Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Noutăţi legislative în privinţa protejării românilor care lucrează în străinătate | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 29 martie 2024
Home » Societate » Noutăţi legislative în privinţa protejării românilor care lucrează în străinătate
Noutăţi legislative în privinţa protejării românilor care lucrează în străinătate

Noutăţi legislative în privinţa protejării românilor care lucrează în străinătate

  • Obligaţia punerii la dispoziţie a contractului de muncă, a negocierii clauzelor privind decontarea cheltuielilor de transport dus-întors, a condiţiilor de cazare şi de asigurare a indemnizaţiei de hrană anterior plecării la muncă în străinătate sunt doar câteva dintre modificările aduse în favoarea cetăţenilor români prin completarea Legii 156/2000

Consilierul juridic Daniela Bortoş, purtătoarea de cuvânt a Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Harghita, vine cu încă o veste bună: de acum înainte, românii se pot adresa autorităţilor spaniole, pentru a denunţa abuzurile în muncă în limba română.

„Cetăţenii români care se prezintă la Inspectoratul Teritorial de Muncă din zona Spaniei, unde lucrează, pot reclama în limba română, completând formularul standard de denunţ, care conţine principalele date ce permit iniţierea unei anchete. De asemenea, Inspecţia Muncii din Spania a publicat un pliant în limba română, privind drepturile lucrătorilor români, care este disponibil pe Internet, pe site-urile Ministerului Muncii şi distribuit pe hârtie cetăţenilor români. Aceste iniţiative sunt rezultatul colaborării Ambasadei României în Regatul Spaniei şi al Inspecţiei Muncii din România”, declară Daniela Bortoş.

Prin completarea Legii nr.156/2000, partea română are obligaţia de a negocia anterior încheierii acordurilor sau tratatelor cu autorităţile publice similare din statele unde urmează să lucreze românii, inclusiv clauzele referitoare la: condiţiile de cazare pe care ar trebui să le ofere angajatorii lucrătorilor sezonieri, respectând normele naţionale din statul de primire, acordarea unei indemnizaţii pentru asigurarea hranei zilnice, pe perioada în care lucrătorii sezonieri îşi desfăşoară efectiv activitatea, precum şi decontarea cheltuielilor de transport dus-întors către domiciliul din România.

În cazul în caredeplasarea lucrătorilor către acelaşi loc de muncă din statul de destinaţie se efectuează în grupuri mai mari de 10 persoane, agentul de plasare a forţei de muncă din România are obligaţia de a asigura şi organiza transportul acestora,prin persoane juridice (societăţi comerciale) autorizate să efectueze transport internaţional de persoane.

În sarcina agenţilor de plasare a forţei de muncă intră şi obligaţia calucrătorii plasaţi la muncă în străinătate să deţină toate documentele necesare accesului în statul de destinaţie, să le asigure informarea cu privire la condiţiile speciale de intrare în statul de destinaţie, respectiv la regulile speciale care trebuie respectate, cu precădere în condiţiile existenţei riscului epidemiologic generat la nivel global de pandemia COVID-19.

„Agentul de plasare a forţei de muncă va pune la dispoziţia lucrătorilor, subliniez, înainte de plecarea din România,contractul individual de muncă sau documentul echivalent contractului de muncă potrivit legislaţiei statului de destinaţie, atât în limba română, cât şi în limba statului în care se află stabilit sau îşi desfăşoară activitatea angajatorul. În cazul plasării în străinătate a unor cetăţeni români care, după semnarea contractului de mediere, nu îşi respectă obligaţiile ce decurg din acesta, aceştia sunt obligaţi să achite contravaloarea cheltuielilor efectuate de agentul de plasare sau de către furnizorii de servicii de plasare a forţei de muncă, în baza documentelor justificative, fără ca această sumă să poată depăşi 200 euro/lucrător (art. 17 din Legea nr. 156/2000). In contextul creşterii gradului de protecţie a cetăţenilor români care lucrează în străinătate, indiferent dacă aceştia apelează la serviciile unui agent de plasare a forţei de muncă român sau la serviciile unui furnizor de servicii de plasare a forţei de muncă stabilit pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene, dar care desfăşoară astfel de activităţi în România, noua reglementare stabileşte în sarcina acestora obligaţia de a transmite inspectoratului teritorial de muncă în raza căruia îşi au sediul social, o notificare privind plasarea forţei de muncă, cu cel puţin 5 zile lucrătoare anterioare plecării din ţară a persoanelor plasate la muncă în străinătate, în care vor fi menţionate numele şi prenumele persoanelor, locaţia unde se deplasează, inclusiv condiţiile de realizare a transportului şi datele de identificare ale operatorului de transport”, precizează inspectorul şef adjunct pentru Relaţii de Muncă, jurista Ileana Mocrei.

