Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

În judeţul Harghita nu există nici un cinematograf, dar se doreşte construirea unui aeroport internaţional | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 29 martie 2024
Home » Economic » În judeţul Harghita nu există nici un cinematograf, dar se doreşte construirea unui aeroport internaţional
În judeţul Harghita nu există nici un cinematograf, dar se doreşte construirea unui aeroport internaţional

În judeţul Harghita nu există nici un cinematograf, dar se doreşte construirea unui aeroport internaţional

În urmă cu un an şi ceva, reabilitarea clădirii fostului cinematograf din Miercurea-Ciuc a fost finalizată. Dar de atunci uşile sunt deschise şi, în afara unei cafenele, nu se mai aude că s-ar deschide şi cinematograful. În vara trecută se spunea că nu sunt bani pentru aparatura necesară unui cinematograf, iar alte voci spun că nici o firmă nu este interesată să preia un cinematograf dintr-un oraş sub 100.000 de locuitori.

Cu toate că de mai bine de un an nu s-a găsit nici o soluţie pentru a se deschide un „banal” cinematograf, autorităţile se gândesc la construirea unui aeroport. Unul internaţional, care să facă curse Miercurea-Ciuc – Budapesta.

E drept, investiţia în cinematograf aparţine autorităţii locale, iar cea a aeroportului Consiliului Judeţean.

„Cred că propunerea noastră – spunea preşedintele CJ Harghita, Borboly Csaba, în cadrul unei conferinţe de presă care a avut loc ieri – se bazează pe fundamente bine gândite şi cred că acest proiect este realizabil, pentru că vorbim de un aeroport care deja este funcţional. Deci vorbim despre o idee, nu un vis, vorbim despre ceva ce funcţionează de ani la rând”.

Cu alte cuvinte, Consiliul Judeţean Harghita se gândeşte la dezvoltarea actualului aeroport/aerodrom existent între Miercurea-Ciuc şi Ciceu. Iar odată cu dezvoltarea acestuia – care are toate autorizaţiile de funcţionare – s-ar lega Miercurea-Ciuc de Bucureşti şi de Budapesta.

„Cum se vede, autostrăzile nu prea sunt proiectate pe teritoriul judeţului şi trebuie să ieşim din acest impas economic în care ne aflăm şi o posibilitate de a veni sau a pleca din judeţul nostru pe calea aerului ar fi convenabilă pentru viaţa economică”, spunea Borboly Csaba.

Acesta a mai adăugat că aeroportul ar urma să asigure şi intervenţiile medicale, precum şi cele în caz de situaţii de urgenţă, în special în cazul producerii unor incendii.

Şi tot preşedintele CJ Harghita afirma că avantajul construirii aeroportului între Miercurea-Ciuc şi Ciceu pentru investitorii unguri ar fi limba maghiară care este dominantă aici.

 

Concepţia de dezvoltare

În momentul actual, aeroportul/aerodromul de la Ciceu deţine o pistă artificială înierbată – cu o lungime de 1,2 km şi o lăţime de 50 de metri – şi cuprinde 3 hangare.

Pentru dezvoltarea acestuia se propune asfaltarea integrală a pistei (preşedintele CJ Harghita vorbea de un asfalt normal, ca la drumurile judeţene), construirea terminalului de pasageri, instalarea sistemului Non Directional (radio) Beacon (NDB), construirea unei staţii meteo, conectarea aeroportului la utilităţile publice şi instalarea instrumentelor de iluminare.

În ceea ce priveşte pista, se precizează că pentru stabilirea dimensiunilor acesteia vor trebui luate în calcul proprietăţile tehnice ale diferitelor tipuri de aeronave care satisfac cerinţele transportului aerian.

Sistemul NDB are rolul de abordare a aeronavei. După regulile zborului la vedere, instalarea lui nu este obligatorie.

Prin construirea staţiei meteorologice se vor putea efectua măsurători meteo utile funcţionării unui aeroport: vizibilitatea, direcţia şi viteza vântului, temperatura, presiunea aerului.

