Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Un paradox: acordarea şi suspendarea concomitentă a codului de înregistrare în scopuri TVA | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 28 martie 2024
Home » Economic » Un paradox: acordarea şi suspendarea concomitentă a codului de înregistrare în scopuri TVA
Un paradox: acordarea şi suspendarea concomitentă a codului de înregistrare în scopuri TVA

Un paradox: acordarea şi suspendarea concomitentă a codului de înregistrare în scopuri TVA

Potrivit articolului 316 din Legea 227/2015, persoana impozabilă neplătitoare de TVA, care aplică regimul special de scutire pentru întreprinderi mici, a cărei cifră de afaceri „sare” peste plafonul de scutire de 220.000 RON, trebuie să solicite înregistrarea în scopuri TVA, în termen de 10 zile de la data atingerii sau depăşirii lui.

Cu toate că nu se precizează în mod particular această situaţie, firmele în cauză sunt nevoite să urmeze procedura actuală de înregistrare în scopuri TVA, adică trebuie să demonstreze că îndeplinesc criteriile prevăzute în Ordinul MFP nr. 3840/2015.

De menţionat aici ar mai fi următorul aspect: organul fiscal competent poate aproba sau respinge cererea de înregistrare în scopuri TVA, ca urmare a analizei informaţiilor cuprinse în conţinutul ei, cât şi în documentele anexate.

Astfel, deşi firma depăşeşte plafonul prin care este obligată să se înregistreze în scopuri TVA, în unele situaţii nu îndeplineşte criteriile prevăzute de lege pentru a deveni plătitoare de TVA. Aplecându-mă mai atent asupra problematicii în discuţie, aş putea afirma că, în cele mai multe cazuri, este vorba despre faptul că firma nu reuşeşte să dovedească, în accepţiunea organului fiscal, că este capabilă să desfăşoare o activitate economică, deşi tocmai asta a făcut.

Printre motivele recente de respingere a înregistrării în scopuri TVA aş aminti aici următoarele: administratorul firmei nu a avut nici o ocupaţie în ultimul an, ceea ce este perfect explicabil prin aceea că, de 20 de ani, era pensionar; societatea nu a vrut să dezvăluie veniturile administratorilor şi asociaţilor, din motive de confidenţialitate; firma nu a declarat activitate la sediu, cu toate că prin specificul activităţii – comerţ on-line, nu avea nevoie de un sediu fix ş.a.m.d.

Paradoxal, într-o astfel de situaţie, firmelor li se acordă un cod TVA, care este concomitent anulat de către organele fiscale, motiv pentru care ele trebuie să respecte prevederi extrem de împovărătoare din punct de vedere financiar: pe de o parte, nu au dreptul de a-şi deduce TVA aferentă achiziţiilor, pe de altă parte au obligaţia colectării TVA aferentă operaţiunilor taxabile desfăşurate în perioada respectivă!

Important de subliniat în contextul celor prezentate este că beneficiarii care achiziţionează bunuri şi/sau servicii de la firmele cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri TVA, şi sunt înscrise în Registrul persoanelor impozabile, a căror înregistrare în scopuri TVA a fost anulată, nu beneficiază de dreptul de deducere a TVA aferentă achiziţiilor respective.

Ceea ce merită reţinut foarte bine în legătură cu această problemă este faptul că obligaţia de a verifica dacă furnizorul are codul de TVA îi revine beneficiarului de bunuri şi/sau servicii, scop în care poate consulta Registrul persoanelor neimpozabile, a căror înregistrare în scopuri TVA a fost anulată.

Sigur, unii dintre dumneavoastră vă puteţi întreba pe bună dreptate cum este afectată o firmă dacă nu obţine codul de TVA şi iată răspunsul: din punctul de vedere al lichidităţii, nu va putea să-şi deducă taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiilor efectuate, aceasta urmând a deveni cheltuială pentru firmă.

Totodată, şi profitul contabil va fi mai mic, întrucât cheltuielile sunt mai mari cu 20 de procente.

Mai mult decât atât, ea nu va putea efectua achiziţii în state membre UE, în regim de taxare inversă. Poate însă solicita înregistrarea în scopuri speciale de TVA şi în Registrul operatorilor intracomunitari, dar va plăti TVA la momentul achiziţiei şi nu al vânzării, ceea ce conduce către o problemă de cash-flow.

În concluzie, aş spune că situaţia prezentată în acest articol cauzează mari prejudicii financiare, firmele fiind practic scoase de pe piaţă, întrucât acţionarii care nu reuşesc să finalizeze procedura de înregistrare în scopuri TVA decid să le desfiinţeze!

Ec. Kedves Emeric, şeful Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Harghita

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.