Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Proiectul educaţional „Amprenta Ta în lume”, implementat la Colegiul Naţional „Octavian Goga” | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 24 aprilie 2024
Home » Învățământ » Proiectul educaţional „Amprenta Ta în lume”, implementat la Colegiul Naţional „Octavian Goga”
Proiectul educaţional „Amprenta Ta în lume”, implementat la Colegiul Naţional „Octavian Goga”

Proiectul educaţional „Amprenta Ta în lume”, implementat la Colegiul Naţional „Octavian Goga”

  • Florin Băcioiu, preşedintele Asociaţiei Maxwell România: „Suntem datori să le oferim copiilor valorile pe care ei îşi vor construi lumea!”

În ultima zi a lunii martie, reprezentanţii Asociaţiei Maxwell România, alături de iniţiatoarea proiectului „Copilăria pe Asfalt”, au poposit preţ de câteva ore în Harghita, la Colegiul Naţional „Octavian Goga” din Miercurea-Ciuc, vizită organizată în cadrul Proiectului Educaţional „Amprenta TA în lume”.

„Colegiul Naţional Octavian Goga a fost cooptat şi am acceptat cu o deosebită plăcere implementarea proiectului «Amprenta ta în lume», iniţiat de Asociaţia Maxwell şi Copilăria pe asfalt”, a explicat prof. Magdalena-Camelia Dumbravă, directoarea Colegiului Naţional „Octavian Goga”.

Scopul principal al acestui demers este prevenirea absenteismului şi abandonului şcolar prin stimularea conştientizării importanţei educaţiei în rândul elevilor, iar obiectivele sale sunt: conştientizarea importanţei abordării pozitive, cu încredere în sine a unei situaţii de către elevi, în relaţiile cu ceilalţi, la şcoală sau în orice alt mediu; conştientizarea importanţei Educaţiei în formarea viitorului adult prin identificarea şi dezvoltarea aptitudinilor personale, ca bază a unei meserii; încurajarea elevilor în a-şi planifica viitorul şi a face alegeri în concordanţă cu dorinţele personale şi stimularea abilităţilor cadrelor didactice de a percepe nevoia unui elev – alta, decât cea educaţională – şi de a veni în sprijinul acestuia.

Beneficiarii proiectului au fost elevii claselor de gimnaziu şi cadrele didactice de la Colegiul Naţional „Octavian Goga”, activităţile proiectului derulându-se pe trei componente: cursuri pentru elevi, un workshop destinat cadrelor didactice şi la final, realizarea mult aşteptatei picturi motivaţionale.

Proiectul a demarat cu întâlnirea elevilor cu dl. Florin Băcioiu – preşedintele Asociaţiei Maxwell România, cu doamna Alina-Cristiana Ierugan – creatoarea conceptului „Copilăria pe asfalt” şi cu doamna Emilia Tinca, reprezentanta Asociaţiei Maxwell în judeţul Harghita.

„Ne-am focusat pe aducerea la suprafaţă a ideilor, a convingerilor personale ale elevilor, deoarece, pe de-o parte, dacă acestea au fost pozitive, i-am ajutat să le conştientizeze mai bine, iar, pe de altă parte, dacă convingerile acestora nu erau în concordanţă cu valorile sociale, să creăm posibilitatea de a-i ajuta să observe lucrurile şi din alt unghi, oferindu-le astfel şansa la o interacţiune sănătoasă în toate planurile vieţii lor. I-am ajutat, astfel, să înveţe modalităţi adecvate de a face faţă ridiculizării şi autoridiculizării, autodenigrării şi desconsiderării, în relaţiile cu ceilalţi. I-am determinat să îşi adreseze întrebări cheie, în urma cărora să se poată percepe pe sine într-un mod pozitiv, potrivit pentru un viitor de dorit. De asemenea, am dorit să le stimulăm dorinţa de a se privi pe sine cu încredere şi dorinţa de a-şi planifica viitorul în concordanţă cu talentele şi pasiunile proprii, astfel încât să perceapă şcoala ca atare: un mediu de creştere şi de descoperire a propriilor valori şi pasiuni”, au declarat formatorii.

Activităţile au fost interactive, cu o amplă implicare a elevilor în discuţii, ele concentrându-se pe evidenţierea calităţilor fiecăruia, în parte.

