Punguţa cu doi bani: 5 milioane de euro pe an pentru trustul media maghiar din Transilvania (3) | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 12 august 2022
Home » (Inter)Național » Punguţa cu doi bani: 5 milioane de euro pe an pentru trustul media maghiar din Transilvania (3)
Punguţa cu doi bani: 5 milioane de euro pe an pentru trustul media maghiar din Transilvania (3)

Punguţa cu doi bani: 5 milioane de euro pe an pentru trustul media maghiar din Transilvania (3)

  • Finanţare record din partea Guvernului maghiar: Asociaţia pentru Spaţiul Media Transilvan a primit 20 de milioane de euro în câţiva ani. În aplicaţiile asociaţiei găsim date vagi şi confuze despre audienţă, în bugete sunt prevăzute linii de sute de mii de euro pentru „alte servicii”, iar dezvoltările promise nu s-au concretizat până acum

Presa scrisă e luată în calcul doar timp de încă câţiva ani

Proiectul anexat la una dintre cererile de finanţare arată că o proporţie semnificativă de abonaţi la publicaţiile tipărite au renunţat la abonament în 2020. Prin urmare, în viitor asociaţia îşi va consolida prezenţa online.

„Piaţa presei scrise a fost afectată semnificativ de pandemie. (…) În vânzarea publicaţiilor din portofoliul Asociaţiei pentru Spaţiul Media, ne-am confruntat cu faptul că hârtia este văzută ca un mediu de infecţie şi de către consumatori-abonaţi. (…) Un număr semnificativ dintre abonaţii noştri au plecat din acest motiv. (…) Provocarea profesională a perioadei este cum putem/se pot reeduca consumatorii noştri de media clasică, tradiţională, să fie receptive la noile tehnologii, astfel încât să le putem adresa şi prin intermediul aplicaţiilor online sau mobile”.

Planul descrie apoi un viitor destul de sumbru pentru publicaţiile tipărite ale grupului:

„În aşa-numita perioadă de tranziţie, va trebui să se menţină canalele tradiţionale (presa tipărită). Nu se recomandă desfiinţarea peste noapte a presei tipărite. (…) Întrebarea strategică pentru perioada următoare este cum să transformăm presa scrisă în conţinut care să îşi păstreze funcţia de formare şi protecţie a comunităţii, indiferent de platformă”.

„(…) Timp de 3-5 ani, încă se mai poate conta pe rolul mediator al presei scrise, iar tranziţia către canale alternative trebuie planificată şi organizată. Sarcina pe termen mediu şi lung este de a consolida portalurile de ştiri care aparţin asociaţiei (Székelyhon, Krónika, Liget, Nőileg etc.) şi de a extinde canalele de acces la acestea (aplicaţii mobile, social media)”.

Un pilon al supravieţuirii noastre

Potrivit lui Árpád Mohácsi, autorul proiectului, „existenţa şi funcţionarea grupului media este o problemă vitală”, „(…) expunerea sa este extrem de mare din cauza pieţei media nefavorabile şi a naţionalismului scenei politice româneşti”, „grupul media este unul dintre pilonii nu doar ai informării în limba maghiară, ci şi ai supravieţuirii comunităţii maghiare din Transilvania”.

Dar pe ce se cheltuiesc toţi aceşti bani? Potrivit bugetelor anexate la cereri, Asociaţia pentru Spaţiul Media Transilvan utilizează o mică parte din bani pentru a-şi acoperi propriile costuri de funcţionare, iar o parte mai mare este distribuită pentru a acoperi costurile firmelor şi publicaţiilor pe care le deţine şi pentru a plăti salariile angajaţilor săi. Aceste costuri se ridică la aproximativ 600-800 de milioane HUF (1,7-2,2 milioane EUR) pe an.

Din documente nu reiese însă ce alte cheltuieli va acoperi asociaţia din acest sprijin anual de 1,8 miliarde de forinţi (5 milioane de euro), majorat la 2,2 miliarde (6,1 milioane de euro) în prima jumătate a anului 2021, în afară de costurile salariale ale celor 220-250 de angajaţi (grupul avea 242 de angajaţi în 2020, potrivit bilanţurilor) şi costurile de funcţionare şi de cheltuieli.

