O nouă conducere, o nouă viziune asupra prezentului şi viitorului CECCAR | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 23 septembrie 2021
Home » Economic » O nouă conducere, o nouă viziune asupra prezentului şi viitorului CECCAR
O nouă conducere, o nouă viziune asupra prezentului şi viitorului CECCAR

O nouă conducere, o nouă viziune asupra prezentului şi viitorului CECCAR

„Singurul lucru sigur în această viaţă este că putem fi înlocuiţi!”

 

Recent, la sediul Filialei Harghita a CECCAR a avut loc o întâlnire a membrilor filialei cu noua conducere a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), preşedintele şi directorul general executiv, prof. univ. dr. Robert Aurelian Şova, respectiv lector universitar dr. Florin Dobre. Iniţiativa aparţine preşedintelui şi directorului general executiv şi este prima de acest fel. Au fost prezenţi mulţi dintre membrii filialei, care şi-au zis, probabil, că dacă conducerea le face această onoare, atunci merită efortul de a participa la o astfel de întâlnire cum nu s-a mai pomenit, dacă nu de altceva, măcar de curiozitate.

Fiind invitată să particip la această întâlnire, mi-am zis în sinea mea că ceva s-a schimbat sau este pe cale de a se schimba la nivelul cel mai înalt al CECCAR. Şi nu m-am înşelat, se prefigurează o schimbare totală şi, în cele ce urmează, voi încerca să redau pe scurt proiectele noii conduceri a CECCAR România.

De acum înainte

„Ne face o deosebită plăcere să fim în mijlocul dumneavoastră – a spus preşedintele Robert Aurelian Şova, adresându-se celor prezenţi la întâlnire – practic, am iniţiat un itinerariu de vreo lună de zile, în care ne-am propus să ne întâlnim, să luăm contact cu membrii CECCAR şi am reuşit să ajungem în majoritatea filialelor, pentru că noi ne dorim ca de acum înainte să existe un alt fel de leadership la nivelul organismului profesional, şi anume un leadership participativ. Înţelegem că profesia nu este a preşedintelui, a directorului general executiv, a conducerii, ci este a dumneavoastră, a tuturor şi de aceea am zis că aceste întâlniri ne sunt foarte utile în a redesena sistemul organismului profesional”.

 Se va deschide uşa închisă a dialogului

După cum se ştie, profesiunea de expert contabil şi contabil autorizat a fost prima profesie reglementată la nivelul României în domeniul economic în 1921, după Revoluţie a fost prima profesie reglementată în 1994, din păcate – după cum s-a precizat – după această dată şi până în prezent profesia a avut de suferit câteva transformări, şi nu în sensul bun, astfel încât pentru ca experţii contabili şi contabilii autorizaţi să-și poată desfăşura activitatea a trebuit să fie membri în alte 2-4 organisme profesionale, lucru pe care noua conducere a încercat să-l înţeleagă. S-a căutat un răspuns şi, până la urmă, răspunsul s-a dovedit a fi unul simplu: faptul că acest organism profesional la un moment dat a închis uşa dialogului şi a parteneriatului exact cu instituţiile cu care trebuia să aibă o legătură foarte strânsă, pentru că, până la urmă, interesul este unul comun, spre exemplu cu Ministerul Finanţelor, cu Ministerul Justiţiei şi altele. Această lipsă de dialog şi parteneriat a dus periodic la înfiinţarea de noi organisme profesionale, unele justificate, altele mai puţin justificate. „Eu – spunea preşedintele – consider, şi nu pentru că sunt expert contabil, că asta este realitatea, avem competenţele pentru activitatea de evaluare financiară a întreprinderii şi de conformare fiscală şi este anormal să nu putem să ne desfăşurăm această activitate decât dacă suntem membri în alte organisme profesionale”.

