„Vrem să spargem bariere care ţin de obişnuinţă…” | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 11 decembrie 2024
Home » Societate » „Vrem să spargem bariere care ţin de obişnuinţă…”
„Vrem să spargem bariere care ţin de obişnuinţă…”

„Vrem să spargem bariere care ţin de obişnuinţă…”

  La data de 1 ianuarie 2014, judeţul avea un număr de 10.128 şomeri înregistraţi la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Harghita n Numărului de şomeri de mai sus îi corespundea o rată a şomajului de 6,96 la sută, cu puţin mai mare faţă de rata la nivel naţional (6,00 la sută) n La data de 30 iunie 2014, numărul şomerilor înregistraţi a scăzut la 7.060, ceea ce înseamnă o rată a şomajului de 4,85 la sută (rata şomajului la nivel de ţară fiind la sfârşitul lunii mai de 4,91 la sută)

 

Prima dată după 15 ani

Se întâmplă ca după 15 ani de zile să înregistrăm o rată a şomajului în judeţul Harghita mai mică decât rata şomajului la nivel naţional. Este adevărat – spunea directorul executiv al AJOFM Harghita, Tiberiu Pănescu – că a scăzut rata şomajului, dar nu este o scădere extraordinară, explicaţii ar putea fi multe, dar nu asupra lor vreau să zăbovesc pentru că, trebuie să spun, noi suntem conştienţi de faptul că aceste cifre nu reflectă situaţia reală, motiv pentru care am şi început o campanie, să-i zicem aşa deşi cuvântul nu-mi este chiar pe plac.

 

Evidenţa şomerilor ieşiţi din şomaj

Am hotărât ca oamenii ieşiţi din şomaj, oameni fără un loc de muncă, dar care ar dori să lucreze să fie luaţi în evidenţa AJOFM. Este o noutate şi de la începutul acestei campanii, la sfârşitul lunii iunie, am reuşit până astăzi înregistrarea unui număr de 140 de persoane şi, bineînţeles, această activitate va continua. Am început cu oamenii din mediul urban pentru că era mai uşor, ne era mai la îndemână, urmând ca înregistrarea celor fără loc de muncă din mediul rural să o realizăm nu chemându-i pe ei la noi, ci să mergem noi la ei pentru a nu-i împovăra cu cheltuieli în plus. Ne-am schimbat modalitatea de lucru – a precizat Tiberiu Pănescu – şi în sensul că cei cărora le expiră şomajul să fie trecuţi imediat, din ziua următoare, în evidenţa nouă, a oamenilor fără un loc de muncă şi fără ajutor de şomaj.

 

700 locuri de muncă vacante la 3.000 de şomeri

Mă văd silit – spunea directorul executiv – să reamintesc acea campanie de anul trecut prin care angajatorii aveau obligaţia să declare locurile de muncă vacante. Problema care s-a ivit a fost că şomeri cu competenţe şi studii pentru acele locuri de muncă aveam puţini, comparativ cu locurile de muncă raportate, adică 700 de locuri de muncă pentru 3.000 de şomeri cu 10 clase şi care erau calificaţi. Din punctul de vedere al ocupării locurilor, acel număr de 3.000 nu este mare, însă pentru angajatori este greu să facă o selecţie corespunzătoare. Se impune precizarea că respectivele locuri de muncă vacante erau din foarte multe domenii. O altă observaţie care se impune este că, în primele 6 luni din acest an, urmare a ecoului în rândul firmelor de a-şi încărca acel portal (dat în folosinţă de AJOFM Harghita) care permite înregistrarea datelor aferente locurilor de muncă vacante, am observat că pe site-ul respectiv intră mai puţini şomeri decât firme. Poate pentru că nu i-am informat/instruit noi suficient?

