Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Şcoala Gimnazială „Jókai Mór” din Tuşnad este o „şcoală pentru comunitate” | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 16 aprilie 2024
Home » Învățământ » Şcoala Gimnazială „Jókai Mór” din Tuşnad este o „şcoală pentru comunitate”
Şcoala Gimnazială „Jókai Mór” din Tuşnad este o „şcoală pentru comunitate”

Şcoala Gimnazială „Jókai Mór” din Tuşnad este o „şcoală pentru comunitate”

Şcoala Gimnazială „Jókai Mór” din Băile Tuşnad va depune al treilea proiect în cadrul unui program al Fundaţiei Noi Orizonturi. Este vorba de transformarea şcolii clasice în una comunitară, devenind astfel un spaţiu al parteneriatelor între diferiţii membri ai comunităţii, încheiate cu scopul de a îmbunătăţi procesul de învăţare al elevilor şi de a consolida legătura acestora cu comunitatea. Reprezentanţii Fundaţiei Noi Orizonturi compară aceste şcoli comunitare cu telefoanele inteligente, precizând că „cei mai mulţi oameni cred că şcolile servesc unui singur scop, asemenea unui telefon analog, cu fir – ele există pentru ca profesorii să predea şi elevii să înveţe. Şcolile comunitare seamănă însă mai mult cu telefoanele inteligente, pentru că ele se conectează la comunitate, unde oamenii colaborează, învaţă şi creează împreună”. Astfel, printre obiectivele majore ale proiectului se amintesc: 1. Construirea unei reţele de şcoli comunitare prin selectarea şi sprijinirea unui nucleu iniţial de 30 de şcoli-pilot; 2. Dezvoltarea capacităţii celor 30 de şcoli de a se autoevalua şi a-şi proiecta dezvoltarea instituţională; 3. Dezvoltarea capacităţii interne a Fundaţiei Noi Orizonturi de a susţine şi promova mişcarea de şcoli comunitare în România.

Printre cele 30 de şcoli înscrise (au aplicat 130 de unităţi de învăţământ, iar în final au fost selectate doar 30), în acest proiect sunt şi două din Harghita: Şcoala Gimnazială „Geo Bogza” din Bălan şi Şcoala Gimnazială „Jókai Mór” din Băile Tuşnad, aceasta din urmă aplicând la proiect anul trecut.

Directoarea instituţiei din Tuşnad, Gabriela Vîlcan, spunea că în cadrul proiectului sunt date 10 standarde care vor deveni standarde de calitate ale ARACIP şi prin intermediul cărora se creează parteneriate între instituţia şcolară, părinţi şi entităţi din cadrul comunităţii, astfel integrând şcoala mai adânc în cadrul comunităţii. Părinţii se implică mai mult în activitatea şcolii, se ocoleşte „singurătatea” şcolii, totul pentru ca elevii să obţină rezultate mai bune şi toţi din şcoală să se simtă mai bine.

Şcoala Gimnazială „Jókai Mór” a ales, deocamdată, pentru scrierea proiectului de finanţare, 3 standarde – implicarea părinţilor, cultura şcolii şi învăţarea relevantă – urmând ca în viitor să le îndeplinească pe toate.

Gabriela Vîlcan spunea că miercuri a avut loc o a treia întâlnire a reprezentanţilor şcolii cu partenerii din cadrul proiectului, mai exact cu părinţii şi ONG-urile implicate, în cadrul acesteia discutându-se despre două din cele 3 standarde alese de către „Jókai Mór”. Despre această întâlnire, directoarea instituţiei de învăţământ spunea că a fost una reuşită, în cadrul ei fiind schiţat şi proiectul ce urmează să fie depus în cadrul programului.

Referitor la impactul programului asupra şcolii, Gabriela Vîlcan spunea că deja părinţii se implică mai mult, aceştia prestând şi munci voluntare în folosul instituţiei de învăţământ. . Astfel, în vara anului 2016, alături de meşterii plătiţi din bugetul local, s-a reuşit cooptarea şi a 40 de voluntari, împreună punând pardoseală în două clase. De asemenea, s-a observat o schimbare de comportament şi în rândul elevilor, reducându-se agresivitatea acestora în timpul pauzelor.

Clubul IMPACT

Un alt program demarat de Fundaţia Noi Orizonturi şi la care a aplicat Şcoala Gimnazială „Jókai Mór” este Club IMPACT (acronim de la Implicare, Motivare, Participare, Acţiune, Comunitate, Tineri).

În IMPACT, tinerii învaţă să identifice problemele din comunitate, să gândească şi să lucreze împreună, să scrie şi să implementeze proiecte strategice în folosul comunităţii. Astfel, aşa cum şcoala clasică devine şcoală comunitară, şi elevii devin elevi comunitari. De altfel, Gabriela Vîlcan spunea că, înainte de intra în programul şcolilor pentru comunitate, prima dată s-a avut în vedere Clubul IMPACT.

Fiind singura instituţie de învăţământ din judeţ înscrisă în acest program, Şcoala Gimnazială „Jókai Mór” a reuşit, din aprilie 2016 şi până acum, să câştige două proiecte. Sub denumirea de „Sărut-mâna, ce mai faceţi?”, un proiect s-a desfăşurat în preajma sărbătorilor de iarnă, când 22 de copii au participat la activităţi de ajutorare a oamenilor în vârstă şi singuri din localitate.

Al doilea proiect – „Bine aţi venit în Rezervaţia Naturală Stânca Şoimilor” –  presupune marcarea unor trasee turistice, acţiuni de igienizare, precum şi alte activităţi.

De menţionat faptul că derularea acestor proiecte se face cu ajutorul unei echipe formidabile (cum o caracteriza directoarea şcolii) alcătuite din 18 cadre didactice.

Totodată, pe lângă proiectele Fundaţiei Noi Orizonturi, la nivelul şcolii mai funcţionează grupul cercetaşilor Junior Ranger.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.