Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Colaborarea adaptată noii epoci a digitalizării şi social media – soluţii pentru o ofertă balneară coerentă pe piaţa internă şi externă | Informația Harghitei - jurnal independent
luni , 13 mai 2024
Home » (Inter)Național » Colaborarea adaptată noii epoci a digitalizării şi social media – soluţii pentru o ofertă balneară coerentă pe piaţa internă şi externă
Colaborarea adaptată noii epoci a digitalizării şi social media – soluţii pentru o ofertă balneară coerentă pe piaţa internă şi externă
RemasterDirector_V0

Colaborarea adaptată noii epoci a digitalizării şi social media – soluţii pentru o ofertă balneară coerentă pe piaţa internă şi externă

  • Vor reuşi agenţiile de turism şi hotelierii din România să încline balanţa în favoarea turismului Balneo&SPA intern, convingându-i pe turişti că merită să opteze pentru România în locul mirajului străinătăţii?

Aceasta a fost tema ultimei dezbateri în cadrul Congresului Turismului Balnear şi de Wellness al României desfăşurat recent în staţiunea Băile Tuşnad.

O radiografie realizată de reprezentanţii agenţiilor de turism din ţara noastră arată că în ultimii ani majoritatea românilor optează pentru vacanţe în străinătate.

Cei mai mulţi turişti care frecventează staţiunile balneare din România sunt cei care vin la tratament prin Casa de Pensii. Iar marea majoritate a celorlalţi care mai vin în staţiuni sunt cei care aleg serviciile SPA sau care combină relaxarea cu tratamentul, dar pentru sejururi scurte, de câteva zile, care nu au rezultate nici din punct de vedere al tratamentului de cele mai multe ori.

Şi nu pentru că ar exista reclamaţii, susţin reprezentanţii agenţiilor de turism, care afirmă că în zona Balneo din România nu există nici măcar o plângere de ani de zile.

În ceea ce-i priveşte pe turiştii cu dare de mână, aceştia optează în general pentru vacanţa principală în străinătate, alegând să cunoască destinaţii noi.

Moderatoarea dezbaterii, Iuliana Tasie – vicepreşedintă a „European Spas Association (ESPA)”, General Manager al „Ana Hotels Europa” şi vicepreşedintă a Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR), este de părere că românii, inclusiv cei tineri, pot fi convinşi să vină pentru măcar cinci zile la tratament şi SPA, dacă hotelierii îşi modifică mesajul, avansând ideea sejururilor pentru prevenţie – un concept aflat pe agenda Parlamentului European – având în vedere că generaţiile tinere sunt atrase de acest aspect, dorind să-şi îmbunătăţească starea de bine.

„Mulţi dintre ei nu caută relaxarea în accepţiunea pe care o avem noi acum, dar generaţiile tinere caută să prevină bolile care îi aduc la tratament în prezent pe cei de vârsta a treia”, a afirmat Iuliana Tasie.

La rândul ei, doamna Lucia Morariu – reprezentanta Eximtur – una dintre cele mai importante companii de turism din România – apreciază că „familiile tinere cu copii sunt foarte interesate de calitatea vieţii, dar ar fi mult mai atrase de zona staţiunilor balneare dacă ar avea ce să facă acolo”.

„Nu vă supăraţi pe mine, apreciez foarte mult ce s-a făcut la Băile Tuşnad, dar spuneţi-mi şi mie ce poţi să faci aici, că 18 zile înnebuneşti; bătrân să fii şi tot doreşti să faci ceva. Unu la mână: nu există agrement. Nu vorbim de surse de distracţie megalomanice, dar ceva, cât de cât să faci ceva. Acum te duci, faci zece metri încolo, zece metri încoace, dacă poţi să te duci – noroc că s-a mai rezolvat cu urşii – e o nenorocire. Şi doi – noi avem mare nevoie de voi ca împreună să facem nişte evenimente de formare profesională a agenţilor consultanţi, să reînvăţăm şi să-i învăţăm pe cei tineri să vândă acest produs”, a detaliat dna Lucia Morariu.

Adrian Voican – vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) din România, a vorbit despre schimbarea comportamentului turistului şi cât de profitabil este să vinzi România.

„Este clar că singurul lucru stabil în acest moment este schimbarea. Şi schimbarea este atât de mare încât la noi toate procedurile anuale s-au transformat în proceduri trimestriale şi asta produce foarte multe frustrări, pentru că odată stabilite target-urile şi peste trei luni vii şi spui că nu mai este destul, că nu mai e bine, că inflaţia este mai mare şi costurile de dezvoltare tehnologică sunt mai mari, te dă peste cap. Este nevoie vitală de o comunicare eficientă. Turiştii noştri au nevoie de informare, dar nu prea multă, ci de interes pentru ei şi la timp, căci puterea şi decizia lui s-a schimbat radical. Provocarea noastră comună ar fi să nu mai gândim contractele ca acum 20 de ani”, a afirmat Adrian Voican.

