Transportul elevilor continuă să fie o problemă a sistemului educațional | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 23 iunie 2024
Home » Învățământ » Transportul elevilor continuă să fie o problemă a sistemului educațional
Transportul elevilor continuă să fie o problemă a sistemului educațional

Transportul elevilor continuă să fie o problemă a sistemului educațional

  • Sunt operatori de transport cu facturi nedecontate de câteva luni

Transport gratuit pentru elevi și în 2023-2024

În data de 28 august 2023, Ministerul Educației a pus în dezbatere publică proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităților de transport pentru elevi, hotărârea fiind adoptată la data de 8 septembrie. Conform acesteia, elevii beneficiază de gratuitate la transportul public local, județean și intrajudețean, urmând ca  Ministerul Educației, prin Inspectoratele Școlare Județene, să facă decontarea către  operatorul de transport local.

În septembrie, lucrurile au funcționat fără cusur, până când, în cadrul unei videoconferințe cu reprezentanți ai ministerului și secretari de stat, inspectoratelor școlare li s-au comunicat că, în baza sesizării venită de la Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC), în 14 județe, între care și Harghita, „nu este asigurat serviciul public de transport rutier județean, din care: în județele Giurgiu, Teleorman și Timiș nu se asigură sub nici o formă serviciul public de transport rutier județean”, iar „În județele Argeș, Botoșani, Dâmbovița, Dolj, Harghita, lași, Mehedinți, Neamț, Prahova, Suceava și Maramureș serviciul se efectuează prin licențe de traseu emise de consiliul județean, care nu întrunesc condițiile legale de serviciu public de transport rutier”.

Decontarea transportului elevilor blocată în octombrie și noiembrie în cele 14 județe. Punct și de la capăt…

Potrivit documentului transmis Ministerului Educației, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice informează, totodată, că „în prezent se află pe circuitul de avizare interministerial proiectul de Hotărâre de Guvern pentru modificarea și completarea HG 810/2023, în vederea stabilirii modului de calcul a sumelor forfetare” și că „în vederea realizării unei analize la nivel național a situației acordării facilităților de transport elevilor din învățământul preuniversitar” roagă să i se transmită până la data de 12 decembrie 2023, situația numerică a acestora, de la intrarea în vigoare a H.G. nr. 91 și până în prezent (septembrie, octombrie, noiembrie și decembrie), numărul de elevi care au beneficiat de abonamente gratuite la transport rutier județean, numărul de elevi care îndeplinesc condițiile pentru acordarea abonamentelor gratuite, dar cărora nu le-au fost eliberate, numărul de elevi care îndeplinesc condițiile pentru acordarea sumei forfetare, pe rutele pe care nu există asigurat serviciul public de transport județean sau interjudețean”.

Decontarea transportului elevilor a fost blocată la nivelul lunilor octombrie și noiembrie, ANRSC atenționând inspectoratele școlare din cele 14 județe, că nu întrunesc condițiile legale pentru serviciul public de transport.

În replică, Consiliul Județean Harghita a transmis Ministerului Educației o adresă prin care explică faptul că există o neconcordanță în aspectele semnalate de ANRSC, în condițiile în care instituția a încheiat contractele de delegare a serviciului public de transport în urma consultării cu Agenția Națională pentru Achiziții Publice și cu Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației.

„Contractele de delegare a serviciului public de transport, au fost încheiate conform art. 66, alin. 2 din OUG nr. 70/2020 în urma consultării cu Agenția Națională pentru Achiziții Publice cât și a Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației. (…) La acest moment, pentru asigurarea continuității prestării serviciului public de transport în județul Harghita contractele deja încheiate sunt prelungite ținând cont de dispozițiile legale ale OUG 57/2019, art. 580 alin.(4) «În prestarea serviciilor publice, autoritățile administrației publice și instituțiile publice, precum și organismele prestatoare de servicii publice au obligația de a asigura continuitatea, în condițiile prevăzute la art. 12», care impune ca serviciile publice să fie prestate fără întreruperea acestora, creând posibilitatea prelungirii prin Act adițional a contractelor deja semnate. Ținând cont că prevederile OUG 57/2019 – Codul administrativ sunt prevederi obligatorii, ele nu pot fi ignorate sau considerate nelegale, așa cum este prezentat de ANRSC din adresa transmisă Ministerului Educației. Arătăm că Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European nu este singura legislație incidentă în serviciile publice de transport rutier de persoane, această activitate fiind reglementată și în legislația națională ca servicii publice inclusiv în Codul Administrativ”, arată specialiștii CJ Harghita.

Consiliul Județean Harghita: „Există posibilitatea ca operatorii (…) să nu mai acorde facilitățile de transport elevilor”

Consiliul Județean (CJ) Harghita nu înțelege cum o autoritate națională poate contrazice o îndrumare a ministerelor implicate și să refuze aplicarea prevederilor legale incidente în transportul public de persoane.

