2022 – un an mai bun pentru turism în Harghita | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 7 octombrie 2022
Home » Economic » 2022 – un an mai bun pentru turism în Harghita
2022 – un an mai bun pentru turism în Harghita

2022 – un an mai bun pentru turism în Harghita

  • Pierderile masive suferite în anii pandemiei nu pot fi recuperate, iar creşterea preţurilor la utilităţi şi a TVA din 2023 dau fiori principalilor actori în domeniu

Comparativ cu anul precedent, 2022 a fost un an mai bun, chiar dacă nu s-a ridicat la nivelul celor de dinaintea pandemiei, afirmă majoritatea hotelierilor şi proprietarilor de pensiuni din Harghita.

„Dacă facem o comparaţie cu perioada de dinaintea pandemiei COVID-19, cu 2019 de exemplu care a fost un an foarte bun, anul acesta a fost mai slab. Mă gândesc că poate şi din cauza faptului că tichetele de vacanţă au apărut foarte târziu, iar când au fost distribuite lumea a vrut să meargă la mare. Şi tot din cauză că voucherele de vacanţă au apărut destul târziu, lumea şi-a achiziţionat pachete turistice în străinătate”, ne explică Ileana Colcer, directoarea Hotelului Ciucaş din Băile Tuşnad.

Însă, per ansamblu, până la sfârşitul lunii august turismul din judeţ a cunoscut o oarecare redresare, fără pretenţia de a egala performanţele înregistrate înainte de 2020. Numărul turiştilor a crescut semnificativ faţă de 2020 şi 2021, vizitatorii optând şi pentru pachete cu un număr mai mare de zile de şedere, o caracteristică a turismului din acest an fiind gradul mare de ocupare la sfârşit de săptămână.

„Da, a fost un an mai bun decât ultimii doi. Fiind foarte puţine bilete de tratament acordate pensionarilor, lumea s-a orientat către pachetele balneare din oferta hotelului nostru şi atunci perioada de şedere a fost mai lungă”, arată Ileana Colcer.

Chiar şi în aceste condiţii, pierderile suferite în perioada pandemiei COVID-19, care a reconfigurat industria turismului, impunând schimbări majore pentru hotelieri, proprietarii de pensiuni şi nu numai, deopotrivă şi pentru turişti – nu pot fi recuperate, afirmă hotelierii.

„Măsurile impuse acum turismului, faptul că începând cu 1 ianuarie 2023 va creşte taxa pe valoarea adăugată, sunt noi poveri – şi nu sunt singurele – care apasă pe umerii acestui sector de activitate. De recuperat pierderile suferite în pandemie, nici se pune problema, în condiţiile în care au crescut foarte mult preţurile la utilităţi. Până la sfârşitul anului vom vedea care va fi bilanţul, dar nu va fi unul îmbucurător, pentru că au crescut preţurile la absolut orice: de la utilităţi la materii prime, la produse, totul a crescut. Dacă în România creşti foarte mult preţurile, ajungi să ai preţuri de Maldive, iar la noi, comparativ cu alţii, preţurile au crescut foarte mult. Probabil, aşa cum arată previziunile specialiştilor în ceea ce priveşte evoluţia turismului, cam în 5 ani vom recupera şi vom putea ajunge acolo unde am fost înaintea pandemiei”, remarcă directoarea Hotelului Ciucaş.

Posibilitatea redresării depinde însă foarte mult de cum va evolua piaţa utilităţilor după martie 2023. Până atunci există sprijinul pe care guvernul îl acordă pentru gaz şi energie electrică; după aceea, probabil mulţi hotelieri, patroni de pensiuni şi operatori în turism vor fi siliţi să îşi închidă porţile. Problemele au început să apară.

„În ceea ce priveşte furnizarea gazului, am fost nevoiţi să schimbăm furnizorul cu care am colaborat de ani buni, fiindcă nu ne-a mai oferit contract în continuare, deşi am fost la zi cu toate plăţile şi nu am avut întârzieri niciodată. Ne-a încheiat contractul pur şi simplu, fiindcă nu mai are posibilitatea să asigure gazul pentru consumatorii mari. În plin sezon, am fost şocată când furnizorul nostru de gaz ne-a zis stop şi ne-a dat preaviz. Am găsit un alt furnizor, dar toată lumea stă cu urechile aţintite pe ce se întâmplă, fiindcă tot ceea ce se aude la televizor şi prin presă, cum că avem gaze, pare să nu fie întru totul adevărat; poate (va fi – n.a.) doar pentru populaţie. Nici din punct de vedere al energiei electrice nu putem trece pe alt tip de consum fiindcă seceta a distrus hidrocentralele. Iar faptul că inflaţia este de doar 15%, şi asta este o cifră care ar putea fi mult mai mare. Dacă criza economică din 2007-2008-2009 am trecut-o cumva, această creştere a preţului la combustibili nu ştim cum o vom trece. Este foarte trist ceea ce se întâmplă”, a detaliat directoarea Ileana Colcer.