S-a punctat şi importanţa creşterii competitivităţii agenţilor de turism, luând în considerare faptul că turiştii din ziua de astăzi alocă mult mai mult timp cercetării pieţei, a ceea ce îşi doresc să vadă, a hotelului, tipului de cameră unde doresc să stea ş.a.m.d.

Lucian Boronea, CEO Accent Travel&Events, a vorbit despre fluctuaţiile turismului din România în ultimii doi ani. Potrivit acestuia, dacă din 2021 a existat o creştere permanentă, pentru prima dată în ultimele 7-10 zile s-au văzut scăderi în tendinţa şi previziunile a ceea ce înseamnă traficul înspre România. „Prima explicaţie este legată de Orientul Mijlociu, pentru că piaţa de acolo este una care produce mult pentru România şi influenţa este mult mai mare decât a însemnat războiul din Ucraina în economia impactului şi scăderea traficului de sosiri în ţara noastră”, a arătat Lucian Boronea.

Pe de altă parte, el a atras atenţia asupra necesităţii adaptării ofertei hotelierilor la dorinţele actuale ale clienţilor, altele decât cele ale clientului clasic.

„Noi, ca agenţie, suntem doar un distribuitor a ceea ce dumneavoastră, ca hotelieri, creaţi. Dacă nu puteţi să creaţi ceva care să fie atractiv, noi ca agenţie putem într-o foarte mică măsură să influenţăm decizia clientului asupra unui produs sau altul”, a atenţionat directorul executiv al companiei „Accent Travel & Events”.

Ca o concluzie preliminară se evidenţiază importanţa existenţei conţinutului potrivit pentru oaspeţii care ştiu să caute, ghidat către nevoile acestora.

„Dacă noi nu vom face împreună prezentări, încât agenţii de turism tineri să înceapă să înţeleagă că România este o destinaţie fantastică, care merită să fie vizitată, că s-au făcut investiţii atât de multe, multe singulare, că avem staţiuni în care drumurile sunt în continuare foarte proaste, copacii netăiaţi şi urşii vin şi mănâncă cu tine la masă în continuare la micul dejun, dacă nu vom reuşi să promovăm şi în rândul agenţilor de turism nu vom putea să fim ambasadorii pe care dumneavoastră (hotelierii – n.a.) vi-i doriţi să-i aveţi în rândul agenţiilor”, a atenţionat dl. Lucian Boronea.

În viziunea vicepreşedintelui Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) din România, la fel de important este să se înţeleagă că marketingul subordonează produsul.

„Dacă facem nişte cursuri în care să învăţăm produsul, caracteristicile lui, câte restaurante are, câte tratamente sunt pentru afecţiunea 1, 2 sau 3 şi ne oprim aici, suntem morţi. Începutul produsului este cu marketingul şi cu poziţionarea. Eu, un om, un avatar din lumea asta, de ce aş fi interesat? Dacă vrei să mă captezi, trebuie să ştii când vorbeşti două lucruri, înainte de a povesti câte hoteluri, câte proceduri, câte camere: trebuie să ştim cui vorbim, de ce să asculte omul acela despre mine şi de ce ar trebui să îmi acorde atenţie; abia apoi vin detaliile. Cel mai simplu lucru pe care eu îl spun oamenilor, testul de marketing pe care eu îl fac, cea mai simplă reclamă de pe lumea asta, problema-soluţia. Clientul vrea să ştie dacă este pentru el, despre el şi de ce s-ar uita la tine. Dacă începem de la produs, suntem pierduţi, suntem în 1980. Şi faptul că astăzi stăm de vorbă cu lideri de marketing din companiile de patru stele din România e o mare uşurare, fiindcă pe vremuri era Casa de Pensii şi atât”, a completat Adrian Voican.

Székely Leila, directoarea de Marketing şi de Vânzări a Companiei şi a Hotelului O3zone, a apreciat ca benefică intervenţia antevorbitorului ei, precizând că în calitatea de conducător al companiei amintite a făcut paşi concreţi în acest sens.