„Consider că această oră mi-a luminat gândirea şi m-a făcut să am o nouă perspectivă asupra visurilor mele, m-a făcut să mă ambiţionez şi să lucrez mai mult, să depun mai mult efort şi mai multă pasiune”, a declarat Irina-Teodora Incze din clasa a VI-a B, la finalul întâlnirii. „Am reuşit să înţeleg că trebuie să luptăm pentru visurile noastre şi că mereu mai există ceva de învăţat”, a adăugat Andreea Ţuvec, elevă din clasa a VI-a B, în vreme ce Yannis-Gabriel Tinca din aceeaşi clasă spune: „o să învăţ din greşeli şi o să-mi urmez visul”. „Fără eşec nu putem ajunge la succes, avem nevoie de coborâşuri ca să avem urcuşuri”, a apreciat elevul Cristian Mîndrescu (a VI-a B).

„Mi-a rămas în minte că nu este o tragedie dacă nu sunt la fel ca ceilalţi sau dacă fac ceva greşit. Pot să fiu ce vreau şi trebuie să muncesc mai mult”, a povestit Cristina Anton din clasa a VI-a A, iar colega ei Karina-Roberta Dospinescu, a afirmat: „Am învăţat să respect mai mult, să înţeleg persoanele de lângă mine şi să iert”.

La dezbateri au fost invitaţi şi absolvenţi ai Colegiului care, prin natura profesiilor şi a funcţiilor exercitate, şi-au lăsat amprenta asupra comunităţii locale, judeţene şi chiar naţionale. Fiecare dintre ei a avut şi câte un sfat, o recomandare pentru elevii de astăzi, care vor forma lumea de mâine: „Cu preţuire pentru oamenii amprentaţi care ne arată drumul şi cu încurajarea celor ce vor urma drumul, pentru a-şi lăsa amprenta proprie, amprenta în lume”, le-a spus Andrei Jean-Adrian, fost prefect al judeţului Harghita; „Fiţi mereu curioşi, să nu vă fie frică să încercaţi lucruri care nu vă sunt la îndemână, să rămâneţi unici, aşa cum aţi fost creaţi”, le-a recomandat graficianul şi producătorul Sorin Bota, „Să lăsăm lumea un pic mai bună decât am găsit-o”, i-a îndemnat prof. Maria-Georgeta Bogoş. „Responsabilitatea şi disciplina despart performanţa de normă”, le-a transmis, de la Teatrul din Constanţa, actorul Sergiu Bucur, iar prof. Liviu Dincă le-a vorbit despre „Profesionalism, cunoaştere, atmosferă plăcută, empatie şi vise”. Medicul anestezist Györfi Sándor i-a asigurat că „Empatia şi înţelepciunea sunt lucruri indispensabile succesului în viaţă” şi i-a îndemnat: „nu pierdeţi timpul, învăţaţi şi educaţi-vă!”. La rândul său, dr. Sergiu Sângeorzan, medic epidemiolog, şeful Serviciului de Supraveghere şi Prevenire a Infecţiilor Asociate Asistenţei Medicale al Spitalului Judeţean de Urgenţă din Miercurea-Ciuc, le-a propus: „Începeţi cu gândul la final şi construiţi de la acel gând înapoi, găsiţi-vă modele, urmaţi-le şi nu pierdeţi timpul, urmaţi-vă visele şi veţi avea parte de tot ce vă oferă viaţa”. Profesoara Szasz Dianna le-a reamintit proverbul „Omul sfinţeşte locul”, Marius Ţepelus, actualul subprefect al judeţului Harghita, le-a transmis: „La valeur n’attend point le nombre des années”, o expresie în limba franceză care ne sugerează că talentul şi darurile înnăscute nu trebuie să aştepte anii maturităţii pentru a fi exprimate. „Spuneţi generaţiilor viitoare: «Noi ne-am făcut datoria!»”, le-a propus avocatul Bogdan Burjan.

Cadrele didactice au participat, la rândul lor, la un workshop, în cadrul căruia s-a discutat despre importanţa majoră a implicării dascălului în viaţa elevului, în scopul valorizării acestuia prin prisma rolului esenţial pe care îl are un cadru didactic în dezvoltarea unui tânăr.

„Sperăm, astfel, să contribuim la creşterea motivaţiei pentru dezvoltarea profesională în rândul cadrelor didactice, precum şi la dezvoltarea aptitudinilor necesare construirii unei relaţii pozitive cu elevii aflaţi în dificultate. Totodată, prin acest proiect ne dorim să contribuim la iniţierea şi dezvoltarea unei relaţii sănătoase între profesor – elev – părinte, prin oferirea elementelor de bază în acest sens”, au explicat iniţiatorii proiectului educativ.