„Suntem nevoiți să vă atragem atenția asupra faptului că există posibilitatea ca operatorii, începând din ianuarie 2024, să nu mai acorde facilitățile de transport ale elevilor – impuse în HG 810/2023 – și chiar să nu presteze serviciul de transport în comun deloc” se arată în adresa CJ Harghita înaintată Ministerului Educației, care se încheie cu „rugămintea reconsiderării interpretării privind condițiile legale în care se desfășoară serviciul public de transport în județul Harghita”.

Pe același subiect, Direcția Generală Tehnică din cadrul Consiliului Județean Harghita a convocat și o întrunire la care au participat reprezentanți ai  Inspectoratului Școlar Județean și ai firmelor de transport.

În cadrul acesteia, președintele CJ Harghita, Borboly Csaba, a arătat că atât firmele, cât și transportul public județean, se află într-o situație dificilă, existând riscul ca, din cauza acestor neconcordanțe, să nu mai fie asigurat transportul public prin curse regulate.

„O mare parte dintre acestea se datorează elevilor, dar, dacă firmelor de transport nu le sunt plătite deconturile, acestea vor fi practic în imposibilitatea de a-și menține serviciile și, prin urmare, afacerile”, a precizat Borboly Csaba.

Dificultăți pentru firmele de transport cărora nu le-au fost decontate cursele regulate pentru elevi efectuate

Suprafața totală a județului Harghita măsoară 6.610 kilometri pătrați, reprezentând 2,8% din suprafața României, având zonă montană, de deal și depresionară. Pentru mulți elevi din localitățile rurale unde nu există mijloace de transport în comun și din cele izolate, cursele regulate asigurate de operatorii de transport de la localitatea de domiciliu la unitățile de învățământ și înapoi reprezintă singura modalitate care le permite să frecventeze cursurile.

În octombrie, o mare parte dintre operatorii de transport din județ au primit banii pentru cursele regulate efectuate, însă există și unii cărora le-a fost decontată naveta elevilor doar pentru primele două săptămâni din septembrie, cu promisiunea că până în data de 5 noiembrie vor primi și restul. Dar au rămas doar cu promisiunea, neonorată încă. Între aceștia se află și unul dintre operatorii din Harghita, care asigură transportul la și de la școală pentru circa 700 de elevi. A început în septembrie cu un singur autocar, însă ca urmare a solicitărilor mari, a fost nevoit să suplimenteze numărul de mașini care să asigure transportul elevilor.

„Ca să fac față solicitărilor, am suplimentat cu trei autocare mari. Dar una este să efectuezi cursa regulată cu un singur autobuz de 26 de persoane, pentru care mi s-a dat licență, și alta este cu patru, iar costurile mă omoară: doar pentru carburant trebuie să plătesc lunar peste 75.000 de lei pentru cursele regulate. Cursa începe de la Bălan, dar pe lângă autobuzul care merge acolo, trebuie să mai trimit un autobuz  la Cârța, un alt autobuz la Racu și încă unul până în Siculeni, ca să pot să iau toți pasagerii. Dar pe lângă costul motorinei trebuie să plătesc și salariile șoferilor, costurile cu angajații pe care trebuie să le dau la stat, să plătesc oamenii care se ocupă lunar de tipărirea abonamentelor elevilor pe baza cererilor părinților și nu în ultimul rând să asigur întreținerea autobuzelor de transport regulat, care nu este ieftină. Am facturi în valoare de 540.000 de lei pe care trebuia să îi primesc, neachitate încă de stat. În toată povestea aceasta nu este vorba despre faptul că nu vreau să efectuez cursele regulate pentru transportul elevilor, nici nu vreau să fac reproșuri nimănui, vreau doar ca părinții elevilor să înțeleagă problemele noastre, ale operatorilor de transport, să înțeleagă că nu mai pot, că nu mai am efectiv resursele financiare necesare, că nu mai am din ce să acopăr transportul elevilor, în condițiile în care nu ne-au fost decontate cursele efectuate: pentru luna octombrie am o factură de 200.000 de lei, pentru luna noiembrie am o factură de 180.000 de lei, iar pentru luna decembrie o factură de 160.000 de lei de încasat. În aceste condiții, nu mai pot asigura cursele regulate pentru elevi, pur și simplu nu mai pot, mai am doar atâția bani cu care să pot încheia luna decembrie la zero, să nu rămân cu datorii. Dacă nu mi se achită facturile restante, nu mai pot asigura transportul elevilor. Dacă mi se dau banii pe facturile restante, oricând voi fi acolo pentru copii”, ne-a declarat un operator de transport.

Din păcate, nu este singurul care nu mai poate asigura transportul elevilor fără să fie plătit pentru cursele efectuate. Dacă până în data de 8 ianuarie 2024 nu li se decontează facturile restante, spun că vor efectua transportul elevilor contra cost.

Borboly Csaba, președintele Consiliului Județean Harghita admite că atât firmele, cât și transportul public județean se află într-o situație dificilă, existând riscul ca din ianuarie 2024, din cauza acestor neconcordanțe, transportul public prin curse regulate să nu să nu mai fie asigurat, dacă firmelor de transport nu le vor fi plătite deconturile.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.