Miercurea-Ciuc: Program privind igiena mentală a cadrelor didactice şi elevilor | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 9 decembrie 2022
Home » Învățământ » Miercurea-Ciuc: Program privind igiena mentală a cadrelor didactice şi elevilor
Miercurea-Ciuc: Program privind igiena mentală a cadrelor didactice şi elevilor

Miercurea-Ciuc: Program privind igiena mentală a cadrelor didactice şi elevilor

  • De mai mulţi ani se manifestă accentuat fenomenul de burnout la cadre didactice, iar lipsa de entuziasm a profesorilor îi afectează şi pe elevi

Primăria Miercurea-Ciuc derulează în şcolile din oraş un program de igienă mentală destinat directorilor, profesorilor, copiilor, dar şi părinţilor, după ce mai multe studii au evidenţiat că există multe simptome de burnout în rândul cadrelor didactice şi elevilor.

„Am lansat un program de igienă mentală, încă din timpul verii, şi am început acest program care este direcţionat către şcolile oraşului şi include directorii, profesorii, copiii, dar şi părinţii copiilor care frecventează şcolile. În vara aceasta am început acest program cu directorii instituţiilor de învăţământ. Începând cu luna septembrie am început programul format pentru profesorii din şcolile noastre. Profesorii participă la cursuri de formare, cum au participat şi directorii, pentru a-şi consolida personalitatea personală, a-şi dezvolta abilităţile de conducere, de a-şi întări abilităţile de a reuşi să managerieze stresul”, a declarat viceprimarul municipiului Miercurea-Ciuc, Sógor Enikő, în cadrul unei conferinţe de presă, la care au participat şi specialiştii care sunt efectiv implicaţi în desfăşurarea acestui program.

Conform sursei citate, municipiul Miercurea-Ciuc implementează acest program în cadrul proiectelor comunitare, formarea fiind asigurată prin intermediul Asociaţiei Áradat, care a câştigat o finanţare de la primărie de 150.000 lei.

„Contextul în care am pornit este, în primul rând, un sondaj realizat în şcoli, cu ajutorul unui lector universitar de la Universitatea Sapientia, şi raportul de sinteză ne-a dus la concluzia că există o necesitate mare de a preveni sindromul burnout în rândul cadrelor didactice, dar şi în rândul copiilor. Am analizat două studii realizate de doi membri prezenţi care sunt consilieri şcolari, aceste studii au dovedit, iarăşi, că în şcolile din oraş există multe simptome ale sindromului burnout atât în rândul cadrelor didactice, cât şi al copiilor şi este nevoie să facem demersuri pentru a ajuta atât copiii, cât şi cadrele didactice să fie «echipaţi» împotriva stresului exagerat şi pentru a preveni diferite simptome care nu se arată numai prin burnout, dar şi prin fenomenul de bullying, fenomenul destul de frecvent, putem să zicem, al sinuciderii sau al consumului de droguri în rândul copiilor. Considerăm ca fiind foarte important să acordăm atenţie comunităţii didactice, să promovăm dezvoltarea lor profesională şi umană. Pregătirea şi bunăstarea mentală a acestora reprezintă o garanţie şi baza pentru bunăstarea, dezvoltarea sănătoasă şi potenţialul de învăţare al elevilor”, a explicat viceprimarul municipiului.

Aceasta a spus că la program, care este iniţiat în acest an, participă 128 de cadre didactice, împărţite în 15 grupe, şi lucrează împreună cu psihologi sau consilieri şcolari, folosind diferite tehnici de dezvoltare personală.

Directoarea CJRAE Harghita: „Dacă un cadru didactic merge plictisit la ore, şi copiii devin plictisiţi, indiferenţi şi frustraţi”

Directoarea Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Harghita, Szabó Irén Ottilia, a declarat că fenomenul de burnout la cadre didactice se manifestă foarte accentuat de mai mulţi ani, lipsa de entuziasm a profesorilor afectându-i şi pe elevi.

„De mai mulţi ani am observat împreună cu colegele mele care lucrează în diferite instituţii de învăţământ ale judeţului că fenomenul de burnout la cadre didactice se manifestă foarte accentuat, din cauza contextului social, stresului de fiecare zi, frustrărilor cu care ne confruntăm, nu numai cadrele didactice, ci şi oamenii de rând, să zic aşa. Cadrele didactice pierd din entuziasmul de la început carierei. Deci, această meserie se poate profesa doar cu entuziasm, cu motivaţie. Dacă asta lipseşte, se simte şi la copii, la elevii cu care lucrează aceste cadre, şi devine un cerc vicios. Dacă un cadru didactic merge plictisit la ore, şi copiii devin plictisiţi, indiferenţi şi frustraţi. Aceste frustrări cresc pe zi ce trece, până se ajunge la fenomenul de bullying. Deci, toate aceste componente sunt în cadrul acestui fenomen de burnout. Noi, prin acest proiect, ne-am gândit că măcar câteva dintre aceste cadre care simt că sunt în pragul acestui fenomen vor prinde iarăşi motivaţia de a merge în clase şi de a preda cu acelaşi elan, vor fi mai mulţi copii care se duc cu voie bună la şcoală. (…) Copiii sunt supuşi unor stresuri din cauza cerinţelor exagerate, foarte mulţi copii nu pot face faţă acestor cerinţe şi atunci, dacă totdeauna se confruntă cu sentimente negative, să zicem aşa, atunci nu se vor simţi bine la şcoală. E foarte trist că sunt copii în clasa I, a II-a care, deja, s-au plictisit de şcoală şi mai au zece ani. Deci, vrem să reîntoarcem acest cerc vicios şi dacă merg cadre didactice motivate, fericite la şcoli, atunci va fi aşa şi în rândul elevilor”, a detaliat directoarea CJRAE Harghita.

Consilierul şcolar Ramona Oproiu, coordonatoarea unei grupe formată din 10 cadre didactice, a spus la rândul ei: „Acesta este scopul principal: cadrele didactice să se simtă sprijinite, să vină înspre cadrele didactice o mână sub forma unui suport, nu sub forma unui control şi a aşteptărilor şi a presiunilor, pentru că de acolo, cumva, vine şi reversul medaliei, burnout-ul şi un stres pe care îl manageriază fiecare în funcţie de cum poate”.

La final, viceprimarul municipiului, Sógor Enikő, a mai precizat că în cadrul programului au fost cooptaţi şi specialiştii Asociaţiei Kalot, care derulează deja proiecte prin care profesorii şi părinţii sunt avertizaţi în legătură cu fenomenul bullying-ului şi copii sunt ajutaţi să-şi formeze abilităţi pentru a combate asemenea manifestări.

„Ţelul nostru este de a ajuta copiii să meargă la şcoală într-o cultură şcolară care se axează mai mult pe bunăstarea lor, faţă de orientare către performanţă. Ţelul nostru este să schimbăm cultura şcolilor şi de a ajuta copiii să aibă psihicul necesar să combată stresul şi să lupte împotriva problemelor care se arată în şcoală la nivelul igienei mentale”, a conchis viceprimarul municipiului Miercurea-Ciuc. (Şt.P.)

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.