiţie necesară în perioada pandemiei a fost amenajarea Centrului de Vaccinare anti-COVID.

La mijlocul lunii mai 2021 a fost semnat contractul de Reabilitare a Centralei termice din str. Cerbului şi de schimbare a destinaţiei în locuinţe de serviciu pentru medici,a fost obţinut avizul favorabil al Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice şi autorizaţia de construire, până la finalul anului 2021 lucrările fiind finalizate în proporţie de 45%.

Iar pentru Sala de Şedinţe a Consiliului Local a fost cumpărat un pachet de program vot electronic şi camere online.

Au fost reparate sistemele de ventilaţie care deservescCinematograful din municipiu şi Casa de Cultură – unde s-a executat şi un acoperiş pentru protejarea acestuia şi tot aici s-a înfiinţat o reţea wireless strict pentru uz intern.

De asemenea, s-a reparat sistemul de ventilaţie şi la Centrul SPA, care deja numără nouă ani de funcţionare şi care a avut nevoie de mai multe intervenţii, destul de costisitoare.

„Au fost multe lucruri pe care le-am achiziţionat noi, pe altele am încercat să le reparăm ca să diminuăm costurile. La partea de acces în Centrul SPA s-au montat nişte turnicheţi; la prima vedere nu pare mare lucru, dar astfel am eliminat orice suspiciune de acces preferenţial în această locaţie; omul intră şi plăteşte tarifele, cele mai mici posibile din ţară”, a relatat Ciprian Rugină, administratorul public al municipiului Topliţa.

În primul an de mandat al primarului au început şi lucrările în vederea autorizării ISU şi a fost efectuată expertiza în vederea reabilitării podului peste pârâul Valea Topliţei, construit în 1945 şi aflat în stare avansată de degradare.

„Iniţial a fost vorba despre reabilitarea acestuia, dar experţii au ajuns la concluzia că podul trebuie înlocuit. Am fost cu toţii la Ministerul Transporturilor şi am discutat, dacă nu îl pot prelua ei, având în vedere că vorbim despre un drum european. În acest caz vorbim despre o investiţie foarte mare; în plus, avem o problemă: în cazul în care începem lucrările, nu ştim pe unde vom devia traficul foarte mare din zonă. Noi am întocmit toată documentaţia, tot ceea ce ţine de noi, este pregătit totul, să vedem cu ce ne poate ajuta Ministerul Transporturilor. Podul este în administrarea municipiului Topliţa, traversează un drum european şi cred că aici este vorba despre un vid legislativ. În momentul de faţă vorbim despre infrastructură mare – reparaţii sau înlocuire – nu ştiu cine reuşeşte să le facă. Noi dacă facem acest pod, banii de investiţii pe doi ani se duc acolo. În momentul de faţă studiem unde putem găsi finanţare pentru înlocuirea podului. Podul nu va mai rezista mult şi vom avea surprize cât de curând”, a detaliat Ciprian Rugină.

Anul trecut a fost demarat şi proiectul pentru înfiinţarea unei Arhive profesioniste a Primăriei Topliţa din punct de vedere al condiţiilor şi al standardelor. Ea va fiinţa la subsolul Primăriei, în sala mică de spectacole, care nu a fost folosită niciodată.

