Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Bălan: Populaţia nemulţumită de faptul că deşeurile menajere din oraş nu au fost ridicate de aproape două săptămâni | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 26 aprilie 2024
Home » Societate » Bălan: Populaţia nemulţumită de faptul că deşeurile menajere din oraş nu au fost ridicate de aproape două săptămâni
Bălan: Populaţia nemulţumită de faptul că deşeurile menajere din oraş nu au fost ridicate de aproape două săptămâni

Bălan: Populaţia nemulţumită de faptul că deşeurile menajere din oraş nu au fost ridicate de aproape două săptămâni

  •  Conducerea localităţii dă asigurări că situaţia se remediază astăzi
  •  Problema a apărut din cauza autoutilitarei care s-a defectat, iar costul pentru închirierea unui astfel de utilaj este destul de ridicat pentru bugetul localităţii

Deşeurile menajere din oraşul Bălan nu au fost ridicate de aproximativ două săptămâni, fapt ce a creat o stare de nemulţumire în rândul populaţiei din localitate. Luni, platformele pentru gunoi din oraş erau pline până la refuz, iar oamenii care duceau deşeurile menajere se arătau indignaţi de situaţia creată. O locuitoare a oraşului, d-na Elena Vleju, a spus că gunoaiele nu sunt strânse de mult timp, „sunt chiar şi în faţa şcolii, toate containerele fiind pline”. De asemenea, o altă nemulţumire se referea la faptul că „nimeni nu ne dă explicaţii”. „Nici un fel de explicaţii. Absolut nimeni nu a informat, nu s-au pus anunţuri că maşina este stricată. Puteam să fim anunţaţi. Absolut toată lumea este nemulţumită, pentru că toţi suntem în oraş şi toţi suferim la fel”, a spus locuitoarea oraşului. În opinia interlocutoarei, vinovaţi de situaţie sunt „edilii oraşului şi cei care se ocupă cu problema gunoaielor”.

La Primăria Bălan, luni, am stat de vorbă cu viceprimarul localităţii, Gheorghe Iojiban, primarul urbei fiind plecat din oraş. Acesta a precizat, de la început, că nu i s-au delegat atribuţii în acest sens, însă e de acord că nemulţumirea populaţiei este „una reală şi justificată”. „În primul rând vreau să se înţeleagă foarte bine poziţia pe care o adopt, nu e nicidecum una de disculpare a mea, nu încerc să mă feresc de asumarea faţă de nemulţumirea populaţiei. Nemulţumirea este una reală şi justificată”, a spus viceprimarul.

 Am încercat să facem (…) cât mai multe economii la bugetul localităţii, inclusiv în tariful ce se aplică, până la urmă, consumatorului de rând

Totuşi, acesta a explicat că „problema oraşului e legată într-adevăr de mentalitatea puţin învechită şi nepotrivită principiilor europene pe care unii consilieri locali au avut-o despre felul în care trebuie să ne gospodărim. Şi anume, o anumită aplecare către izolare şi către rezolvarea în regim propriu a tuturor problemelor. Am avut de suferit din acest punct de vedere, consider eu. (…) În ceea ce priveşte partea de gestiune a deşeurilor, de data aceasta cu mari eforturi am reuşit să fim parte din proiectul de management integrat al deşeurilor, dar în paralel nu am dat, precum alte localităţi învecinate, unui operator regional această gestiune. Am încercat să facem, şi asta a fost raţiunea pentru care consilierii au votat să mergem pe această direcţie, cât mai multe economii şi la bugetul localităţii, dar inclusiv în tariful ce se aplică, până la urmă, consumatorului de rând. S-a încercat să nu se mărească acest tarif şi atunci s-a propus varianta prin care serviciul să rămână de sine-stătător, deşi suntem parte la acest Sistem de management integrat de gestiune care e în curs de implementare. Iar în această perioadă, cu o maşină pe care am cumpărat-o second-hand am încercat să ne descurcăm şi să facem tot ce ţine de gestiunea deşeurilor la nivelul localităţii”. În continuare, viceprimarul a spus că din cauza faptului că maşina a fost cumpărată „la mâna a doua” au fost foarte multe defecţiuni de-a lungul timpului „şi trebuie să-mi cer scuze în numele Primăriei oraşului Bălan şi al Consiliului că nu am informat suficient de bine populaţia cu privire la momentele şi motivele pentru care nu au fost colectate la timp deşeurile menajere. Totuşi, cetăţenii au fost informaţi după o săptămână după ce au persistat defecţiunile prin anunţuri puse pe platformele de gunoi. Din păcate, în număr insuficient pentru nevoia de informare a populaţiei, însă lucrurile au fost făcute în situaţie de avarie şi nu au funcţionat aşa cum ne-am fi dorit. Chiar şi în momentul acesta, luni, maşina e la reparat, şi avem toate promisiunile că miercuri sau joi deşeurile vor fi colectate, când autoutilitara va fi reparată”.

Din punctul său de vedere, pe viitor trebuie luate măsuri pentru achiziţionarea încă unei autoutilitare pentru colectarea deşeurilor menajere sau încheierea unui contract permanent de închiriere a unei astfel de maşini în condiţii avantajoase, „pentru că nu ne putem permite să supunem cetăţenii la neajunsul de a avea atâtea gunoaie în spaţii special amenajate”. „Ajungând la acest punct, cetăţenii oraşului sunt conştienţi de faptul că am încercat să îmbunătăţim acest sistem de management al deşeurilor, inclusiv că am amenajat 11 spaţii de colectare a deşeurilor la norme europene, platforme special amenajate, îngrădite, acoperite. Din păcate, acum ne confruntăm cu incapacitatea noastră de a colecta la timp deşeurile. Ne cerem scuze şi vom căuta să găsim soluţii de urgenţă, astfel încât astfel de situaţii să nu se mai repete”.

Un alt aspect punctat de viceprimar se referă la faptul că „sunt ani de zile de când noi nu am mai mărit tarifele de apă, canal, salubritate, motiv pentru care bugetul Serviciul public apă, canal, salubritate este mult diminuat faţă de nevoile unui serviciu care să funcţioneze normal”. Nu se pune problema realizării unor noi investiţii, nu se pune problema dezvoltării serviciului,  avem dificultăţi legate strict de funcţionare. Întrucât tarifele practicate pe piaţă sunt destul de mari, nu am reuşit şi nu am avut practic lichidităţile necesare pentru a închiria o autoutilitară în timpul în care autoutilitara noastră era defectă. Aproximativ 1.000 de euro costă închirierea unui singur transport, care strânge cam jumătate din containerele existente în oraş”, a concluzionat viceprimarul.  (Şt.P.)

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.