 Ordonanţa 65

„Bineînţeles – spunea preşedintele – am văzut care a fost greşeala şi pot spune că după aproape 20 de ani în care profesiei noastre i s-au luat activităţi, astăzi, prin modificarea Ordonanţei 65, i s-au dat activităţi. Modificarea, practic, constă în faptul că astăzi expertul contabil are în aria sa de servicii serviciile de salarizare şi o altă paletă de servicii care aduc profesia noastră în realitatea zilelor noastre. Spre deosebire de ceea ce noi ştiam, azi expertul contabil trebuie să aibă o deschidere mult mai mare faţă de ce credeam noi că trebuie să ştim, mă gândesc la faptul că trebuie să ştim totul despre managementul strategic, financiar, de performanţă, de risc, de control, de raportare integrată etc. Toate aceste activităţi se regăsesc în propunerea noastră de modificare a legii. Noi trebuie să conştientizăm faptul că trebuie să trecem la următoarea etapă de a ne concentra pe servicii cu valoare adăugată pentru antreprenori, care presupun mai multă implicare sau activităţi intelectuale. După cum ştim, standardele internaţionale se bazează din ce în ce mai mult pe raţionament profesional şi nu pe rutină, astfel expertul contabil trebuie să fie o persoană care să înţeleagă că acele activităţi simple de rutină trebuie să rămână în urmă, trebuie să ne concentrăm asupra componentei intelectuale”.

 Mai aproape de antreprenori

Vorbindu-se de contabilitatea managerială, s-a explicat că „aceasta este activitatea care îi apropie pe contabili cel mai mult de antreprenor, pentru că acesta dacă ne va trata ca pe un rău necesar sau ca pe răul cel mai mic, atunci şi apropierea contabilului va fi cel puţin aceeaşi, dar dacă contabilul se va implica mai mult şi va fi alături de antreprenor în gestionarea afacerii prin acele raportări manageriale şi sfaturi, profesionistul contabil va fi apreciat mult mai mult. Trebuie să redevenim ceea ce am fost şi să ajungem ceea ce sunt contabilii experţi din ţările civilizate – a spus preşedintele Robert Aurelian Şova. De ce? Pentru că suntem singura profesie care ştim cum procesul de afaceri se transformă în cifre, care cunoaşte mecanismele de transformare în valoare a ceea ce se întâmplă într-o firmă, evident, suntem singura profesie care putem explica toate acestea”.

 Unde se impune să se intervină

„Dacă un program de învăţământ nu răspunde nevoilor beneficiarului, el nu va fi apreciat. Am făcut o analiză a programului propriu de dezvoltare profesională faţă de standardele internaţionale şi – spunea preşedintele – am observat că am rămas mult în urmă, pe puţin cu 20 de ani. Am observat că nu ne-am adaptat la ceea ce există astăzi şi ceea ce ar trebui să facă un expert contabil. De aceea, aceasta este o altă prioritate, sper ca până în luna ianuarie să avem creionat un alt program de formare profesională continuă pentru expertul contabil”.

 Dorinţele noii conduceri

„Ce ne dorim? Ne dorim să avem o structură care să răspundă nevoilor de cunoaştere şi care să permită expertului contabil să desfăşoare întreaga paletă de servicii care, sperăm ca măcar în primul semestru din 2017, să fie reglementată prin lege, astfel încât corpul de lectori pe care-l punem la dispoziţie să aibă competenţele didactice şi să cunoască bine profesia. Am conştientizat faptul că este foarte important să avem relaţii strânse cu mediul de afaceri cel puţin, pentru început, cu două – UGIR şi Consiliul IMM-urilor – din cele cinci organizaţii patronale reprezentative la nivel naţional. Acestora dorim să le transmitem mesajul ca antreprenorii să înţeleagă că trebuie să lucreze cu profesionişti, experţi şi să evite să lucreze cu oameni care nu sunt într-un sistem, care să-i ajute să se dezvolte profesional şi aici este marele avantaj de apartenenţă la CECCAR”. Se impune a fi spus faptul că atât cu Ministerul de Finanţe, cât şi cu Ministerul de Justiţie, noua conducere a CECCAR a deschis o cale a dialogului, şi în acest sens există o mare disponibilitate de ambele părţi.

 Să fim realişti

După ce preşedintele şi directorul general executiv al CECCAR au fost la întâlniri similare în alte judeţe, se cam aşteptau la ce vor spune experţii contabili şi contabilii autorizaţi harghiteni, pentru că problemele acestor profesionişti au fost şi sunt aceleaşi, însă preşedintele a declarat că „vom căuta soluţii la toate problemele, dar, pe de altă parte, trebuie să fim realişti că avem disfuncţionalităţi şi la nivelul organismului profesional, mai ştim că şi datorită acestui sistem din partea membrilor au existat frustrări vizavi de organismul profesional, dar ceea ce ne dorim este ca împreună să creăm acel sistem care să ne facă viaţa mai uşoară şi să ne protejeze – şi mai dorim să introducem în sistemul CECCAR acelaşi sistem care există în instituţiile publice”.