Un milion de euro pentru cumpărarea unor organe media

Chiar şi printre datele sumare găsim nişte informaţii suspecte: în bugetul din 2019-2020, de exemplu, 58 de milioane de forinţi (160 de mii de euro) au fost alocate pentru „dezvoltarea unui program IT”. În anul următor, alte 40 de milioane HUF (110.000 EUR) au fost alocate în acelaşi scop.

Cheltuirea a 270.000 de euro pentru dezvoltarea de software este suspectă pentru că există o mulţime de aplicaţii gratuite sau foarte ieftine pentru editare, management de conţinut sau gestionarea afacerilor. Dacă ne uităm la organele media din portofoliu, acestea nu par să aibă nevoie de nişte softuri specifice.

Deşi un spaţiu publicitar mai eficient decât portofoliul asociaţiei e greu de imaginat, în perioada 2020-2021 s-au bugetat şi 30 de milioane de forinţi (83 de mii de euro) pentru publicitate.

O altă linie de buget suspectă în cheltuielile planificate pentru 2020-2021 este alocarea a 350 de milioane de forinţi (1 milion de euro) pentru achiziţionarea de organe media. Acest lucru ne-a atras atenţia pentru că, cunoscând situaţia presei din Transilvania, nu vedem nici o firmă media care ar valora 1 milion de euro şi să nu facă parte deja din portofoliul asociaţiei.

Alte servicii: aici se ascunde misterul?

Cele mai ciudate sunt totuşi acele „alte servicii”: acestea reprezintă o poziţie de 285 de milioane de forinţi (790 de mii de euro) în bugetul din 2019-2020, şi 200 de milioane de forinţi (550 de mii de euro) în bugetul anterior. Este puţin probabil ca aceste alte servicii să acopere costuri specifice, deoarece toate celelalte cheltuieli, de la costurile de tipar şi birotică până la costurile de protocol şi diurne, sunt enumerate în detaliu în altă parte.

„Investiţiile, dezvoltările etc. sunt informaţii confidenţiale, nu le putem împărtăşi pentru că aş încălca secrete de afaceri”, a răspuns László Árpád Mohácsi când l-am întrebat despre aceste poziţii ciudate din bugete.

Potrivit preşedintelui asociaţiei, ei îşi construiesc în mod constant comunitatea, lucrează neobosit pentru a construi cea mai modernă afacere de media culturală din Transilvania şi caută finanţare prin fonduri nerambursabile. „În tot acest timp, dăm socoteală pentru fiecare bănuţ către finanţator în conformitate cu toată legislaţia relevantă, plătind toate impozitele la timp”, a scris el.

„Ne dezvoltăm, ne extindem, creştem”

„Situaţia generală a presei e departe de a fi luminoasă, schimbarea obiceiurilor de consum din ultimii ani şi efectele economice ale pandemiei afectează aproape totul, inclusiv acest sector, dar, cu toate acestea, am obţinut rezultate de care suntem pe bună dreptate mândri.

Ne extindem în mod constant, publicând din ce în ce mai mult conţinut divers din surse proprii, pe tot mai multe canale. Numărul de utilizatori creşte constant, datorită muncii noastre temeinice şi perseverente. Asta înseamnă nu numai că nu am desfiinţat reţeaua noastră de distribuţie, ci o extindem într-un ritm fără precedent.

În timpul pandemiei am încercat să nu concediem colegii care lucrează în firmele noastre, şi să le păstrăm cu orice preţ, pentru că ştiam că cei care rămân în stradă vor avea dificultăţi în a-şi găsi din nou un loc de muncă. Această perioadă a încetinit dezvoltările, dar lucrăm pentru a le revitaliza. Continuăm să ne dezvoltăm, să ne extindem şi să creştem, nu am renunţat la aceste lucruri”, spune Mohácsi.

Átlátszó Erdély

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.