Amenzi în valoare totală de peste 800.000 lei, aplicate de comisarii pentru protecţia consumatorilor | Informația Harghitei - jurnal independent
luni , 27 septembrie 2021
Home » Societate » Amenzi în valoare totală de peste 800.000 lei, aplicate de comisarii pentru protecţia consumatorilor
Amenzi în valoare totală de peste 800.000 lei, aplicate de comisarii pentru protecţia consumatorilor

Amenzi în valoare totală de peste 800.000 lei, aplicate de comisarii pentru protecţia consumatorilor

<h5><i>În prima jumătate a anului, în Harghita:</i></h5>

În prima parte a acestui an, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Harghita a efectuat un număr de 741 de acţiuni de control, în urma cărora au fost întocmite 325 de procese verbale de constatare a contravenţiei şi 253 de procese verbale de constatare. De asemenea, au fost încheiate 10 procese verbale de prelevare de probe la care au existat suspiciuni (toate produsele s-au dovedit a fi neconforme) şi 153 de procese verbale de distrugere. Datele statistice au fost prezentate de comisarul şef adjunct al CJPC Harghita, Laurenţiu Moldovan, în cadrul şedinţei Colegiului Prefectural din luna iunie, care s-a desfăşurat luni.

Conform sursei citate, în perioada amintită au fost aplicate 484 de sancţiuni, din care 215 amenzi şi 269 de avertismente scrise. Comisarul şef adjunct al CJPC Harghita a explicat că în ultima perioadă noua conducere a ANPC a abordat o nouă strategie, în sensul că a crescut numărul de avertismente şi au scăzut amenzile aplicate, după cum se observă şi din statistici. Mai exact, în momentul de faţă comisarii pentru protecţia consumatorilor efectuează controale, constată unde este cazul abaterile şi se dispun măsuri de remediere, eventual se aplică avertismente, nu şi amenzi. În urma verificărilor ulterioare, dacă se constată că nu au fost respectate măsurile dispuse, atunci se aplică sancţiunea contravenţională. Însă a continuat Laurenţiu Moldovan, acest lucru este benefic atât pentru consumator, cât şi pentru operatorul economic, deoarece prevenirea şi îmbunătăţirea serviciilor oferite de agentul economic este mai importantă decât amenda. Potrivit comisarului şef adjunct, s-a observat că dacă se aplică avertismentul şi i se spune operatorului economic că la următoarea abatere, constatată în urma verificărilor ulterioare, va primi amendă, acesta încearcă între timp să remedieze problemele, „chiar mai mult decât dacă i-am fi dat amendă”.

Valoarea totală a amenzilor aplicate de comisarii pentru protecţia consumatorilor în perioada amintită a fost de 808.000 lei. Din totalul proceselor verbale de constatare a contravenţiei, două au fost contestate.

În prima jumătate a anului, se arată în informare, comisarii CJPC Harghita au efectuat acţiuni ca urmare a tematicilor proprii sau dispuse de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). De asemenea, au cercetat şi soluţionat reclamaţiile primite din partea cetăţenilor. Controalele ca urmare a tematicilor ANPC au vizat echipamente electrice de joasă tensiune, atestarea produselor tradiţionale, etichetarea şi comercializarea produselor din peşte, alimentele specifice pascale, consumul produselor lactate, suplimentele alimentare, legume şi fructe, sucuri, case de schimb valutar etc.

Controalele tematice proprii ale CJPC Harghita au vizat farmaciile veterinare, pârtiile de schi în sezonul rece, saloanele de înfrumuseţare, legumele şi fructele din hypermarket-uri, standuri şi pieţe agroalimentare, comerţul ambulant.

În urma celor 160 de acţiuni tematice proprii, au fost aplicate 46 de amenzi şi 22 de avertismente. De la începutul anului au fost aplicate, doar ca urmare a controalelor tematice proprii, amenzi în valoare de 189.000 lei.

Totodată, sunt şi acţiuni tematice permanente care privesc derularea Programului guvernamental lapte-corn şi comercializarea produselor alimentare şi nealimentare în târguri şi pieţe, cu ocazia zilelor oraşelor sau ale comunelor.

202 reclamaţii primite de la consumatori, din care doar 23 au fost neîntemeiate

În acest an, consumatorii nemulţumiţi de calitatea produselor sau serviciilor au depus la CJPC Harghita 202 reclamaţii. Laurenţiu Moldovan evidenţia că „de la an la an numărul de comisari scade şi sesizările cresc”.

Din totalul reclamaţiilor înregistrate, până în prezent au fost soluţionate 193:40 au fost închise cu rezolvare amiabilă, 42 concluzionate ca fiind întemeiate, cu soluţionare pozitivă, 23 – neîntemeiate, 24 – redirecţionate, 15 – clasate, una retrasă şi patru nesoluţionate încă.

„Din 202 reclamaţii, doar 23 au fost neîntemeiate. Consumatorii care se adresează instituţiei noastre cam au dreptate”, a precizat comisarul şef adjunct al CJPC Harghita,

În perioada amintită, conform documentului prezentat, comisarii pentru protecţia consumatorului au întreprins şi acţiuni de informare şi educare a consumatorilor. De asemenea, „mai nou consiliem şi operatorii economici în ceea ce priveşte obligaţiile pe care le au faţă de consumatori”. În acest an au fost 72 de acţiuni de consiliere a operatorilor economici.

În perioada sezonului estival, comisarii CJPC Harghita şi-au propus să efectueze controale tematice în taberele şcolare, dacă va fi cazul în contextul actual, hoteluri şi pensiuni, restaurante, fast-food-uri şi diferite spaţii de alimentaţie publică. De asemenea, se va verifica prestarea serviciilor în incinta ştrandurilor, piscinelor, bazinelor de înot, unităţilor de închiriere a echipamentelor de agrement, parcurilor de distracţie. Totodată, se va controla comercializarea produselor cosmetice de protecţie solară şi a pachetelor turistice, vândute atât direct, cât şi online.

În prima jumătate a anului, activitatea instituţiei s-a realizat cu un număr mediu total de doi comisari cu atribuţii de control. (Şt.P.)

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.