 Este loc sub soare pentru toată lumea

Este clar, soarele încălzeşte pe toată lumea, dar lucrurile trebuie aşezate pe baze solide şi pe adevăr – după cum a subliniat preşedintele – altfel nu vor funcţiona. Şi se mai are în vedere ca acest aspect să fie clarificat prin legislaţie, dar şi prin reglementări interne. „Vom face tot ce se poate face pentru a îmbunătăţi viaţa expertului contabil. Dar trebuie să înţelegem că fiecare dintre noi contribuim la dezvoltarea profesiei şi la imaginea profesiei, să înţelegem că fiecare trebuie să dea o părticică din interesul personal interesului comun”.

 Să uităm

Printre altele, directorul general executiv, Florin Dobre, a amintit un lucru ştiut de toată lumea, şi anume că: „Deciziile se luau din birou şi noi trebuia să le aplicăm. Acest lucru trebuie lăsat în urmă, dar va trebui să vedem unde standardele noastre nu vă ajută, pentru ca acest organism profesional să fie unul viu şi să funcţioneze şi după ce nu vom mai fi noi la conducere, deoarece singurul lucru sigur în această viaţă este că putem fi înlocuiţi!”.

 Demolarea zidului de izolare

Cei ce au profitat de prezenţa noii conduceri CECCAR, şi-au spus păsurile şi au venit cu propuneri nu au fost foarte mulţi, dar intervenţiile lor au fost pertinente, la unele lucruri s-a răspuns direct, altele îşi vor găsi rezolvarea, după cum s-a promis. Printre cei ce au luat cuvântul s-a numărat şi fostul, vreme îndelungată, preşedinte al Filialei Harghita a CECCAR, Kanyaró Iván. Îl amintesc pe dumnealui dintre vorbitori deoarece cele spuse pot fi considerate o concluzie la cele discutate la această primă întâlnire cu conducerea CECCAR. „Văd, spunea, printre altele, d-l Kanyaró, că sunteţi la curent cu nevoile şi problemele noastre şi cred că în viitor ele se vor rezolva, dar mă voi referi la organizarea şi funcţionarea corpului, la profesioniştii acestuia, pentru că am reţinut un lucru important, şi anume că doriţi un alt fel de CECCAR, o altfel de activitate în viitor şi consider că aţi atins o realitate, pentru că CECCAR, care a pornit cu elan, după 6-7 ani a îngheţat, s-a împotmolit şi faptul că azi sunteţi aici consider că este un prim pas în demolarea zidului de izolare care a fost între corp şi filiale. Totul a fost centralizat absolut, exista chiar şi un cod al procedurilor unde se prevedea cum să ţii pixul, unde să pui ştampila. Când aţi afirmat că vreţi un alt fel de corp, această dorinţă este absolut justificată, deoarece reglementările în momentul de faţă sunt excesiv de complicate, dar şi demodate. Un organism colosal, cu 30-40 de mii de membri, nu poate fi condus de o singură persoană, dintr-un birou. Cel mai important lucru este recâştigarea încrederii în acest organism, pentru ca să nu mai fim nişte persoane care băgăm bani într-un tonomat şi nu ştim cine i-a scos. Mai cred că trebuie să acţionaţi pentru protejarea profesioniştilor experţi contabili, să convingem şi mediile de afaceri şi politicul că această meserie, pe care numai noi o ştim, noi o facem, ne dă dreptul să fim respectaţi, altfel vom fi consideraţi doar nişte socotitori”.

 Concluzia finală

„Angajamentul nostru să mergem pe direcţiile pe care le-am enunţat există, dar nu este suficient. Trebuie să avem şi parteneri şi disponibilitatea dumneavoastră pentru a contribui. Din tot ce am afirmat şi descentralizarea va exista. (…) Ar fi multe de spus, dar cred că v-aţi convins că este în interesul nostru, al tuturor să fim cât mai bine pregătiţi profesional. Vom fi deschişi, să aveţi încredere în noi şi să nu vă fie teamă să ne contactaţi” – a spus în încheiere noul preşedinte CECCAR.

AURELIA ILUŢ

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.