Hotelul O3zone din Băile Tuşnad a împlinit în iulie anul acesta un deceniu de activitate. Bucuria aniversării a fost dublată de prezenţa turiştilor în număr mare, aceştia manifestând un interes crescut în special faţă de camerele renovate recent, dar şi pentru serviciile de tratament balnear. Sălile de conferinţe au fost şi ele pline de-a lungul lunilor de iarnă, primăvară, chiar şi vara.

„Ne bucurăm că au trecut zece ani cu succes, putem nota că am evoluat, desigur cu ajutorul angajaţilor şi al clienţilor noştri, fără de care nu am fi putut să ajungem aici. La Hotel O3zone, care dispune şi de wellness şi de săli de conferinţe, sezonul estival 2022 a fost aproape la fel de bun ca 2019, în lunile iulie şi august a fost o circulaţie deosebit de bună, ceea ce s-a observat fiind lungirea duratei medii a sejurului, în sensul că am avut foarte multe rezervări de patru-cinci nopţi, chiar şi de şase. A fost o bucurie pentru noi, asta înseamnă că oamenii vor să vină la noi şi să se relaxeze. La Hotel Tuşnad sezonul a fost puţin mai slăbuţ anul acesta, probabil din cauza scăderii numărului locurilor contractate prin Casa de Pensii. Dar interesul pentru camerele renovate recent, în ultimii 3-4 ani, care acum practic ajung la categoria de trei stele, deşi legal nu le putem numi deocamdată aşa, a crescut semnificativ şi foarte mulţi turişti optează pentru serviciile de tratament balnear chiar şi preventiv. Pentru că se ştie că tratamentul balnear este recomandat şi ca prevenţie pentru cei care sunt predispuşi la boli cardiovasculare, reumatismale, respiratorii şi endocrinologice, care sunt tratate în staţiunea noastră”, ne spune Székely Leila, directoarea de Marketing şi de Vânzări a Companiei şi a Hotelului O3zone.

Potrivit sursei citate, în luna mai, conducerea Companiei O3zone a fost nevoită să mărească tarifele pentru turişti, în medie cu 15%. Şi se pare că va mai avea loc o nouă scumpire, impusă de creşterea costurilor cu utilităţile.

„Am fost nevoiţi şi noi să creştem preţurile, desigur nu cu acelaşi procent cu care au crescut preţurile din piaţă la serviciile de gaze şi curent, pentru că altfel nu am mai fi avut şi nu am mai avea clienţi. Dar nu puteam să păstrăm tarifele neschimbate. Am încercat să păstrăm un echilibru, tarifele noastre crescând în medie cu 15%. Urmează perioada de iarnă, probabil vor mai urma creşteri, dar deocamdată acestea nu sunt concretizate. Noi am dori pe cât se poate să păstrăm preţurile actuale, dar creşterea preţurilor la energie electrică şi la gaz ne afectează în foarte mare măsură, pentru că efectiv atât funcţionarea, cât şi ceilalţi furnizori care ne aduc materiile prime au crescut la rândul lor tarifele pe aceeaşi schemă. Deci, scumpirile la utilităţi şi la celelalte produse ne afectează în foarte mare măsură. La momentul actual nu luăm în discuţie posibilitatea de a închide, ne dorim să ne continuăm activitatea atât în Hotelul O3zone, cât şi în Hotel Tuşnad. La Hotel Tuşnad probabil va fi o lună de închidere, cea care este obişnuită, în luna decembrie, când expiră contractul cu Casa Naţională de Pensii. Tot atunci asigurăm în general şi concediile de odihnă pentru angajaţi, desfăşurăm unele lucrări de renovare, dar sperăm să ne reluăm activitatea şi la Hotel Tuşnad începând cu Revelionul”, precizează Székely Leila.

Bine de ştiut este că pachetele de tratament balnear sunt disponibile şi pentru perioada de toamnă şi poate este chiar mai bine pentru cei interesaţi, având în vedere că este mai puţin aglomerată.

La Hotelul O3zone este sezonul în care conferinţele, team building-urile şi întrunirile abundă, dar şi unul plin de evenimente. Unde mai punem că la început de toamnă, când deja temperaturile au scăzut considerabil, e ceaţă şi vreme ploioasă, o sesiune la SPA poate fi binevenită.

„A fost un an mult mai bun decât anul trecut, dar îngrijorările noastre se leagă de ceea ce o să vină. Momentan, contractul nostru la gaz este valabil, dar preţul a crescut enorm, deja din noiembrie anul trecut”, concluzionează directoarea de Marketing şi de Vânzări a Companiei şi a Hotelului O3zone.

Sárpátki Melánia, preşedinta Asociaţiei Turistice Borsec, ne spune că sezonul estival în bine-cunoscuta staţiune aflată la interferenţa Munţilor Giurgeului Bistriţei şi Călimani, la o altitudine de peste 850 de metri, a fost nici prea-prea, nici foarte-foarte, „din păcate mai scurt anul acesta, din cauza declarării debutului noului an şcolar”.

