Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

În prag de decembrie: asigurarea deszăpezirii pe drumurile naţionale are multe probleme. În schimb, pe drumurile judeţene pare să curgă lapte şi miere | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 29 martie 2024
Home » Societate » În prag de decembrie: asigurarea deszăpezirii pe drumurile naţionale are multe probleme. În schimb, pe drumurile judeţene pare să curgă lapte şi miere
În prag de decembrie: asigurarea deszăpezirii pe drumurile naţionale are multe probleme. În schimb, pe drumurile judeţene pare să curgă lapte şi miere

În prag de decembrie: asigurarea deszăpezirii pe drumurile naţionale are multe probleme. În schimb, pe drumurile judeţene pare să curgă lapte şi miere

Chiar dacă ninsori serioase încă n-am avut în judeţ în acest sezon, faptul că suntem aproape în luna decembrie nu ar fi o surpriză dacă ne-am trezi peste noapte (ori peste zi) cu un strat de zăpadă. Situaţia asigurării deszăpezirii pe drumurile naţionale şi cele judeţene din Harghita a fost una dintre temele de discuţie din cadrul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, care a avut loc ieri.

 Probleme vechi pentru drumurile naţionale

Directorul Secţiei de Drumuri Naţionale Miercurea-Ciuc, Cătălin Romanescu, spunea că, deşi deţin utilaje de nivel european, sunt alte utilităţi minime, de bun simţ, care lipsesc şi îngreunează procesul de deszăpezire pentru cei 429 de kilometri de drumuri naţionale existente pe teritoriul judeţului.

„În fiecare an – spunea Cătălin Romanescu – am adus la cunoştinţa tuturor autorităţilor că nu dispunem de nici un depozit de material antiderapant, lucru care este de bază la această activitate; e un lucru elementar”. Şi dădea exemplu Ungaria, unde înainte de a fi încărcat în maşină, se verifică umiditatea materialului antiderapant, iar dacă aceasta depăşeşte 1%, materialul respectiv nu se mai încarcă. În schimb, la noi, „în tot judeţul, sunt depozitate pe marginea drumului, în curtea districtelor… şi ni se cere să facem deszăpezire la nivel european; cu toate că avem utilaje la nivel european, nu avem aceste utilităţi minime, de bun simţ”.

Un alt impediment îl reprezintă lipsa parcărilor din zona drumurilor naţionale, situaţie ce-i obligă ca în eventualitatea în care un drum se închide, traficul să fie lăsat în oraşe, pe variantele ocolitoare.

Nici în ceea ce priveşte aprovizionarea cu sare, situaţia nu este tocmai una roz, cu toate că în judeţ avem o mină de… sare. Astfel, contractul de aprovizionare cu acest material antiderapant a fost semnat abia vineri; iar din acest motiv, până ieri, în toate bazele de deszăpezire existau 600 de tone, deşi până acum trebuia să fie asigurat un minim de 35% din necesar (6.000 de tone).

Nu s-a uitat nici parcul auto, care, conform spuselor lui Cătălin Romanescu, are o durată de viaţă depăşită de 2,5 ori.

 Ce se poate face?

Pentru că situaţia este generală la nivel naţional, soluţia remedierii acestor probleme ar fi la Bucureşti. De altfel, prefectul judeţului Harghita, Adrian Jean Andrei, spunea că toate aceste probleme existente în judeţ le-a prezentat şi discutat cu CNADNR, însă în afară de „promisiuni-promisiuni-promisiuni” nu s-a întâmplat nimic.

Cu toate acestea, continua prefectul, „ceea ce pot eu să vă asigur este că o să am discuţii în continuare cu conducerea CNDANR”.

 Lapte şi miere pe drumurile judeţene?

Dacă situaţia de pe drumurile naţionale pare a fi una tipic românească, cea de pe drumurile judeţene, aflate în administrarea Consiliului Judeţean Harghita, se prezintă mult mai bine; pe alocuri putându-se spune că pe drumurile judeţene curge lapte şi miere.

Astfel, reprezentantul Consiliului Judeţean, Adrian Chiorean, spunea în cadrul şedinţei Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă că „începând cu data de 20 octombrie, noi deja am avut contractele încheiate, astfel încât şi în perioada octombrie-noiembrie s-a putut interveni pe drumurile judeţene, mai ales pentru combaterea poleiului”.

Dintr-un total de 840 de km, cât însumează reţeaua de drumuri judeţene, sunt încheiate contracte subsecvente pentru 582 km, împărţiţi în 24 de loturi, iar termenul pentru care s-au încheiat acestea este de 15 aprilie. După această dată vor trebui realizate noi acorduri pentru alţi 4 ani.

„Toţi operatorii – arăta Adrian Chiorean – au fost atenţionaţi că lucrările de deszăpezire trebuie să înceapă dimineaţa, înainte de plecarea primului autobuz din localităţile deservite de transportul public – şi să se termine înainte de sosirea ultimului autobuz în localităţile acestea; avem cazuri, la Vărşag, unde autobuzul pleacă la 04:30; avem multe cazuri în care ultimul autobuz este la ora 12:00 sau la ora 01:00”.

Se pare că operatorii care vor asigura deszăpezirile nu au probleme nici cu stocurile, pentru întreg sezonul fiind prevăzute 44.000 de tone de nisip şi 3.500 de tone de sare. Din punct de vedere al stocurilor, există avantajul că toţi prestatorii serviciilor de deszăpezire sunt firme din judeţ care au în activitate şi lucrări de construcţii de drumuri, drept pentru care marea majoritate au balastiere sau cariere de unde asigură materialele. Astfel, indiferent de ce s-ar întâmpla, pot apela la stocurile proprii pe care le deţin, iar dacă e cazul – le pot suplimenta oricând.

Un alt aspect important este cel al materialului antiderapant aruncat pe drumuri. Astfel, din punct de vedere tehnic, pentru a asigura o bună gestionare a drumurilor judeţene, proporţiile amestecului de material antiderapant este de 90% nisip şi 10% sare pe drumurile asfaltate, şi 100% nisip, pe drumurile pietruite.

Din păcate, această proporţie nu se poate aplica şi pe drumurile naţionale, aici fiind o directivă a Uniunii Europene de interzicere a folosirii nisipului, deoarece acesta ar putea provoca colmatarea canalizării.

Cu toate acestea, dificultăţi sunt şi pe drumurile judeţene; dificultăţi date de poziţionarea geografică (sunt drumuri de munte) şi de starea lor tehnică (se alternează porţiunile asfaltate cu cele neasfaltate).

LIVIU C.

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.