Renovarea gării din Miercurea-Ciuc trebuie făcută de Bucureşti. Compania a vrut, dar Consiliul local de aici s-a opus | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 28 noiembrie 2021
Home » Societate » Renovarea gării din Miercurea-Ciuc trebuie făcută de Bucureşti. Compania a vrut, dar Consiliul local de aici s-a opus
Renovarea gării din Miercurea-Ciuc trebuie făcută de Bucureşti. Compania a vrut, dar Consiliul local de aici s-a opus

Renovarea gării din Miercurea-Ciuc trebuie făcută de Bucureşti. Compania a vrut, dar Consiliul local de aici s-a opus

 De vorbă cu preşedintele OSIM Harghita despre condiţiile din Gara CFR Miercurea-Ciuc, despre ce nu s-a făcut şi despre ce s-ar putea face

Vorbind cu preşedintele Organizaţiei Sindicatului Independent din Mişcare (OSIM) al CFR, Filiala Harghita, Sorin Cosmin Micloş, despre greva japoneză în care s-au aflat lucrătorii din sistemul feroviar şi despre viitoarele proteste, am dus discuţia şi către o problemă ce-i priveşte pe clienţii CFR, adică pe călători. Mai exact pe cei din Miercurea-Ciuc şi pe cei din comunele aflate în aria de influenţă care, zi de zi, fac naveta cu trenul.

Astfel, am aflat că ultima renovare a gării din municipiul reşedinţă de judeţ a fost făcută în anul 2000. Atunci s-a făcut o igienizare a clădirii, fiind vopsit interiorul şi exteriorul acesteia, dar s-a lucrat puţin şi la tâmplărie şi la ţigle. În rest totul a rămas neschimbat, totul degradându-se pe zi ce trece.

 Primăria Miercurea-Ciuc trebuia să plătească chirie ca să facă curat în parcul CFR!

– Am înţeles că administraţia locală nu are ce să facă, că nu e terenul lor – spunea Sorin Cosmin Micloş. Totul vine de la Bucureşti.

În vară a venit o firmă să facă o expertiză a situaţiei gării în ideea de a schimba geamurile, uşile, să schimbe puţin peroanele. Proiectul de fezabilitate a expirat, oamenii au făcut poze şi au plecat, iar noi am rămas cu gara.

Pe de altă parte, dacă ne luăm după media de călători, Miercurea-Ciuc este una dintre cele mai circulate gări; este, ca număr de călători, peste Sfântu-Gheorghe, chiar şi peste Tg. Mureş, iar din judeţul Harghita este cea mai circulată.

La peronul de la linia 3 trebuie să deţii capacităţi fizice de apreciat dacă vrei să urci sau să cobori din tren. Spre norocul nostru, n-a păţit nimeni nimic până acum ca să facă o reclamaţie. Se ştie la Regională, se ştie peste tot, toţi dau din umeri.

Parcul arată cum arată. Dacă intraţi în parc, s-ar putea să nu mai ieşiţi. Primăria a vrut să concesioneze parcul şi subtraversarea – şi acolo e un focar de infecţii – ca să aibă grijă de ele, iar de la Regională şi de la companie s-a primit răspunsul că nu se poate concesiona, doar se închiriază. Cei de la primărie au fost de acord, dar închirierea să se facă pe o sumă modică. Acea sumă modică s-a calculat pe metrul pătrat şi a ajuns până la 9.000 de lei/lună. Adică să plătească primăria 9.000 de lei + TVA ca să facă curat în parcul gării şi în subtraversare!

Sunt lucruri ilogice. Şi felul în care arată gara este strigător la cer.

Astea sunt condiţiile pentru călători. Despre condiţiile pentru noi, ca angajaţi ai Căilor Ferate, ce pot să zic? Sunt unităţi de cale ferată care nu au curent. De apă să nu mai vorbim. Sunt grupuri sanitare făcute în 1890.

 Dacă sala de aşteptare s-ar renova, va fi plină de boschetari

– În gara din Miercurea-Ciuc nu există sală de aşteptare…

– Există o sală de aşteptare, dar e nefuncţională.

– Se poate face ceva în această privinţă? Şi nu mă refer neapărat pentru trenurile din timpul zilei. Mă gândesc la cele de noapte. Vine iarna, trenurile o să aibă întârziere, iar călătorii vor trebui să aştepte şi câte 30-40 de minute.

– Prin absurd să spunem că deschidem sala de aşteptare, că o facem ca nouă – o vopsim, o dotăm cu toate. Contract de salubrizare între companie şi o firmă specializată există, dar lucrează doar două femei, una într-o zi, alta în cealaltă zi, câte 8 ore. Ce poate face acea femeie în 8 ore într-o gară ca Miercurea-Ciuc, unde coboară pe zi 1.600 de oameni? Ea trebuie să cureţe toate încăperile – holul central, grupul sanitar, sala de aşteptare, peroanele. Problema e că gara e mare, traficul e mare şi o singură femeie trebuie să facă curat în tot spaţiul. Ea îşi realizează veniturile din taxa de la baie; deci ea trebuie să stea şi la baie să taxeze călătorii, trebuie să facă şi curat în holul central şi pe peroane şi să scoată gunoiul din fiecare coş.

În holul gării e plin de boschetari, domnii de la poliţie vin, îi iau, după două ore sunt înapoi. Şi cu sala de aşteptare, dacă o deschizi iarna, îi aduni pe toţi; se umple de boschetari şi nu-i mai scoţi afară.

– În alte gări din ţară am văzut firme de pază şi protecţie care răspundeau de ordinea de acolo. Printr-un astfel de contract s-ar putea rezolva multe neplăceri din gară.

– Nu cunosc acest aspect, cum în alte regionale se poate. În Ciuc nu a fost niciodată o firmă de pază. Nu ştiu care ar fi demersul nostru şi nu ştiu cum ne-am prezenta la conducere să zicem că vrem o firmă de securitate să aibă grijă de gară, când gara arată cum arată.

Poate o să avem o şansă când o modernizează… dacă o vor moderniza în următorii 10-15 ani.

 Bucureştiul a vrut, dar Ciucul a spus nu

– Multă lume întreabă cum a fost posibil să se renoveze gara din Sfântu-Gheorghe şi asta din Miercurea-Ciuc nu…

– Din ce ştim noi, Consiliul local trebuia să participe şi el cu o anumită sumă de bani. Ce ştiu eu e că primarul nu prea a fost de acord. Vorbele zic că ar fi vrut să se construiască în faţa gării spaţii pentru agenţii economici, iar proiectantul nu ar fi fost de acord. Dar asta e la nivel de zvon; concret e că nu a dorit să participe cu suma de bani.

A participat, în schimb, Consiliul local din Sfântu-Gheorghe şi proiectul s-a redirecţionat în partea aia.

Prioritar faţă de Sf. Gheorghe era Miercurea-Ciuc, dar primăria nu a fost receptivă la proiect şi la partea ei de cotizare să modernizeze gara.

Noi sperăm să se facă acest proiect, pentru că Ciucul are nevoie de o gară. Anul acesta cu siguranţă nu, iar la anul şansele sunt minime…

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.