Târgul Serviciilor Publice EuropeneLocuitorii municipiului Miercurea-Ciuc, şi nu numai, au avut posibilitatea să interacţioneze direct cu reprezentanţii instituţiilor publice şi să obţină diferite informaţii | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 16 iunie 2024
Home » Societate »
Târgul Serviciilor Publice Europene
Locuitorii municipiului Miercurea-Ciuc, şi nu numai, au avut posibilitatea să interacţioneze direct cu reprezentanţii instituţiilor publice şi să obţină diferite informaţii
<h5><i>Târgul Serviciilor Publice Europene</i></h5>Locuitorii municipiului Miercurea-Ciuc, şi nu numai, au avut posibilitatea să interacţioneze direct cu reprezentanţii instituţiilor publice şi să obţină diferite informaţii

Târgul Serviciilor Publice Europene
Locuitorii municipiului Miercurea-Ciuc, şi nu numai, au avut posibilitatea să interacţioneze direct cu reprezentanţii instituţiilor publice şi să obţină diferite informaţii

După perioada de pandemie, Instituţia Prefectului – Judeţul Harghita, în parteneriat cu 15 instituţii, a organizat din nou Târgul Serviciilor Publice Europene. Ieri a fost ediţia cu numărul patru, iar timp de câteva ore instituţii publice, de la cele militarizate până la cele de mediu sau de sănătate, au stat la dispoziţia cetăţenilor pentru a purta un dialog deschis asupra unor subiecte de interes, totul desfăşurându-se într-un spaţiu deschis, în centrul municipiului Miercurea-Ciuc.

Petres Sándor, prefectul judeţului Harghita, preciza că principalul scop al acestui târg „este ca cetăţenii care sunt interesaţi să poată obţine, într-un timp destul de scurt şi într-un spaţiu destul de redus, informaţii despre mai multe instituţii publice din judeţ. Bineînţeles, acest eveniment nu doreşte să înlocuiască informaţiile care pot fi obţinute de la fiecare serviciu public în parte. Dorim să oferim mai multe lucruri interesante la un loc”.

Acesta mai afirma că, probabil, „nu o să ajungem niciodată ca fiecare cetăţean să ştie exact care sunt instituţiile publice care pot să ofere soluţii pentru anumite probleme. Dacă ni se adresează cu probleme care nu sunt de competenţa noastră, încercăm (Instituţia Prefectului – n.a.) să-i îndrumăm către cei care au competenţe în soluţionarea lor. Această zi este o posibilitate de a şti cu ce se ocupă instituţiile care sunt prezente astăzi aici”.

Prezent la acest eveniment, maior Mihail Botezatu, şeful Biroului informare-recrutare din cadrul Centrului Militar Judeţean Harghita, spunea că celor interesaţi li s-au oferit informaţii despre ofertele educaţionale, iar militarii din cadrul Brigăzii 61 Vânători de Munte au adus cu ei câteva echipamente pe care aceştia le utilizează în activitatea de zi cu zi.

Revenind la subiectul zilei de ieri al Centrului Militar Judeţean, maior Mihail Botezatu amintea că în această perioadă se desfăşoară activităţi de înscriere şi de recrutare pentru categoriile oferite de către Ministerul Apărării Naţionale. Este vorba de ofiţeri, maiştri militari şi subofiţeri, soldaţi şi gradaţi profesionişti.

„Elementul de noutate anul acesta este faptul că în zona de studii postliceale – vorbim de maiştri militari şi subofiţeri – ierarhizarea candidaţilor se face pe baza mediei de la Bacalaureat, în comparaţie cu anii anteriori când aveam un examen scris.

Totodată, pentru cei care nu au reuşit să promoveze examenul de Bacalaureat, avem oferte şi vorbim de soldaţi şi gradaţi profesionişti, unde se pot înscrie inclusiv cei care au absolvit 10 clase”, preciza şeful Biroului informare-recrutare din cadrul Centrului Militar Judeţean Harghita.

Pentru prima dată la Târgul Serviciilor Publice Europene s-a aflat Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. Cătălin Chirca, purtătorul de cuvânt al instituţiei, remarca faptul că Harghita se numără printre judeţele în care procentul de apeluri non-urgente este unul destul de ridicat. Anul trecut, din cele peste 90.000 de apeluri la 112 înregistrate la noi în judeţ, mai mult de jumătate nu au fost apeluri urgente; au fost diferite solicitări de informaţii care nu făceau obiectul acestui număr de urgenţă.

„Ca toată lumea să înţeleagă ce înseamnă un apel de urgenţă, este atunci când avem nevoie de intervenţia imediată a echipajelor specializate de ambulanţă, de poliţie, de pompieri, jandarmerie sau salvamont dacă suntem în zonele montane.

Tocmai de aceea le recomandăm cetăţenilor să apeleze cu responsabilitate acest număr de urgenţe, să sune doar atunci când este nevoie ca un echipaj operativ să intervină la faţa locului”, spunea Cătălin Chirca.

