Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Topliţa: Bilanţ al noii administraţii din municipiul de pe Mureşul Superior la un an de la preluarea mandatului (2) | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 29 martie 2024
Home » Societate »
Topliţa:
Bilanţ al noii administraţii din municipiul de pe Mureşul Superior la un an de la preluarea mandatului (2)
<h5><i>Topliţa:</i></h5> Bilanţ al noii administraţii din municipiul de pe Mureşul Superior la un an de la preluarea mandatului (2)

Topliţa:
Bilanţ al noii administraţii din municipiul de pe Mureşul Superior la un an de la preluarea mandatului (2)

Aşa cum scriam în numărul anterior, în a doua parte a materialului despre bilanţul Primăriei municipiului Topliţa vom vedea ce s-a întâmplat cu o serie de obiective punctate de Ciprian Rugină, administratorul public al localităţii, în cadrul unui interviu realizat imediat după aprobarea bugetului local. Este vorba despre programul O şcoală, un laborator, despre înfiinţarea Consiliului Local al Elevilor sau despre amenajarea Clubului pentru toate vârstele.

Despre aceste obiective am stat de vorbă atât cu Dumitru Olariu, primarul municipiului de pe Mureşul Superior, cât şi cu Ciprian Rugină, interlocutorul nostru de acum mai bine de şase luni.

– În aprilie, când am discutat despre posibila construire a unei săli de sport spuneaţi că lucraţi la un pachet de servicii pe care să le transmiteţi federaţiilor de sport pentru ca acestea să desfăşoare cantonamente aici şi astfel sala să fie rentabilă din punct de vedere financiar. Răspunsul federaţiilor urma să sosească până în luna mai…

Ciprian Rugină: De această problemă s-a ocupat colegul nostru Marius Macarie, care este şi antrenorul lotului naţional feminin U17 de volei. Semnalele sunt pozitive din acest punct de vedere. Solicitări ar fi să se desfăşoare 2-3-4 cantonamente/an în Topliţa, un cantonament durând 2-3 luni de zile.

În momentul de faţă ar fi în linie dreaptă construcţia acestei săli, dar avem o problemă cu terenul. Locul în care a fost proiectată această sală este al gospodăriei municipale. Dacă construim o sală de sport, lăsăm gospodăria municipală fără teren, pentru că va trebui prevăzută şi o parcare. Trebuie să vedem ce posibilităţi ar fi să mai achiziţionăm teren, în acea zonă sau în altă parte, iar în momentul în care avem un loc în care se pretează şi îşi găseşte utilitatea această sală de sport, cu siguranţă îi dăm drumul.

Şi fac o rectificare: nu atât din punct de vedere economic, cât din punct de vedere al folosinţei, al utilităţii acelei săli. Şi data trecută am spus: primăria are datoria să suporte cheltuielile cu o sală de sport, cu două sau chiar cu zece; nu e o problemă, nu trebuie să iasă profit, acea sală trebuie folosită. Dacă este folosită, merită să suportăm cheltuielile; dacă este folosită o dată pe an sau o dată la două-trei luni de zile, nu prea îşi are utilitatea.

– Dacă vorbim despre construirea unei săli de sport cu tribune, atunci se are în vedere şi accesul spectatorilor. Dacă se are în vedere înfiinţarea unor secţii de sport (de volei, de handbal, sporturi ce se pot juca în sală), atunci ea va fi folosită indiferent dacă alte cluburi sau federaţii din ţară vor desfăşura cantonamente. Şi asta o spun în ideea că, dacă vine de exemplu clubul Feteşti în cantonament, nu o să meargă publicul în tribune.

– Peste tot unde există o sală polivalentă, în spate, lângă sau în apropiere este o sală standard, unde se ţin antrenamentele. Dacă acele cluburi sau federaţii au câte un cantonament, iar antrenamentele se ţin în sala mică, simulare de campionat, cu sau fără spectatori, se poate face în sala polivalentă.

Sala polivalentă nu înseamnă strict terenul de sport, ci şi spaţii cu săli de forţă, de fitness, care pot fi folosite de către cei care vin în cantonament.

– Aveţi în vedere înfiinţarea unui club sportiv municipal?

– Din experienţa cea mai apropiată – exemplificând Miercurea Ciuc, care s-a străduit de atâţia ani de zile ca să susţină financiar clubul – eu cred că primul lucru care ar trebui făcut e să se pună la punct legislaţia, să fie clar cum poate o primărie să aibă un club sportiv şi cum să-l susţină financiar. Pentru că, în momentul de faţă, dacă luăm la mărunţit legislaţia în vigoare, e la nivel pur teoretic, dar în momentul în care vrei să susţii financiar un club ai sincope mari în decontări, tot timpul stai cu frică: vine Curtea de Conturi, am făcut bine, n-am făcut bine, e corect, nu e corect.