„Pot să spun că din statisticile Hotelului Tuşnad se vede clar o întinerire a vârstei medii (a oaspeţilor – n.a.), încep să apară cei care vin pentru prevenţie şi asta încă de acum 5-6 ani, când am început să deschidem pentru piaţa liberă, nu doar pentru CNPAS (Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale – n.a.), prima perioadă a anului fiind strict pentru piaţa liberă. Anul acesta am avut un sezon deosebit de bun în primăvară, când s-a văzut şi din zonă şi din ţară interesul clienţilor de a veni şi de a achiziţiona pachete balneare individual. Suntem în discuţii şi deja în faza contractuală pentru a introduce posibilităţi de Booking Engine şi Channel Manager către agenţiile de turism, ca să putem valorifica hotelul până la ultima cameră de care dispunem, pentru că actualul client doreşte să rezerve uşor, repede şi practic la orice oră”, a apreciat Székely Leila.

La rândul ei Maria Bunghez – reprezentanta „Turism Covasna SA”, a vorbit despre importanţa adaptării produselor turistice.

„Este foarte important ca noi, cei care vindem produsele direct, să le creăm şi să le adaptăm permanent în funcţie de nevoile, de feedback-ul oferit de clienţi, de feedback-ul pe care îl daţi dumneavoastră, reprezentanţii agenţiilor tour-operatoare. Am modificat produse, am adaptat produse la solicitarea colaboratorilor noştri, la solicitarea clienţilor noştri. Întotdeauna ne dorim să fim în piaţă, asta ne dorim toţi, să fim mult mai flexibili din punct de vedere al Booking Engine şi Channel Manager. Noi, la Covasna încercăm să adaptăm produsele permanent, avem o politică tarifară standardizată după care lucrăm, aşadar suntem tot timpul flexibili şi deschişi în discuţiile cu tour-operatorii şi am răspuns de fiecare dată nevoilor lor”, a menţionat reprezentanta „Turism Covasna SA”.

Până la urmă, prin asta s-ar traduce un Marketing eficient: atenţia la detalii şi faptul că un turist pleacă dintr-un hotel cu o stare de bine şi de mulţumire, care îl face să se reîntoarcă.

„Noi nu ştim să ne vindem lucrurile pe care le facem bine, nu doar resursa naturală, nu doar clădirea frumoasă, staţiunea superbă şi aerul curat. Trebuie să mergem şi spre confortul oaspetelui, pentru că sunt oameni care caută toate lucrurile acestea, iar noi nu le promovăm. Iar generaţiile tinere se uită după acest lucru, sunt mult mai atente la detalii, pun altfel de întrebări decât le punem noi şi noi rămânem surprinşi, pentru că nouă ni se pare natural, pe când ei au nevoie de răspunsurile pe care noi nu li le dăm”, a adăugat Iuliana Tasie, moderatoarea dezbaterii.

George Cioceanu se ocupă, la TravelFuse, cu digitalizarea în industria agenţiilor de turism, în ultimii trei ani dezvoltând şi proiectul H2B, care leagă sistemele de Channel Manager ale unităţilor de cazare de agenţiile de turism, oferindu-le celor din urmă un mediu în care să rezerve online, tarife şi disponibilităţi.

„Această digitalizare este aici şi va continua şi, pe lângă motivele expuse mai devreme, aş puncta în special partea de salvare de costuri. Ca şi agenţie de turism, în momentul în care te conectezi direct cu un Channel Manager al unei unităţi de cazare se salvează costuri de ambele părţi. Mai mult decât atât, pe hotelieri îi ajută să fie în cât mai multe canale de distribuţie, să fie prezenţi pe cât mai mule magazine online”, a explicat George Cioceanu.

În această relaţie, strategia corectă este esenţială şi beneficiul este că generează creştere. Potrivit specialiştilor în domeniu, digitalizarea cunoaşte o dezvoltare fabuloasă şi dacă în urmă cu 20 de ani se vorbea doar despre CNPAS versus agenţii, astăzi este vorba despre cum se poate distribui mai eficient partea de conţinut şi este doar începutul unor schimbări fără precedent.

După dezbateri, reprezentanţii hotelurilor au avut prilejul să pună întrebări şi să primească răspunsuri şi sugestii avizate din partea specialiştilor prezenţi la Congresul Turismului Balnear şi de Wellness al României.

Merită, la final, să amintim că staţiunile balneare din România sunt beneficiarele unor resurse şi rezerve naturale fantastice – ape minerale, mofete, lacuri cu apă sărată, aer puternic ozonat şi multe altele – cărora li se adaugă faptul că avem cel mai mare efectiv de carnivore mari din Europa (pentru unii blestem, pentru alţii binecuvântare), în jur de 40.000 de peşteri, chei spectaculoase, dealuri domoale şi munţi falnici, mare şi o mulţime de alte monumente ale naturii, care ar putea îmbina turismul balnear cu cel de divertisment şi de aventură.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.