„La noi sezonul de vară a fost cam la fel cu cel de anul trecut, poate puţin mai slab, dar nu cu mult. Noroc că s-au dat voucherele de vacanţă, chiar dacă au venit abia la sfârşitul lunii iunie; dacă nu era şi mai rău”, afirmă preşedinta Asociaţiei Turistice Borsec.

Creşterea preţurilor la alimente şi la utilităţi a fost urmată şi de creşterea tarifelor de cazarea, dar mai ales la mesele oferite de pensiuni.

„La cazare, tarifele au crescut cu aproximativ 10%, nu mai mult; dar la serviciile de masă cu mult mai mult, cu 20%, chiar şi cu 30%”, declară Sárpátki Melánia.

Şi dacă în anii precedenţi, în special în cei de dinaintea pandemiei, locurile pentru petrecerea sărbătorilor de iarnă erau deja ocupate până acum, cel puţin în staţiunea Borsec nu există momentan rezervări pentru Crăciunul 2022 şi pentru Revelionul 2022-2023. Întrebarea care stă pe buzele tuturor este cu cât se vor scumpi ofertele pensiunilor şi hotelurilor? 

„Nici noi nu ştim. În momentul în care cresc preţurile trebuie să creştem şi noi tarifele. Preţul la lemn este foarte mare deja, acum fagul îl cumpărăm cu 350-400 de lei metrul cub, la brad a depăşit 200 de lei/metru cub. Vara nu s-a simţit, dar pentru perioada de iarnă trebuie să mărim din nou preţurile la cazare şi la masă cu cel puţin 15-20%; iar în condiţiile creşterii TVA din ianuarie 2023, eu socotesc o mărire pe total de 30% clar”, a specificat preşedinta Asociaţiei Turistice Borsec.

Criza economică îşi spune cuvântul, lumea este mai chibzuită, iar anul acesta a demonstrat că unii oameni au preferat să renunţe la vacanţe, păstrându-şi banii pentru plata facturilor, ratelor, rechizitelor pentru copii şi să pună bani deoparte pentru zile negre, în contextul incertitudinilor şi previziunilor pesimiste generate de scumpirea preţurilor la produse, la utilităţi şi de conflictul ruso-ucrainean.

„Vacanţele vor fi lăsate pe ultimul loc, creşterile preţurilor la alimente, la lemn, la curentul electric se vor simţi puternic. Cât vor mai fi voucherele de vacanţă, ele se vor consuma şi ne vor mai aduce câţiva turişti. În rest, nu ştim, aşteptăm să vedem ce va fi. Nu vor veni vremuri bune, eu aşa zic”, apreciază Sárpátki Melánia.

Hotelul Praid, din localitatea cu acelaşi nume, s-a redeschis începând din luna mai şi pentru sezonul estival 2022.

În 23 iulie însă s-a închis Salina din cauza unei fisuri apărute în peretele galeriei de acces către zona turistică şi baza de tratament amenajate în subteran, care a generat infiltraţii abundente cu apă şi nămol pe traseul pe care circulă autobuzele care transportă turiştii. Odată cu el, şi-a închis porţile şi singurul hotel din Praid.

Sâmbăta trecută, după 56 de zile necesare finalizării reparaţiilor care au necesitat intervenţii specializate şi reamenajării căii de acces, salina a fost redeschisă. Dar nu şi Hotelul Praid.

„Aşa că vara a trecut şi odată cu încheierea vacanţei şcolare nu mai avea rost să rămânem deschişi, mai ales că era vorba ca şi Salina să fie închisă până în octombrie. Acum ei au redeschis, dar noi nu putem să ne reorganizăm de la o zi la alta. În consecinţă, sezonul estival de anul acesta a fost semnificativ mai slab decât anul trecut, poate şi din cauza închiderii Salinei, poate şi din altele”, precizează Cristian Grosu, directorul Hotelului Praid.

Deocamdată, creşterea preţurilor la produse şi la utilităţi nu-i afectează decât în mică măsură; chiar şi închis, hotelul trebuie să beneficieze de încălzire, cât să nu îngheţe ţevile şi să plesnească în sezonul rece.

„Dacă vom redeschide în octombrie, creşterile preţurilor ne interesează şi ne vor afecta cu siguranţă. Deocamdată nu ştim ce se va întâmpla, pentru că nu s-a luat încă o decizie în acest sens. Dar mai devreme sau mai târziu ne vom confrunta şi noi cu mărirea de tarife, cu scăderea numărului de clienţi şi a cererii. În ce măsură, încă nu ne dăm seama, fiindcă efectul inflaţiei abia de acum încolo urmează. A fost perioadă de concedii, vara nu este chiar relevantă pentru preţuri, pentru că oricum este circulaţie turistică în staţiuni. Acum vine perioada mai importantă, pe care noi nu ştim dacă o vom experimenta sau nu, dar mai devreme sau mai târziu ne vom confrunta şi noi ea, cu mărirea de tarife şi inevitabil cu scăderea cererilor. Vom fi afectaţi în aceeaşi măsură ca restul domeniilor, pentru că şi comerţul, şi serviciile merg mână în mână”, susţine directorul Hotelului Praid.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.