Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Stelu Platon: „Este foarte clar că statutul de municipiu are foarte multe avantaje pentru o comunitate” | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 24 aprilie 2024
Home » Societate » Stelu Platon: „Este foarte clar că statutul de municipiu are foarte multe avantaje pentru o comunitate”
Stelu Platon: „Este foarte clar că statutul de municipiu are foarte multe avantaje pentru o comunitate”

Stelu Platon: „Este foarte clar că statutul de municipiu are foarte multe avantaje pentru o comunitate”

De ceva vreme, în mediul on-line, topliţenii au un subiect de discuţie care priveşte viitorul comunităţii: localitatea să redevină oraş, retrogradând, astfel, din statutul de municipiu.

Cei care susţin această transformare a statutului au adus în discuţie posibila diminuare a taxelor şi impozitelor, dar şi aparatul mult prea stufos pe care-l are în prezent primăria şi instituţiile din cadrul ei.

După aproape 12 ani de experienţă în administraţia publică ca primar al municipiului Topliţa, l-am întrebat şi pe Stelu Platon care sunt avantajele şi dezavantajele unei posibile treceri de la municipiu la oraş.

În contextul finanţării de proiecte comune, spunea acesta, municipiile reprezintă un pol de dezvoltare locală, de acest rol beneficiind Gheorgheni, Odorheiu Secuiesc şi Miercurea Ciuc. Astfel, printr-o „retrogradare” la rangul de oraş, s-ar pierde acest statut şi posibilitatea de a finanţa proiecte comune.

„Al doilea punct de vedere – continua edilul Topliţei – este că această campanie este interesantă şi ne punem întrebarea oare de ce la Gheorgheni nu există o astfel de acţiune?

Al treilea punct de vedere este următorul: această campanie este declanşată de partidul PMP, care este un demn urmaş al PDL, acel partid care în urmă cu aproape 10 ani a desfiinţat vreo 90 de spitale orăşeneşti. Poate că acest partid care a intrat în campanie electorală, şi care, de altfel, nu a reuşit să bage nici un consilier în alegerile trecute în consiliul local, doreşte să desfiinţeze, printre altele, spitalul municipal. Pentru că nu excludem, dacă acest partid ajunge din nou la guvernare, într-o formă sau alta, să mai reducă nişte spitale şi, în tot cazul, se vor reduce spitalele orăşeneşti, nu cele municipale. În această situaţie, cetăţenii Topliţei, care sunt prostiţi, vor trebui să se ducă la spitalul municipal Gheorgheni”.

Stelu Platon mai preciza că dacă localitatea ar redeveni oraş, atunci este posibil ca judecătoria, dar şi alte instituţii, să se desfiinţeze. „Ştiu din informaţii foarte clare că s-a discutat cu ani în urmă că e prea mult să fie o judecătorie şi la Gheorgheni şi la Topliţa. Dacă ne vom transforma în oraş, evident că judecătoria va rămâne cea de la Gheorgheni şi pentru orice litigiu între doi cetăţeni pentru un gard sau pentru altceva, se vor deplasa la Gheorgheni. Şi exemplele pot continua.”

Totodată, acesta amintea faptul că în momentul în care a început campania, „preşedintele comisiei de buget, Sebastian Buzilă, a arătat foarte clar că nu există nicio legătură între nivelul taxelor şi impozitelor şi statutul de oraş sau municipiu. S-a arătat că printre acele 4 oraşe există taxe şi impozite mai mari decât în municipiul Topliţa”.

Ca o concluzie, primarul municipiului Topliţa considera că această campanie este „de natură electorală”. Însă, continua acesta, „partea tristă este că se mizează oarecum pe manipularea populaţiei (…).

Sunt aproape de 12 ani primar şi, din punctul meu de vedere, este foarte clar că statutul de municipiu are foarte multe avantaje pentru o comunitate. Dacă se doreşte, ne transformăm în oraş şi după aia, printr-o altă campanie, în comună, pentru că Topliţa, prin anii ’50 era comună. Putem să ascultăm astfel de manipulări din partea unor partiduţe care, într-o disperare în apropierea alegerilor, încearcă orice şmecherie să capteze atenţia cetăţenilor”.

Cum poate, legal, Topliţa să devină oraş?

Legea 351 din 2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional precizează că „trecerea localităţilor de la un rang la altul se face prin lege, la propunerea consiliilor locale, cu consultarea populaţiei prin referendum şi a instituţiilor implicate, în condiţiile legii, cu respectarea principalilor indicatori cantitativi şi calitativi minimali pentru localităţile urbane”.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.