Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

20 de ani de existenţă a ANOFM şi, implicit, a AJOFM Harghita | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 24 aprilie 2024
Home » Societate » 20 de ani de existenţă a ANOFM şi, implicit, a AJOFM Harghita
20 de ani de existenţă a ANOFM şi, implicit, a AJOFM Harghita

20 de ani de existenţă a ANOFM şi, implicit, a AJOFM Harghita

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă a aniversat, în data de 10 decembrie, 20 de ani de la prima şedinţă a Consiliului de Administraţie, moment ce a pus bazele unei instituţii orientate către piaţa muncii. Serviciul Public de Ocupare, cu toate structurile sale, a acumulat în aceşti ani o experienţă bogată şi valoroasă.

Cu prilejul acestei aniversări, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Harghita, în chiar ziua de 10 decembrie, a organizat o conferinţă de presă în cadrul căreia directorul executiv Tiberiu Pănescu a comunicat lucruri noi pe care le desfăşoară împreună cu angajatorii din judeţul Harghita şi nu numai. O primă chestiune care ne-a fost prezentată se referă la modernizarea serviciilor online destinate angajatorilor ca principal motor al simplificării proceselor birocratice. Referitor la aceasta, directorul a subliniat faptul că din discuţiile avute cu angajatorii harghiteni au rezultat trei deziderate, evident, în relaţia cu orice instituţie publică, aceste deziderate sunt transparenţa, simplitatea, în sensul de a se reduce birocraţia, şi rapiditatea în soluţionarea solicitărilor. Atingerea acestora – spunea directorul – reprezintă una din priorităţile AJOFM Harghita, principalul mijloc în acest sens fiind oferirea de servicii online atât angajatorilor, cât şi persoanelor în căutarea unui loc de muncă.

Se impun a fi notate serviciile online oferite anterior. Este vorba despre programarea online a persoanelor care doresc să se înregistreze ca persoane în căutarea unui loc de muncă; completarea de chestionare online de către şomeri; completarea CV-ului în format EUROPASS de către persoanele înregistrate; declararea locurilor de muncă vacante de către angajatori; generarea documentelor necesare obţinerii subvenţiilor care se cuvin angajatorilor în conformitate cu Legea nr. 76 din 2002, dar şi alte acte normative ca urmare a încadrării în muncă a unor persoane aparţinând unor grupuri defavorizate. Acest din urmă serviciu este de fapt aplicaţia PISA, care permite gestionarea online a subvenţiilor care se acordă potrivit prevederilor legale angajatorilor care încadrează în muncă persoane aparţinând unor grupuri vulnerabile.

Principalele îmbunătăţiri ale aplicaţiei PISA

Aplicaţia a fost adaptată pentru utilizarea concomitentă de către mai multe agenţii judeţene pentru ocuparea forţei de  muncă –  căpătând numele de multijudeţ. Aplicaţia a fost adaptată pentru a putea gestiona concomitent subvenţii acordate din mai multe surse de finanţare, devenind astfel un multiprogram. Documentele se transmit online, cu aplicarea în prealabil a semnăturii electronice de către angajator – rapiditate. Nu în ultimul rând, trebuie ştiut faptul că documentele sunt procesate informatic de către AJOFM, adică funcţionarii utilizează în procesul de verificare – plata, documentul având semnătura electronică. Fără prea multe detalii, se poate spune că funcţionalităţile asigură simplitate, transparenţă şi simplitate-rapiditate. După cum explica directorul Pănescu, vizualizarea evoluţiei decontului, inclusiv a erorilor care apar la verificarea documentelor transmise cu declaraţiile d112, este în timp real. Apoi, procesul de verificare este mult mai rapid faţă de metoda clasică. Transmiterea online a documentelor pe care s-a aplicat deja semnătura electronică calificată din partea angajatorului reduce atât timpii de transmitere, cât şi costurile cu expedierea documentelor.

Premieră sau… se poate şi fără bani

Ne referim, desigur, la semnătura electronică. Această aplicaţie realizată exclusiv prin efortul propriu al AJOFM Harghita este meritul programatorului instituţiei, Horia Chindea. Se mai poate spune că este singura aplicaţie informatică dedicată clienţilor din cadrul sistemului Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale în care documentele generate de client se semnează electronic, se transmit ca atare prin sistemul informatic şi se prelucrează cu utilizarea semnăturii electronice de către salariaţii proprii. Documentele se vor lista doar după finalizarea paşilor din procesul de verificare – cu referire la plată. Nu este de neglijat faptul că se obţine automat o arhivă electronică a documentelor.

Sistemul este deja testat. Până la data de 10 decembrie, un număr de 890 de deconturi lunare au fost depuse cu utilizarea semnăturii electronice, altfel spus, deja, 337 angajatori – 89% din cei care beneficiază de subvenţii – folosesc aplicaţia semnăturii electronice. Începând cu 1 ianuarie 2019 – s-a mai spus – se va trece la utilizarea exclusivă a acestui sistem, au avut deja loc întâlniri cu angajatorii pentru prezentarea modificărilor aduse aplicaţiei, la care au participat 181 de persoane, reprezentanţi ai angajatorilor şi contabili.

Pe termen lung…

AJOFM Harghita urmăreşte integrarea unei funcţionalităţi prin care angajatorul să fie avertizat că este necesară eliberarea unei dovezi unui fost şomer care s-a încadrat în muncă pe parcursul procesului de monitorizare a menţinerii locului de muncă pe perioada minimă prevăzută de lege, documentul urmând a fi generat cu ajutorul aplicaţiei, semnat electronic de reprezentantul angajatorului şi transmis prin intermediul sistemului şi, de asemenea, se va urmări ca încadrarea, respectiv declararea locurilor de muncă vacante să fie descrise în termeni de competenţe.

Pe termen scurt…

Se va urmări ca medierea electronică să se facă pe clase de meserii, dar şi după competenţe. Totodată, AJOFM îşi propune o cooperare cu alte instituţii şi organizaţii care pot sprijini şomerii cu probleme sociale, sanitare, educaţionale, inclusiv la nivelul transmiterii datelor relevante aferente persoanelor pentru care este necesară intervenţia altor organizaţii, dar şi al feed-back-ului aferent venit de la acestea.

Numărul şomerilor în scădere

La această dată, numărul total al şomerilor în judeţul Harghita este de 5.575, din care 2.519 sunt femei, rata şomajului la noi este de 4,13. Directorul executiv Tiberiu Pănescu a subliniat faptul că din 1991, judeţul Harghita nu a mai avut un număr atât de mic de şomeri.

În 2018, din rândul şomerilor au fost 3.004 angajări, cu puţin mai mult comparativ cu anul precedent, iar în ceea ce priveşte persoanele cu dizabilităţi, în acest an din rândul acestei categorii au fost doar 5 angajări.

AURELIA ILUŢ

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.