„S-au făcut investiţii destul de serioase şi în amenajare, dar şi în dotare. Practic, este o sală foarte mare, unde rafturile vor fi puse în ordine şi sortate de către o firmă de la Târgu Mureş, cu care avem contract. Este şi o sală de studiu, pe care o vom pune la dispoziţia tuturor celor care vor să studieze documente şi care vor să vadă despre ce este vorba în anumite dosare mai vechi sau mai noi. Sala urmează să fie dotată cu calculatoare, cu scannere, cu imprimantă şi cu tot ce este nevoie. Şi cu asta vom merge mai departe pe partea de digitalizare, pentru că toată arhiva trebuie la un moment dat să fie digitalizată, ca să o avem pe un server al primăriei. Şi tot ce înseamnă flux de documente generat zi de zi se va stoca într-o arhivă electronică. În acest an am accesat un proiect pe POCA 2 în valoare de patru milioane de lei, cu care asta facem, începând de la platforma pentru cetăţeni, vor fi peste 80 de formulare pe care le vor putea completa din spaţiul virtual privat şi tot fluxul de informaţii să circule digital. Tot în sala respectivă va fi şi aparatura de stocare, o să avem şi arhiva fizică, şi pe cea digitală, pentru că acesta este trendul, ne ajută să economisim timp şi bani – dacă facem un calcul câtă hârtie folosim în Primăria Topliţa sau o plimbăm pe aici, cu siguranţă investiţia aceasta pe fonduri europene de patru milioane de lei este mai mult decât justificată. Dar este benefică şi pentru operativitate. Tot în acest sens, Biroul unic, unde se primesc toate hârtiile şi toate solicitările de la cetăţeni, s-a înfiinţat jos şi în circuitul intern iau cursul normal, ca să nu mai purtăm oamenii de la un birou la altul. Uşor-uşor, în aceşti doi ani s-a lucrat şi la perfecţionarea fluxului de informaţii, care se va finaliza cu proiectul de digitalizare, astfel încât cetăţeanul de acasă, de la birou sau din fotoliu, să îşi facă solicitările de care are nevoie, iar angajaţii primăriei să-i răspundă într-un termen cât mai scurt. Acolo vrem să ajungem. Trebuie să precizez că valoarea proiectului – de patru milioane de lei – pare mare, dar nu constă doar în achiziţia de soft şi de servicii de punere în funcţiune, ci şi în faptul că luăm de la zero şi tot ceea ce înseamnă proceduri în primărie, că trebuie să se ştie despre fiecare hârtie cum a intrat în circuit şi unde se finalizează destinaţia ei, vorbim şi despre scurtarea considerabilă a timpilor, am estimat cu consultanţii că reducem undeva la 95% utilizarea hârtiei – ne permite şi legea – marea majoritate a documentelor urmând să circule informatic, cu semnături digitale. Toţi angajaţii vor avea semnătură digitală, iar teancurile de hârtie vor dispărea”, a clarificat administratorul public al municipiului Topliţa.

Începând din 2020, noua conducere a Primăriei Topliţa a lucrat şi pentru repararea, extinderea şi modernizarea echipamentelor IT care deservesc administraţia publică locală. Astfel, s-a creat o cameră a serverelor, care a fost dotată cu aparatură performantă şi a fost pusă în funcţiune, calculatoarele vechi din anii 2000, pe care se lucra, au fost înlocuite cu altele mai performante, au fost înzestrate cu licenţe de Windows actuale şi au fost puse în funcţiune, ca angajaţii să aibă aparatura necesară pentru a-şi îndeplini eficient atribuţiile.

„Nu putem să avem pretenţii de la un angajat să lucreze performant şi într-un timp foarte scurt pe un calculator din 2003, pe Windows 95. Acum sunt aduse la zi şi anual vom mai achiziţiona licenţe noi, pentru că în acest domeniu se avansează an de an şi apar cerinţe tot mai mari. Dar partea de cameră de servere şi Cloud-ul propriu al primăriei ajută extrem de mult în activitate, fiind  vorba şi de securitate – la securizarea datelor s-a lucrat foarte mult, s-a achiziţionat un Router Firewall Fortinet care în mare parte ne ajută să respectăm şi datele GDPR. Am desfiinţat tot ce înseamnă reţelele wireless în primărie, pentru că erau o breşă de securitate foarte mare, cu mulţumirile sau nemulţumirile de rigoare, şi mergem mai departe”, a concluzionat Ciprian Rugină.

***

În materialul următor vom relata despre investiţiile finanţate din bugetul local, din fonduri guvernamentale şi europene  începute şi în curs de finalizare în 2022. Între acestea şi Reabilitarea Mausoleului de la Secu.

DANIELA MEZEY 

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.