 

Şi-atunci

Am recurs la următoarea măsură – spunea directorul – am început înştiinţarea şomerilor prin SMS, prin care atragem atenţia supra acestui portal, mai mult, le amintim obligaţia lor de a-şi căuta un loc de muncă şi îi invităm să acceseze acest site cel puţin o dată pe săptămână, în aşa fel încât noi să putem verifica dacă şi-au îndeplinit această obligaţie. Corectăm în acest fel lipsa de informare şi parţial poate şi lipsa de interes. Am început acest demers de doar o săptămână şi, deja, accesările pe portalul AJOFM Harghita au crescut în medie cu 80, 90 la sută şi încă nu am reuşit să trimitem tuturor aceste informaţii. Spre exemplu, luni, 7 iulie, am avut 392 de accesări, iar luni, 14 iulie, accesările au fost peste 500.

 

Intenţie

Intenţia noastră – spunea directorul executiv – era şi este, ca în prima fază să avem ce să le oferim prin portal (locuri de muncă), iar în etapa a doua, constatarea că nu se întâlneşte cererea cu oferta ne-a făcut să recurgem la SMS-uri. Avem situaţii, afirm asta cu certitudine, că nu se intră o singură dată pe zi pe site-ul nostru, ci chiar şi de patru ori. Vreau să precizez că sistemul este astfel conceput de informaticianul nostru încât şi şomerii au posibilitatea de a se autoverifica. Dacă, după tot ce am făcut şi facem şomerii nu apreciază oportunitatea oferită din confortul casei lor, atunci îi vom invita să se prezinte personal la sediul AJOFM, ceea ce înseamnă costuri suplimentare de transport, timp pierdut, pentru că vor trebui să fie prezenţi la o oră şi dată fixă pentru ca noi să avem siguranţa consultării locurilor de muncă vacante.

 

Absolvenţii

Practic, încă din data de 31 mai, când încă nu terminaseră examenele de Bacalaureat şi până azi avem 1.203 absolvenţi înregistraţi, în condiţiile în care legea prevede pentru aceştia termenul de 60 de zile pentru a se putea înregistra dacă doresc să primească ajutorul de şomaj – indemnizaţia este de 250 lei/lună timp de 6 luni. Pentru absolvenţi, dar nu numai, agenţia noastră – a precizat directorul executiv – a pus la punct un sistem de programare on-line pentru stabilirea datei şi orei la care să vină la agenţie, pentru a evita aglomeraţiile. Până în acest moment s-au făcut 780 astfel de programări utilizând acest sistem, şi, ca fapt divers, verificarea dosarului durează cam 15 minute în acest caz, în schimb pentru cei care se prezintă fără programare durata este de circa o oră.

 

Date statistice

În primele 6 luni din acest an s-au făcut 2.403 încadrări în muncă din rândul şomerilor, comparativ cu 2013, când în aceeaşi perioadă s-au încadrat 2.200, este mai bine; numărul şomerilor înscrişi la cursuri de calificare/recalificare a fost de 584, comparativ cu 2013, când numărul cursanţilor a fost de 556; numărul cursurilor de calificare anul acesta în primele 6 luni este de 23, cu un curs mai puţin faţă de anul trecut şi asta pentru că în acest an grupele au fost mai bine completate; meseriile pentru care sunt organizate cursuri sunt: barman, bucătar, vânzător comercial, contabilitate, îngrijitor copii, instalatori instalaţii tehnico-sanitare, curs de IT, de învăţare a limbii germane, iar în mediul rural cursuri pentru lucrători în creşterea animalelor şi preparator produse din lapte.

 

În perspectivă

În viitor ne gândim – spunea directorul executiv – să avem în lucru, printre altele, nişte instrumente on-line pentru firme şi pentru şomeri despre care acum vă pot spune că sunt în faza de testare şi care vor ajuta firma, şi anume firma care va intra pe portal va fi suficient să introducă doar codul meseriei care o interesează şi imediat va vedea CV-urile aferente meseriei respective. Pe scurt, vrem să spargem barierele care ţin de obişnuinţă – fie a firmelor, fie a şomerilor.

AURELIA ILUŢ

Comentarii:

comentarii

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.