În urma notificărilor transmise de către agenţii de plasare a forţei de muncă în străinătate, inspectorii de muncă din cadrul ITM Harghita s-au deplasat la locaţiile indicate şi au intervievat persoanele care urmau să plece în străinătate.

Cu prilejul ultimei acţiuni, desfăşurată în urmă cu câteva zile, în toiul nopţii, în jurul orei 03:00, inspectorii aveau să constate că mijlocul de transport nu era la locul stabilit, conform celor menţionate în notificare. Contactat de inspectori, agentul de plasare a forţei de muncă a declarat că angajatorul străin a decalat în ultimul moment data plecării, el nemaiavând timp să anunţe modificarea la ITM.

„Dar au fost şi situaţii când am constatat că totul era în regulă, am împărţit chestionare persoanelor care urmau să se deplaseze la muncă în străinătate, pentru a ne convinge că le sunt respectate drepturile înscrise în lege. Informaţiile primite cu această ocazie vor fi valorificate odată cu efectuarea unor acţiuni de control la agenţii de plasare a forţei de muncă în străinătate. Prin sondaj, am verificat şi dacă actele sunt în regulă, dacă există contract individual de muncă pe numele fiecăruia, asigurare de sănătate, şi le aveau. Cei care tocmai plecau la muncă în străinătate, au fost mulţumiţi că există reprezentanţi ai statului român care se interesează de soarta lor. Unii ne-au spus: «ne pare bine că aţi venit, pentru că au fost dăţi când am mers la muncă afară, printr-un agent de plasare din judeţul X – nu era vorba despre Harghita – şi când am ajuns acolo, tot ceea ce s-a discutat înainte de plecare nu s-a concretizat prin nimic». (…) Am fost mulţumită sufleteşte, pentru că am văzut pe feţele lor şi din felul în care au reacţionat, că se bucurau realmente”, povesteşte jurista Ileana Mocrei.

Merită ştiut şi reţinut faptul că actul normativ recent adoptat prevede majorarea minimului amenzilor aplicabile agenţilor de plasare care încalcă dispoziţiile legale, astfel că, în funcţie de gravitatea faptei, cuantumul variază între 5.000 şi 40.000 de lei.

În judeţul Harghita sunt nouă societăţi cu activitate de mediere a forţei de muncă înregistrate la Inspectoratul Teritorial de Muncă; şase dintre acestea sunt active în prezent, două dintre ele având doar puncte de lucru aici, sediul fiind în alt judeţ.

„În cursul primului semestru al anului 2021 inspectorii de muncă din cadrul Compartimentului „Control Relaţii de Muncă” au efectuat un număr de 418 controale şi au fost sancţionaţi 169 angajatori. Sancţiunile aplicate se cifrează la 277, din care 57 sunt amenzi în valoare totală de 348.000 lei şi 220 sunt avertismente. Măsurile dispuse au fost în număr de 1.051”, adaugă purtătoarea de cuvânt a ITM Harghita, consilierul juridic superior Daniela Bortoş.

Tot ea ne mai spune că, dacă anul trecut, la ITM Harghita s-au înregistrat 118 petiţii, niciuna având ca obiect plasarea forţei de muncă în străinătate, anul acesta, din cele 68 de petiţii înregistrate până în prezent, cinci au ca obiect plasarea forţei de muncă în străinătate: „fie că nu şi-au primit diurna, fie nu şi-au primit salariile, fie condiţiile de muncă nu au fost cele promise de către agentul de plasare a forţei de muncă în străinătate”.

În final, vă reamintim că cetăţenii români angajaţi în străinătate, pot sesiza misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României cu privire la încălcarea legislaţiei aplicabile în materie de dreptul muncii şi a clauzelor contractului individual de muncă sau a documentului echivalent acestuia, sesizările fiind direcţionate către autorităţile competente ale statului pe teritoriul căruia îşi desfăşoară activitatea angajatorul.

Reţineţi şi faptul că pentru persoanele care optează să lucreze în străinătate, activităţile de mediere trebuie efectuate gratuit, fără percepere de comisioane, tarife sau taxe.

M. DANIELA

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.