La final, participanţii şi-au lăsat amprenta, la propriu, pe pictura motivaţională care împodobeşte acum scara elevilor: un copac a cărui coroană este creată din urmele colorate ale palmelor elevilor şi ale cadrelor didactice, asemenea amprentei pe care fiecare dintre noi o lăsăm în lume, în societate, în şcoală şi asupra celor cu care ne întâlnim şi socializăm.

„Aşa cum ştim, nu toţi copiii au parte de încurajări în mediul din care provin. Aflându-se în şcoală cea mai mare parte din zi, vor avea posibilitatea să privească acest copac şi mesajele inspiraţionale care le vor aminti zilnic elevilor cine sunt ei, aceste mesaje le vor rămâne bine întipărite în subconştient… iar acţiunile lor de adulţi vor porni de aici. Totodată, prin imortalizarea amprentei pe peretele şcolii, elevul a fost responsabilizat şi motivat să privească educaţia ca atare, lucrând intenţionat la propria evoluţie. Tinerii din România au nevoie de informaţii de calitate, care să îi ajute să conştientizeze rolul fiecăruia dintre ei în dezvoltarea comunităţilor pe care le reprezintă. Acest proiect este despre a nu renunţa la frumuseţea lumii şi la puritatea copilului care încă mai crede în vocea noastră de adult. Noi – voluntari, profesori şi părinţi deopotrivă – suntem cei responsabili şi datori să le oferim copiilor valorile pe care ei îşi vor construi lumea pe mai departe”, a subliniat Florin Băcioiu, preşedintele Asociaţiei Maxwell România.

La rândul ei, Emilia Tinca, reprezentanta Asociaţiei Maxwell în judeţul Harghita a adăugat: „John C. Maxwell spune că «Unu este un număr prea mic pentru a obţine lucruri măreţe». Aşadar, cu bucurie îmi exprim aprecierea şi recunoştinţa pentru toţi cei care şi-au adus aportul în realizarea acestui minunat proiect Amprenta TA în lume. Ce poate face o idee? Nimic sau totul! Însă, atunci când pasiunea depăşeşte talentul şi oamenii excelenţi formează o echipă remarcabilă, se gravează amprenta impactului. Iar astăzi, în 31 martie 2023, şi-au lăsat amprenta şi în inimile şi în conştiinţele copiilor sfaturile şi poveţele acelor persoane din comunitate al căror exemplu de viaţă sunt demne de urmat. Amprenta TA în lume este un proiect de la inimă la inimă, un proiect al Asociaţiei Maxwell şi Copilăria pe asfalt, pe care mă bucur că l-am putut aduce şi la noi în judeţ. Şi totul a pornit de la un gând înflăcărat: «vreau şi eu acest proiect pentru copiii de aici». Prin urmare, mulţumesc cu recunoştinţă doamnei directoare a Colegiului Naţional Octavian Goga pentru deschiderea şi ridicarea la nivel de excelenţă a evenimentului. Dacă copiii sunt în inimile noastre, atunci este responsabilitatea noastră ce amprentă lăsăm în inima lor. Împreună facem o diferenţă”.

Şi mai trebuie evidenţiat că reprezentanţii Asociaţiei Maxwell România şi ai proiectului educaţional „Copilăria pe asfalt”, s-au declarat profund impresionaţi de ceea ce au văzut la Colegiul Naţional „Octavian Goga” din judeţul Harghita.

Proiectul „Amprenta TA în lume” va continua la Colegiul Naţional „Octavian Goga” în această lună cu o suită de activităţi interactive cu elevii claselor gimnaziale, accentul punându-se pe valorizarea acestora. Orele vor fi ţinute de doamna Emilia Tinca.

„Printr-un astfel de proiect ne-am încărcat cu energie pozitivă şi am constatat cu

satisfacţie că există oameni care iubesc copiii şi fac tot posibilul să le fie bine. În

concluzie, mai avem un licăr de speranţă şi CURAJUL DE A NU RENUNŢA”, a concluzionat prof. Magdalena-Camelia Dumbravă, directoarea Colegiului Naţional „Octavian Goga” din Miercurea-Ciuc.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.