Despre Direcţia Judeţeană de Statistică oamenii trebuie să ştie că sunt singurii furnizori din România care oferă date statistice, date publice, date despre recensământ şi date economice.

Maria Abos, directorul executiv al instituţiei, vorbind despre Recensământul Populaţiei şi Locuinţelor, preciza că rezultatele acestuia sunt date publicităţii etapizat. După ce la începutul anului au fost oferite cifrele referitoare la numărul locuitorilor, acum „urmează etapa în care vor fi publicate datele cu privire la etnie, limba maternă şi religie, ceea ce iarăşi va fi o atracţie. Apoi vor apărea datele cu privire la locuinţe, la gospodării, la starea economică, gradul de ocupare al persoanelor din România.

Peste tot se vehiculează că datele de la recensământ sunt provizorii. Ele sunt provizorii nu în sensul că se vor modifica – nu se va modifica nimic – ci doar se vor adăuga alţi indicatori disponibili până la sfârşitul anului”.

Maria Abos a mai subliniat faptul că toate datele sunt furnizate în mod gratuit de instituţie celor care le solicită. „Toată baza statistică este gratuită, se poate accesa online prin tempo-online – indicatorii care sunt prevăzuţi în proiecte pot fi accesaţi acolo cu uşurinţă, iar în cazul nelămuririlor ne pot suna, pot veni la noi şi, bineînţeles, colegii noştri îi ajută.

Ceea ce este foarte important e că sunt gratuite, deci nu percepem niciun fel de taxă şi nu depăşim nici măcar 24 de ore între cerere şi răspuns”.

Un stand la Târgul Serviciilor Publice Europene a avut şi Oficiul Judeţean pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale. Directorul Ioan Hîrb ne spunea că în cadrul evenimentului doritorii au putut afla informaţii despre proiectele de finanţare care se vor lansa în curând. Primul va fi cel pentru tinerii fermieri, care va fi lansat la sfârşitul lunii iunie. Apoi, în iulie vor fi lansate programe din sectorul zootehnic şi urmează, conform desfăşurătorului, până la sfârşitul anului, celelalte măsuri.

„Beneficiarii noştri pot să consulte site-ul nostru, afir.info, şi să se documenteze. De asemenea, pot să ia legătura cu noi, în Miercurea-Ciuc, pe strada Kossuth Lajos, nr. 24.

De altfel, noi am făcut în mai multe localităţi pregătiri, simulări şi urmează să continuăm aceste întâlniri în funcţie de posibilităţile pe care le avem, încât să avem cât mai multe proiecte, în judeţul Harghita să intre cât mai mulţi bani”, preciza directorul OJFIR Harghita.

Un stand special pentru tineri a fost cel al Centrului de Prevenire, Evaluare, Consiliere Antidrog Harghita. Scopul acestuia, ne spunea comisar Adriana Samson, era de a informa populaţia asupra riscurilor consumului de droguri şi, aşa cum spunea, dezvoltarea de abilităţi de viaţă sănătoasă. Şi cum consumul de droguri este asociat, de cele mai multe ori, cu vârsta mai tânără, în principal acestei categorii de persoane le era destinat standul.

Reprezentanţii Centrului au pus la dispoziţia doritorilor şi ochelari care au scopul de a exemplifica efectele vizuale induse de consumul de diverse droguri (canabis, Ecstasy sau ciuperci) ori de alcool. Comisar Adriana Samson spunea că la stand au fost aşteptaţi tinerii ca să probeze ochelarii, iar în urma acestei activităţi să poată spună că nu vor încerca să consume astfel de substanţe.

Ca de fiecare dată la cele trei ediţii anterioare, şi acum Casa de Asigurări de Sănătate Harghita a participat la Târgul Serviciilor Publice Europene. Directorul general, ec. Duda Tihámer Attila, preciza că instituţia a prezentat oferta privind posibilităţile persoanelor asigurate care se deplasează în Uniunea Europeană de a beneficia de anumite servicii oferite de calitatea de asigurat. „Aici mă refer, în primul rând, la cardul european de sănătate pe care îl punem la dispoziţia tuturor persoanelor asigurate şi este valabil 2 ani pe întregul teritoriu al Uniunii Europene şi oferă posibilitatea la unele servicii gratuite în caz de urgenţă”.

De asemenea, doritorii au putut să afle informaţii şi despre modul de obţinere a anumitor formulare europene care oferă drepturi în afara graniţelor, despre posibilitatea să-şi transfere dreptul de asigurat în diferite ţări celor care se deplasează acolo pentru a studia sau să lucreze.

„Noi am fost şi suntem la dispoziţia persoanelor asigurate cu aceste posibilităţi pe care le au – continua ec. Duda Tihámer Attila. Având în vedere că Uniunea Europeană este un întreg şi calitatea de persoană asigurată poate fi transferată, (persoanele asigurate – n.a.) să beneficieze de pe urma acestor drepturi. Cum? Informaţiile analitice le pot găsi pe site, le oferim personal şi, de ce nu, acesta este unul dintre scopurile târgului de astăzi, să oferim şi în mod direct aceste informaţii persoanelor doritoare”.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.