DIGIT-HR – un proiect care va înlesni interacţiunea cu locuitorii judeţului | Informația Harghitei - jurnal independent
sâmbătă , 1 octombrie 2022
Home » Societate » DIGIT-HR – un proiect care va înlesni interacţiunea cu locuitorii judeţului
DIGIT-HR – un proiect care va înlesni interacţiunea cu locuitorii judeţului

DIGIT-HR – un proiect care va înlesni interacţiunea cu locuitorii judeţului

  • Borboly Csaba: „Transparenţa, reducerea birocraţiei şi lucrul în echipă cu cetăţenii sunt priorităţile absolute ale Consiliului Judeţean Harghita. Vom fi un exemplu bun la nivelul Europei”

Proiectul „Servicii online pentru facilitarea interacţiunii cu cetăţenii judeţului Harghita – DIGIT-HR” câştigat de Consiliul Judeţean are un buget total de 2.987.078 de lei şi este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă (POCA) 2014-2020, finanţarea nerambursabilă reprezentând 98% din valoarea proiectului.

Implementarea acestuia va pune bazele unei administraţii publice moderne, capabilă să ofere decidenţilor instrumentele necesare implementării politicilor publice în interesul cetăţenilor, iar locuitorilor judeţului un acces mai rapid şi cu mai puţine eforturi la serviciile oferite de administraţia publică judeţeană, ca urmare a simplificării procedurilor şi implementării platformelor de servicii electronice.

„În luna februarie am văzut un apel de proiecte în cadrul POCA – «Competenţa face diferenţa» şi am văzut oportunitatea de a ne dezvolta sistemele interne pe care colegii le utilizează, respectiv să putem face disponibil pentru locuitorii judeţului accesul la serviciile online ale instituţiei”, a explicat Szőcs István, directorul executiv al Direcţiei Resurse Umane şi Comunicare din cadrul Consiliului Judeţean (CJ) Harghita, iniţiatorul şi managerul programului de digitalizare a instituţiei publice administrative.

Obiectivele generale ale proiectului sunt simplificarea procedurilor, introducerea de instrumente digitale pentru furnizarea de servicii electronice, re-digitizarea documentelor, accesul rapid la informaţii şi reducerea birocraţiei pentru cetăţenii judeţului.

„Pentru început a trebuit să stabilim ce ne dorim să facem şi unde vrem să ajungem. (…) În primă fază am cumpărat anul trecut semnături digitale şi acum aproape sută la sută dintre colegii noştri deţin semnătură digitală. Astfel am eliminat documentele pe hârtie şi acum lucrăm doar cu documente digitalizate în format PDF. Al doilea pas a constat în achiziţionarea unui audit intern cu tematica Informatică, la finalul căruia vom avea o documentaţie în care se va stabili ce trebuie să schimbăm, ce trebuie să dezvoltăm ca să avem un sistem performant din punct de vedere al hardware şi software. Dar, pentru a funcţiona corect, este nevoie şi de o arhivă digitală. (…) Iar pentru o funcţionare mai bună am depus şi un proiect pentru managementul instituţiei şi pentru ca serviciile noastre să fie cât mai uşor accesibile locuitorilor judeţului”, a arătat Incze Csongor – administratorul public al judeţului Harghita şi conducătorul grupului intern privind digitalizarea Consiliului Judeţean Harghita.

Perioada de implementare a proiectului va fi de 16 luni; a început în 3 iunie 2022, activităţile proiectului urmând să fie realizate până în data de 2 septembrie 2023. Între acestea se numără punerea în funcţiune a unui portal de servicii pentru cetăţeni, dezvoltarea sistemelor interne, implementarea unui sistem de management al documentelor, o retro-digitizare a arhivei în limita a 300.000 de pagini, proiectul incluzând şi o componentă de pregătire şi formare profesională pentru un număr de 35 de persoane, în special cu privire la utilizarea şi administrarea sistemului.

„Problema cu care ne confruntăm în momentul de faţă este că avem aproximativ 180 de utilizatori de calculatoare în cadrul instituţiei, care generează un volum foarte mare de documente digitale care trebuie stocate, păstrate conform legislaţiei şi prelucrate. Putem folosi acest proiect pentru rezolvarea anumitor aspecte, pentru a putea funcţiona în sistem electronic. (…) Am inclus în acest proiect mai multe domenii, sisteme şi module: portalul de servicii pentru cetăţeni va fi şi un sistem de management al documentelor interne, prin care toate procesele de lucru interne vor fi digitalizate. Vor fi module precum gestionarea resurselor umane, urbanismul şi eliberarea certificatelor de urbanism de exemplu; de asemenea, autorizaţiile speciale de transport vor fi disponibile în urma implementării activităţilor proiectului, va exista şi un modul de managementul proiectelor, managementul flotei şi al clădirilor, precum şi module de raportare care sunt necesare în luarea de decizii. De asemenea, dorim ca sistemul care se va implementa să aibă şi o interfaţă de comunicare pentru sistemele deja existente sau sunt în curs de dezvoltare, precum Registratura instituţiei, Registratura Electronică, Sistemul electronic de contabilitate. Vom avea şi un sistem de vot pentru pregătirea, respectiv desfăşurarea şedinţelor Consiliului Judeţean Harghita şi bineînţeles Arhiva electronică a instituţiei”, a detaliat directorul Szőcs István.

Borboly Csaba, preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, a subliniat că „transparenţa, reducerea birocraţiei şi lucrul în echipă cu cetăţenii” sunt priorităţile absolute ale instituţiei.

„Cu experienţa acumulată în anii anteriori în privinţa digitalizării serviciilor, a fluxurilor interne am reuşit să avem experienţa necesară aşa încât împreună cu echipa minunată cu care lucrez vom reuşi să implementăm şi proiectul cu finanţare europeană, dar şi alte proiecte. Cu ajutorul inteligenţei artificiale putem să economisim mult timp, putem să fim mai eficienţi şi putem să relocăm resurse umane pentru activităţi aducătoare de venituri pentru judeţ, de exemplu pentru finanţări nerambursabile, proiecte, colaborări interinstituţionale. Al doilea cel mai preţios lucru din viaţa noastră este timpul şi nu numai pentru politicieni, ci pentru toţi cetăţenii judeţului. Şi dacă reuşim să salvăm din acest timp, diminuând şi costurile administrative, banii vor rămâne în buzunarul cetăţenilor”, a declarat şeful administraţiei publice judeţene.

El a adăugat că, în ciuda reticenţelor, încearcă să convingă serviciile deconcentrate să conlucreze cu consiliul judeţean în format digital. Şi, nu în ultimul rând, să intensifice colaborarea cu cetăţenii, astfel încât fiecare locuitor să aibă posibilitatea  să se implice în activitatea CJ.

„Vrem ca telefonul mobil să fie singurul instrument de care să aibă nevoie orice cetăţean în relaţia cu instituţia noastră. Vom dezvolta mai multe platforme prin intermediul proiectelor. Cu cât mai multe servicii vor fi digitalizate, cu atât populaţia se va simţi mai în siguranţă”, a concluzionat preşedintele Consiliului Judeţean Harghita.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.