Deci, singura modalitate de susţinere a sportului e acea prin depunere de proiecte, pe care o practicăm de câţiva ani de zile. (…) Să facem un club al primăriei… Să ce? Şi cum? Acestea sunt două întrebări de care ne lovim.

  • Învăţământ

– Ziceaţi în primăvară că unul dintre proiectele avute în vedere în acest an este demararea programului O şcoală, un laborator, în cadrul căruia, anual, câte o şcoală ar urma să primească bani pentru dotarea completă a unui laborator. Cum a decurs programul în acest an?

– Este un proiect al domnului primar, el a venit cu ideea. Anul acesta am alocat prin hotărâre de consiliu local un buget absolut îndestulător pentru fiecare şcoală pe două linii: încheierea poveştii cu autorizările ISU plus proiectul domnului primar, cu un laborator, o şcoală într-un an. S-au început lucrările pentru ISU, se lucrează cu rectificările de rigoare (s-a mărit preţul, trebuie să vină cu devize de corecţii). La partea de laborator, mentalitatea şcolilor a fost de neîncredere: noi le-am spus vă dăm să faceţi de la A la Z, faceţi un calcul estimativ şi apoi la rectificări suplimentăm.

Dumitru Olariu: Unul dintre directori a spus: dar vorbiţi serios? Unii nici n-au început lucrările, unii le-au făcut – în luna septembrie, la Liceul Teoretic „O.C. Tăslăuanu” era aproape complet laboratorul.

Ciprian Rugină: Normal şi logic era să începi anul şcolar cu un laborator nou. Când am fost în vizită pe teren, înainte de începerea şcolii, la unele instituţii de învăţământ era şantier; laboratorul de la „Tăslăuanu” era în faza cea mai avansată (erau montate şi măsuţele), în timp ce la restul şcolilor ne-am izbit de neîncredere. Le-am inspirat din nou încredere, toate cererile de finanţare din acest an fiind plătite la timp.

Trebuie să facem din nou o vizită pe teren, să vedem în ce stadiu sunt. Le-am dat un termen cam lung să se organizeze.

Le-am dat, i-am încurajat, îi susţinem şi financiar, şi moral, şi cu logistică, cu tot ce au nevoie ca să facem laboratoarele.

  • Petrecerea timpului liber

–În aprilie aveaţi identificată clădirea pentru amenajarea Clubului pentru toate vârstele, dar nu ne puteaţi spune ce servicii va oferi. Aţi mai înaintat cu proiectul?

Dumitru Olariu: Iniţial am dorit să-l facem într-un loc pe care l-am identificat într-o zonă de lângă o şcoală, dar am oprit proiectul pentru că avem o ofertă să achiziţionăm o clădire chiar în centru (fostul club 23 August). Am prezentat oferta în faţa consilierilor locali, au dat OK-ul pentru a face expertiza, după care o evaluare. Am prezentat evaluarea şi expertiza, dar încă nu am primit un răspuns clar de la consiliul local dacă putem să achiziţionăm clădirea respectivă.

Dacă am putea să o achiziţionăm, am putea face acel club de care discutăm de ani de zile, inclusiv cu pistă de bowling, mese de tenis, adică activităţi pe care le pot desfăşura şi copilul, şi bunicul. De asemenea, la un etaj vrem să mutăm şi să amenajăm biblioteca municipală, deoarece spaţiul actual în care funcţionează e foarte mic, şi în locul ei să facem o casă de căsătorii, pentru că în Topliţa avem doar o cameră.

Deocamdată nu vă putem spune dacă se va putea realiza. Urmează ca la şedinţa următoare să prezentăm din nou oferta, să vedem dacă consiliul local este de acord să achiziţionăm clădirea respectivă.

– Tot pentru tineri, în speţă pentru elevi, ne spuneaţi că aveţi dorinţa de a înfiinţa un Consiliu Local al Elevilor…

Ciprian Rugină: Avem procedura făcută, ne-am ocupat împreună cu domnul secretar ca să facem o mică copie a consiliului local. Din cauza pandemiei, anul acesta n-am avut ocazia să-l facem, pentru că scopul unei astfel de acţiuni este să aducem elevii aici în sala de consiliu, să simulăm o şedinţă şi să primim de la ei informaţiile de care avem nevoie.

Cu restricţiile în vigoare, nu avea sens să o facem. Regulamentul este făcut, modul de înfiinţare, de alegere a elevilor, totul este pus la punct, iar dacă le facem online nu am făcut nimic ca efect pentru copii, pentru că trebuie să vadă ce înseamnă să fii un factor decizional în sală.

Dar dacă reuşim să trecem de problema cu COVID-19, anul viitor îi dăm drumul.

Consemnare de LIVIU C.

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.