Cerinţa minimă pentru efectuarea zborului la vedere este o vizibilitate în plan orizontal de 1,5 km şi o vizibilitate în plan vertical de 300 de metri.

Rolul terminalului este asigurarea condiţiilor necesare pentru transportul aerian al pasagerilor şi bagajelor. Dimensiunile şi serviciile terminalului sunt determinate ţinând cont de tehnologia activităţilor de handling (pregătirea pasagerilor pentru îmbarcare/debarcare) şi intensitatea traficului la aeroport.

În acest sens se are în vedere o soluţie simplă de construire şi de tehnologie, cu check-in şi chek-out făcut în acelaşi spaţiu; handling-ul pasagerilor care pornesc şi care sosesc se realizează la acelaşi nivel, dar separat.

Referindu-se la facilităţi, un material care este postat şi pe site-ul Consiliului Judeţean precizează că aeroportul ar urma să deţină: clădire pentru transportul persoanelor, spaţiu pentru parcarea aeronavelor, conexiuni rutiere şi locuri de parcare pentru autovehicule, hangare pentru depozitarea şi parcarea aeronavelor.

 

 Doar supoziţii

După ce aceste lucrări ar fi realizate, pe pistă ar trebui să poată ateriza inclusiv avioane de tipul ATR 42-500 şi Basler Turbo 67. Sunt avioane ce ating viteze de croaziere de la 389 până la 554 km/h, cu autonomii de zbor de până la 1.800 km şi la bordul cărora se pot îmbarca între 38 şi 52 de pasageri.

Aceste curse, pe care noi le numim de linie (cu 52 de pasageri la bord), ar urma să ofere alternativă pentru cele 56 de curse săptămânale, cu autocarul ori trenul, pe distanţa Miercurea-Ciuc – Budapesta şi al căror preţ variază între 120 şi 220 de lei (aproximativ 25-50 de euro).

Dar până la construirea acestui aeroport, Consiliul Judeţean şi-a propus două ţinte pentru anul acesta. Elaborarea studiului de fezabilitate şi înfiinţarea companiei pentru administrarea aeroportului.

În ceea ce priveşte traficul avioanelor şi fluxul pasagerilor, Borboly Csaba nu a putut oferi cifre, spunând că se aşteaptă realizarea studiului de fezabilitate. Iar dacă acesta va arăta că un aeroport aici nu este fiabil, atunci se va stopa ideea; în caz contrar se va merge mai departe.

În fine, se doreşte ca aeroportul să fie o completare la cele existente în Târgu-Mureş şi Bacău, dar şi la cel care se va construi la Braşov, urmând ca la Miercurea-Ciuc/Ciceu să aterizeze acei oameni de afaceri cărora nu le convine cursa care pleacă sâmbătă seara la ora 19:00 din Budapesta. „Acesta (n.a. – aeroportul) ar fi complementar şi pentru Târgu-Mureş, pentru că oamenii de afaceri, pentru o cursă care pleacă sâmbătă seara la ora 07:00 de la Budapesta, nu sunt interesaţi. Omul de afaceri care are bani, n-are timp. (…) Eu cred că acest aeroport va putea deservi chiar şi Bacăul, Mureşul şi Neamţul”, afirma ieri preşedintele CJ Harghita, Borboly Csaba.

LIVIU CÂMPEAN

 

Comentarii:

comentarii

3 comments

  1. Deci, pentru câțiva oameni care nu suportă cursa de la ora 19,00 din Budapesta, C.J.HR vrea să construiască un aeroport internațional la M.Ciuc! Așa-ceva numai în filmele cu Tom și Jerry se mai poate vedea! Dar de ce nu-și pun cei din Budadpesta o cursă convenabilă, iar dl.Borboly să folosească banii pt. ajutorarea Borsecului ca stațiune balneară? Ori altă stațiune din județ? Sau, poate, dl.președinte face aeroportul din banii personali?

  2. Ceva despre poluarea fonică? Nişte decibeli, acolo?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.