Transparenţă totală şi… fără birocraţie | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 22 septembrie 2021
Home » Economic » Transparenţă totală şi… fără birocraţie
Transparenţă totală şi… fără birocraţie

Transparenţă totală şi… fără birocraţie

În conferinţa de presă ce a avut loc ieri, preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba, a prezentat programul online prin care primarii pot depune solicitările de finanţare a investiţiilor pe care vor să le realizeze. Procedura este mult mai uşoară şi mult mai rapidă decât a fost până în prezent. Aşadar, consiliile locale au ocazia ca prin intermediul unui chestionar online să semnaleze Consiliului Judeţean investiţiile pentru care doresc să primească finanţare. Chestionarul va fi luat în considerare la întocmirea bugetului judeţului pe 2017. Programul a fost testat şi este funcţional deja de o săptămână şi, după cum s-a precizat, solicitările se mai primesc până joi, 23 februarie 2017, ora 12:00, având în vedere faptul că în data de 28 februarie 2017 va avea loc şedinţa ordinară în care se va aproba bugetul de venituri şi cheltuieli al judeţului.

„În ceea ce priveşte acest program online – după cum a precizat preşedintele Borboly – care a fost realizat fără nici o cheltuială financiară, am reuşit să asigurăm o transparenţă totală a felului în care luăm deciziile, totodată, locuitorii vor putea afla care sunt exigenţele, doleanţele şi realizările din localităţile lor. Pe de altă parte, procesul decizional va fi parcurs mai uşor şi programul va genera date care vor putea fi luate în seamă la echilibrarea bugetelor localităţilor. După cum se ştie, la echilibrarea bugetelor consiliilor locale doar 20 la sută din veniturile din TVA şi impozitele pe venit sunt la dispoziţia consiliilor judeţene pentru redistribuire. Fără a intra în amănunte cum se face această redistribuire în alte judeţe, fiecare are propriul procedeu, noi, începând din 2008 am realizat mult mai mult, adică la redistribuire am avut la bază depunerea solicitărilor de către fiecare consiliu local. Mai trebuie spus şi faptul că localităţile mici sunt dezavantajate, în sensul că oamenii din aceste localităţi lucrează în oraşe şi astfel se naşte nedreptatea ca urmare a faptului că sumele din TVA şi impozitul pe venit rămâne în localitatea în care muncesc. Este clar că aceste sate nu au cum să se dezvolte, sunt defavorizate, deşi au aceleaşi drepturi la o viaţă mai bună. Eu sugerez primăriilor care oricum au venituri mai mari să nu solicite foarte mulţi bani pentru a rămâne fonduri şi pentru localităţile mici, defavorizate, adică să nu depună spre finanţare prea multe proiecte, să rămână bani şi pentru localităţile mici”.

Banii din care se vor finanţa proiecte de investiţii încă nu se cunosc, dar din câte spunea preşedintele Borboly, valoarea va fi aproximativ aceeaşi ca şi în anul trecut. Un aspect care trebuie cunoscut este acela că solicitările vor trebui să răspundă sloganului „Acasă – Familie – Viitor”, prin care se urmăreşte dezvoltarea fiecărei localităţi pentru ca toţi să se simtă acasă, în familie şi să se creeze un mediu economic şi social care să-i ţină acasă pe tineri. Vor fi finanţate în continuare proiectele cunoscute deja, precum „claca”, „dintr-un leu să facem 10”, se va pune accent pe latura educativă, profesională, vor fi sprijinite atelierele, fermele, unde elevii să poată face practică, vor fi sprijiniţi pompierii voluntari prin finanţarea echipamentelor, vor fi ajutaţi agricultorii, grădiniţele, dispensarele etc.

Directorul Barabás Csaba ne-a prezentat cât de simplu şi uşor va fi pentru primării să acceseze acest program care desfiinţează pur şi simplu maldărul de hârtii care trebuiau scrise, înregistrate, prelucrate şi trebuia să treacă ceva vreme până când consiliile aflau dacă primesc sau nu finanţare. „Acum, spunea directorul, se schimbă situaţia, în timp real, atât primarii, cât şi localnicii pot urmări traseul proiectelor accesând: investiţii.judetulharghita.ro, meniul consilii locale. Fiecare consiliu local a primit deja un număr de utilizator şi o parolă. Formularul care apare trebuie completat, salvat, semnat, ştampilat, înregistrarea se face automat. Nu este cazul să detaliem, deoarece primarii au fost pregătiţi şi deja s-au înregistrat mai multe zeci de solicitări de finanţare. Reamintesc faptul că data limită pentru depunerea solicitărilor este joi, 23 februarie 2017, ora 12:00.

Se mai impune precizarea că preşedintele Borboly Csaba doreşte să consulte locuitorii judeţului pe această temă.

AURELIA ILUŢ

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.